Philou
24-11-2013 om 11:28
spellen
Sint zoekt een gezins-, gezelschapsspel van 8 jaar (en ouder) waar winnen meer van strategie of samenwerking afhangt dan van geluk. We hebben al spelletjes zoals een schaak- en damspel, caracassonne junior, schapen en herders maar zijn wel toe aan iets nieuws en meer uitdaging. Wat zijn leuke spellen?

Wat
24-11-2013 om 12:43
hier
Party & Co (junior)(kennisspel)
monopoly
scrabble
levensweg (kies je voor leren of werken, kinderen of carriere enz
cluedo (wie heeft wie, waar en waarmee vermoord, detectivespel, verder geen gruwelijkheden )
wereldspel (unicef)(hoe krijg je zo snel mogelijk je spelopdracht volbracht, erg leuk!)
stratego
pictionary

Thursday Next
24-11-2013 om 22:46
carcasonne de "normale" versie, met evvt. uitbreidingen
Kolonisten an Katan
het Lord of the Rings bordspel is ook leuk, wel ingewikkeld! Hierbij moet je samenwerken on Sauron te verslaan, Dat is echt een strategie zoeken, want het is niet eenvoudig. Je speelt dan niet tegen elkaar maar met elkaar. En soms moet iemand zich opofferen om de anderen te laten winnen.

troelahoep
25-11-2013 om 11:23
nog een paar
...ik weet niet of ze allemaal nog verkrijgbaar zijn, maar:
-Medina
-El Grande
-Agricola
-Hoogspanning
-Mah Jong (klassieker)
-Kolonisten kaartspel voor 2 personen
-Dixit (een anders dan anders spel)
-Dominion (zelf nog nooit gespeeld, maar ik hoor er héél goede verhalen over. Kaartspel, beetje in het magic-segment).
Duren wel allemaal vrij lang.
kortere spellen:
-Hive (lijkt een beetje op schaken, maar toch heel anders. Met insekten, en zonder bord).
-Metropolis (kaartspelletje, goedkoop en speelt lekker weg. Wel een aardig grote geluksfactor, maar je moet toch slim spelen).
-Blokus (aanlegspel met tetrisachtige stukjes)
En anders moet je eens op internet kijken op spellenrecentiesites. Bijvoorbeeld
www.bordspelmania.eu of www.spellengek.nl
Daar kijk ik altijd op als ik een nieuw spelletje wil kopen en ik weet niet zeker op het een goed spel is. De beoordelingen op deze sites zijn over het algemeen heel betrouwbaar.

Tesah
25-11-2013 om 11:45
Perudo
Een dobbelspel, beetje strategie, beetje geluk, beetje gokken, beetje bluffen. Bij ons echt een enorm succes. Is ook heel leuk om met alleen volwassenen te spelen maar kinderen vanaf een jaar of 8 vinden het bij ons ook erg leuk en spannend.
Tesah

Sneeuwitje
25-11-2013 om 14:52
mamahippie heeft al een heleboel leuke genoemd. DIxit vinden wij erg leuk (maar onze kinderen zijn jonger, en daar spelen we het nog niet mee, dus ik weet niet precies welke leeftijd daar voor staat).
in de categorie cooperatieve spellen (over het algemeen 10 + maar met met wat begeleiding misschien ook wel eerder te spelen): verboden eiland, flashpoint fire rescue, pandemic (moet je samenwerken om te kunnen winnen als team)
ticket to ride, zooloretto, alhambra zijn ook bordspellen die goed te doen zijn, ook leuk voor volwassenen en waar je de geluksfactor beperkt door een keuzemogelijkheid te geven. een kleine geluksfactor moet altijd wel in het spel zitten. Ze zijn niet superstrategisch zoals agricola bijvoorbeeld, maar die is dan ook best pittig.
hive: zeker een aanrader voor strategische spelers en heeft idd wel wat van schaken weg.
je zou eens moeten kijken of er een spellenspeciaalzaak is in de buurt waar je woont. Ik zit nu op mijn werk, maar onze spellenkast is met een spellenhobbyist zo uitgebreid, ik kan nog eens de kast induiken wat we nog meer hebben als je aan deze tips nog niet voldoende hebt
Carcassonne junior hebben wij trouwens nooit aangeschaft. Wij hebben het normale spel met de uitbreidingen en spelen dat nu al met onze 6-jarige met weglating / versimpeling van de regels. Gaat prima.
Sneeuwitje

karinewatson
04-05-2014 om 14:10
Spel Spelen
Online games zijn zeer interessante of strategische game. Zoek leuke game hier ....

Ilva
07-05-2014 om 12:05
Sint zit al weer in spanje.
Judith-t vroeg het om als sintkado te geven. De Sint geniet al weer een tijdje van het mooie weer in Spanje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.