Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-07-2025 om 14:37
Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren??
16-07-2025 om 19:24
Sophie500 schreef op 16-07-2025 om 15:40:
Jammer dat er hier zo weinig empathie is voor de positie van Nicks zoon. Ik kan uit ervaring zeggen dat het ontzettend irritant is om steeds weer vragen en opmerkingen te krijgen over de herkomst van je ouders.
Over Teuntje zegt niemand: “Oh ja, jouw vader komt uit Nederland (of Frankrijk),” en bij Stefan zal ook niemand beginnen over wat hij thuis eet.
Dit soort opmerkingen zijn misschien niet slecht bedoeld, maar ze zijn wél ontzettend vermoeiend.
Ik had vroeger trouwens een vriendin die voortdurend de grap “sambal bij?” naar haar hoofd kreeg, of moest aanhoren hoe dol iemand is op sushi of noodles. Dat werd echt niet steeds door dezelfde mensen gezegd. Het was meestal goedbedoeld, maar daardoor niet minder irritant.
Het punt is dat het geen racisme is, voor de rest mag je er uiteraard alles van vinden en volgens mij vindt de meerderheid dat dan ook gewoon, dus ik begrijp je reactie niet zo goed?
Zoveel mensen, ook Stefan's en Stefanie's, Keesjes en Miepjes hebben last van onwetendheid, daar is de zoon van Nick helaas geen uitzondering in.
16-07-2025 om 20:49
Fer13 schreef op 16-07-2025 om 19:24:
[..]
Het punt is dat het geen racisme is, voor de rest mag je er uiteraard alles van vinden en volgens mij vindt de meerderheid dat dan ook gewoon, dus ik begrijp je reactie niet zo goed?
Zoveel mensen, ook Stefan's en Stefanie's, Keesjes en Miepjes hebben last van onwetendheid, daar is de zoon van Nick helaas geen uitzondering in.
Precies. Als Nick had geschreven dat hij het vermoeiend en irritant vindt dat er steeds verwijzingen gedaan worden naar de cultuur van de voorouders van zijn zoons moeder, hadden hier hele andere reacties gestaan.
18-07-2025 om 09:51
Sophie500 schreef op 16-07-2025 om 15:42:
[..]
Hoe vind je zelf dat jouw eigen kind moet omgaan met racistische opmerkingen?
Ik denk dat ik zelf zou proberen mijn kind goed weerbaar te maken, het hangt ook een beetje van de leeftijd af natuurlijk. Maar zo'n voorval als dit zou ik iig nabespreken met kind. Wat zei die persoon nou precies en hoe voel je je daarbij ( je ziet hier al dat dat voor iedereen weer anders is) wat zou je kunnen zeggen?
Zoiets ongeveer.
Maar ik denk dus dat TO niet op zoek is naar zo'n voorbeeld. Die zijn allang gegeven ook.