Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-04-2025 om 18:19
Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.
Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn).
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.
04-04-2025 om 22:57
Met de leerlingen van groep 8 gebeuren vaker incidenten als met de kleuters, die kun je dan ook maar beter thuis laten. Ik ken ook geen een school die dit zo aanpakt, nog nooit van gehoord. Daarbij zal ik er zelf als ouder niet om gaan klagen, maar persoonlijk vind ik het heel vreemd. Als ouder zou je wel kunnen aangeven dat je liever hebt dat kind nog niet meegaat, daar gaan we dan in mee.
05-04-2025 om 09:16
kenfan schreef op 03-04-2025 om 10:20:
[..]
Altijd waardevol in een discussie, een stevige, goed onderbouwde mening. Bondig ook, knap met zo weinig woorden een bijdrage te leveren die echt iets toevoegt.
Dank je!
05-04-2025 om 09:38
Zo blij dat ze op onze basisschool een verwendag op school hadden ipv een schoolreis. Zo makkelijk.
Maar goed hier is een schoolreisje, school heeft om redenen die wij goed kunnen inschatten besloten dat kinderen vanaf een bepaalde verjaardag nog niet mee mogen. Erg logisch alleen niet logisch voor de ouders die heel graag willen dat hun te jonge kind toch mee gaat want die hebben dat hun kind al beloofd ipv zich even in te lezen. En met een grote broer op school zullen die regeltjes ook al wel een paar keer langs gekomen zijn.
05-04-2025 om 20:38
BlairW schreef op 04-04-2025 om 15:33:
[..]
Kinderen van 4 zijn niet leerplichtig en mogen in overleg met school gewoon thuis blijven ook. Lijkt me dat dit daaronder valt, als er inderdaad een vrije dag wordt gegeven aan die kinderen die niet mee mogen.
Erger nog 5 jarige zijn nog niet eens volledig leerplichtig.
Je mag als ouder beslissen dat kind 5 uur per week thuis blijft. En met toestemming van de directeur kan dit zelfs naar 10 uur per week.
Rijksoverheid:
Als uw kind 5 jaar wordt moet het naar school. Soms is een volledige schoolweek nog te veel voor een kind. Uw kind mag dan 5 uur in de week thuisblijven. Dit mag tot uw kind 6 is. Hiervoor heeft u geen toestemming nodig. U moet het wel melden bij het hoofd van de school. Dit is meestal de directeur.
Heeft uw kind meer rust nodig? Dan kunt u nog 5 extra uren vrij aanvragen.
Dit mag tot uw kind 6 jaar is. Vraag hiervoor toestemming aan de directeur van de school. In totaal mag het niet meer dan 10 uur per week zijn.