Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Bakblik schreef op 29-04-2025 om 21:17:

[..]

Je moet wel bedenken dat de zakken chips vroeger veel kleiner waren. 40 jaar geleden kreeg ik als ik ging oppassen bij tante H altijd een zak die ik bij een film op tv helemaal op at. Dat was 80 gram. Zakken nu zijn 150 tot soms 200 gram. Dus een zak van vandaag en een zak van vroeger kan je niet vergelijken.

Ah klinkt logisch.

Ik ben veertig en toen ik tiener was (met z'n 2en 1 zak per week volgens mij), waren die zakken al 200 gram.

Wij hadden vroeger (jaren 80) gewoon zakken chips van 200 gram. In het weekend kregen wij daar 1 schaaltje van. De rest ging in de bewaartrommel. Wat dat betreft ben ik dus 'goed opgevoed'. Maar ik heb ook een verstoorde relatie met eten hoor, ik jojo wat op en neer want ik kan geen maat houden.

Ik heb drie kinderen waarvan eentje randje ondergewicht, eentje slank, eentje nog wel gezond maar aan de volle kant. Vind het wel lastig hoe je je kinderen nou goed opvoedt wat dat betreft hoor. Zeker als je het zelf ook niet zo goed kan.. Dus ik lees mee in de hoop op tips die verder gaan dan 'er zit veel suiker in taart' en 'je moet gewoon...'. 

Ysenda schreef op 29-04-2025 om 19:13:

[..]

Druiven vond ik ook schokkend veel suiker bevatten.

En calorieën. Helaas is er momenteel niet veel anders qua fruit wat makkelijk meeneemt. Van appels krijg ik jeuk in mijn mond (bijzonder ja), peren vind ik niet lekker en de mandarijnentijd is voorbij.

MMcGonagall schreef op 29-04-2025 om 21:39:

[..]

En calorieën. Helaas is er momenteel niet veel anders qua fruit wat makkelijk meeneemt. Van appels krijg ik jeuk in mijn mond (bijzonder ja), peren vind ik niet lekker en de mandarijnentijd is voorbij.

Niet zo gek hoor van die appels . Hier ook, maar toevallig niet als ik mijn hooikoortsmedicatie heb ingenomen of als appel verwarmd is geweest.

[..]

Je moet wel bedenken dat de zakken chips vroeger veel kleiner waren. 40 jaar geleden kreeg ik als ik ging oppassen bij tante H altijd een zak die ik bij een film op tv helemaal op at. Dat was 80 gram. Zakken nu zijn 150 tot soms 200 gram. Dus een zak van vandaag en een zak van vroeger kan je niet vergelijken.

200?

Inmiddels de party zakken 300g.

Maar er zijn nu ook weer kleinere van 100g te koop, al hebben die last van krimpflatie, vorig jaar waren ze nog 125g.

[..]

Alles is groter dan vroeger. ( ik ben, for the  record, net 60 geworden)  En dat went, die andere maten. Valt niet meer op.  Vroeger zat alle frisdrank in literflessen. Zo’n fles ziet er nu een beetje sneu uit. Glazen waren vroeger ook veel kleiner dan nu. Zo’n klassiek glaasje cola…tegenwoordig minstens 1 1/2 keer zo groot.  Ook onze klassieke vla bakjes van vroeger, veel kleiner dan alles wat je nu bij Hema, Blokker of Ikea kan kopen. En zo eet en drink je ongemerkt zomaar 50 % meer.  
het heeft ook een hoop met gewoontes en met luxe te maken.   ik werk op een middelbare school, en de wereld  aan leerlingen gaat tussen de middag ( dagelijks) naar de supermarkt, en daar kopen ze voornamelijk ongezonde meuk.  Daar had ik ( had niemand) in mijn jeugd  geld voor. Ik kreeg een tientje zakgeld per maand of zo. Net als veel van m’n klasgenoten. Een kopje soep op vrijdag voor 25 cent was onze wekelijkse uitspatting. Meer was er ook niet te koop in kantine volgens mij. Maakt t toch wel een stuk gemakkelijker om niet helemaal los te gaan. 

(Ik zag laatst een paar oude klass foto’s terug, zowel vsn m’n basisschool als middelbare school tijd. Shockerend om te zien… iedereen zo mager….echt bizar anders dan vandaag de dag)

oh. Nog een losse opmerk8ng over het ‘niet weten hoeveel calorieën ergens inzitten’.   ik ben zelf gezegend met prettige  genen, weinig moeite met  gebalanceerd eten & op een prettig gewicht blijven, m’n hele leven al. Manlief moet de laatste tijd ietsje meer opletten, en het is me al een paar keer opgevallen dat hij echt geen flauw idee heeft van de calorieën die in sommige etenswaren zitten. Hij was echt geschokt toen ik m liet zien dat dat bakje noten bijna meer calorieën bevatte dan z’n hele avondmaaltijd. Of wat t doet als je altijd roomboter op je brood doet en dubbeldikke kaas. Dat soort dingen. En dan heb ik t echt over een  qua eten heel ok opgevoede, hoogopgeleide man, die een prima algemene ontwikkeling heeft.  Een rare blinde vlek..dat taart, koekjes, chips en bitterballen niet echt ok zijn weet ie best, maar bij producten die zeg maar wel in de schijf v vijf staan heeft  ie niet perse door dat t behoorlijk kan aantikken als je echt ‘los’ gaat…….

IngridT schreef op 29-04-2025 om 22:24:

[..]

(Ik zag laatst een paar oude klass foto’s terug, zowel vsn m’n basisschool als middelbare school tijd. Shockerend om te zien… iedereen zo mager….echt bizar anders dan vandaag de dag)l

Dit! Ook opvallend wanneer je filmpjes ziet uit de jaren 60, straatbeeld. Iedereen was veel dunner dan nu.

MMcGonagall schreef op 29-04-2025 om 21:39:

[..]

Ik heb ook een tijd lang druiven gemeden. Totdat ik er op gewezen werd dat druiven ca. 67 cal per 100 gram bevatten en appels ca. 52 cal per 100 gram. Zoveel scheelt het niet. Het lijkt me dat een trosje druiven een prima tussendoortje is, aangezien ze ook nog vezels en vitamines bevatten.

In het kader van het topic: als je ongezonder eten vervangt voor gezondere alternatieven en een beetje let op de hoeveelheden maak je al een mooie eerste stap.

Over voeding veranderen de inzichten maar 1 ding blijft steeds overeind: zo onbewerkt mogelijk eten. Wat ik een beetje mis in het gesprek, is wat je allemaal wél zou moeten eten. Als ik mijn ‘verplichte’ voeding namelijk allemaal opeet, is er vanzelf weinig ruimte voor bewerkte/ongezonde producten. Tel je hoeveelheid groenten, fruit, peulvruchten, zuivel(vervanger) enzovoorts maar eens op en je ‘moet’ nog best veel wegwerken op een dag qua volume. Alleen nootjes en je (gezonde) vetten zijn wat compacter. Probeer dan nog maar eens je taart te eten in de avond, als je afgevuld zit met gezond eten. 

Ysenda schreef op 29-04-2025 om 19:13:

[..]

Druiven vond ik ook schokkend veel suiker bevatten.

ik ben nu aan het bijhouden in zo'n appje wat ik eet. ik ben dus gek op druiven tussendoor, maar weet ook dat als ik mijn calorie-inname wil verminderen de druiven als eerste het veld moeten ruimen. 

Ysenda schreef op 29-04-2025 om 19:43:

[..]

Er is best veel sociale druk om toch te nemen als je afslaat.

Daar moet je mee om kunnen gaan. Andersom zou gewoon geaccepteerd moeten zijn als iemand bedankt.

Ach ik ben maar 1x jarig, maar jij kunt het hebben, je gaat straks toch sporten dan heb je energie nodig, dan eet je toch een boterham minder straks, jullie kennen ze wel die redenen die anderen aanvoeren waarom jij toch die taart of koek moet eten.

dat is jammer als je dat zo ervaart. ik ervaar die juist alleen maar minder. ik heb het idee dat die druk nog geen 10% meer is als wat het 15/20 jaar geleden en daarvoor was. 

Broadway schreef op 30-04-2025 om 07:47:

[..]

dat is jammer als je dat zo ervaart. ik ervaar die juist alleen maar minder. ik heb het idee dat die druk nog geen 10% meer is als wat het 15/20 jaar geleden en daarvoor was.

Persoonlijk heb ik er geen last van maar nog heel vaak zeg ik tegen anderen dat ze een 'nee, bedankt' net zo neutraal moeten accepteren als een 'ja'. 

Ik zit op mijn werk tegenover de pantry, dus mijn collega en ik krijgen alle overgebleven taart aangeboden. Dat is op dinsdag en donderdag vrijwel altijd en zeer regelmatig ook 2 of 3x op 1 dag. En door onze rol kennen wij ook 90% van de gebouwbewoners (+/- 350pers)

Broadway schreef op 30-04-2025 om 07:46:

[..]

ik ben nu aan het bijhouden in zo'n appje wat ik eet. ik ben dus gek op druiven tussendoor, maar weet ook dat als ik mijn calorie-inname wil verminderen de druiven als eerste het veld moeten ruimen.

Ik eet bijna dagelijks druiven maar let wel goed op de portie grootte als je flink wilt door eten kun je beter voor aardbeien kiezen.

Broadway schreef op 30-04-2025 om 07:47:

[..]

Precies, zo ervaar ik dat ook.

ToetieToover schreef op 30-04-2025 om 07:38:

Over voeding veranderen de inzichten maar 1 ding blijft steeds overeind: zo onbewerkt mogelijk eten. Wat ik een beetje mis in het gesprek, is wat je allemaal wél zou moeten eten. Als ik mijn ‘verplichte’ voeding namelijk allemaal opeet, is er vanzelf weinig ruimte voor bewerkte/ongezonde producten. Tel je hoeveelheid groenten, fruit, peulvruchten, zuivel(vervanger) enzovoorts maar eens op en je ‘moet’ nog best veel wegwerken op een dag qua volume. Alleen nootjes en je (gezonde) vetten zijn wat compacter. Probeer dan nog maar eens je taart te eten in de avond, als je afgevuld zit met gezond eten.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je hóeft niet elke dag peulvruchten te eten, 2 of 3 keer per week is ook goed. Daarbij is het meestal ter vervanging van vlees of groente. Sowieso de hoeveelheid groente. En als je bijv. bij de koffie taart hebt gegeten, zal je lunchtrek ook vaak wat minder zijn en eet je een boterham minder. Enz.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.