Lisabette
16-06-2025 om 14:40
Familieinfluencer worden
Hoi allemaal! Ik ben de moeder van een groot gezin. En heb lijkt mij heel leuk om daarmee op Instagram te gaan. Dan kan ik nog meer thuis zijn en alle aandacht aan de kinderen geven. Maar hoe begin je zoiets? Waar moet ik op letten? Ik weet hier namelijk nog weinig van.

Anoniemvoornu
17-06-2025 om 22:42
Lisabette schreef op 17-06-2025 om 12:33:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb niet genoeg tijd om op iedereen apart te reageren, maar ik heb wel echt alles gelezen. En ja… misschien heb ik er gewoon niet goed genoeg over nagedacht. Mijn man heeft die docu nu ook gezien en ineens vindt hij het allemaal helemaal niks meer. Hij zei dat ik de kinderen wil gebruiken voor content! Dat raakte me wel, want zo zie ik het echt niet. Ik wilde gewoon laten zien hoe het leven in een groot gezin eraan toe gaat met liefde en eerlijkheid. Niet om ze uit te buiten! Maar goed… blijkbaar is het toch ingewikkelder dan ik dacht. We zijn er thuis dus ook nog niet helemaal over uit. Ik ga nog eens nadenken hoe ik het dan wel vorm kan geven.
Je hebt niet genoeg tijd om te reageren lastig ook als je volgers/een fan base wilt krijgen...

yette
18-06-2025 om 08:30
Leuke parodieën!
Aan al het voorafgaande kan ik uit ervaring (tv) nog toevoegen hoeveel tijd het maken van een filmpje ongeveer kost.
Als je het heel simpel houdt, een praatje voor een camera op een statief, kost dat je om en nabij de 2 uur werk voor een minuutje. Zéker in het begin. Je moet verzinnen wat je gaat doen, een scriptje schrijven, de boel opzetten, opnemen (meerdere takes), materiaal viewen, kiezen wat je wel en niet gebruikt en het monteren. Je hebt dan een video van je eigen pratende hoofd. Of dat interessant genoeg is om naar te kijken, is afhankelijk van je verhaal en je persoonlijkheid.
Wil je het aantrekkelijker maken door andere beelden, tekst, een voice over, special effects of muziek toe te voegen, dan zal je al snel 5 - 8 uur bezig zijn met een vlog van 1 minuut. Aanvankelijk heb je die behoefte misschien niet, maar de eisen die je aan je eigen werk stelt, zullen steeds hoger worden.
En daarbij tel ik dan nog een aantal zaken niet. Zoals de tijd die er voor een beginner gaat zitten in de allereerste voorbereidingen: het kiezen en aanschaffen van audio- en video apparatuur, of iig een goede microfoon. Editing hard- en software aanschaffen. Licht. Etc. En vervolgens het leren werken met die apparatuur. Want zelfs de leukste inhoud, wordt tenenkrommend om naar te kijken als je het technisch niet goed voor elkaar hebt. Je zal je ook in moeten lezen over regelgeving mbt bijv. auteursrechten en eventuele inkomsten. Etc.
Bij vloggers komt daar nog bij dat ze ook achteraf nog bezig zijn met hun content. Ze willen weten hoe vaak iets is bekeken en krijgen reacties waarop ze willen antwoorden.
Waarschijnlijk ben je dus met één goed in elkaar zittende aflevering van een familievlog, een dag of 2 aan het werk. Mits je tussendoor niet gestoord wordt. Want dat monteren is niet iets dat je aan de keukentafel doet.
Anyway. Ik ben zelf al tijden geleden gestopt met filmen.
Was niet te combineren met mijn gezin

Ginevra
18-06-2025 om 08:50
yette schreef op 18-06-2025 om 08:30:
een praatje voor een camera op een statief, kost dat je om en nabij de 2 uur werk voor een minuutje. Zéker in het begin. Je moet verzinnen wat je gaat doen, een scriptje schrijven,
En dat is wat TO nu niet wil, die wil “open en eerlijk” dus zonder script. Die wil twee minuten aan de ontbijttafel filmen en dat op internet zetten.
wat ik daar dan wel weer fascinerend aan vind is hoeveel potentiële vloggers (want TO is niet de enige) van zichzelf denken dat duizenden wildvreemden dat interessant gaan vinden. Alsof die wildvreemden zelf geen gezin hebben.
het komt een beetje narcistisch op me over, als mensen denken dat een onbewerkte en ongescripte snapshot uit hun dagelijks leven zo boeiend is dat de halve wereld daar dagelijks naar wil kijken.

yette
18-06-2025 om 09:40
Ginevra schreef op 18-06-2025 om 08:50:
[..]
En dat is wat TO nu niet wil, die wil “open en eerlijk” dus zonder script. Die wil twee minuten aan de ontbijttafel filmen en dat op internet zetten.
wat ik daar dan wel weer fascinerend aan vind is hoeveel potentiële vloggers (want TO is niet de enige) van zichzelf denken dat duizenden wildvreemden dat interessant gaan vinden. Alsof die wildvreemden zelf geen gezin hebben.
het komt een beetje narcistisch op me over, als mensen denken dat een onbewerkte en ongescripte snapshot uit hun dagelijks leven zo boeiend is dat de halve wereld daar dagelijks naar wil kijken.
Datzelfde geldt natuurlijk voor iedereen die publiceert. Of je nou filmt, radio maakt of schrijft, je maakt je werk openbaar omdat je denkt dat anderen interesse hebben.
En tsja, spontane taferelen aan een keukentafel ... als je dat wil, zou ik iig kiezen voor 3 camera's, een losse microfoon en goed licht. Twee camera's op een statief en één mobiele voor waar de actie is. Maakt het monteren een stuk makkelijker
Dus zet elke avond vast je studio klaar en sta vroeg op om het aankleden, ontbijten en naar school vertrekken, tot in de puntjes voor te bereiden. Anders gaat je filmpje over hoe jíj́ met die ene mobiele camera onder de bank ligt om een schoentje te zoeken terwijl jullie de deur al uit hadden moeten zijn. Wat natuurlijk wel weer heel spontaan en realistisch is. En herkenbaar.
Of er bij anderen behoefte aan is, geen idee. Bij mij niet.
Hoewel.
Als Brigitte Kaandorp het zou doen ...

Ginevra
18-06-2025 om 10:48
yette schreef op 18-06-2025 om 09:40:
[..]
Datzelfde geldt natuurlijk voor iedereen die publiceert. Of je nou filmt, radio maakt of schrijft, je maakt je werk openbaar omdat je denkt dat anderen interesse hebben.
Dat bedoel ik niet helemaal . Ik heb twee boeken gepubliceerd en natuurlijk denk ik dat anderen daar interesse in hebben en vind ik mezelf niet narcistisch
Maar daar zit maanden zo niet jaren werk in, daar is door meer mensen aan meegewerkt, de uitgever heeft er een redacteur op gezet, er zijn meelezers geweest die feedback hebben gegeven, kortom daar is heel veel werk in gaan zitten om het interessant genoeg te maken.
Dat is iets anders dan ongefilterd en ongeredigeerd al je gedachten van een dag op papier slingeren, en dan verwachten dat de wereld dat graag wil lezen.
Het ging mij om het ongescripte, het willekeurig twee minuten op een dag filmen zonder editen, zonder script, zonder aandacht voor licht en montage, gewoon even filmen wat je voor ontbijt eet en dat als boeiende content beschouwen waar je een groot publiek mee trekt.

letterkoekje
18-06-2025 om 13:04
yette schreef op 18-06-2025 om 08:30:
Leuke parodieën!
Aan al het voorafgaande kan ik uit ervaring (tv) nog toevoegen hoeveel tijd het maken van een filmpje ongeveer kost.
Als je het heel simpel houdt, een praatje voor een camera op een statief, kost dat je om en nabij de 2 uur werk voor een minuutje. Zéker in het begin. Je moet verzinnen wat je gaat doen, een scriptje schrijven, de boel opzetten, opnemen (meerdere takes), materiaal viewen, kiezen wat je wel en niet gebruikt en het monteren. Je hebt dan een video van je eigen pratende hoofd. Of dat interessant genoeg is om naar te kijken, is afhankelijk van je verhaal en je persoonlijkheid.
Wil je het aantrekkelijker maken door andere beelden, tekst, een voice over, special effects of muziek toe te voegen, dan zal je al snel 5 - 8 uur bezig zijn met een vlog van 1 minuut. Aanvankelijk heb je die behoefte misschien niet, maar de eisen die je aan je eigen werk stelt, zullen steeds hoger worden.
En daarbij tel ik dan nog een aantal zaken niet. Zoals de tijd die er voor een beginner gaat zitten in de allereerste voorbereidingen: het kiezen en aanschaffen van audio- en video apparatuur, of iig een goede microfoon. Editing hard- en software aanschaffen. Licht. Etc. En vervolgens het leren werken met die apparatuur. Want zelfs de leukste inhoud, wordt tenenkrommend om naar te kijken als je het technisch niet goed voor elkaar hebt. Je zal je ook in moeten lezen over regelgeving mbt bijv. auteursrechten en eventuele inkomsten. Etc.
Bij vloggers komt daar nog bij dat ze ook achteraf nog bezig zijn met hun content. Ze willen weten hoe vaak iets is bekeken en krijgen reacties waarop ze willen antwoorden.
Waarschijnlijk ben je dus met één goed in elkaar zittende aflevering van een familievlog, een dag of 2 aan het werk. Mits je tussendoor niet gestoord wordt. Want dat monteren is niet iets dat je aan de keukentafel doet.
Anyway. Ik ben zelf al tijden geleden gestopt met filmen.
Was niet te combineren met mijn gezin![]()
Sorry dat ik die hele lap tekst kopieer. Maar het geeft wel goed weer wat er allemaal bij komt kijken. Zo'n, hoeveelheid werk man! Kan me voorstellen dat daar veel mensen zijn die zich daaraan mispakken. Toen ik het las dacht ik 'amai' en 'wow'. Ik heb er zelf (ook) totaal geen idee van hoor, maar dit had ik toch niet gedacht.
Goed dat je dat eens allemaal op een rijtje zet, yette!

Rosehip
18-06-2025 om 13:22
yette schreef op 18-06-2025 om 09:40:
[..]
En tsja, spontane taferelen aan een keukentafel ... als je dat wil, zou ik iig kiezen voor 3 camera's, een losse microfoon en goed licht. Twee camera's op een statief en één mobiele voor waar de actie is. Maakt het monteren een stuk makkelijker
![]()
Dus zet elke avond vast je studio klaar en sta vroeg op om het aankleden, ontbijten en naar school vertrekken, tot in de puntjes voor te bereiden. Anders gaat je filmpje over hoe jíj́ met die ene mobiele camera onder de bank ligt om een schoentje te zoeken terwijl jullie de deur al uit hadden moeten zijn. Wat natuurlijk wel weer heel spontaan en realistisch is. En herkenbaar.
Ik geloof dat er absoluut meer tijd in gaat zitten dan TO denkt maar toch doet niet iedereen het op de manier die jij beschrijft. Genoeg momfluencers die hooguit hun mobiel even neerzetten om zichzelf te filmen, of hun kinderen filmen tijdens de dagelijkse routine en hoppa, publiceren op Instagram. Sommigen doen meer voorbereidingen/zijn meer ervaren/hebben er meer talent voor dan anderen, en dat zie je aan de kwaliteit van de foto´s en filmpjes. En wat erop staat natuurlijk.
Maar hoe je het ook doet, de kinderen worden voor content gebruikt, met de mogelijke gevolgen van dien.

yette
18-06-2025 om 14:13
Ginevra schreef op 18-06-2025 om 10:48:
[..]
Dat bedoel ik niet helemaal
. Ik heb twee boeken gepubliceerd en natuurlijk denk ik dat anderen daar interesse in hebben en vind ik mezelf niet narcistisch
Maar daar zit maanden zo niet jaren werk in, daar is door meer mensen aan meegewerkt, de uitgever heeft er een redacteur op gezet, er zijn meelezers geweest die feedback hebben gegeven, kortom daar is heel veel werk in gaan zitten om het interessant genoeg te maken.
Dat is iets anders dan ongefilterd en ongeredigeerd al je gedachten van een dag op papier slingeren, en dan verwachten dat de wereld dat graag wil lezen.
Het ging mij om het ongescripte, het willekeurig twee minuten op een dag filmen zonder editen, zonder script, zonder aandacht voor licht en montage, gewoon even filmen wat je voor ontbijt eet en dat als boeiende content beschouwen waar je een groot publiek mee trekt.
Dat begreep ik wel hoor. Maar ik kijk er niet zo van op als een beginneling vantevoren niet ziet hoeveel erbij komt kijken als je het goed wil doen. Velen blijken vooral cineast, schrijver of topsporter te willen zíj́n. Maar als ze doorhebben welke talenten je moet hebben en ontwikkelen, hoe het hele traject eruit ziet om het te worden, dan is het ineens allemaal een stuk minder leuk.
Sterker nog, althans, dat geldt voor mij, wanneer bèn je er eigenlijk? Zelfs als je jezelf professional kan noemen en anderen je werk waarderen, ben je er voor jezelf echt nog niet. Ik kon iig nooit helemaal tevreden zijn met wat ik had gemaakt. Zag achteraf altijd wat beter had gekund. Beter had gemoeten. Je blijft volgens mij gepassioneerd investeren in verbetering tot je ermee kapt.

MelMel
18-06-2025 om 14:29
Ik weet door dit draadje nu well waarom de video's van mijn lieve knappe stoere slimme grappige hond nog steeds de duizend volgers op Instagram niet halen

Anoniemvoornu
18-06-2025 om 14:42
Rosehip schreef op 18-06-2025 om 13:22:
[..]
Ik geloof dat er absoluut meer tijd in gaat zitten dan TO denkt maar toch doet niet iedereen het op de manier die jij beschrijft. Genoeg momfluencers die hooguit hun mobiel even neerzetten om zichzelf te filmen, of hun kinderen filmen tijdens de dagelijkse routine en hoppa, publiceren op Instagram. Sommigen doen meer voorbereidingen/zijn meer ervaren/hebben er meer talent voor dan anderen, en dat zie je aan de kwaliteit van de foto´s en filmpjes. En wat erop staat natuurlijk.
Maar hoe je het ook doet, de kinderen worden voor content gebruikt, met de mogelijke gevolgen van dien.
De meeste momfluencers die hooguit even hun mobiel neerzetten leggen hem ook niet meer weg want in het onderhouden van de fanbase zit super veel werk en to vind reageren in haar eigen topics al tijdrovend.

Rosehip
18-06-2025 om 14:45
Anoniemvoornu schreef op 18-06-2025 om 14:42:
[..]
De meeste momfluencers die hooguit even hun mobiel neerzetten leggen hem ook niet meer weg, want in het onderhouden van de fanbase zit super veel werk en to vind reageren in haar eigen topics al tijdrovend.
Absoluut eens.
Ik wilde alleen maar aangeven dat de meeste momfluencers niet zo zorgvuldig te werk gaan als Yette beschrijft. Maar inderdaad vaak de hele dag door posten. En dat maakt het zeker niet beter, integendeel.

Laura97
20-06-2025 om 23:59
Doe het niet. De meeste kinderen worden al gespannen als er alleen maar een foto van hen wordt gemaakt. Want je moet natuurlijk wel mooi lachen op de schoolfoto en de familiefoto met kerst.
Daarnaast is internet al verzadigd met familievloggers. Tenzij je de nieuwe James Oliver bent die het talent bezit om uitzonderlijk goed te koken of zo gaat niemand je vlogs interessant vinden.
Nog los van dat jouw sociale media gehackt kan worden en juist jij doelwit kan zijn als je veel volgers hebt.

Lisabette
21-06-2025 om 15:54
Ik heb alle berichten nogmaals gelezen en zelf wat extra onderzoek gedaan. Ik heb inderdaad besloten helemaal het plan los te laten. Er zijn toch te veel risico’s. Bedankt iedereen die mij daarop heeft gewezen! Ik ben soms wat koppig, maar zeker niet immuun voor andere argumenten.

Annaniem2023
21-06-2025 om 16:44
Wat leuk Lisabette dat je nog even van je laat horen en ondanks je eerdere hakken in het zand toch bent gaan inzien hoeveel werk het is. Hoop dat je iets anders leuks vindt als hobby.