FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Liara
05-05-2025 om 12:59
dan schreef op 05-05-2025 om 12:54:
[..]
Ja, in mijn herinnering kon dat inderdaad ook al, ik kom niet uit die regio maar als ik naar het ziekenhuis moest, kochten mijn moeder en ik altijd iets voordat we weer met de trein terug reisden. Nu heb ik het over de jaren 70 en begin jaren 80.
Waar ik opgroeide was dat ook zo inderdaad.
En een snoepwinkel in het zwembad, de snackbar naast de school, de Jamin onderweg naar huis na school, de McDonald's en Multivlaai binnen handbereik etc. Je kon toen ook al veel eten als je zou willen, al is de overdaad nu wel nog veel groter.

Auwereel
05-05-2025 om 13:30
Wat we in elk geval kunnen constateren is dat het niet helpt om tegen te zware menste zeggen, "Je bent een dukZAK zonder discipline met een slappe ruggengraat die zich verbergt achter allerlei smoesjes, eigen schuld!"
Als dat zou helpen zouden er heel wat minder mensen met overgewicht zijn, want hoe vaak ik ook werd uitgescholden als kind, ik werd er niet slanker van.
En om op een normaal gewicht te blijven, bind ik ERG lastig met al het aanbod. Dus een beetje consideratie hebben met mensen die gemakkelijk teveel eten door het aanbod terug te brengen, lijkt me op z'n plaats

rionyriony
05-05-2025 om 13:59
Of ik ergens eten ga kopen bij een tentje wat ik tegen kom, hangt af van de reden waarom ik erheen ga. Als ik ergens deel van wil zijn, zal ik eerder een snack gaan kopen dan als ik vlug ergens heenga omdat ik er een liter melk of een kilo appels nodig heb.
Ik denk dat alles afhangt van de je voornemen. Wil je op je lijn letten, dan ga je meestal niet met een gezellige groep naar de kermis of een festival. Dan zie je het probleem aankomen.
Ik heb zelf nooit problemen ervaren met ergens op verjaarsvisite (o.i.d.) gaan. Ik at meestal dan thuis wat minder. Had ik toch al gegeten dan zei ik gewoon nee dank je maar mag ik hem meenemen. Men vond dat best leuk als ik het gebakje mee wou nemen.

Gingergirl
05-05-2025 om 15:06
Nick90 schreef op 05-05-2025 om 12:29:
[..]
Maar dat doen mensen toch echt helemaal zelf, dat er meer aanbod heeft daar weinig mee te maken. Wel interessant om te lezen hoe mensen zichzelf wijsmaken dat ze te zwaar zijn vanwege het grote aanbod of supermarkten met ruimere openingstijden
Tuurlijk doen mensen het zelf, niemand die ze " met het mes op de keel" dwingt. Maar zoals een aantal te zware mensen ook schrijft; door het enorme aanbod is het een stuk moeilijker geworden dan toen dat aanbod een stuk kleiner was. Aanbod heeft daar o.a. toch echt mee te maken. Daarom wordt er door de commercie ook zo op ingesprongen. Ik ben overigens zelf niet te zwaar maar zie die struggle wel bij velen om mij heen, die daar niet goed mee om kunnen gaan.

Nick90
05-05-2025 om 15:48
Gingergirl schreef op 05-05-2025 om 15:06:
[..]
Tuurlijk doen mensen het zelf, niemand die ze " met het mes op de keel" dwingt. Maar zoals een aantal te zware mensen ook schrijft; door het enorme aanbod is het een stuk moeilijker geworden dan toen dat aanbod een stuk kleiner was. Aanbod heeft daar o.a. toch echt mee te maken. Daarom wordt er door de commercie ook zo op ingesprongen. Ik ben overigens zelf niet te zwaar maar zie die struggle wel bij velen om mij heen, die daar niet goed mee om kunnen gaan.
Kwestie van jezelf discipline aanleren om nee te zeggen tegen jezelf.

Bakblik
05-05-2025 om 15:54
Nick90 schreef op 05-05-2025 om 15:48:
[..]
Goh als het zo simpel zou zijn dan was er niemand met obesitas. Misschien moet je met Bieb en Valeria mee schrijven aan dat boek😜

bieb1963
05-05-2025 om 15:55
[..]
Ook voor mensen die niet snel dik worden, of als mensen als ze bijv taart eten bij de koffie, de lunch dan overslaan, is vaak ongezonde dingen eten net zo slecht voor hun lijf, dus iedereen zal met die ongezonde dingen matig moeten zijn. En natuurlijk is het lastig als er overal van alles te koop is. Voor iedereen. De beste optie is en blijft om niet met trek boodschappen te gaan doen of op pad gaan. En als je langer weg bent, zorgen dat je iets normaals te eten bij je hebt. Of je nou dik of dun bent. Ook al waren er vroeger minder varianten en minder uitgiftepunten, dan nog was er meer dan genoeg overal om toe te geven aan je trek in snaai.

rionyriony
05-05-2025 om 15:57
[..]
Och, ik denk dat je aan het niveau van het voedselaanbod gewend raakt. Vroeger had je de Pennywafel en daar waren we gek op, maar nu hoef je daar niet mee aan te komen maar moet het een Knoppers zijn. Toen de Knoppers er nog niet was vielen we even hard voor de Pennywafel. Men wordt alleen maar verwender en neemt geen genoegen meer met minder.

Nick90
05-05-2025 om 16:06
Bakblik schreef op 05-05-2025 om 15:54:
[..]
Goh als het zo simpel zou zijn dan was er niemand met obesitas. Misschien moet je met Bieb en Valeria me schrijven aan dat boek😜
Niemand zei dat het makkelijk is maar uiteindelijk moet je het zelf doen ipv de schuld te geven aan het grote aanbod.

Bakblik
05-05-2025 om 16:13
Nick90 schreef op 05-05-2025 om 16:06:
[..]
Niemand zei dat het makkelijk is maar uiteindelijk moet je het zelf doen ipv de schuld te geven aan het grote aanbod.
Niemand geeft hier het grote aanbod de schuld. Ik en velen met mij zeggen dat het aanbod nu grote is dan vroeger en dat het aantal malen dat verkopers je proberen te verleiden veel groter is dan vroeger. Je moet vele malen vaker een sterke ruggengraat hebben. En in situaties dat je al trek hebt, je niet zo lekker in je vel zit kan je nu dus vaker in de fout gaan dan vroeger. En als is je ruggengraat nog zo sterk het gebeurt iedereen weleens een keer.
Ook ik, met over het algemeen veel ruggengraat, ga weleens voor de bijl. Dat overkomt iedereen maar dan compenseer ik later op de dag of de volgende dag. Maar als je je dan weer last verleiden dan raak je in een neerwaartse spiraal.

Gingergirl
05-05-2025 om 16:15
[..]
Mee eens, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Net zoals dat voor sommige mensen andere ongezonde gewoonten ook moeilijk af re leren zijn. Was het maar zo simpel.

Gingergirl
05-05-2025 om 16:28
bieb1963 schreef op 05-05-2025 om 15:55:
[..]
Ook voor mensen die niet snel dik worden, of als mensen als ze bijv taart eten bij de koffie, de lunch dan overslaan, is vaak ongezonde dingen eten net zo slecht voor hun lijf, dus iedereen zal met die ongezonde dingen matig moeten zijn. En natuurlijk is het lastig als er overal van alles te koop is. Voor iedereen. De beste optie is en blijft om niet met trek boodschappen te gaan doen of op pad gaan. En als je langer weg bent, zorgen dat je iets normaals te eten bij je hebt. Of je nou dik of dun bent. Ook al waren er vroeger minder varianten en minder uitgiftepunten, dan nog was er meer dan genoeg overal om toe te geven aan je trek in snaai.
Nee vroeger was dat veel minder en zeker niet " overal" . Veel zaken waren bv dicht waardoor je niet toe kon geven aan je trek in snaai of er werd op bepaalde plekken niks verkocht (zoals voorbeeld zwembad) dus je kon niet " overal" toegeven aan de trek in snaai en was er niet " meer dan genoeg", vaak was er weinig keus, veel minder dan nu. Dat is nu anders. Dat is nu onderhand al meerdere keren uitgelegd. De bevolking wordt steeds dikker en het enorme aanbod en 24/7 beschikbaarheid spelen daar een een flinke rol in. Naast tal van andere zaken.
Ben het met je eens dat ongezond eten ook voor mensen die slank zijn niet gezond is, dat is zonder meer waar.

Peaches
05-05-2025 om 17:48
Als het vroeger net zo moeilijk was om niet te veel te eten als nu, en het probleem gewoon een gebrek aan ruggengraat is, hoe verklaar je dan dat mensen steeds dikker worden? Zijn we massaal slapper geworden? Ik denk niet dat de evolutie zo snel gaat dat in een generatie de wilskracht zo vermindert. Daar speelt de omgeving gewoon een grote rol in.

bieb1963
05-05-2025 om 17:58
Nick90 schreef op 05-05-2025 om 16:06:
[..]
Precies, dat is wat ik bedoel. Ik begrijp ook niet waar ze vandaan haalt dat ik zo gedisciplineerd ben…. Heb ik nergens gezegd. Ik doe m’n best, maar dat dat lukt vak genoeg ook niet, het enige wat ik zeg, is dat dat in de jaren 70 net zo lastig wat als nu.

DeOnbekende
05-05-2025 om 17:59
[..]
Wow, wat een eye-opener.