Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Piekeren over kind

Hoi! Daar ben ik nog een keer. Ik wil even een ‘reflectie’ vraag aan jullie stellen. De vorige keer heeft me dit geholpen. Ik heb dit in mijn eerste topic gezet, maar die verdwijnt meteen naar de achtergrond dus toch even zo!

Ik merk dat ik ‘last’ heb van mezelf.
Met mijn dochter gaat het eigenlijk prima. Wel komt ze zo nu en dan uit school met de boodschap dat het middelmatig was op school of niet zo leuk. Vandaag had ze weinig gegeten want ze had buikpijn gehad tijdens de lunch. Daarvoor was het niet leuk geweest, ze had niet mee mogen doen met een spelletje (of iets in die geest). Wel had ze daarna afgesproken en de hele middag gespeeld. Ook de weken/maanden hiervoor spreekt ze vrijwel dagelijks af en lijkt goed in haar vel te zitten. Ook tijdens het 10 minutengesprek op school alleen maar positief (ze mag wat meer zelfvertrouwen krijgen). Toch sla ik helemaal op tilt (qua gevoel) zodra er een kink in de kabel zit. En kink, als ik realistisch kijk zijn dit hele normale kinderverdrietjes (toch?). Maar ergens lijk ik steeds op zoek naar een reden om te piekeren en te zorgen over haar (valt ze er buiten, heeft ze vriendinnen…) mijn vraag aan jullie, is dit herkenbaar? Ook dat gedoe soms onderling qua vriendschappen en zo? Herkenbaar dat je daar ongerust over bent?
Ik weet ergens ook wel dat ik echt aan het zoeken ben naar problemen, maar toch blijf ik malen…

Is dit iets wat je zelf herkent uit je jeugd? Is het wellicht meer jouw 'trauma' dan het hare? Kinderen groeien op, maken dingen mee, soms is het niet leuk, soms wel. Het hoort er een beetje bij dat ze hun weg moeten vinden in het leven. Vanzelfsprekend heb ik het hier niet over extreme pestsituaties etc.

Lolalyn

Lolalyn

25-06-2025 om 21:48 Topicstarter

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 21:40:

Is dit iets wat je zelf herkent uit je jeugd? Is het wellicht meer jouw 'trauma' dan het hare? Kinderen groeien op, maken dingen mee, soms is het niet leuk, soms wel. Het hoort er een beetje bij dat ze hun weg moeten vinden in het leven. Vanzelfsprekend heb ik het hier niet over extreme pestsituaties etc.

Nee dat is het suffe, helemaal niet. Ben wel heel erg van de lieve vrede, dat wel. 

Ben misschien bang dat er wat aan de hand zou zijn met haar en dat ik dat volledig mis… waardoor ik me zo focus op elke mindere dag/momenten… 

Ik heb 3 kinderen in de 20 en maak mij nog wel zorgen.
Zolang ik leef zal ik dat blijven doen. 🤗

zoals ik het zie, kunnen het twee dingen zijn:
1. Je moeder instinct zegt je dat er wat mis is, omdat er wat mis is.
2. Je hebt te weinig echte zorgen, dus focus je je bezorgdheid op je dochter.

Haar zelfvertrouwen is wel iets dat je kan helpen opbouwen. Misschien wanneer dat dat gelukt is, en ze zelfverzekerder is, jij minder het gevoel hebt dat je je zorgen moet maken.

" Misschien wanneer dat dat gelukt is, en ze zelfverzekerder is, jij minder het gevoel hebt dat je je zorgen moet maken."

Maar ook het omgekeerde is denkbaar: dat als jij je minder zorgen maakt, dat voor je kind een voorbeeld is om zich minder druk te maken om dingen. Let op, ik zeg niet dat het altijd zo werkt, maar ik sluit niet uit dat het soms ook zo kan werken. 

Iets anders: een kind dat mopperig/boos/verdrietig uit school komt en dat aangeeft niet goed gegeten te hebben zou ik eerst te eten en te drinken geven. Soms knapt het humeur daar wonderbaarlijk goed van op. Mijn broer kwam vroeger standaard chagrijnig uit school, tot mijn moeder doorkreeg dat ze hem eerst moest voederen en pas daarna moest vragen hoe zijn dag geweest was

Lolalyn

Lolalyn

25-06-2025 om 22:19 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 25-06-2025 om 22:11:

zoals ik het zie, kunnen het twee dingen zijn:
1. Je moeder instinct zegt je dat er wat mis is, omdat er wat mis is.
2. Je hebt te weinig echte zorgen, dus focus je je bezorgdheid op je dochter.

Haar zelfvertrouwen is wel iets dat je kan helpen opbouwen. Misschien wanneer dat dat gelukt is, en ze zelfverzekerder is, jij minder het gevoel hebt dat je je zorgen moet maken.

Punt 1 is waar ik erg bang voor ben maar loop hier inmiddels al jaren mee rond en het is nog niet uitgekomen. Dus ik heb zelf een vermoeden dat het punt 2 is…  en dat neem ik mezelf wel kwalijk. 

Lolalyn

Lolalyn

25-06-2025 om 22:21 Topicstarter

ze is eigenlijk niet mopperig, het is een losse opmerking, een korte mededeling waardoor ik van van slag raak. Zij heeft afgesproken en speelt de hele middag met een vriendin. Als ik het zo typ dan denk ik idd bij mezelf, wie ben ik gek aan het maken en waarvoor. 

ik las laatst:

Als moeder zit mijn hart aan de buitenkant (en dus kwetsbaar)

Ik herken het wel. Onnodige  en overdreven zorgen om je kind. Ik probeer het te rationaliseren. Maar dat lukt niet altijd. Mijn kinderen zijn in de 30😅

ja !! heel herkenbaar normaal denk ik, maar ik overdrijf ook enorm in mijn gevoel. Mijn zonen zijn nu 17 en 20 en ik denk nog steeds gaat het goed, zijn de vrienden aardig onderling hoe is hij met meisjes, heeft hij meisje waarom wel of niet! drinkt ie niet te veel, als hij niks drinkt waarom niet? als hij uitgaat, gaat het goed, gaat hij niet uit waarom niet is er iets!! Wordt moe van mezelf en hij van mij 🥴 en dat doe ik al vanaf de kleuterschool waarom geen idee?

Je zorgen maken, is normaal. Mits binnen bepaalde grenzen. Mijn kinderen zijn inmiddels 20+ en ik heb nog steeds wel eens zorgen om ze. 

Maar (!) ik maak me zelden zorgen om onwaarschijnlijke situaties die zich mogelijk voor zouden kunnen doen. Een schietpartij op school of zo. Of om zaken die uiteindelijk toch wel goed zullen komen, zelfs als het mis gaat. Want van een keer blijven zitten, gaan ze echt niet dood. Ik beperk me tot de reëelere zorgen. Bijvoorbeeld nu onze oudste, die in een instelling woont omdat hij dagelijks meerdere epileptische aanvallen heeft, in zijn eentje naar buitenlandse internet-vrienden op vakantie gaat. De zorgen daarover erken ik en geef ik een plekje. Er lang over tobben en bedenken wat er precies allemaal mis kan gaan en zal gaan, heeft geen zin. 

Dus helaas, die zorgen horen erbij. In zekere mate. 

Als jij vindt dat je teveel piekert, is het misschien een idee om aan je emotie-beheersing te werken? 

Misschien kun je je dochter eens vragen, nadat je belangstelling  hebt getoond voor de mindere dingen, naar 3 leuke momenten op school. Zo help je haar en je zelf te focussen op het positieve. 
Want natuurlijk is niet alles perfect, natuurlijk valt er iets te mopperen, maar de kunst is om dat niet de overhand te laten krijgen en te focussen op wat wel fijn, lief, leuk, inspirerend is.
En als die neiging tot piekeren ook vooral een beetje in jou zit: Mij helpt het om -als ik het even niet zie zitten- 3 dingen te bedenken waar ik dankbaar voor ben. De zon die schijnt, dat je zo heerlijk geslapen hebt of dat je de rest van de dag na werk of school lekker zelf mag weten wat je gaat doen. Het kan alles zijn: zo groot of zo klein als je wil, als het maar positief is.

Ik herken het ook wel en zelfs nu kind 20+ is, kan het me nog wel eens overvallen op stomme momenten. Meestal heeft het niets met het kind te maken, maar alles met mezelf op dat moment. Ik probeer het dan ook van haar vandaan te houden. Lukt niet altijd hoor.  Maar wat mij geholpen heeft: ik heb heel veel gepiekerd over allerlei kleinere "shit" en toen kwam er opeens een heftig medische iets out of the blue. En dat heeft me wel aangetoond dat "life is what happens while you were making other plans". 

Wees lief voor jezelf: je wil het goed doen als ouder en bent dus misschien iets te gefocused op elk detail. Voel af en toe je ongemak, maar doe er niet altijd wat mee. Laat het er zijn.  Stel je had vier of vijf kinderen zoals vroeger gebruikelijk was, dan had je ook niet al die details mee kunnen krijgen. 

Kortom: het is erg herkenbaar, maar je kind moet er geen last van gaan krijgen. 

Lolalyn

Lolalyn

26-06-2025 om 16:17 Topicstarter

dank voor jullie berichten. Ik denk inderdaad dat het echt in mij zit. Ik wil haar er niet mee belasten, maar merk dat ik dat af en toe wel doe (doorvragen naar de niet leuke momenten of ze over analyseren). Ik ben me er erg van bewust maar toch overspoelt het me soms. 
Denk als ik realistisch kijk er hier weinig aan de hand is. Ga dus maar eens kritisch aan de slag met mezelf, zodat wanneer er wel wat is, ik er ook kan zijn ipv volledig in de stress/angst schiet….

Lolalyn schreef op 26-06-2025 om 16:17:

dank voor jullie berichten. Ik denk inderdaad dat het echt in mij zit. Ik wil haar er niet mee belasten, maar merk dat ik dat af en toe wel doe (doorvragen naar de niet leuke momenten of ze over analyseren). Ik ben me er erg van bewust maar toch overspoelt het me soms.
Denk als ik realistisch kijk er hier weinig aan de hand is. Ga dus maar eens kritisch aan de slag met mezelf, zodat wanneer er wel wat is, ik er ook kan zijn ipv volledig in de stress/angst schiet….

Fijn dat je dit inziet, TO. Het kan namelijk echt schadelijk zijn voor je dochter. Goed dat je met jezelf aan de slag gaat!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.