mamavanvierr
06-08-2025 om 22:24
Vergoeding kosten kinderfeestje
Moet ik opdraaien voor de kosten van een kinderfeestje waar mijn kind niet eens van wist?
Onlangs sprak een moeder mij aan bij de BSO. Onze dochters (beide 6 jaar) zitten bij elkaar in de klas op school. Ze vertelde dat mijn dochter was uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van haar kind, maar ik had daar helemaal niets over gehoord. Mijn dochter is dus ook niet gekomen.
Nu vraagt die moeder of ik wil meebetalen aan de gemaakte kosten voor mijn dochter.
Ik ben een beetje verbaasd. Wat zouden jullie doen in zo’n situatie? Is dit een normaal verzoek?

yasmijn27
07-08-2025 om 22:38
Decembermamma schreef op 07-08-2025 om 21:49:
Ik heb weleens de situatie gehad dat een ouder aangaf dat het kind zou komen en alsnog niet kwam. Het jaar erna weer en toen heb ik gevraagd of ze even wilde betalen, hoorde later ook dat dat bij ieder kinderfeestje gebeurde.
Maar ik gaf kinderen altijd een uitnodiging mee nadat ik de ouders heb gevraagd of ze konden en dan wisten ze dat de uitnodiging eraan kwam. Een week tevoren vroeg ik nog aan de ouders of ze ook echt zouden komen.
Zo'n meisje zat ook bij mijn dochter in de klas. Maar iedereen wist dat, ze was wel lief en dus werd ze gewoon uitgenodigd zonder dat er op haar gerekend werd.
Kan allerlei redenen hebben he. Geen geld voor cadeautjes bijv.

Yumi
07-08-2025 om 22:47
tsjor schreef op 07-08-2025 om 21:15:
[..]
Nou, mijn moeder had er 5, waarvan ik als 6-jarige de oudste was. Het kan dus wel. Maar niet met zo'n rare vraag.
Dat snap ik, daar heb je met 5 kinderen geen tijd voor 😂

Decembermamma
08-08-2025 om 08:07
yasmijn27 schreef op 07-08-2025 om 22:38:
[..]
Zo'n meisje zat ook bij mijn dochter in de klas. Maar iedereen wist dat, ze was wel lief en dus werd ze gewoon uitgenodigd zonder dat er op haar gerekend werd.
Kan allerlei redenen hebben he. Geen geld voor cadeautjes bijv.
Geld was daar geen probleem. Ik denk meer het organisatie vermogen van de moeder. Ze is toen ook zo van de ene op het andere moment verdwenen. School wist ook van niets.

Tijgeroog
08-08-2025 om 08:51
Decembermamma schreef op 07-08-2025 om 21:49:
Ik heb weleens de situatie gehad dat een ouder aangaf dat het kind zou komen en alsnog niet kwam. Het jaar erna weer en toen heb ik gevraagd of ze even wilde betalen, hoorde later ook dat dat bij ieder kinderfeestje gebeurde.
Goh dan zou ik toch nog steeds voor een andere oplossing dan laten betalen kiezen. En uur van te voren even bellen met een reminder dat het feestje zo begint. Of dit kind helemaal niet uitnodigen.
Ik heb wel eens een moeder gebeld toen het feestje begonnen was en een jongen ontbrak. Vergeten, die is toen snel alsnog gebracht. Leuk voor iedereen dat hij er toch bij kon zijn.

Decembermamma
08-08-2025 om 10:33
Tijgeroog schreef op 08-08-2025 om 08:51:
[..]
Goh dan zou ik toch nog steeds voor een andere oplossing dan laten betalen kiezen. En uur van te voren even bellen met een reminder dat het feestje zo begint. Of dit kind helemaal niet uitnodigen.
Ik heb wel eens een moeder gebeld toen het feestje begonnen was en een jongen ontbrak. Vergeten, die is toen snel alsnog gebracht. Leuk voor iedereen dat hij er toch bij kon zijn.
Dat heb ik gedaan, ik heb haar geappt en aangegeven dat haar zoon er nog niet was. Toen kwam er "o is dat vandaag?, ja ik ben werken en hij is ook niet zo lekker". Toen heb ik een tikkie gestuurd.

Kampeerder
08-08-2025 om 10:58
Decembermamma schreef op 08-08-2025 om 10:33:
[..]
Dat heb ik gedaan, ik heb haar geappt en aangegeven dat haar zoon er nog niet was. Toen kwam er "o is dat vandaag?, ja ik ben werken en hij is ook niet zo lekker". Toen heb ik een tikkie gestuurd.
Maakt het nog steeds niet normaal in mijn ogen. De tandarts rekent geld voor een no-show, dat is zijn werk en dus een soort recht. Voor een feestje vind ik het in alle gevallen het verlies van de jarige/ouders. Je bent immers niet bij wet verplicht een uitnodiging te accepteren en na te komen.
Alleen als je van te voren afspreekt de kosten te zullen delen, kun je achteraf iemand vragen te betalen voor niet nagekomen afspraken. Een feestje is een uitnodiging waarvoor je als gast er van uit kunt gaan dat er geen kosten aan zijn. Geef dus nooit een feestje dat je eigenlijk niet kunt betalen zou mijn advies zijn.

bieb1963
08-08-2025 om 12:54
Friezinnetje schreef op 08-08-2025 om 08:57:
TO reageer je ook nog?
Nee joh, die was lekker aan het trollen

Decembermamma
08-08-2025 om 14:39
Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 10:58:
[..]
Maakt het nog steeds niet normaal in mijn ogen. De tandarts rekent geld voor een no-show, dat is zijn werk en dus een soort recht. Voor een feestje vind ik het in alle gevallen het verlies van de jarige/ouders. Je bent immers niet bij wet verplicht een uitnodiging te accepteren en na te komen.
Alleen als je van te voren afspreekt de kosten te zullen delen, kun je achteraf iemand vragen te betalen voor niet nagekomen afspraken. Een feestje is een uitnodiging waarvoor je als gast er van uit kunt gaan dat er geen kosten aan zijn. Geef dus nooit een feestje dat je eigenlijk niet kunt betalen zou mijn advies zijn.
Onzin ik geef aan dat het feestje op een externe locatie is en dat ik daarom graag wil weten of het kind komt. Als moeder aangeeft dat het kind komt geef ik daar graag geld voor uit. Als moeder vervolgens toch niet komt opdagen met kind dan geef ik daar dus liever geen geld aan uit.

Kampeerder
08-08-2025 om 15:15
Decembermamma schreef op 08-08-2025 om 14:39:
[..]
Onzin ik geef aan dat het feestje op een externe locatie is en dat ik daarom graag wil weten of het kind komt. Als moeder aangeeft dat het kind komt geef ik daar graag geld voor uit. Als moeder vervolgens toch niet komt opdagen met kind dan geef ik daar dus liever geen geld aan uit.
Maar heb je dan bij de uitnodiging de voorwaarden gedeeld? Heeft de genodigde en vinkje moeten zetten dat ze accoord ging met de voorwaarden?
Indien nee, dan is het dus geen zakelijke overeenkomst maar een sociale afspraak waarin je naar mijn idee als afhaker nooit verplichting tot betalen kunt hebben.

Valeria
08-08-2025 om 15:29
Decembermamma schreef op 08-08-2025 om 14:39:
[..]
Stuur je zieke kinderen dan ook een tikkie?

Max88
08-08-2025 om 15:43
[..]
Serieus? Ik bedoel je hebt 1 feestje per jaar te geven en dan stuur je een tikkie? Dan ben je ondanks geld uitgeven voor een feestje ( dat je zo duur kunt maken als je wilt) toch of wraakzuchtig of wat krenterig?

kenfan
08-08-2025 om 17:05
[..]
En heeft ze dat toen vervolgens ook betaald?

letterkoekje
08-08-2025 om 17:30
Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 15:15:
[..]
Maar heb je dan bij de uitnodiging de voorwaarden gedeeld? Heeft de genodigde en vinkje moeten zetten dat ze accoord ging met de voorwaarden?
Indien nee, dan is het dus geen zakelijke overeenkomst maar een sociale afspraak waarin je naar mijn idee als afhaker nooit verplichting tot betalen kunt hebben.