FruitMoeder
05-06-2025 om 09:57
Voetbalcoach schreeuwt tegen zijn zoon
Hallo iedereen,
Ik had laatst gepost over mijn dochter en haar overgewicht. Wij zijn daar nu aan de slag meegegaan en het gaat de goede kant op. Ik heb haar zelfs zover gekregen dat ze op een sport wil. Wij hebben al een aantal dingen uitgeprobeerd waaronder voetbal. Omdat ze zo jong is zat ze in een gemengd team met jongens en meisjes. Uiteindelijk na 3 keer trainen vond mijn dochter voetbal niets voor haar. Dat kan gebeuren, maar er was mij wel een ding opgevallen.
De coach had zijn eigen zoon ook in dat team en mijn dochter (ook al had ze nul ervaring) kon beter schoppen, hardlopen en over het algemeen beter voetballen dan die jongen. Ik merkte ook dat de coach erg opgefokt was als zijn zoon te langzaam was of de bal mistte. En zelfs begon te schreeuwen naar hem. Ik vond het eigenlijk wel zielig. Tegen de andere kinderen deed die gelukkig normaal. Dit was ook de reden dat ik blij was dat mijn dochter niet voor voetbal koos. Mijn vraag is wat ik hiermee moet? Moet ik mij hiermee bemoeien en misschien iets aankaarten bij het bestuur of moet ik mij hier gewoon buiten omdat ik toch niet verder ga met die sport?

Temet
05-06-2025 om 14:02
Tijgeroog schreef op 05-06-2025 om 13:32:
Ik zou het wel melden. Bij de jeugdcoordinator ofzo. Melden dat je dochter besloten heeft niet te gaan voetballen, en dat een belangrijke reden is dat ze zich door het gedrag van de coach niet prettig/veilig voelt. Dan heb je een "reden" om het benoemen.
Het is alleen - zo te lezen - niet waar. Dochter heeft voetbal geprobeerd, blijkt het nog niet eens zo beroerd te doen (en ik snap dat dat een leuke verrassing/opsteker is), maar blijkt voetbal niet leuk te vinden. En om die reden gaat ze er niet mee door.
Het punt is niet dat andere kinderen zich ongemakkelijk voelen door die coach, en daar zou ik dan ook niet over beginnen. Het punt is (althans, zo begreep ik de openingspost) dat deze man naar bezig is tegen zijn zoon, en dat dat mogelijk/waarschijnlijk schadelijk is voor dat jochie. Als je het erover wilt hebben, zou je het daarover moeten hebben. Maar dan denk ik dus dat je die vader rechtstreeks zou moeten aanspreken. En in dit geval denk ik niet dat TO dat moet doen, zoals ik al schreef.

Pippeltje
05-06-2025 om 14:08
Maar of het nou zijn zoon is of niet: het voetbalbestuur heeft een trainer aangesteld die blijkt een van de voetballertjes slecht te behandelen, toe te schreeuwen. Dat moeten ze niet toestaan: daar kun je best een klacht over indienen! Sterker nog dat ben je moreel verplicht aan het kind.

BritgetJones007
05-06-2025 om 14:51
Tijgeroog schreef op 05-06-2025 om 13:32:
Ik zou het wel melden. Bij de jeugdcoordinator ofzo. Melden dat je dochter besloten heeft niet te gaan voetballen, en dat een belangrijke reden is dat ze zich door het gedrag van de coach niet prettig/veilig voelt. Dan heb je een "reden" om het benoemen.
Ik zou dit ook doen, want het is gewoon supersneu voor dat kind dat zijn vader zich zo gedraagt. Melden, en dan hopelijk gaat die man eens nadenken hoe zijn gedrag overkomt.

BritgetJones007
05-06-2025 om 14:56
ik zou eerder melden dat je dit gedrag niet normaal vindt tegenover dat kind en dat je dit ook een nare sfeer vind geven voor de rest van het team.
En ook vragen welk gedrag je van een coach mag verwachten bij die club qua gedragsregels.
En dat je het zorgelijk vindt.
Maar zeker melden

Kimdekim
05-06-2025 om 15:47
ik schreeuw ook wel eens tegen mijn kind tijdens voetbal. Krijgt ze niks van hoor. Zolang het geen lelijke dingen zijn of beledigingen.

Tijgeroog
05-06-2025 om 15:52
Temet schreef op 05-06-2025 om 14:02:
[..]
Het is alleen - zo te lezen - niet waar.
Dat had ik inderdaad verkeerd gelezen. Dan kun je zeggen dat je er zelf blij mee bent dat ze voetbal niet leuk vindt, vanwege dit gedrag van de coach. En dat gebruiken als bruggetje naar dat je vindt dat een vereniging hier op in zou moeten grijpen.

Anoniemvoornu
05-06-2025 om 16:01
AnnaPollewop schreef op 05-06-2025 om 12:58:
Het heeft toch iets merkwaardigs dat als we iemand een kind zien uitkafferen of zelfs mishandelen, we allemaal de andere kant uitkijken en ons er vooral niet mee bemoeien. Vinden dat dat wegkijken normaal is en tegelijk hopen dat iemand anders wel wat doet of zegt is nogal tegenstrijdig.
Ik geef direct toe dat ik bang ben voor boze mensen, maar tegelijk vind ik het belachelijk dat ik niet ingrijp. De machteloosheid (het kind gaat daarna mee naar huis en dan heb ik er geen zicht meer op) is groot.
Toch vind ik dit een moeilijke , to zegt niet wat de man schreeuwde , hij is een trainer ... to zegt zelf dat de jongen niet zo goed is , elke voetbaltraining die ik bij woon "schreeuwen" ze tegen de kinderen want anders horen ze het natuurlijk niet , en ook als ze missen , worden er dingen geroepen als opletten! Kijken waar je loopt/of juist naar de bal dus kan het zijn dat deze jongen meer instructies kreeg als de rest niet omdat hij het zoontje van is maar omdat hij ze nodig heeft.

Nick90
05-06-2025 om 16:09
Anoniemvoornu schreef op 05-06-2025 om 16:01:
[..]
Toch vind ik dit een moeilijke , to zegt niet wat de man schreeuwde , hij is een trainer ... to zegt zelf dat de jongen niet zo goed is , elke voetbaltraining die ik bij woon "schreeuwen" ze tegen de kinderen want anders horen ze het natuurlijk niet , en ook als ze missen , worden er dingen geroepen als opletten! Kijken waar je loopt/of juist naar de bal dus kan het zijn dat deze jongen meer instructies kreeg als de rest niet omdat hij het zoontje van is maar omdat hij ze nodig heeft.
Ja hier zie ik ook dat trainers vaak aanwijzingen blaffen. Kan ook zijn dat ie z'n eigen kind wat fanatieker aanpakt dan de rest van het team.

MMcGonagall
05-06-2025 om 16:15
Kimdekim schreef op 05-06-2025 om 15:47:
ik schreeuw ook wel eens tegen mijn kind tijdens voetbal. Krijgt ze niks van hoor. Zolang het geen lelijke dingen zijn of beledigingen.
Je hebt schreeuwen en schreeuwen. Iets roepen tegen iemand aan de andere kant van het veld hoort bij het coachen, continu kritiek blèren is niet normaal. Doe jij dat tijdens het trainen als coach, of ben je zo’n meecoachende ouder? Die zouden ze eigenlijk direct moeten aanspreken en bij herhaling verwijderen.

Kimdekim
05-06-2025 om 16:51
MMcGonagall schreef op 05-06-2025 om 16:15:
[..]
Je hebt schreeuwen en schreeuwen. Iets roepen tegen iemand aan de andere kant van het veld hoort bij het coachen, continu kritiek blèren is niet normaal. Doe jij dat tijdens het trainen als coach, of ben je zo’n meecoachende ouder? Die zouden ze eigenlijk direct moeten aanspreken en bij herhaling verwijderen.
Ik ben zo'n meecoachende ouder op dit moment ( maar ook heel lang haar trainer geweest bij een andere sport) Maar goed mijn dochter is bijna volwassen en die roept heus zelf wel dat ik mijn klep moet houden als ze er last van heeft. En meer als dichterbij je man, goed bezig, mooie actie roep ik tegenwoordig ook niet meer.
Mijn dochter is ook coach van een elftal en die roept regelmatig dat ze moeten overspelen, dat ze goed bezig zijn, dat ze hun man moeten dekken of dat ze op hun positie moeten staan. Dat hoort bij het coachen. Maar een ouder die niet gewend is om bij voetbal te kijken vindt dat misschien ook wel te hard en te heftig.
( en uit de posts van to schat ik in dat ze dingen wat sneller heftig vindt dan ik dat zou vinden)

Kaaaaaaaatje
05-06-2025 om 17:02
Bij mijn club zou het bestuur blij zijn als je dit meldt, daar zijn zelfs vertrouwenspersonen waar je dit kan melden, je kunt ze op de site terug vinden. Ik weet niet of dit bij jou zo is. Als je denkt dat het het lekker sporten voor één of meerdere kinderen in de weg zit zou ik zeker contact opnemen met het bestuur en laten weten dat je de sfeer in het team waar je hebt proefgedraaid niet prettig vond, dan kan het bestuur altijd nog bepalen of ze wel of niet nog een keer mee gaan kijken.

Nick90
05-06-2025 om 17:08
Kaaaaaaaatje schreef op 05-06-2025 om 17:02:
Bij mijn club zou het bestuur blij zijn als je dit meldt, daar zijn zelfs vertrouwenspersonen waar je dit kan melden, je kunt ze op de site terug vinden. Ik weet niet of dit bij jou zo is. Als je denkt dat het het lekker sporten voor één of meerdere kinderen in de weg zit zou ik zeker contact opnemen met het bestuur en laten weten dat je de sfeer in het team waar je hebt proefgedraaid niet prettig vond, dan kan het bestuur altijd nog bepalen of ze wel of niet nog een keer mee gaan kijken.
TO is maar 3 keer bij een training geweest, heeft waarschijnlijk geen idee hoe het op zo'n training eraan toe gaat, heeft meteen allerlei oordelen over de vader, kraakt de zoon nog even af en hemelt haar eigen kind meteen even op, dat zou ik als bestuur niet echt serieus nemen.

Anoniemvoornu
05-06-2025 om 17:10
Praat met de vader, kan ook zomaar zijn dat zijn kind het juist vraagt van pa , geef me de "volle laag" want ik wil niet dat ze het idee hebben dat ik voorgetrokken wordt als het zoontje van... je weet het niet , ik had dit met een klasgenootje in het dorp wiens moeder 1 jaar haar juf was die vroeg of ze extra streng wou zijn want dat is beter als voorgetrokken worden en daardoor buiten de groep vallen(groep 7)

Zeespiegel
06-06-2025 om 06:24
Kimdekim schreef op 05-06-2025 om 15:47:
In deze situatie wordt voorzover ik begrijp het kind stelsel matig neergehaald door de vader, en is er geen andere coach om te relativeren naar het kind toe. Dit is ontzettend slecht voor het zelfbeeld van het kind. Krijgt het kind wel degelijk iets van.

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 06:54
Ik vind dit wel een beetje overdreven en ik ben het met Kim eens. Met schreeuwen is niks mis. Je doet aan sport. Dat is net als je ouders hebben die zeggen. Nee, je sport voor je plezier, het maakt niet uit of je wint of verlies.
Mijn zoon heeft gebasketbald en had je van die knulletjes die bij de lichtste aanraking gingen huilen. Of als de coach wat zei dat ze tranen in hun ogen hadden. Weet je aan de einde van de dag doe je aan sport en als je een wedstrijd speelt doe je het om te winnen. Jong of oud zonder die insteek kun je beter thuisblijven.