FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Ysenda
29-04-2025 om 16:41
Gingergirl schreef op 29-04-2025 om 13:17:
[..]
Hoezo moet je daar aan wennen? Je kunt ook gewoon geen toetje eten. Als je genoeg eet bij de avondmaaltijd is dat ook niet nodig. Ook dat kan een kwestie van wennen zijn. Maar wil je toch een toetje is jouw optie zeker een goede keus maar niet iedereen houdt ervan. Ik zelf vindt zo'n bak yoghurt echt niet lekker na een warme maaltijd dan ben ik de rest van de avond misselijk.
Maar een toetje is bij veel mensen onderdeel van het avond eten, samen met de soep vooraf en het hoofdgerecht is dat de hoeveelheid die je eet.
Jij stelt ter compensatie meer soep en hoofdgerecht en dan kun je het toetje overslaan.

Gingergirl
29-04-2025 om 17:03
Ysenda schreef op 29-04-2025 om 16:41:
[..]
Maar een toetje is bij veel mensen onderdeel van het avond eten, samen met de soep vooraf en het hoofdgerecht is dat de hoeveelheid die je eet.
Jij stelt ter compensatie meer soep en hoofdgerecht en dan kun je het toetje overslaan.
Ik eet nooit soep vooraf en ook eigenlijk nooit een toetje. Ik eet ook niet meer hoofdgerecht dan een ander die bv een toetje eet. Dat het bij veel mensen wel een onderdeel is van de maaltijd is wat je jezelf aanwend / aanleerd. Hoeft ook geen probleem te zijn maar zoals bv in dit topic te lezen is kan To die toetjes beter overslaan. Heel vaak zijn het alleen extra calorieen die je niet nodig hebt.

Moederkareltje
29-04-2025 om 17:25
ik vind het het fijnste om dat toetje, de kwark met rozijnen en zaden en noten 2 uur na het avondeten te eten.

Ies
29-04-2025 om 17:34
Broadway schreef op 29-04-2025 om 14:05:
[..]
Als ik eerlijk ben denk ik dat je met deze manier van ernaar kijken een erg gecompliceerde verhouding met voeding hebt en je het jezelf wel heel moeilijk maakt.
Uh ja. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat voor veel mensen zo geldt.
Het makkelijkste is natuurlijk ook wel gewoon meedoen. Maarja daar werd ik (zoals zoveel mensen) uiteindelijk dik van. (En minder fit etc)

Annaniem2023
29-04-2025 om 17:48
Pas toen ik diabetes type 1 kreeg en moest opletten op wat ik at, viel me echt op waarin suiker zit. Gelukkig lust ik geen chocolade, slagroom, ijs, taart, room en snoep, dus in die zin heb ik het niet moeilijk. Maar in fruit zit veel suiker, vooral watermeloen die ik heel lekker vind.

Ysenda
29-04-2025 om 19:13
Annaniem2023 schreef op 29-04-2025 om 17:48:
Pas toen ik diabetes type 1 kreeg en moest opletten op wat ik at, viel me echt op waarin suiker zit. Gelukkig lust ik geen chocolade, slagroom, ijs, taart, room en snoep, dus in die zin heb ik het niet moeilijk. Maar in fruit zit veel suiker, vooral watermeloen die ik heel lekker vind.
Druiven vond ik ook schokkend veel suiker bevatten.

bieb1963
29-04-2025 om 19:38
Ies schreef op 29-04-2025 om 17:34:
[..]
Uh ja. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat voor veel mensen zo geldt.
Het makkelijkste is natuurlijk ook wel gewoon meedoen. Maarja daar werd ik (zoals zoveel mensen) uiteindelijk dik van. (En minder fit etc)
Ja kan er ook gewoon wat normaler mee omgaan toch? Af en toe taart bij een gelegenheid. En als er teveel gelegenheden zijn, sla je gewoon af. Daar ben je zelf de baas over.

Ysenda
29-04-2025 om 19:43
bieb1963 schreef op 29-04-2025 om 19:38:
[..]
Ja kan er ook gewoon wat normaler mee omgaan toch? Af en toe taart bij een gelegenheid. En als er teveel gelegenheden zijn, sla je gewoon af. Daar ben je zelf de baas over.
Er is best veel sociale druk om toch te nemen als je afslaat.
Daar moet je mee om kunnen gaan. Andersom zou gewoon geaccepteerd moeten zijn als iemand bedankt.
Ach ik ben maar 1x jarig, maar jij kunt het hebben, je gaat straks toch sporten dan heb je energie nodig, dan eet je toch een boterham minder straks, jullie kennen ze wel die redenen die anderen aanvoeren waarom jij toch die taart of koek moet eten.

TineWinkel
29-04-2025 om 19:49
Ysenda schreef op 29-04-2025 om 19:43:
[..]
Daar moet je mee om kunnen gaan. Andersom zou gewoon geaccepteerd moeten zijn als iemand bedankt.
Ach ik ben maar 1x jarig, maar jij kunt het hebben, je gaat straks toch sporten dan heb je energie nodig, dan eet je toch een boterham minder straks, jullie kennen ze wel die redenen die anderen aanvoeren waarom jij toch die taart of koek moet eten.
Ik vond n hele poos chocolade in n andere vorm niet lekker. Dus gewoon n stukje of n bonbon prima, maar hagelslag op brood, marmercake, chocolate chip cookies, chocolade ijs, mousse etc, ik vond t echt erg niet lekker. Vond men vreemd (want welke vrouw lust dat nou niet?!), maar werd wel geaccepteerd. Scheelt heel veel calorieën.

bieb1963
29-04-2025 om 19:52
[..]
Tja, dat is altijd zo geweest. Sterker nog, ik ervaar dat tegenwoordig veel vaker mensen iets afslaan, omdat we een beetje uit die zgn ‘beleefsheidsbubbel’ zijn gestapt. Dat was vroeger echt meer ‘not done ‘ dan nu. Daarbij, als ik niet wil, dan wil ik niet. Punt.

Bakblik
29-04-2025 om 19:53
[..]
Ja ik ken alle redenen. Als ik het op tijd weet dan plan ik het in, neem een ander ontbijtje of ander avondeten om ruimte in mijn dagvoeding te maken voor dat stukje taart. Ik had op mijn sportuur een offerte dame die ieder jaar met jaar verjaardag naar een luxe banketbakker ging om voor iedereen een punt te halen van het een of ander. Sociaal gezien was afslaan niet handig dus die plande ik in.
Voor mezelf lukt dat een ook voor mijn man en volwassen kinderen is dat goed te doen. Voor jonge kinderen lijkt mij dat niet te doen. Die hebben nog weinig besef van hoeveelheden calorieën.

TwoThirds
29-04-2025 om 21:12
Ik zit nog een beetje bij te komen dat TO als 7-jarige twee zakken chips per week at. Ik denk dat wij op die leeftijd alleen met feestjes en verjaardag wat chips kregen.
Ik denk dat het belangrijkste is om zelf van een professional te leren wat 'normaal' en gezond eten is en wat niet. Dan kan je gezin daar vervolgens in mee.

Bakblik
29-04-2025 om 21:17
TwoThirds schreef op 29-04-2025 om 21:12:
Ik zit nog een beetje bij te komen dat TO als 7-jarige twee zakken chips per week at. Ik denk dat wij op die leeftijd alleen met feestjes en verjaardag wat chips kregen.
Ik denk dat het belangrijkste is om zelf van een professional te leren wat 'normaal' en gezond eten is en wat niet. Dan kan je gezin daar vervolgens in mee.
Je moet wel bedenken dat de zakken chips vroeger veel kleiner waren. 40 jaar geleden kreeg ik als ik ging oppassen bij tante H altijd een zak die ik bij een film op tv helemaal op at. Dat was 80 gram. Zakken nu zijn 150 tot soms 200 gram. Dus een zak van vandaag en een zak van vroeger kan je niet vergelijken.

Ies
29-04-2025 om 21:24
bieb1963 schreef op 29-04-2025 om 19:38:
[..]
En wat vind je precies minder normaal dan?

TineWinkel
29-04-2025 om 21:25
Bakblik schreef op 29-04-2025 om 21:17:
[..]
Je moet wel bedenken dat de zakken chips vroeger veel kleiner waren. 40 jaar geleden kreeg ik als ik ging oppassen bij tante H altijd een zak die ik bij een film op tv helemaal op at. Dat was 80 gram. Zakken nu zijn 150 tot soms 200 gram. Dus een zak van vandaag en een zak van vroeger kan je niet vergelijken.
![]()
300 gram is tegenwoordig ook vrij normaal...