FruitMoeder
05-06-2025 om 09:57
Voetbalcoach schreeuwt tegen zijn zoon
Hallo iedereen,
Ik had laatst gepost over mijn dochter en haar overgewicht. Wij zijn daar nu aan de slag meegegaan en het gaat de goede kant op. Ik heb haar zelfs zover gekregen dat ze op een sport wil. Wij hebben al een aantal dingen uitgeprobeerd waaronder voetbal. Omdat ze zo jong is zat ze in een gemengd team met jongens en meisjes. Uiteindelijk na 3 keer trainen vond mijn dochter voetbal niets voor haar. Dat kan gebeuren, maar er was mij wel een ding opgevallen.
De coach had zijn eigen zoon ook in dat team en mijn dochter (ook al had ze nul ervaring) kon beter schoppen, hardlopen en over het algemeen beter voetballen dan die jongen. Ik merkte ook dat de coach erg opgefokt was als zijn zoon te langzaam was of de bal mistte. En zelfs begon te schreeuwen naar hem. Ik vond het eigenlijk wel zielig. Tegen de andere kinderen deed die gelukkig normaal. Dit was ook de reden dat ik blij was dat mijn dochter niet voor voetbal koos. Mijn vraag is wat ik hiermee moet? Moet ik mij hiermee bemoeien en misschien iets aankaarten bij het bestuur of moet ik mij hier gewoon buiten omdat ik toch niet verder ga met die sport?

Tuinfluiter
06-06-2025 om 16:32
Volgens mij is de dochter van Fruitmoeder 7 en hard schreeuwen tegen een kind van die leeftijd omdat hij niet goed presteert tijdens het sporten is niet normaal. Je kind gaat er echt niet beter van spelen grote kans zelf dat een kind dan een hekel aan sport krijgt.
Op die leeftijd als je begint met een sport is het altijd afwachten of het echt iets voor een kind is en regelmatig heb je natuurlijk een kind wat loopt te stuntelen.
Zelf vind ik trainers, coaches en ouders die lopen te schreeuwen eigenlijk zielig en niet competent. Ook op een normale toon kun je kinderen aanwijzingen geven en stimuleren om hun best te doen.

Ysenda
06-06-2025 om 16:36
Tuinfluiter schreef op 06-06-2025 om 16:32:
Zelf vind ik trainers, coaches en ouders die lopen te schreeuwen eigenlijk zielig en niet competent. Ook op een normale toon kun je kinderen aanwijzingen geven en stimuleren om hun best te doen.
Hangt er wel vanaf hoever ze van je af staan. Als ze aan de overkant van het veld staan mag je er niet naar toe lopen tijdens een wedstrijd en tijdens een training kan het ook niet altijd. Zul je toch met een groter volume iets moeten roepen.

Tuinfluiter
06-06-2025 om 17:13
Ysenda schreef op 06-06-2025 om 16:36:
[..]
Hangt er wel vanaf hoever ze van je af staan. Als ze aan de overkant van het veld staan mag je er niet naar toe lopen tijdens een wedstrijd en tijdens een training kan het ook niet altijd. Zul je toch met een groter volume iets moeten roepen.
Tijdens een training kun je er gewoon tussen lopen of een korte pauze in lassen.
Tijdens een wedstrijd gewoon niet te veel roepen en die 7 jaar oude kinderen lekker laten spelen. Heel veel sportwedstrijden zijn niet op zo'n hoog niveau. Het is gewoon raar om bij zulke jonge beginnende sportertjes hard te gaan roepen of zelfs schreeuwen.
Mijn dochter is als 6 jarige gaan volleyballen daar werd nooit geschreeuwd. Er was een fijne sfeer tijdens de training en de wedstrijden en toen ze tieners waren speelden haar team op een hoog niveau. Schreeuwen is echt niet nodig om tot een goede prestatie te komen.

Nick90
06-06-2025 om 17:33
Tuinfluiter schreef op 06-06-2025 om 17:13:
[..]
Tijdens een training kun je er gewoon tussen lopen of een korte pauze in lassen.
Tijdens een wedstrijd gewoon niet te veel roepen en die 7 jaar oude kinderen lekker laten spelen. Heel veel sportwedstrijden zijn niet op zo'n hoog niveau. Het is gewoon raar om bij zulke jonge beginnende sportertjes hard te gaan roepen of zelfs schreeuwen.
Mijn dochter is als 6 jarige gaan volleyballen daar werd nooit geschreeuwd. Er was een fijne sfeer tijdens de training en de wedstrijden en toen ze tieners waren speelden haar team op een hoog niveau. Schreeuwen is echt niet nodig om tot een goede prestatie te komen.
Jaa? Dan was dit sowieso niet de vereniging voor TO en haar dochter. En laten we wel wezen, volleybal is iets totaal anders als voetbal. Voor het wk volleybal zit echt niet de hele wereld op het puntje van zn stoel, worden er geen hele wijken in oranje gehuld en gaan mensen niet massaal kijken en feestvieren of treuren. En ik ben waarschijnlijk de enige die het vreemd vindt dat TO tijdens de 3 trainingen waar haar dochter aan meedeed blijkbaar meer oog had voor de trainer en z'n zoon terwijl zij over haar dochter zegt dat ze beter kon hardlopen enzovoort dan het zoontje, dezelfde dochter die een paar maanden geleden nog snel buiten adem was en weinig uithoudingsvermogen had en zo'n 15 kg te zwaar was en een moeder die geen kennis van gezond eten of hoeveelheden had. Uiteraard moet TO wel even benadrukken dat het over een zoon en een vader gaat waar zij zich weer zorgen om maakt zogenaamd dan.

AnnaPollewop
06-06-2025 om 18:18
Nick90 schreef op 06-06-2025 om 17:33:
[..]
Jaa? Dan was dit sowieso niet de vereniging voor TO en haar dochter. En laten we wel wezen, volleybal is iets totaal anders als voetbal. Voor het wk volleybal zit echt niet de hele wereld op het puntje van zn stoel, worden er geen hele wijken in oranje gehuld en gaan mensen niet massaal kijken en feestvieren of treuren. En ik ben waarschijnlijk de enige die het vreemd vindt dat TO tijdens de 3 trainingen waar haar dochter aan meedeed blijkbaar meer oog had voor de trainer en z'n zoon terwijl zij over haar dochter zegt dat ze beter kon hardlopen enzovoort dan het zoontje, dezelfde dochter die een paar maanden geleden nog snel buiten adem was en weinig uithoudingsvermogen had en zo'n 15 kg te zwaar was en een moeder die geen kennis van gezond eten of hoeveelheden had. Uiteraard moet TO wel even benadrukken dat het over een zoon en een vader gaat waar zij zich weer zorgen om maakt zogenaamd dan.
Los van TO zelf, ik vind schreeuwen tegen een kind gewoon niet OK. En dat het zogenaamd nodig is omdat het om een sport gaat en dat je dan mensen tot betere prestaties krijgt als je ze maar agressief in hun gezicht schreeuwt, dat vind ik ook niet OK. ALs je zo graag wil opscheppen met goede prestaties, ga er lekker zelf staan en laat dat kind lekker zijn of haar eigen dingetje doen.
Dat je soms je stem moet verheffen om afstand te overbruggen is wat anders dan schreeuwen omdat je vindt dat die ander het niet goed doet.
Sowieso vind ik ouders die tegen hun kind schreeuwen tijdens sport belachelijk, maar dat geldt ook voor een trainer.
Neem dan een hond (o nee, doe dat niet, tegen honden moet je OOK niet schreeuwen). Wees gewoon geen chimpansee.

Nick90
06-06-2025 om 18:24
AnnaPollewop schreef op 06-06-2025 om 18:18:
[..]
Los van TO zelf, ik vind schreeuwen tegen een kind gewoon niet OK. En dat het zogenaamd nodig is omdat het om een sport gaat en dat je dan mensen tot betere prestaties krijgt als je ze maar agressief in hun gezicht schreeuwt, dat vind ik ook niet OK. ALs je zo graag wil opscheppen met goede prestaties, ga er lekker zelf staan en laat dat kind lekker zijn of haar eigen dingetje doen.
Dat je soms je stem moet verheffen om afstand te overbruggen is wat anders dan schreeuwen omdat je vindt dat die ander het niet goed doet.
Sowieso vind ik ouders die tegen hun kind schreeuwen tijdens sport belachelijk, maar dat geldt ook voor een trainer.
Neem dan een hond (o nee, doe dat niet, tegen honden moet je OOK niet schreeuwen). Wees gewoon geen chimpansee.
Of bedenk je eerst dat de training niet gaat zoals jij als ideaal zag, schreeuwen tegen een kind is niet echt hoe het hoort maar dat kun je na 3 keer kijken nog niet zien. En daarbij vult TO vanalles in zonder dat echt te weten.

Tuinfluiter
06-06-2025 om 18:47
[..]
Heel veel mensen zitten voor top voetbal op het puntje van hun stoel. Maar je hebt ook mindere goden die voetballen en die zullen jammer genoeg voor hun fanatiek schreeuwden ouders nooit de top bereiken. Heel eerlijk dit geldt voor de meeste jonge voetballertjes.
Ik heb altijd medelijden met kinderen van zulke fanatieke ouders moet dan altijd aan de jiskefet voetbalvader denken. Laat kinderen toch lekker sporten zonder gelijk de vergelijking met topsport/ top voetbal te maken en moedig aan maar scheeuw niet.

Kaaaaaaaatje
06-06-2025 om 19:32
Kimdekim schreef op 06-06-2025 om 12:04:
[..]
Dat is dan echt een verschil in visie. Sporten die je voor je plezier maar een gedeelte van het plezier zit hem ook in jezelf verbeteren. Als je in een eerste elftal speelt gaat het ook om presteren. Dat is bij deze jonge kinderen niet van toepassing maar als je een beetje wel flierefluiten moet je in een vierde elftal spelen. Ik vind wel dat je positief moet blijven en niet moet schelden, dat slaat nergens op. Maar een keer roepen: kom op dames/ heren ga eens werken! Mag best. Een trainer stopt heel veel tijd vrijwillig in het trainen. In een elftal is genoeg sociale controle. Als je dan zelf 3x komt kijken vind ik het ongepast om naar het bestuur te stappen.
Letterlijk mijn tweede zin gaat over ontwikkelen.....
En het gaat juist wel over jonge kinderen. Als het inderdaad gaat over een senioren team op landelijk niveau dan mag het team echt wel zelf oplossen, maar het gaat hier vast niet over volwassenen, het gaat over kinderen en die mag je gewoon in bescherming nemen als het onprettig wordt. Overigens vindt ik ook dat je bij een team met volwassenen het beste gewoon positief kunt coachen en een spiegel kunt proberen te zijn zodat ze daadwerkelijk zelf leren.
En wat er precies gezegd is weten jij en ik niet, en het zou heel onschuldig kunnen zijn zoals jij hier zegt, maar we weten het niet, het kan ook zijn dat er iemand scheld en heel specifiek "getarget" wordt en dan is het wel heel onwenselijk.

Kaaaaaaaatje
06-06-2025 om 19:36
[..]
Er is in de kern toch niets anders tussen kinderen die volleyballen en kinderen die voetballen. Beiden willen lekker sporten en dingen leren. En beiden leren het beste als je ze uitdaagt zelf na te denken en je ze de mogelijkheid geeft om fouten te maken in een positief en veilig sportklimaat.
En moet je voor de grap eens kijken hoeveel toeschouwers er waren bij de finale van college volleybal bij de dames in de VS dit jaar (het was meer mensen dan er in Camp Nou passen... https://nos.nl/artikel/2488646-record-camp-nou-gebroken-amerikaans-volleybalduel-nu-best-bezochte-vrouwenwedstrijd)

Ysenda
06-06-2025 om 19:44
Kaaaaaaaatje schreef op 06-06-2025 om 19:36:
[..]
Er is in de kern toch niets anders tussen kinderen die volleyballen en kinderen die voetballen. Beiden willen lekker sporten en dingen leren. En beiden leren het beste als je ze uitdaagt zelf na te denken en je ze de mogelijkheid geeft om fouten te maken in een positief en veilig sportklimaat.
En moet je voor de grap eens kijken hoeveel toeschouwers er waren bij de finale van college volleybal bij de dames in de VS dit jaar (het was meer mensen dan er in Camp Nou passen... https://nos.nl/artikel/2488646-record-camp-nou-gebroken-amerikaans-volleybalduel-nu-best-bezochte-vrouwenwedstrijd)
Als er naast ons op 1 baan een volleybal training werd gegeven dan moesten wij wel een stuk harder praten om over de herrie van die ballen te komen.
Als de trainer een serie van 150 shuttles staat te doen met 3 pupillen dan kun je niet elke 3 shuttles even onder het net door of naar het net toe om aanwijzingen te geven, het gaat om de snelheid.
Dus de aanwijzingen zijn ook kort: andere voet, strek je arm. Split step.
Na die 150 shuttles is er meer tijd. Bv om de video te evalueren.

watertoren
06-06-2025 om 20:46
Ik denk dat To er helemaal niks van weet hoe het er aan toe gaat bij de voetbal.

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 21:06
Het is ook de vader die zijn eigen zoon coacht. Is ook niet de ideale situatie. Want iedereen geeft makkelijk kritiek aan zijn eigen kind. Maar als nog als het tijdens de training is dan hoeft hij niet thuis zo te zijn.
Ouders langs te lijn. Ja, dat is een ander verhaal. Dan vind ik de ouders die hun eigen kind een supertalent vinden en zit te spuwen om de andere kinderen op het veld het ergste.

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 21:09
En ik weet van mijn tante dat ouders hebben die schreeuwen of weet ik voor wat heb bij elke sport. Want mijn nichtjes die schaakten en zelf daar heb je dat ze boos waren op de kinderen die verloren hadden.

Nick90
06-06-2025 om 21:21
Kaaaaaaaatje schreef op 06-06-2025 om 19:36:
[..]
En in welke zin heeft dit feit te maken met de populariteit van voetbal in Nederland?

watertoren
06-06-2025 om 21:23
Ik zit zelf al heel erg lang in dat wereldje maar wat bedoel je nou met coach?