Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind mag niet mee op schoolreis

Meesje schreef op 01-04-2025 om 21:08:

Sja, ik snap ergens wel wat je bedoelt. De grens bij de voorjaarsvakantie zou eerlijker hebben gevoeld. En dat je het jammer vindt voor je zoon begrijp ik ook.

Maar daar zou ik het bij laten "hè, wat stom van school, balen", en doorrrr. Jij zou het anders hebben gedaan, maar jij bent niet degene die er over gaat. Ik zou niet gaan klagen en gesprekken eisen oid.

Ik zou heus niet meteen gaan lopen klagen, maar ik zou het zelf ook wel lastig vinden om er gewoon mijn schouders over op te halen dat ze de grens midden in een instroomgroep trekken als mijn kind al een hele tijd riep dat het ook op schoolreisje wil net als grote broer/zus. 

Grindelwald schreef op 01-04-2025 om 21:24:

[..]

Waarom. De school trekt een lijn hierin. Waarom dan toch weer vragen en proberen. Waarom accepteren mensen toch zo moeilijk het antwoord nee. Hij kan zijn hele school gaande leven nog op schoolreisje.

Mezelf even terug verplaatsend in die jonge moeder met haar eerste kind op de basisschool… Ik was destijds verbaasd dat zoveel andere ouders hun prille kleuter thuis hielden. Kind zit op school, dus daar hoort een schoolreis bij. Nu ben ik altijd wel goed in het stellen van de waarom-vraag en ik vermoed dat het hier eerder gaat om tekort plekken in de bus dan een daadwerkelijk pedagogische reden. Dan bied ik wel aan om mee te rijden, of zo. Ook zo sneu als al die kinderen de volgende dag terug komen met enthousiaste verhalen en jouw kind mag niet mee.

Mietiesaurus schreef op 01-04-2025 om 19:05:

[..]

Richting mijn kind maak ik helemaal niks zwaar, dat begrijp ik ook.

Mijn vraag gaat over de manier van communiceren en besluitvorming van school. “Mag” hetgeen school nu doet? Niet over of ik dit aan een kind kan verkopen en hoe het voor het kind zou zijn.

Van wie zou het niet mogen? Ik snap je vraag niet. Je denkt dat er een of andere wet is waarin staat wat de leeftijd van kinderen op schoolreis moet zijn?

Dit is een regel en daaraan moet je je conformeren. Je snapt toch dat school grenzen moet stellen?

je zoon zit op 18 juni 3 weken op school.  Dat zijn 11 schooldagen.  Ik begrijp goed dat school een grens trekt. 

Ik begrijp deze regel goed, en toen ik groep 1/2 had, had ik een soortgelijke regel. Ik nam kinderen pas mee op buitenschoolse activiteiten nadat ik ze 1-2 maanden in de klas had. Dat had te maken met het kind eerst leren kennen en het opbouwen van een vertrouwensband tussen mij en het kind, zodat ik de veiligheid ook buiten de school kon waarborgen. We gingen bijvoorbeeld regelmatig naar het bos met de kinderen, en dan wilde ik zeker zijn dat het kind niet weg zou lopen, en zou komen als ik zou roepen. Of bijvoorbeeld weten hoe te handelen als kind overprikkeld raakt. Zoiets heeft tijd nodig om te groeien, ook als ouders mij verzekerden dat hun kind het echt wel aankon.

Inderdaad weleens klachten van ouders over gehad, en ook weleens een teleurgesteld kind, maar dat was eigenlijk heel zelden en duurde nooit lang. Die eerste weken school zijn al spannend genoeg voor ze. Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk onder schooltijd, ook als er ouders meegaan. 

Ik vind het een vreemde regel om kinderen die op school zitten uit te sluiten van bepaalde activiteiten. Zeker als iets niet een hele dag is, zoals naar het bos. Waar laat je die kinderen dan? En hoe leg je aan een kind uit dat iedereen mee mag en een paar niet?
Ook fijn als ze het er de dag er na over hebben en jij was er niet bij.
Als ouders zelf besluiten dat hun kind dat nog niet aankan, vind ik dat wat anders dan dat school een deel van de klas uitsluit van een schoolactiviteit. 

Mijn dochter werd destijds net voor de meivakantie vier en startte na de meivakantie. Ze zat dus net zo lang op school als kinderen die in de meivakantie of net daarna vier werden. De school hier is erg klein, dus er stromen in een jaar niet zo veel kinderen in. En ze zitten met groep 1 en 2 in één klas.

Wat gaan de kinderen die niet mee mogen dan eigenlijk doen die dag? Want een kind heeft wel recht op onderwijs.

Mietiesaurus

Mietiesaurus

02-04-2025 om 06:06 Topicstarter

het schoolreisje gaat naar een pretpark op 20 minuten rijden. 
school heeft geen beleid hierover. Andere jaren mocht iedereen gewoon mee.
Toen mijn oudste zoon begon (die van 25 mei is) gingen ze ook drie weken later op schoolreis naar een pretpark op 30 minuten rijden. Ik had hem toen afgemeld omdat wegens de redenen die iedereen hier noemt. Ik werd toen door de juf zelf gebeld dat iedereen de kans moet hebben om mee te gaan dus of we konden kijken wat er aangepast zou moeten worden zodat hij mee kon. De oplossing was dat ik zelf als begeleider mee ging. 

Nu exact drie jaar later wordt er uit het niks medegedeeld dat er een leeftijdsgrens midden in een klas ligt. Ik wil oprecht gewoon begrijpen waarom ze als school kiezen om dit als grens te hanteren en niet een groepsgrens. Mijn vraag is oprecht, waarom kiezen ze ervoor een deel vd klas niet mee te laten gaan in plaats van met de gehele klas samen iets simpel alternatiefs te gaan doen. Kernwaarde vd school is “ik hoor erbij”. Ik snap gewoon echt niet dat je dan leeftijd als grens neemt ipv de gehele instroomgroep. Voor andere schooluitjes wordt leeftijd toch ook niet als grens genomen en gaat de hele groep gewoon samen (of niet wegens andere redenen).
Er wordt verder helemaal niks gecommuniceerd over wat de kinderen gaan doen die niet mee gaan. De enige zin die wordt gezegd in het bericht is dat ze niet mee gaan. Kinderen die in juni jarig zijn starten niet meer dus de klas bestaat uit 14 kinderen totaal waar er 9 van mee mogen.

Dat laatste zal je ongetwijfeld nog wel horen. Hij blijft dus niet alleen achter maar met 6 andere kindjes. Waarschijnlijk net zo leuk. Al gaan ze maar naar de lokale speeltuin en daarna en ijsje eten.

Mietiesaurus

Mietiesaurus

02-04-2025 om 06:44 Topicstarter

letterkoekje schreef op 01-04-2025 om 20:42:

[..]

Aan je verdere uitleg te lezen geloof ik niet dat je die snapt (sorry).

[..]

Op welke andere basis zouden ze dan in jouw ogen moeten selecteren? Ik denk dat dit het beste criterium is wat de school kan hanteren. Een kind dat 4 weken op school zit, misschien in het begin nog met halve dagen, daarvan kan een leerkracht toch echt nog niks inschatten. Als ze maar enkele nieuwkomertjes in haar klas had, misschien wel. Maar, behalve een paar nieuwkomers, heeft de juf de ganse dag haar handen vol met de volledige klas. Misschien 20 à 25 kinderen.

Wat anders dan 'mededelen' kan de school doen? Brieven schrijven? Vergaderingen beleggen? Kom op zeg!

[..]

Wat wil je dan dat de school doet? Elke ouder apart op de school roepen om een serieuze onderbouwing te geven van hun beslissing?
Welke oplossing gerichte maatregel zie jij dan als normaal?
Een onbekend probleem? Ik denk dat de school exact kan zeggen welke problemen zich met dergelijk jonge kinderen allemaal kunnen voordoen.

Ik vind het normaal dat de school met haar expertise deze beslissing neemt en een lijn trekken in leeftijd vind ik ook nog eerlijk: voor iedereen hetzelfde.

Volgend jaar kan ie ook mee en zal er dan extra veel deugd aan beleven. Doe misschien die dag met je zoontje zelf iets één-op-één: leuk voor jou en extra leuk voor hem!

In mijn ogen hadden ze op basis van de gehele instroom groep moeten selecteren. 14 kinderen, die allemaal sinds de voorjaarsvakantie zijn gestart. Allemaal of wel of niet. De grens op leeftijd trekken is juist niet eerlijk, allemaal niet hetzelfde want 9 kinderen uit de klas mogen mee, de andere 6 mogen mogen niet mee. Als school willen ze kennelijk een grens trekken (het waarom ervan snap ik voor deze leeftijdsgroep). Waarom deze grens bij de meivakantie ligt er niet bij de leeftijd van het oudste kind (voorjaarsvakantie) zodat de gehele klas gelijk wordt behandeld en iedereen plezier kan hebben die dag snap ik niet.

Voor die 6 kinderen (op meer dan 400) waar het nu om gaat had de juf tijdens het telefoontje om de wendagen af te spreken even kort kunnen vragen hoe we tegen de schoolreis aankijken. Als ik alle reacties zo lees zou het mij niks verbazen als veel ouders dan al zouden zeggen dat ze hun kind liever thuis laten die dag. Met die enkeling wiens kind mee zou gaan kun je afstemmen dat je als school wilt dat de ouder mee gaat, of beschikbaar is om op te halen als het niet gaat. Desnoods met eigen vervoer/kosten. Niks geen groot moeilijk gedoe. Dit is wat ik zie als oplossingsgerichte maatregel. Samen in overleg kijken hoe alle kinderen van de klas toch mee kunnen. En overleg kan heel door een telefoontje/berichtje in parro of even aanschieten na school. Wat ik zei, het gaat om 6 kinderen

Mietiesaurus

Mietiesaurus

02-04-2025 om 06:46 Topicstarter

Grindelwald schreef op 02-04-2025 om 06:38:

Dat laatste zal je ongetwijfeld nog wel horen. Hij blijft dus niet alleen achter maar met 6 andere kindjes. Waarschijnlijk net zo leuk. Al gaan ze maar naar de lokale speeltuin en daarna en ijsje eten.

Ik zou het niet weten, daar wordt niks over gecommuniceerd. Juf gaat natuurlijk ook mee met de schoolreis dus wie is er beschikbaar voor de achterblijvers? Kan hij überhaupt naar school? Waarom niet met de gehele klas naar de speeltuin/kinderboerderij en een ijsje eten?

Hier een kind dat wel een paar weken na start op school op schoolreis ging. Ik had juist liever gezien dat hij nog niet mee zou gaan. Omdat hij een beetje verlegen is en ik dacht dat hij het heel spannend zou vinden. Ik vond het daarom destijds wel fijn dat oudere zus op het zelfde schoolreisje ging. Overigens ging het allemaal prima. 

Mietiesaurus schreef op 02-04-2025 om 06:46:

[..]

Ik zou het niet weten, daar wordt niks over gecommuniceerd. Juf gaat natuurlijk ook mee met de schoolreis dus wie is er beschikbaar voor de achterblijvers? Kan hij überhaupt naar school? Waarom niet me de gehele klas dit doen?

Dat zou ik me inderdaad ook wel afvragen, ik zou denken dat de jongste kleuters dan dus een dagje vrij hebben. Dat zou ik wel even navragen aan de juf. 

Mietiesaurus

Mietiesaurus

02-04-2025 om 07:06 Topicstarter

Caroline80 schreef op 02-04-2025 om 06:48:

Hier een kind dat wel een paar weken na start op school op schoolreis ging. Ik had juist liever gezien dat hij nog niet mee zou gaan. Omdat hij een beetje verlegen is en ik dacht dat hij het heel spannend zou vinden. Ik vond het daarom destijds wel fijn dat oudere zus op het zelfde schoolreisje ging. Overigens ging het allemaal prima.

dan is het fijn als je als ouder zelf de keuze kunt maken dat je je kind thuis wilt/kunt houden die dag

maar wat is nu je probleem? Dat er niet goed gecommuniceerd wordt, dat je kind niet mee mag, dat jij de keuze niet mag maken? 
Maar het gaat niet alleen over jou en je kind. zoals hierboven iemand al schreef als juf zijnde: Zij heeft de verantwoordelijkheid over je kinderen en na 3 weken naar school, kent zij jouw kind nog niet goed. 
Als er tijdens het reisje wel iets gebeurd, dan ben je vast ook niet blij en wordt er geroepen: Jeetje, hoe kan je een kind wat je nog niet kent meenemen? Of waarom heeft de juf niet iets anders bedacht? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.