Ilse88
17-06-2025 om 18:17
Vriendinnetje dochter (6) doet gemeen. Wat moet ik doen?
Hi!
Ik zou graag willen weten hoe anderen dit zouden aanpakken. Mijn dochter is bijna 6 jaar en speelt op school veel met een vriendinnetje. Nu valt het op dat dit vriendinnetje regelmatig gemeen doet, ook als ze na school afspreken. Voorbeelden zijn achtervolgen, express een bal tegen haar hoofd gooien, schreeuwen dat ze stom is etc. Het vriendinnetje kan soms heel plots omslaan zonder duidelijke reden.
Hierdoor hou ik het afspreken na school even af, zeker omdat mijn dochter genoeg andere vriendjes en vriendinnetjes heeft waarmee ze zonder problemen de hele dag kan spelen.
Nu had mijn dochter vandaag op school een ongelukje. Ze is nogal precies en was net te laat voor de wc en had daardoor een klein veegje in haar onderbroek. Dit zag ze zelf als een probleem wat ze met de juf moest bespreken. Mijn dochter vertelde dat haar vriendinnetje bleef vragen wat ze tegen de juf had gezegd. Mijn dochter had aangegeven dat ze dit niet wilde zeggen. Vriendinnetje bleef er naar vragen en beloofde het geheim te houden. Uiteindelijk voelde mijn dochter zo veel druk dat ze vertelde wat er was gebeurd. Hierna ging het vriendinnetje meteen alle kinderen in de klas langs om te vertellen dat mijn dochter “in haar broek had gepoept”.
Ik schrok hier eigenlijk wel van, zie dit toch echt als pest gedrag en niet iets wat vriendinnen doen. Nu weet ik dat ze pas 6 zijn maar wat zouden jullie hier mee doen?
Wellicht toch morgen bij de juf aangeven dat dit is gebeurd? Ik verwacht dat ze weer bij het vriendinnetje aan tafel zit morgen. Vragen of ze even ergens anders mag zitten? Of toch vooral niet te veel mee bemoeien?
bedankt alvast voor tips

Ilse88
17-06-2025 om 18:43
ze vond het heel vervelend maar wil nog wel met haar vriendin blijven spelen. Ik heb haar niet gevraagd of ik het met de juf moet bespreken. Ergens heb ik het gevoel dat ik duidelijk moet maken dat dit niet normaal is, dat vriendinnen dit niet horen te doen..

wil40
17-06-2025 om 18:53
Mijn vriendinnetjes gooiden geen bal tegen mijn hoofd en schreeuwden niet tegen me. Het beste zou zijn, denk ik, als je dochter zelf dit gedrag niet meer accepteert. Ze zijn pas 6 jaar en leren van elkaar.
Je dochter kan zeggen:"je doet me pijn en het was express, ik wil even niet meer met je spelen".
Het vriendinnetje is pittig, je dochter moet wat meer voor haarzelf opkomen.

MijnNaamIsHaas73
17-06-2025 om 19:09
Ilse88 schreef op 17-06-2025 om 18:43:
ze vond het heel vervelend maar wil nog wel met haar vriendin blijven spelen. Ik heb haar niet gevraagd of ik het met de juf moet bespreken. Ergens heb ik het gevoel dat ik duidelijk moet maken dat dit niet normaal is, dat vriendinnen dit niet horen te doen..
Ik zou het niet met de juf bespreken maar wel met je dochter. Aan haar moet je duidelijk maken dat vriendinnen niet zo met elkaar omgaan. En haar helpen hoe ze kan reageren richting "vriendin". Je geeft haar jouw normen mee en geeft haar handvatten om ermee om te gaan.

Due-scimmie
17-06-2025 om 19:18
Ik zou het met je dochter bespreken.
Ik las laatst iets over vriendjes die je vuurtje doven en vriendjes die het vuurtje bewaken. Dus degene die alleen maar vrienden zijn als het uitkomt etc proberen het vuur te doven terwijl echte vrienden je vuur zullen bewaken in plaats van doven.
Dat gesprek heb ik met mijn zoons gevoerd. Oudste heeft ook een vriendje dat altijd wil afspreken voor de tablet en dat soort dingen.

Anonima123
17-06-2025 om 19:32
Herkenbaar. Dochter had ooit ook zon vriendinnetje. Dochter vond het toch moeilijk dit zelf te begrenzen. Op een dag kwamen ze uit school en vroeg vriendinnetje: mogen we spelen?
Toen heb ik gezegd: nee met kinderen die dochter pesten spelen we even niet.
Ze wist dondersgoed hoe het zat. Kwartje was gevallen. Lik op stuk werkt het best.

rionyriony
17-06-2025 om 19:38
Het heeft een reden waarom ze dat bagatelliseert. Je gevoel van eigenwaarde krijgt een knauw; dat doet zeer, maar sommigen die dat overkomt willen dat niet voelen en praten er overheen.

Roos57
17-06-2025 om 19:40
Ilse88 schreef op 17-06-2025 om 18:43:
Ja gewoon in gesprek gaan
Dat iedereen lief voor haar moet zijn en anders niet met ze spelen.

MamaE
18-06-2025 om 10:50
Je dochter leren dat dit gedrag niet is hoe vrienden zich gedragen. Die respecteren grenzen van een ander en lopen niet allemaal dingen rond te bazuinen. Dat is geen leuk gedrag. En dat mag ze ook best tegen het vriendinnetje zeggen; dat ze dat niet leuk vindt en daarom even niet wil spelen. Kinderen van zes snappen vaak best al wel welk gedrag wel en niet leuk/oké is.

Stimpie
18-06-2025 om 22:12
MamaE schreef op 18-06-2025 om 10:50:
Je dochter leren dat dit gedrag niet is hoe vrienden zich gedragen. Die respecteren grenzen van een ander en lopen niet allemaal dingen rond te bazuinen. Dat is geen leuk gedrag. En dat mag ze ook best tegen het vriendinnetje zeggen; dat ze dat niet leuk vindt en daarom even niet wil spelen. Kinderen van zes snappen vaak best al wel welk gedrag wel en niet leuk/oké is.
Kinderen van 6 snappen dondersgoed welk gedrag wel en niet leuk/oke is!

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
18-06-2025 om 23:54
MijnNaamIsHaas73 schreef op 17-06-2025 om 19:09:
[..]
Ik zou het niet met de juf bespreken maar wel met je dochter. Aan haar moet je duidelijk maken dat vriendinnen niet zo met elkaar omgaan. En haar helpen hoe ze kan reageren richting "vriendin". Je geeft haar jouw normen mee en geeft haar handvatten om ermee om te gaan.
Vooral wel met de juf bespreken vind ik, in de klas is de juf verantwoordelijk. Een kind van 6 mag best naast leren voor haar zelf opkomen tegelijkertijd door de juf ondersteund worden. Mijn dochter had ook te maken met pestgedrag, tackelen,vlechten los trekken, beledigen, aan kleding mee trekken etc. Ik heb het iedere keer bij de juf gemeld, ervoor gezorgd dat ze geen maatjes zou worden met die kinderen, en verzocht dat er opnieuw een informatieles gegeven zou worden over pestgedrag. De juf was juist heel blij met die info en heeft goed met ons samengewerkt om het pest gedrag zoveel mogelijk te stoppen.
ik heb mijn kind (sinds groep 2) ook keer op keer in onze gesprekken geleerd hoe ze het beste kan reageren, hoe op te lossen etc. Maar dat is heel makkelijk praten voor een buitenstaander. Op het moment zelf durven sommige kinderen de pestkop niet ‘aan te pakken’ maar kruipen ze steeds meer in hun schulp. Je wilt als ouders niet dat je kind tegen school op gaat zien door pestgedrag. Het gebeurd op school dus dan vind ik ook dat school er vanaf moet weten en samen naar een oplossing moet zoeken.

troelahoep
19-06-2025 om 09:27
Ik zou het met dochter zelf bespreken, haar aanmoedigen om voor zichzelf op te komen. Mocht ze toch over zich heen laten lopen door het vriendinnetje, of dat er in de klas weer zoiets gebeurt, dan zou ik in gesprek gaan met de ouders van dat vriendinnetje en de juf. Kinderen weten op die leeftijd al prima dat dit pesten is hoor!

tsjor
21-06-2025 om 09:23
Waarom met de ouders van het kind? Ouders hebben geen afstandsbediening waarmee ze het gedrag van het kind op school kunnen regelen. Net zo min als jij kunt regelen dat je kind op schol beter voor zichzelf opkomt. Stel je voor dat ouders naar je toekomen en zeggen dat je kind op school teveel over zich heen laat lopen en dat hun kind daar last van heeft. Wat zou je dan zeggen?
Het probleem ligt op school, waar kinderen in een relatief grote groep met leeftijdsgenootjes bij elkaar zijn, een hele dag, vijf dagen per week; die situatie heb je thuis niet, dus dat kun je van huis uit ook niet monitoren. De kans is groot dat ouders het gedrag niet herkennen en dan heb je een ruzie zonder oplossingen.