FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Bakblik
04-05-2025 om 13:52
bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 13:22:
[..]
Ja, de supermarkten waren om half 6 dicht en op zondag ook niet open. Maar dat wist je, dus je zorgde dat alles wat je nodig had en wilde in huis had. Je denkt toch niet dat er grote groepen mensen nu ‘s avonds om 9 uur de duur uitgaan om chips te kopen?
Nou echt wel! Ik was woensdag echt niet de enige die net voor sluit nog even ijs kwam scoren. Chips, fris ijs, alles zat in de mandjes.
Als er nooit klanten kwamen rond die tijd dan was dat vast al teruggedraaid. 4 man personeel dat van 20.00 tot 22.00 niks staat te doen is niet te betalen. Het zal meer opleveren dan het kost om open te zijn. Die winkeleigenaren zijn uit op winst en als er geld bij moet dan stoppen ze vast.
Bieb1963 waar woon jij? Dat is een oprecht geïnteresseerde vraag. Mag via inbox als je het liever niet op het forum plaatst en dan zal ik daar netjes mee omgaan en het niet plaatsen op het forum. In dit gesprek heb ik het idee dat jij ver buiten de Randstad woont en er ook bijna nooit komt. Dat je echt in zeer landelijk gebied woont en geen idee hebt hoe het er in de rest van Nederland aan toe gaat.

bieb1963
04-05-2025 om 15:02
Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 13:38:
[..]
Ik denk het eigenlijk wel.
Als ik met honger op het station stond vroeger, dan kon ik niks, maar dan ook niks kopen. Vooral 's avonds niet. Kijk nu eens op Utrecht Centraal (of een willekeurig ander stadsstation) om 10 uur 's avonds wat er allemaal gekocht en gegeten wordt. Of gedronken. en hoeveel mensen dat direct, ter plekke kunnen halen. Omdat ze een beetje trek hebben, want ze ruiken sausijzenbrood.
Nou, vroeger kon de ook altijd wat op het station kopen hoor. Ook ‘s avonds

felija
04-05-2025 om 15:09
Bakblik schreef op 04-05-2025 om 13:04:
[..]
Dit ja. In mijn dorp ging de supermarkt tot zeker 1996 om 18.00 dicht. Als ik bij de weekboodschappen een vers ingrediënt voorde pasta was vergeten dan deed je het zonder als je om 18.30 begon met koken.
Paar jaar later was de supermarkt tot 18.30 open dan kon ik als ik 1 halte eerder uitstapte nog even iets halen als je toch iets anders wilde dan 5 dagen eerder bedacht was.
Als je nu om 21.45 bedenkt dat je trek hebt in ijs kan je dat nog even halen. Woensdagavond nog gedaan bij hoge uitzondering dat wel.
Ja, inderdaad, niet eens zo heel lang geleden waren supermarkten tot 18 uur 's avonds open, standaard op zondag dicht en maandagochtend was er in menig binnenstad ook niks te beleven. Er waren geen bezorgdiensten. Geen dertig verschillende eettentjes op een station. Het is echt wel flink veranderd.
Alles is er nu op gericht om de voedselconsumptie op volle toeren te laten draaien, bijna 24/7.

TineWinkel
04-05-2025 om 15:23
Bakblik schreef op 04-05-2025 om 13:52:
[..]
Nou echt wel! Ik was woensdag echt niet de enige die net voor sluit nog even ijs kwam scoren. Chips, fris ijs, alles zat in de mandjes.
Sterker nog, in mijn randstadstad kan ik die dingen s avonds binnen 10 minuten laten bezorgen (schijnt, nooit geprobeerd). Dus nog weer minder beweging om nog meer (op dat tijdstip meestal ongezond) eten naar binnen te werken...

Gingergirl
04-05-2025 om 15:53
bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 15:02:
[..]
Maar de keuze was veel minder. Net zoals bij tankstations etc. De keuze is enorm tegenwoordig.

DeOnbekende
04-05-2025 om 15:56
bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 15:02:
[..]
Iets, ja. Nu is er op het station niet alleen een snoepautomaat, maar ook een AH to go, Smullers/Febo en dönerzaak. Triggers in overvloed, je ziet en ruikt overal eten.

bieb1963
04-05-2025 om 16:36
Gingergirl schreef op 04-05-2025 om 15:53:
[..]
Maar de keuze was veel minder. Net zoals bij tankstations etc. De keuze is enorm tegenwoordig.
Maar wat maakt de keuze nou uit?

bieb1963
04-05-2025 om 16:40
Bakblik schreef op 04-05-2025 om 13:52:
[..]
Als er nooit klanten kwamen rond die tijd dan was dat vast al teruggedraaid. 4 man personeel dat van 20.00 tot 22.00 niks staat te doen is niet te betalen. Het zal meer opleveren dan het kost om open te zijn. Die winkeleigenaren zijn uit op winst en als er geld bij moet dan stoppen ze vast.
Bieb1963 waar woon jij? Dat is een oprecht geïnteresseerde vraag. Mag via inbox als je het liever niet op het forum plaatst en dan zal ik daar netjes mee omgaan en het niet plaatsen op het forum. In dit gesprek heb ik het idee dat jij ver buiten de Randstad woont en er ook bijna nooit komt. Dat je echt in zeer landelijk gebied woont en geen idee hebt hoe het er in de rest van Nederland aan toe gaat.
Ik woon al m’n hele leven in een grote plaats vlakbij Den Haag. Eerlijk gezegd ben ik best verbaasd dat jij mij heel ergens anders ‘plaatst’ 😂. Zeker mbt wat ik aangeef wat er in de jaren 70 overal allemaal aan vreterijen te koop was.

bieb1963
04-05-2025 om 16:41
DeOnbekende schreef op 04-05-2025 om 15:56:
[..]
Iets, ja. Nu is er op het station niet alleen een snoepautomaat, maar ook een AH to go, Smullers/Febo en dönerzaak. Triggers in overvloed, je ziet en ruikt overal eten.
Dat maakt toch niets uit? Als je trek had was 1 punt waar je een reep, zakje chips of broodje kon kopen toch genoeg?

Bakblik
04-05-2025 om 16:45
bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 16:36:
[..]
Een heleboel!
Als ik in 1994 in Haarlem uit de trein kwam kon ik wat kopen bij de kiosk of bij een of andere iet wat viezig ogende dönerkraam.
De kiosk had koffie en koek. Meer was er niet te krijgen.
Nu kan je op bijna ieder station frites en pizza kopen en het assortiment van de kiosk is ook flink groter. Nog een appie to go en er altijd wel iets bij wat je lust/ waar je trek in hebt.
Als ik toen niets zoets wilde en die viezige dönerkraam ook links wilde laten liggen had ik niets om uit te kiezen. Nu is er altijd wel iets te vinden en zeker met een lege maag na een lange werkdag moet je goed jezelf kunnen beheersen.

Auwereel
04-05-2025 om 16:48
bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 16:36:
[..]
Verandering van spijs doet eten. Als ik tussen allemaal verschillende dingen kan kiezen, ben ik veel meer geneigd om het dan ook daadwerkelijk uit te proberen. En gezien die zegswijze, ben ik niet de enige daarin. (Gelukkig ben ik vegetariër, dat scheelt de helft).

Valeria
04-05-2025 om 17:03
Bakblik schreef op 04-05-2025 om 16:45:
ik toen niets zoets wilde en die viezige dönerkraam ook links wilde laten liggen had ik niets om uit te kiezen. Nu is er altijd wel iets te vinden en zeker met een lege maag na een lange werkdag moet je goed jezelf kunnen beheersen.
Als je weet dat je je niet kunt beheersen en dat je honger gaat krijgen, neem je dus iets van huis mee voor na je werk.
Ik zie die opties puur voor als ik zelf geen eten mee heb, omdat ik later ben dan verwacht, omdat ik mijn brood al op heb, dat soort dingen. Ik moest gisteravond een paar keer overstappen, maar automaten en kiosken kan ik zo voorbij lopen hoor. De meeste mensen in de treinen konden dat trouwens; er zat niemand te eten. Het is echt niet zo dat ze allemaal met snacks de trein in komen omdat ze een saucijzenbroodje hebben geroken. Maar goed, als iemand die gedachte nodig heeft om zichzelf wijs te maken dat dat normaal gedrag is voor iedereen en dat dat de schuld is van een eettentje....

Auwereel
04-05-2025 om 17:07
Ben toch wel benieuwd wie er dan koopt bij al die tentjes, als iedereen kennelijk zo'n zelfbeheersing heeft.

MMcGonagall
04-05-2025 om 17:10
Ik bedacht laatst dat ik nog nooit een loempia heb gegeten van zo’n loempiatentje. Laatst wel voor het eerst churro’s gegeten, die zijn echt heel erg lekker. Sinds ik op 1300 calorieën per dag zit, heb ik niet zoveel ruimte meer voor iets lekkers. Dat tikt ook zo hard aan.
Vroeger aten we alles wat los en vast zat. Vaak op zaterdag een halve rookworst bij de HEMA, of een oliebol als de kraam er stond. Mijn ouders waren niet zo van de broodjes mee, dus bij dagjes uit hadden we ook altijd patat of iets anders slechts. Thuis was er altijd snoep en koek. Chips wel alleen in het weekend. Op donderdagavond patat en een snack van de snackbar, op zondag zelfgebakken patat met kip uit de grill (een apparaat dat echt alleen kon grillen, met een draaispit, zo lekker krijg je kip niet op een andere manier). Met het gezin van vier aten we dan zo’n hele kip op. Ik was een kind met ondergewicht (flink ook), mijn zus is haar hele leven te zwaar geweest.

Nick90
04-05-2025 om 17:13
Auwereel schreef op 04-05-2025 om 17:07:
Ben toch wel benieuwd wie er dan koopt bij al die tentjes, als iedereen kennelijk zo'n zelfbeheersing heeft.
Mensen die de trein of de bus gemist hebben.