Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Evenanoniem

Evenanoniem

22-04-2014 om 20:20

Dochter 8 zo snel negatief en somber - even geen idee

Dochter is 8, en de laatste tijd heeft ze zo'n kort lontje: heel snel huilen, snel boos. Als het niet gaat zoals ze wil gaat ze zeer opvallend zitten pruilen.. Ze moppert op broers, ze is s ochtends chagrijnig als ze op moet staan, wil s avonds niet naar bed en ligt daar te huilen vanwege een lullig voorval eerder op de dag of een enge droom van de nacht ervoor.

Ik weet even helemaal niet wat het jan zijn en hoe te helpen.. Het s deels wel haar iets minder vrolijke karakter (vergeleken bij rasoptimisten in de rest van de familie) maar een stuk wisselvalliger en negatiever dan zeg een half jaar terug.
Iets lichamelijks? De leeftijd? Omgeving? Iets wat haar dwars zit? Ze praat wel geneg over die kleine onbenullige dingen die haar dwars zitten, de druppel ie de emmer doet overstromen, maar meer dan dat weet zij ook niet. Ze is wel gemotiveerd er iets aan te doen...

Ik zie meisjes in haar klas die ook overal over zeuren en knerpen, veel meer dan de groep jongens waar oudste mee optrekt. Maar ik vind het niet ijn haar zo te zien, vaak verdrietig. Hoe kan ze leren wat meer haar schouders op te halen en het glas half ol te zien? Of is dat ook de oplossing niet?

Praten

Het kan van alles zijn. Probeer er door met haar te praten achter te komen of er iets speelt op school: wrijving tussen vriendinnen, gepest in de klas, relatie met de juf, onzekerheid of stress over schoolwerk. Voelt ze zich klem zitten tussen haar broers, wil ze meer aandacht van jullie of juist meer bewegingsvrijheid, moet ze eigenlijk vroeger of misschien juist later naar bed om beter te slapen, kan een nachtlampje of een rustgevend muziekje daarbij helpen.

Goede momenten om dit ter sprake te brengen is ogenschijnlijk terloops onder het autorijden of afwassen o.i.d., zodat het niet meteen als therapeutische sessie of preek voelt voor haar.

skik

*bella*

*bella*

23-04-2014 om 16:44

ze is gemotiveerd zeg je

Wat hier een poosje goed hielp was samen met dochter een emotie schriftje bijhouden, samen ' s avonds in bed. Meer een houvast om dingetjes (hier heel kort) te bespreken. Ze kon er iets in schrijven, of een tekening maken of wat ze maar wilde. Daarbij wat uitleg gegeven over gevoelig zijn en gevoeligheden etc, dochter vond het geweldig. En zo kun je hier en daar aanknopingspuntjes vinden.

is ze moe?

Wat ik me afvraag is of ze wel genoeg slaapt. Snel boos en huilen en somber kan ook komen omdat ze moe is.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-04-2014 om 21:25

Ik herinner

me van dochter dat ze in groep 5 ook erg pieperig was, net als haar vriendinnetjes. Veel ruzies ook onderling. Ik begreep toen van haar leerkracht dat dit vrij normaal is voor groep 5. Meisjes kunnen onderling ook behoorlijk gemeen zijn, misschien dat je dochter hier moeite mee heeft. Voor mijn dochter was het iig een pittig jaar.

Evenanoniem

Evenanoniem

23-04-2014 om 21:57

leren omgaan met emoties?

Temet, ja, moe is denk ik wel een van de oorzaken. Daar werken we aan (Maar lastig als ze niet wil slapen...)

Bella, goede tip!

Dendy, ben ik ook bang voor ja. Het is geen leuke groep, veel gedoe en geruzie. Ze is geen kind dat echt het slachtoffer is van pesten of zelf pest, maar ze heeft er wel last van dat het gebeurt. Vaker heeft ze last van jaloezie gevoelens, als vriendin A opeens niet trouw blijkt maar met vriendin B gaat en ze neit meer mee mag doen oid.

Is er een manier (buitenshuis evt) om haar te leren goed om te gaan met haar emoties? Als het even tegenzit schouders ophalen en door? Ze is ook een controlefreak, de zaken moeten gaan zoals zij ze bedenkt, anders is het Niet Leuk Meer. Dat lutk ook niet altijd natuurlijk...

*bella*

*bella*

23-04-2014 om 22:38

ja zo

Volgens mij is het belangrijkste dat ze zichzelf hierin goed leert kennen, dat geeft ook controle. Door bijv woorden te geven aan emoties kan ze ze leren hanteren, uiten en beheersen. Als ze de kans krijgt haar verhaal te doen (en daar vertrouwen in kan hebben dat ze dat moment met jou heeft, dus controle) kan ze misschien ook beter slapen?

nogmaals over slapen

Je beschrijft dat ze 's avonds moeilijk inslaapt en 's ochtends moeilijk wakker wordt. Het kan zijn dat er bij dat inslapen nog winst te behalen is door te zorgen dat ze ontspant voor ze inslaapt. Zoon mag bijvoorbeeld graag nog even een Donald Duckje lezen in bed. Spannende boeken zijn dan uiteraard weer af te raden, want als het te spannend is om weg te leggen slaapt ze nog te laat.

Een ander probleem kan zijn dat ze meer een avondmens is. Je zou misschien nog kunnen kijken of je de tijd van opstaan wat kunt verlaten door zoveel mogelijk voor te bereiden (dus 's avonds al kleren klaarleggen, tas klaarzetten, douchen) en het ochtendritueel tot het absolute minimum in te korten. Dan kan ze er later uit en daardoor ook later naar bed. Dan moet ze s ochtends natuurlijk wel afwerk maken, maar als de beloning daarvoor een half uurtje langer liggen is, is ze daar misschien wel voor in.

Of slaap een deel van het probleem is kan je nu trouwens in de meivakantie waarschijnlijk mooi bekijken: hoeveel uren slaap heeft ze als ze er niet uit hoeft, en knapt ze daar dan van op?

Groeten,

Temet

Evenanoniem

Evenanoniem

28-04-2014 om 22:09

Beetje duidelijk

Dnk voor de tips. Ik denk dat een van de redenen is dat ze moeite heeft met de manier waarop de meiden in groep 5 met elkaar omgaan. Veel ruzie, clubjesvorming, roddels. Erbij horen of niet. Ze voelt zich even niet zo gewenst en populair denk ik. Als wij haar thuis corrigeren (kamer opruimen, eetgewoontes, het gewone geoe ij een achtjarige) vat ze dat direct als afwijzing op en reageert heftig.

Weet niet goed oe haar te helpen bij dat apenrotsengedoe in de klas. Ze is best assertief, maar ook best gevoelig en er zitten gewoon best veel rare/nare kinderen in haar klas...

*bella*

*bella*

29-04-2014 om 11:40

speelde hier meestal ook, als er iets was, meestal meidengedoe, uiten was hier meestal voldoende. En wat meer ruimte geven even, en voorzichtiger met kritiek, want daar is ze dan extra allergisch voor..dus ik bood wat vaker mijn excuses aan bijv, al vond ik dat niet helemaal terecht, maar dat klaarde de lucht enorm. (bijv over de manier waarop ik haar terecht wees)
Ik probeerde nooit een oordeel te hebben over de andere meiden, nu had dochter dat eigenlijk ook niet snel, is iemand die iedereen te vriend wil en erg tolerant is. Ik vind het wel wat heftig klinken hoe je praat over de meiden in haar klas, een gevoelig kind pikt dat 123 op. Als ik jou was zou ik of die negatieve gevoelens gaan proberen te relativeren, (meidengedoe hoort erbij, ze moeten het nog leren, maakt het nog geen nare meiden) of als het echt zo'n rotklas is haar gelijk in een andere klas proberen te krijgen.

evenanoniem

evenanoniem

29-04-2014 om 13:57

bella

Je hebt wel gelijk, ik zeg dat zo omdat het mij persoonlijk raakt, als ze niet aardig tegen m'n dochter doen of onderling ruzie maken (ben allergisch voor "meidengedrag", met groepjes en roddelen etc...) Maar weet ook nog heel goed hoe vervelend ik het vond als mijn ouders de meiden in mijn klas afkraakten (jaja, ik heb nog wat last van eigen jeugdrtauma wat nare meiden in de klas betreft)

Misschien wat meer laten gaan en vertrouwen in haar hebben dat ze het zelf wel oplost en leert, desnoods met wat nare ervaringen erbij.

Iets voorzichtiger proberen haar te wijzen op de dingen die nu eenmaal moeten is ook een tip. Al moet ik op m'n tenen lopen, soms...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-04-2014 om 18:28

Hier

hebben de meisjes van groep 5 toen een "training" gehad. Ik weet even niet meer hoe dat heette. Meidenvenijn oid.
Het was niet zo dat dat nou stopte, maar dochter vond het toen wel prettig dat het bespreekbaar werd.

*bella*

*bella*

29-04-2014 om 21:22

helpen kan natuurlijk ook

Als ze echt zoveel last heeft van het meidenvenijn, dan is het misschien geen overbodige luxe om dit met leerkracht te bespreken, zodat die oogje in het zeil kan houden/ je dochter hierin wat steunen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.