Mietiesaurus
01-04-2025 om 18:19
Kind mag niet mee op schoolreis
Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.
Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn).
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.

Kikki39
01-04-2025 om 19:31
mij lijkt het beste als iedereen gewoon mee mag, waarom die leeftijd hanteren? Dus een leerling die in april 4 jaar is geworden mag wel mee, kan die beter met een schoolreisje omgaan, wat een onzin. Je voorkomt een hoop gedoe als je gewoon iedereen mee laat gaan. Ik heb er echt nog nooit van gehoord.

Ysenda
01-04-2025 om 19:33
het is voor de veiligheid van de kinderen. Ook de docent heeft een paar weken nodig om de kinderen te leren kennen en hun nukken en trekken te leren lezen.
En dus snap ik de mei vakantie grens heel goed.
Waarschijnlijk staat dit ook in de schoolgids en is dit vooral een herhaling van wat al bekend verondersteld mag zijn.

Ted68
01-04-2025 om 19:35
Ik snap die leerpersoon; ze heeft een vreemd kind in de klas. De ene 4 jarige is de andere niet....

RaSa
01-04-2025 om 19:39
Dat is bij ons ook zo. Geloof dat ze toen met de kleintjes naar de kinderboederij in het dorp zijn geweest. Helemaal prima voor die ukkies. Bij ons was de grens: instroomklas gaat niet mee. Pas vanaf groep 1 op schoolreisje.
Grens bij de instroomklas leggen was misschien duidelijker geweest van de school. Hoewel je dan misschien weer boze ouders had gehad van kinderen die net op die grens zitten. Ergens moeten ze een grens trekken. Ik ga er vanuit dat ze er over hebben nagedacht en zo hun redenen hebben.

Stresskipje
01-04-2025 om 19:44
ja, het mag. De reden is niet onbekend, kind zit net 3 weken op school. In tegenstelling tot die buurman, die al 6 weken of langer op school zit.
Ze moeten toch ergens een grens trekken.
Ik neem op school de telefoon op, en je wil niet weten hoevaak ik moeders aan de lijn krijg die graag willen dat katootje met 3 jaar en 9 maanden al naar school mag komen, wat ze is er zoow aantoe. Nee mevrouw, sorry. De grens is 3 jaar en 10 maanden, en we starten ook niet een week voor een vakantie. Er zijn gewoon grenzen, met een reden. Voor 3 jaar en 10 maanden is verzekeringtechnisch, en vlak voor een vakantie is te onrustig. Zo zijn overal weldoordachte redenen voor.
Je kind hoeft ook nog niet naar school he. Het staat je vrij om hem thuis te houden en gezellig 1 op 1 naar de diertuin/speeltuin/zwembad te gaan. Hoe heerlijk is dat.

Lotte78
01-04-2025 om 19:48
Ik ken zelfs scholen dat als de zomervakantie vroeg valt. Er geen kinderen meer mogen instromen in juni.

MMcGonagall
01-04-2025 om 19:50
Mijn oudste werd 21 mei 4 en ging begin juni op schoolreisje. Als enige van de verse instromers. Andere ouders hielden hun kind thuis maar ik redeneerde ‘je bent een basisschoolkind dus daar hoort een schoolreisje bij.’ Ze was wel echt moe na thuiskomst

Theekopje
01-04-2025 om 19:51
waarom zou je wel willen dat je kind meegaat? Het kindje zit er net, vaak is het al erg wennen. Ik vind het netjes van school dat ze die jonkies niet meenemen.

Roos57
01-04-2025 om 19:58
Ik snap je wel TO . Ik zou iedereen mee nemen of per kleuter kijken of het kan. Vaak weten de ouders ook wel of kind het aan kan of niet . En anders haal je kind op . Neem aan dat kleuters net als ruim 20 jaar geleden in de buurt blijven .😊

Dolfje
01-04-2025 om 20:00
Ik krijg wel eens groepen kleuters op mijn werk op bezoek en je merkt het in dat uurtje echt als er kindjes nog niet zo lang op school zitten. Laat staan een hele dag schoolreisje. Ik vind het dus niet zo gek van de school om dit te beslissen.

Mietiesaurus
01-04-2025 om 20:01
Kikki39 schreef op 01-04-2025 om 19:31:
mij lijkt het beste als iedereen gewoon mee mag, waarom die leeftijd hanteren? Dus een leerling die in april 4 jaar is geworden mag wel mee, kan die beter met een schoolreisje omgaan, wat een onzin. Je voorkomt een hoop gedoe als je gewoon iedereen mee laat gaan. Ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Dit is wat ik bedoel. Ook over grenzen trekken. In mijn ogen is het een hele rare grens om die midden in een groep te leggen (ze zeggen toch ook niet de ene helft van groep 3 gaat naar de speeltuin dichtbij samen met de kleuters en de andere helft naar het pretpark met de oudere kinderen).
De instroomgroep is sinds de voorjaarsvakantie begonnen. Had de grens op die groep als geheel gelegd en niet op een geboortedatum. Had dan met die groep naar de speeltuin in de wijk/stad gegaan. Dan had iedereen erbij mogen zijn, en sluit je niemand buiten

Mietiesaurus
01-04-2025 om 20:06
Roos57 schreef op 01-04-2025 om 19:58:
Ik snap je wel TO . Ik zou iedereen mee nemen of per kleuter kijken of het kan. Vaak weten de ouders ook wel of kind het aan kan of niet . En anders haal je kind op . Neem aan dat kleuters net als ruim 20 jaar geleden in de buurt blijven .😊
Precies dit, dit is ook wat ons tegen de borst stoot. Het wordt gewoon medegedeeld. De grens ligt midden in een groep en er wordt niet individueel gekeken naar die handvol leerlingen waar het om gaat. Als de grens op voor heel zijn klas zou gelden dan is het een compleet ander verhaal.

Tijgeroog
01-04-2025 om 20:14
als ze individueel zouden kijken zou er nog veel meer gedoe zijn. Dit is helder, voor iedereen duidelijk en geen grijs gebied.

duizel
01-04-2025 om 20:16
ik vraag me wel af of het echt mag. Je mag geen kinderen uitsluiten, of gaat dat alleen om kinderen waarvan de ouders schoolgeld betalen of niet? Ik weet dat je kinderen waarvoor niet betaald wordt niet mag uitsluiten maar dat is wel een heel andere situatie.
Waar gaat het schoolreisje heen? Hier gaan ze de derde week van het schooljaar en de kleuters gaan naar de speeltuin. Dat gaat wel goed en is ook met veel nieuwe kinderen altijd.