Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Ysenda schreef op 03-05-2025 om 11:27:

[..]

Over het algemeen heb je dan meer geld te besteden. Dus kun je kiezen voor die dure zalm ipv de gehaktbal.

Hoger opgeleiden leven langer, en blijven langer gezond. Ze sporten meer, ze eten gezonder, het blijkt uit elk onderzoek weer.

Ik weet niet of die kloof veranderd. Hoger opgeleiden nemen vaak ook meer informatie bronnen tot zich.

En dan kom je op een punt wie maken de informatie bronnen: Hoger opgeleiden maar zijn die in staat om de boodschap echt in alle lagen door te laten dringen zonder belerend te worden want dan wordt: 'ja, maar dan mag ik niks meer' gegooid.

Het veranderen van gedrag op persoonlijk niveau is al lastig, het veranderen van gedrag op groepsniveau nog veel lastiger. En helemaal om de verandering blijvend te laten zijn.

Dus, ja, moeilijk is het niet, maar de praktijk blijkt toch anders in elkaar te steken.

Inkomsten hebben er grotendeels mee te maken maar dan denk ik weer van ja, misschien moet je ergens anders op bezuinigen. Ik begrijp dat het lastig word voor mensen met een sociale dienstuitkering. Maar die kunnen toch ook werken. Ben je arbeidsongeschikt dan is het een ander verhaal.

Ik kan ook indenken dat waar je woont invloed op je eetpatroon heeft. Dat merk ik zelf als ik naar de supermarkt ga. Dat is soms naar de andere Appie in de andere wijk moet gaan om bepaalde producten te halen. 

ik kan mij voorstellen dat hoger opgeleide mensen minder stress hebben want een tuin, op vakantie gaan, geen jankende buren op/naast/onder/in je, een baan doen waar je voor geleerd hebt dus grotendeels zelf gekozen hebt en dus leuk vindt lijkt me.. Dan heb je minder stress om weg te vreten, te drinken, te roken.. 

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 12:06:

[..]

Inkomsten hebben er grotendeels mee te maken maar dan denk ik weer van ja, misschien moet je ergens anders op bezuinigen. Ik begrijp dat het lastig word voor mensen met een sociale dienstuitkering. Maar die kunnen toch ook werken. Ben je arbeidsongeschikt dan is het een ander verhaal.

Ik kan ook indenken dat waar je woont invloed op je eetpatroon heeft. Dat merk ik zelf als ik naar de supermarkt ga. Dat is soms naar de andere Appie in de andere wijk moet gaan om bepaalde producten te halen.

Waar je woont heeft ook te maken met sociaal economische status. En is daarmee direct verbonen aan inkomen en vaak opleidingsniveau. En met een rechtse regering is nivelleren veel minder aan de orde dan bij een linkse.

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 11:18:

[..]

Ik vind het raar dat hoe je opgeleid ben er mee te maken zou hebben? Ergens schijnt het te kloppen maar mijn verstand ken daar niet echt bij. Volgens mij heeft Bieb gelijk en met een beetje logisch nadenken moet je dit zelf in kunnen zien. Daar is geen hoger wiskunde voor nodig.

Ik vind dat ook raar. Als je niet hoog opgeleid bent, ben je niet per definitie dom. Daarbij hoef je ook niet heel intelligent te zijn, om de gewone normale dingen te begrijpen. Een normaal denkend en functionerend mens (ook met een lagere opleiding) weet al decennia lang dat suiker niet goed voor je is en dat je daar matig mee moet zijn. Ook dat je matig met zout moet zijn. En we weten ook al heel lang, dat je zoveel mogelijk voor vloeibaar vet moet kiezen. En inmiddels zal toch ook niemand ontgaan zijn, dat bijv. sap ook niet een heel goede keuze is om veel te drinken en dat je zoveel mogelijk voor volkoren varianten zou moeten kiezen, te beginnen bij brood, crackers enz. W.b.t. dat soort zaken maak je mij niet wijs dat normale denkende en functionerende mensen totaal ontgaan zijn. Zaken als (ultra)bewerkte producten, zou ik me nog iets bij kunnen voorstellen. Maar dat is echt totaal iets anders dan denken dat je rustig dagelijks taart en chips kunt eten. Daar geloof ik echt geen bal van. 

Dat het voor mensen met weinig geld lastiger kan zijn, geloof ik zeker. Een stuk zalm kopen is dan vaak niet echt een optie (overigens heb je die ook diepvries en dan is het ineens een stuk betaalbaarder). Maar taart kost ook geld..... 

Dat mensen met weinig geld en daardoor wellicht een zwaarder leven, vaker kiezen voor ongezond want lekker. Dat snap ik. Als je minder vreugde kan halen uit dingen die geld kosten (vakantie, mooie spullen enz enz), snap ik best dat je dan uit andere dingen (lekker ongezond eten) iets van plezier wil halen. Maar dat is wel totaal iets anders dan zeggen, dat je dat allemaal niet weet. Overigens kunnen mensen met genoeg geld ook een heel zwaar leven hebben en óók behoefte hebben aan ongezond lekker eten voor even een plezierig gevoel.

Ik snap heel goed dat veel mensen (rijk of arm, hoog- of laagopgeleid) het moeilijk vinden om zich te beheersen met het zich volstoppen met van allerlei lekkers. Voor mij is het net zo goed elke dag weer verleidingen weerstaan. Niets menselijks is mij vreemd. Maar ik stoor me echt mateloos aan de suggestie van het niet weten. De basis dingen weet iedereen. Als  je je eerste baby krijgt, dan weet je meestal ook niet hoeveel voeding zo'n kind moet, wanneer het eerste  hapje, wat voor soort eerste hapje enz enz. Dat wordt je verteld, dat zoek je op, daar vraag je naar. 

Verder denk ik dat het percentage te dikke volwassenen en kinderen veel hoger is bij een deel van de oorspronkelijk andere culturen. En die groep is vele vele malen groter dan een jaar of 40,  50 geleden. Simpelweg omdat daar het geven van eten en lekkers een expliciete beleefdheidsuiting is, veel meer dan bij de van oorsprong Nederlanders. Daarbij zijn daar nog veel ouders die niet of slecht Nederlands spreken en verwacht je daar ook veel meer dat niet alle info binnen komt en blijven zij veel meer hangen in wat ooit voor hen normaal was. Maar al met al schroeft dat het percentage te dikke volwassenen en kinderen flink op. Onder de autochtonen Nederlanders gaat voor mij die vlieger niet op (uitzonderingen daargelaten). 

bieb1963 schreef op 03-05-2025 om 13:28:

[..]

Ik ...

gevoel.

Ik snap heel goed dat veel mensen (rijk of arm, hoog- of laagopgeleid) het moeilijk vinden om zich te beheersen met het zich volstoppen met van allerlei lekkers. Voor mij is het net zo goed elke dag weer verleidingen weerstaan. Niets menselijks is mij vreemd. Maar ik stoor me echt mateloos aan de suggestie van het niet weten. De basis dingen weet iedereen. Als je je eerste baby krijgt, dan weet je meestal ook niet hoeveel voeding zo'n kind moet, wanneer het eerste hapje, wat voor soort eerste hapje enz enz. Dat wordt je verteld, dat zoek je op, daar vraag je naar.

Verder denk ik dat het percentage te dikke volwassenen en kinderen veel hoger is bij een deel van de oorspronkelijk andere culturen. En die groep is vele vele malen groter dan een jaar of 40, 50 geleden. Simpelweg omdat daar het geven van eten en lekkers een expliciete beleefdheidsuiting is, veel meer dan bij de van oorsprong Nederlanders. Daarbij zijn daar nog veel ouders die niet of slecht Nederlands spreken en verwacht je daar ook veel meer dat niet alle info binnen komt en blijven zij veel meer hangen in wat ooit voor hen normaal was. Maar al met al schroeft dat het percentage te dikke volwassenen en kinderen flink op. Onder de autochtonen Nederlanders gaat voor mij die vlieger niet op (uitzonderingen daargelaten).

En daar istieweer! Lekker anderen de schuld geven!  Hou toch op! 

Onder autochtone Nederlanders komt door de overvloed en de verleidingen ook meer overgewicht voor dan 50 jaar geleden. De nieuwkomers schroeven het percentage te dikke mensen echt niet op, dat doet de autochtone bevolking echt zelf! Door te genieten van die overvloed en nemen dat je recht heb op iets lekkers na een uurtje fietsen. 

Van pharos.nl:

Infosheet / oktober 2023 Overgewicht en obesitas bij kwetsbare groepen

In Nederland heeft 50% van de volwassenen matig of ernstig overgewicht (obesitas). Dat percentage is de afgelopen jaren flink gestegen. Overgewicht komt vaker voor bij kwetsbare groepen, zoals mensen met moeite met lezen en schrijven en mensen met een migratieachtergrond of een lagere sociaal economische status (SES). Een integrale aanpak en een persoonsgerichte en cultuursensitieve benadering is essentieel in de preventie en zorg voor deze kwetsbare groepen.

Hoeveel volwassenen in Nederland hebben overgewicht of obesitas? 54,3%

van de mannen in Nederland heeft overgewicht of obesitas.

46,2%

van de vrouwen in Nederland heeft overgewicht of obesitas.

• 1
  • 2

Om overgewicht of obesitas vast te stellen, wordt de Body Mass Index (BMI) berekend. Bij een BMI van 25 tot 30 is er sprake van overgewicht. Bij een BMI van 30 of hoger wordt de diagnose obesitas (ernstig overgewicht) gesteld¹.

• Van de mannen in Nederland heeft 40,2% overgewicht en 14,1% obesitas;
  • Van de vrouwen in Nederland heeft 30,1% overgewicht en 16,1% obesitas;
  • In totaal heeft 35,1% van de mensen in Nederland overgewicht en 15,1% obesitas.

Overgewicht en obesitas bij lager opgeleiden

In alle opleidingsgroepen is het percentage in de periode van 1990 tot 2021 gestegen. Laagopgeleiden hebben in alle leeftijdscategorieën vaker overgewicht dan hoogopgeleiden. Maar het percentage mensen met overgewicht en obesitas steeg in deze periode sterker bij mensen met een middelbare en praktische opleiding, dan bij mensen met een hoge opleiding. Het percentage overgewicht en obesitas daalt als mensen een hoger onderwijsniveau hebben².

• Van de Nederlanders boven de 25 jaar met een laag opleidingsniveau heeft 60% overgewicht en 18,4% obesitas, terwijl bij mensen met een HBO of universitaire opleiding 43,8% overgewicht heeft en 1 op de 10 (10,8%) obesitas
  • Mannen en vrouwen die praktisch- of middelbaar opgeleid zijn hebben in alle leeftijdscategorieën vaker obesitas dan theoretisch opgeleiden. Zo hebben praktisch opgeleide mannen van 25-44 jaar ruim twee keer vaker obesitas (14,3%) dan theoretisch opgeleide mannen in dezelfde leeftijdscategorie (6,6%)³.

Overgewicht bij mensen met een migratieachtergrond

Volwassenen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse migratieachtergrond hebben vaker obesitas dan mensen zonder migratieachtergrond. Met name onder 60- tot 85‑jarigen zijn de verschillen groot. 40% van de Turkse migranten van 60+ heeft obesitas, terwijl het gemiddelde in die leeftijdscategorie 18% is.

Bij zowel mensen met als zonder migratieachtergrond is het aandeel met obesitas tussen 2012 en 2020 gestegen. Binnen herkomstgroepen nam obesitas het meest toe onder 18- tot 40‑jarigen van de Nederlands-Marokkaanse tweede generatie. Van 7% in 2012, naar 18% in 2020 (in vergelijking met een stijging van 7,1% naar 8,4% bij mensen zonder migratieachtergrond),

De eerste en tweede generatie migranten

Bij mensen van Turkse en Marokkaanse herkomst tussen de 18 en 40 jaar komt obesitas vaker voor onder de tweede generatie. Bij mensen van Surinaamse of Nederlands-Caribische herkomst komt obesitas juist vaker voor onder migranten van de eerste generatie. Onder 40- tot 60‑jarigen hebben migranten in de meeste herkomstgroepen wel vaker obesitas dan de tweede generatie.

Overgewicht bij jongeren

Het percentage kinderen en jongeren met overgewicht is de afgelopen jaren toegenomen. In 2014 had 15 procent van de 2- tot 25-jarigen overgewicht, in 2022 was dat 17 procent. Het aandeel jongeren met obesitas is sinds 2014 gelijk gebleven.

Herkomst en opleidingsniveau van ouders lijken een belangrijke rol te spelen. Zo komt obesitas drie keer zoveel voor bij kinderen tot 12 jaar van wie de ouders maximaal een vmbo-opleiding hebben afgerond als bij kinderen met ouders met een hoge opleiding. Ook bij kinderen met minstens één ouder met obesitas komt (ernstig) overgewicht vaker voor.

Jongeren met een Nederlandse herkomst hebben het minst vaak overgewicht (15 procent). Bij jongeren met een migratieachtergrond komt overgewicht met 24 procent het vaakst voor. Jongens en meisjes hebben ongeveer even vaak overgewicht.

Overgewicht en beperkte gezondheidsvaardigheden

Ongeveer één op de vier Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat betekent dat zij moeite hebben met het vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken van informatie over gezondheid. Mensen die laaggeletterd zijn, ouderen, mensen met een lage opleiding en mensen met een migratieachtergrond zijn vaker minder gezondheidsvaardig. Deze groep maakt hierdoor minder vaak gebruik van (preventieve) zorg en zijn minder goed in staat zelf regie te voeren op hun gezondheid en welzijn.

Onderzoek laat daarnaast zien dat naarmate ouders hogere gezondheidsvaardigheden hebben, hun kinderen minder kans hebben op overgewicht.

Bakblik schreef op 03-05-2025 om 14:29:

[..]

En daar istieweer! Lekker anderen de schuld geven! Hou toch op!

Onder autochtone Nederlanders komt door de overvloed en de verleidingen ook met overgewicht voor dan 50 jaar geleden. De nieuwkomers schroeven het percentage te dikke mensen echt niet op, dat doet de autochtone bevolking echt zelf! Door te genieten van die overvloed en nemen dat je recht heb op iets lekkers na een uurtje fietsen.

Vaststellen dat overgewicht meer voorkomt bij mensen met een migratieachtergrond is toch niet 'anderen de schuld geven'? Dat is gewoon een feit dat multifactorieel bepaald is (opleiding, inkomen, laaggeletterd zijn, minder vaardig, gewoonten enz). Het gaat dan wel om de groep als geheel, het zegt niks over één specifieke persoon met migratieachtergrond

Meesje schreef op 03-05-2025 om 14:38:

[..]

Vaststellen dat overgewicht meer voorkomt bij mensen met een migratieachtergrond is toch niet 'anderen de schuld geven'? Dat is gewoon een feit dat multifactorieel bepaald is (opleiding, inkomen, laaggeletterd zijn, minder vaardig, gewoonten enz). Het gaat dan wel om de groep als geheel, het zegt niks over één specifieke persoon met migratieachtergrond

Jij onderbouwt je verhaal met een link met uitgebreide informatie. Waarin ik goed de uitsplitsing van afkomst en opleidingsniveau kan lezen. 

Bieb presenteert het als iets dat ze zelf veel ziet. Iets dat je zelf ziet is niet per definitie waar. Kijkend in mijn famille (mijn kinderen en de kinderen van mijn zussen) kan ik zeggen dat alle kinderen normaal zijn qua gewicht en zelfs richting ondergewicht gaan maar dat is niet waar. Als ik mijn blik ruimer trek dan zie ik best veel kinderen met een te hoog ongezond gewicht.

Eerst was mijn ego geboost door hoger opgeleide mensen. Maar nee niet opgeleid, ik heb overgewicht met mijn bmi rond de 28🫤 Ik begrijp niet waarom het nog gemeten wordt met de bmi. Ze moeten het op basis van vetpercentage doen. Ik heb overgewicht en een ander die veel hoger vetpercentage heeft is goed(skinny fat). Het is toch visueel zichtbaar.

Bakblik schreef op 03-05-2025 om 14:29:

[..]

En daar istieweer! Lekker anderen de schuld geven! Hou toch op!

Onder autochtone Nederlanders komt door de overvloed en de verleidingen ook meer overgewicht voor dan 50 jaar geleden. De nieuwkomers schroeven het percentage te dikke mensen echt niet op, dat doet de autochtone bevolking echt zelf! Door te genieten van die overvloed en nemen dat je recht heb op iets lekkers na een uurtje fietsen.

Hoezo anderen de schuld geven? Ik weet alleen dat in veel andere culturen, o.a. de Turkse, dat eten geven heel belangrijk is. Niet in de vorm zoals wij dat kennen: bijv. iets lekkers bij de koffie. Maar heel veel meer. En dat zij dat veel erger vinden als dat wordt afgeslagen, dan dat wij dat vinden. Dat is voor mij niet een vorm van de schuld geven, maar aangeven waar dingen vandaan komen.

Meesje schreef op 03-05-2025 om 14:38:

[..]

Precies.

Ysenda schreef op 03-05-2025 om 11:27:

[..]

Over het algemeen heb je dan meer geld te besteden. Dus kun je kiezen voor die dure zalm ipv de gehaktbal.

Hoger opgeleiden leven langer, en blijven langer gezond. Ze sporten meer, ze eten gezonder, het blijkt uit elk onderzoek weer.

Ik weet niet of die kloof veranderd. Hoger opgeleiden nemen vaak ook meer informatie bronnen tot zich.

En dan kom je op een punt wie maken de informatie bronnen: Hoger opgeleiden maar zijn die in staat om de boodschap echt in alle lagen door te laten dringen zonder belerend te worden want dan wordt: 'ja, maar dan mag ik niks meer' gegooid.

Het veranderen van gedrag op persoonlijk niveau is al lastig, het veranderen van gedrag op groepsniveau nog veel lastiger. En helemaal om de verandering blijvend te laten zijn.

Dus, ja, moeilijk is het niet, maar de praktijk blijkt toch anders in elkaar te steken.

In een aflevering van "De Kwestie" laatst ging het over waarom arme mensen ongezonder leven dan minder arme mensen. Daar kwam ook naar voren dat met aandacht en gemeenschapszin het toch wel mogelijk was om van weinig geld toch gezonder te leven, en meer te bewegen. Het is vaak ook de puf die ontbreekt, als je weinig leuks hebt in je leven is houvast aan die sigaret wel begrijpelijk; en hoewel een huisdier de mogelijkheid zou geven om dagelijks veel te wandelen is dat ook weer niet iedereen gegeven om ver te lopen en dus zitten mensen dan de hele dag binnen op de bank met hun hondjes. Je moet toch wat.

Je komt ook meestal niet arm thuis te zitten omdat je gezond van lijf en leven en vol energie en levensmoed bent natuurlijk.

En ongezond eten is goedkoop. Een zak paprikachips of een doos frikandellen is een stuk goedkoper dan een struik broccoli en een zak biologische aardappelen. En het vult ook.

Het zijn natuurlijk niet alleen arme mensen die overgewicht hebben of lager opgeleiden (ik ben zelf ook te zwaar trouwens, dus wie ben ik om te oordelen over anderen. Weten hoe het moet en het kunnen betalen is nog wat anders dan het ook altijd elke dag goed doen). Ben je eenmaal wat te zwaar dan wordt het lastig om het eraf te krijgen en vooral eraf te houden, want een lichaam lijkt wel heel erg gehecht aan vet.

bieb1963 schreef op 03-05-2025 om 15:04:

[..]

Hoezo anderen de schuld geven? Ik weet alleen dat in veel andere culturen, o.a. de Turkse, dat eten geven heel belangrijk is. Niet in de vorm zoals wij dat kennen: bijv. iets lekkers bij de koffie. Maar heel veel meer. En dat zij dat veel erger vinden als dat wordt afgeslagen, dan dat wij dat vinden. Dat is voor mij niet een vorm van de schuld geven, maar aangeven waar dingen vandaan komen.

=====Maar al met al schroeft dat het percentage te dikke volwassenen en kinderen flink op. Onder de autochtonen Nederlanders gaat voor mij die vlieger niet op (uitzonderingen daargelaten). =====

Dit tikte jij in de post waar ik op reageerde. Jij stelt dat het percentage te dikke volwassenen wordt opgeschroefd door het aantal te dikke allochtonen en dat dat in mindere mate geldt voor autochtonen. Zonder goede bronnen kan je dat gewoon niet zeggen.  Meesje deed dat beter. 

Maar misschien toch nog een tip voor TO om intermittend fasting te gaan doen. Niet dat volgens zeggen er veel gezondheid voordelen zijn maar als de 16:8 doet jezelf tot ruimte beperkt van overeten. En dat wat andere ook tikten plus een dagboek met wat je eet dan kom je al een heel end.

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 15:37:

Maar misschien toch nog een tip voor TO om intermittend fasting te gaan doen. Niet dat volgens zeggen er veel gezondheid voordelen zijn maar als de 16:8 doet jezelf tot ruimte beperkt van overeten. En dat wat andere ook tikten plus een dagboek met wat je eet dan kom je al een heel end.

Volgens mij is dat een heel slecht idee voor jonge kinderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.