Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 08:10:

[..]

Ook in de hoger opgeleide bubbel is het niet helemaal waar.

Ik leef in zo’n degelijk hoog-opgeleid dorp, elk kind, elk gezin keurig ook nog, en elk kind heel netjes binnen de bmi (ik denk wel ietsjes hoger dan vroeger), maar ook hier wordt er echt meer dan 1 Maria-kaakje gegeten als kinderen uit school komen. Ook veel bakjes snoeptomaatjes later op de dag hoor.

Naar school wordt wel heel braaf een appel in stukjes gesneden, de boterhambakjes braaf gevuld (wel af en toe leerlingen die bifiworstjes erbij hebben) en water erbij.

Toch wordt ook hier meer extra gegeten dan wij vroeger gewend waren. Veel minder buitengespeeld, maar wel veel meer gesport.

Dat ben ik met je eens, maar mijn reactie ging specifiek over die de inhoud van de tussendoortjes op school in twijfel trok.

In de hoger opgeleide bubbel: op vrijdagmiddag met een paar ouders en kinderen naar de waterplas met terras, geen zin om te koken dus maar daar eten is niet ongebruikelijk idd.

Alleen lijken hoger opgeleiden dan toch beter in dat balanceren op de een of andere manier.

Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 08:36:

[..]

Nou ja zeg, niet iedereen eet z’n avondmaal om 17.00. Het is dat ik nu studeer en wat minder werk, maar wij zaten om 1700 allebei nog op het werk.
Wij eten nu tussen 7 en half 8, dan is het jeugdjournaal in de herhaling en dan naar bed. Zonder kind was dat gerust 9 uur.

Er is bij ons niet eens tijd voor koek en chips.

Dat is toch niet goed voor de nachtrust. Er moet minimaal 3 uur tussen zitten na je maaltijd en slapen. 

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 08:53:

[..]

Dat is toch niet goed voor de nachtrust. Er moet minimaal 3 uur tussen zitten na je maaltijd en slapen.

Je zou maar moeten werken als ouder, of het kind sport rond standaard etenstijd en kan daarvoor niet eten. 

Wij stapten 4 avonden per week om 5 uur de auto in om van 6 tot 8 te trainen, dan zit je pas om kwart voor 9 aan tafel met een 10 jarige.

Voor de training een lichte maaltijd: tosti, boterham pindakaas met banaan. Meer kon niet. 

[..]

Hebben mijn kinderen geen last van hoor. Als ze na eten 3 uur moegen wachten met slapen kunnen ze pas om half 10 naar bed. Is bij weinig kinderen zo lijkt me. 

Dat niet eten na bepaalde tijd is sowieso fabel. Calorieën zijn Calorieën ongeacht de tijd. 

Due-scimmie schreef op 04-05-2025 om 09:02:

[..]

Hebben mijn kinderen geen last van hoor. Als ze na eten 3 uur moegen wachten met slapen kunnen ze pas om half 10 naar bed. Is bij weinig kinderen zo lijkt me.

Dat niet eten na bepaalde tijd is sowieso fabel. Calorieën zijn Calorieën ongeacht de tijd.

Het gaat om een goede nachtrust en je duwt er energie in voordat je gaat slapen. 

Annieniem schreef op 04-05-2025 om 06:38:

interessant draadje dit, heb helaas veel affiniteit met ' te dik zijn'.
Ik ben zelf veel bezig met mijn gewicht. Ben een aantal jaar geleden (vóór de kinderen) tientallen kilo's afgevallen. Ik zat nog nooit zo lekker in mijn vel. Het afvallen ging automatisch met calorieën tellen, was super gemotiveerd.
Sinds de kinderen is die motivatie vaak maar een paar maandjes voor ik weer verval in snoepen. Die discipline ben ik snel kwijt. Van mijn 3 kinderen, is er in ieder geval eentje die ook van snoepen houdt. Als er iets op tafel staat, dan laten de andere 2 het staan, maar eet de derde het binnen no time op. En ze hebben toch echt dezelfde opvoeding gehad.

Ik ben thuis ook opgegroeid met veel eten. Mijn moeder haalde veel in huis. Zat zelf altijd aan de lijn, maar viel nooit af. En als ik dan teveel at, kreeg ik teleurgestelde blik en een: 'Dat het in huis staat, betekent niet dat alles op moet'-sneer.
Gaf me een enorm slecht gevoel. Achteraf denk ik: hoezo viel mijn moeder nooit af?

Ik heb als au pair in het buitenland gewerkt. Ik wist niet wat ik zag toen ik daar de kasten open trok: geen frisdrank, geen chips, niks van zoetigheid. Ik weet nog dat ik vol ongeloof vroeg: maar wat moet ik de kinderen aanbieden dan? Niet eens een sapje?
Ze keken me lachend aan: sapje? Suikerbommetje! Gewoon water en fruit.
Ik heb daar geleerd water te drinken. Erg eigenlijk, thuis lustte ik het nooit. Maarja, wij hadden altijd frisdrank en sapjes in huis.
Nu probeer ik dat zoveel mogelijk in te perken, maar het is lastig als je toenmalige wederhelft kan eten wat hij wil. Nu we gescheiden zijn, is het een stuk makkelijker, maar ook weer niet. Bij vader mogen ze van alles, bij mij staat er niks in huis. Vinden ze niet leuk.

Ik ben op zoek naar een goed boek over de psyche rondom voedsel. Ik merk zelf dat ik veel ga snaaien als ik minder lekker in mijn vel zit. Ik wil wat inzichten verkrijgen die me eventueel daarbij kunnen helpen. Heeft iemand een aanbeveling?

Hoi Annieniem, goed punt dat er twee dingen nodig zijn: wéten wat gezond is en dóen wat gezond is. De gedragscomponent is minstens zo belangrijk! Ik las laatst een boek, dat kan helpen bij het doorvoeren van een gedragsverandering. Het boek heet “Je moet niks”.

Samenvatting:

“We worden gebombardeerd met goede adviezen over gezond leven en vinden een sportschool op elke hoek van de straat. Toch lukt het de meeste mensen niet om een gezonde leefstijl aan te houden. Waarom niet? Omdat iets moeten niet werkt, tenminste niet op lange termijn.

Gezond leven begint in je hoofd, daar is psychologe Heidi Stiegelis rotsvast van overtuigd. Ze laat in dit boek zien waarom de meeste initiatieven om gezonder te leven meestal bij goede bedoelingen blijven. Ze introduceert vervolgens het Vat van Zelfwaardering en Kleine Goede Daden (KGD's) als praktische tools om wel op lange termijn die keuzes te maken die je gezonder en gelukkiger maken.”

Maar overgewicht en nachtrust gaan hand in hand. Daarnaast heeft het kind het nodig voor de groei en dergelijke. 

Waar is de tijd dat er gewoon 1 ouder thuis was. Ik ben grootgebracht dat mijn moeder huismoeder was en zelf heb ik het bij mijn kinderen om en om gedaan. En toen ze naar school gingen zorgen dat het aangepast was aan schooltijd. 

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 09:24:

Waar is de tijd dat er gewoon 1 ouder thuis was. Ik ben grootgebracht dat mijn moeder huismoeder was en zelf heb ik het bij mijn kinderen om en om gedaan. En toen ze naar school gingen zorgen dat het aangepast was aan schooltijd.

Dat was maar een heel kleine periode dat dat het geval was. Dat moeders echt thuis waren.

Daardoor was bij de meeste gezinnen moeder gewoon hard aan het werk thuis en had geen tijd om aandacht te geven aan de 6+ aantal kinderen dat er was. Of moeder ging ook uit werken of had thuiswerk.

Fijn dat jij die 'luxe' had dat je thuis kon blijven en aangepaste tijden kon werken. Dat is niet iedereen gegeven. 

Ysenda schreef op 04-05-2025 om 09:39:

[..]

Dat was maar een heel kleine periode dat dat het geval was. Dat moeders echt thuis waren.

Daardoor was bij de meeste gezinnen moeder gewoon hard aan het werk thuis en had geen tijd om aandacht te geven aan de 6+ aantal kinderen dat er was. Of moeder ging ook uit werken of had thuiswerk.

Ik denk dat ik je toch tegen moet spreken maar wij hebben(mijn broers, zus en ik) toch alle aandacht gekregen en dat gebeurde om mijn heen ook heel veel.

[..]

In welke droomwereld leef jij? Een jong kind van 7 komt om 7 uur uit bed en idealiter ligt het er om 19.30 weer in.  Met een beetje mazzel heb je het kind om 15.15 thuis uit school (als je thuis werkt/op je vrije dag) even iets drinken met een kaakje en dan moet je doorgaan want om 16.30 moet volgens jou de avondmaaltijd op zijn om niet meer te eten 3 uur voordat ze in bed liggen.

DAT IS NIET TE DOEN. 

Voor volwassenen zou het haalbaar kunnen zijn maar voor kinderen niet.  Hrtt scheelt jonge kinderen vanaf hun baby-tijd gewend zijn om gebied te worden en dan te gaan slapen.  Dat is hun normaal en hoe groter ze worden hoe minder normaal dat wordt.  Na het eten douchen en naar bed dat kan nog prima voor een 7 jarige. 

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 09:16:

[..]

Het gaat om een goede nachtrust en je duwt er energie in voordat je gaat slapen.

Hoe doe jij het dan als je pas om half 7 thuis komt? 

Het is gewoon niet haalbaar en met een lege maag slapen helpt je nachtrust ook niet. 

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 09:42:

[..]

Ik denk dat ik je toch tegen moet spreken maar wij hebben(mijn broers, zus en ik) toch alle aandacht gekregen en dat gebeurde om mijn heen ook heel veel.

Jij bent van na de oorlog,  toen was idd die kleine periode dat moeders bijna standaard thuis waren. Jaren '50-'80, daarvoor en daarna niet.

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 09:24:

De dag dat ik thuis was, was mijn man ook niet om 5 uur thuis hoor. 

Vanuit Zuid-Europa ken ik alleen maar eettijden na 8 uur. 

Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 08:01:

[..]

Het k denk dat jij in een héle andere omgeving leefde dan ik, want bij alles wat je beweert denk ik: dat ik pertinent niet waar!

Ik woonde en begaf me in een hele gewone gemengde omgeving met redelijk bemiddeld, modaal en onder modaal. Een koek na school of op vrije dagen bij de koffie was doodgewoon. Net als een glas fris. Die koek was gewoon een koek, variërend van een chocoprins, een sprits of een cafe noir enz. Bij de onder modalen was het vaker van een goedkopere soort, maar dat verandert er verder niets aan.  Bij sommigen kreeg je meer bij anderen bleef het bij 1 koek. Echt niet veel anders dan nu. Ik zou ook niet weten waarom normaal denkende ouders hun kinderen nu ineens tig koeken zou geven. Er is een koektrommel, maar niet de bedoeling om daar onbeperkt uit te graaien. Net als toen. Uitzonderingen in dit ‘beleid ‘ waren en zijn er altijd. Toen en nu. Maar niet het gangbare ‘beleid’. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.