Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
evenzo

evenzo

03-05-2014 om 20:38

Wat doen jullie in avond als kind laat naar bed gaat?

Onze kinderen zijn 11 en 9. En ik merk dat ik het eigenlijk helemaal niet trek als ze later naar bed gaan in de vakantie. En ik kijk niet uit naar de dag dat ze ouder worden wat dat betreft
Normaal gaan ze doordeweeks om half 8, kwart voor 8 en de oudste om half 9, kwart voor 9. In de weekends wijkt dit niet veel af.
Nu in de vakantie weer wel en eigenlijk ben ik het om half 9 gewoon zat. Ik wil bv mijn eigen tv serie zien, maar is weer niet geschikt voor kinderoogjes. Ze gaan ook echt nog niet zelf naar bed en om half 10 heb ik gewoon geen zin meer om ze naar bed te brengen. Om 20.30 u ben ik gewoon klaar met de dag en heb zoiets van: move it. Wegwezen ha ha.

Hoe doen jullie dat? en gaan jullie kinderen al zelf naar bed? Hier is het echt nog voorlezen bij allebei en instoppen e.d. OOk bij de oudste behalve als het echt vrij laat wordt. Op zich gezellig en niet erg maar dan vind ik dus half 9 zoń beetje de limit

Hoe is dat bij jullie?

Bennikki

Bennikki

03-05-2014 om 21:10

Nou..

Hier 2 kinderen van 10 en 14. De oudste gaat in de vakantie rond 11 uur naar bed. Dan moet ik haar ook brengen en zelfs nog voorlezen, mocht lange tijd niet maar is nu zo "gezellig".
Wij kijken eigenlijk geen tv, wel films en series. Game of thrones bijvoorbeeld, niet echt geschikt voor dochter, dus dat wordt dan vaak half 12 voor we kunnen kijken. Ook drink ik niet waar de kinderen bij zijn, dus een wijntje kan ik vaak pas heel laat inschenken.
Jongste gaat kwart voor 10 en wil ook nog voorgelezen worden. Tsja, het is dubbel, de tijd dat je ze voor kunt lezen en naar bed mag brengen is relatief maar zo kort hou ik mezelf maar voor. Straks zitten we voor de tv met zijn 2 en en kijk ik er met weemoed op terug..

naar bed sturen

In deze kleine vakanties stuur ik ze een half uur later dan hun eigen bedtijd naar bed, breng ze wel weg maar lees niet voor. We kijken gewoon journaal, wie niet wil kijken gaat maar weg uit de kamer. Rond 21.30 os de huiskamer en tv voor ons kijkt dochter nog iets van uitzending gemist, ik zit op OO. Morgen gaan we naar de plaatselijke herdenking, bij thuiskomst nog een kopje thee om op te warmen en dan naar bed. Eerst zoon dan dochter maar echt om 21.30 liggen ze allebei. Ze zijn bijna 12 en 9.
Mijn zus heeft al pubers en die worden geacht om op schooldagen om 21.00 uur de huiskamer verlaten te hebben. Dan kunnen ze op hun eigen kamer nog appen facebooken , lezen of wat pubers zoal doen. Vind ik eogenlijk wel een goede regel, ga ik kopiëren vanaf volgend jaar denk ik.

Voorlezen.

Ik wilde in de vakantie ook best voorlezen maar inderdaad niet meer als mijn zoon `s avonds laat naar bed ging. Wel op een vrije middag samen met een kop thee op de bank of vroeg in de avond. In de vakantie is vaak alles iets anders, ander ritme, andere tijden en dat is ook het leuke van vakantie vinden wij.

Jaina

Jaina

03-05-2014 om 21:50

Eerst voorlezen

Wat ik vaak doe/deed in de vakanties en weekenden is op een eerder tijdstip de kinderen voorlezen. Daarna kunnen ze dan nog gewoon even spelen/lezen of zo.

Mijn eigen kinderen zijn nu allemaal zo groot dat ze zichzelf wel redden dus dat maakt allemaal niet zo veel uit. De jongere nichtjes die hier bij ons wonen stuur ik op een gegeven moment onder de douche en dan omkleden en dan lees ik ze vaak nog even voor. Als het dan nog vrij vroeg is mogen ze daarna nog best even beneden spelen tot ze moe zijn. Dat maakt me niet zoveel uit. Maar als ze dan op een gegeven moment echt gaan slapen dan verder geen uitgebreide rituelen meer. Dat is dan al geweest en dan kunnen ze gewoon gelijk gaan slapen. Soms nog even tandenpoetsen als ze dat nog niet eerder hebben gedaan maar ik ga dan inderdaad niet meer een uur besteden aan ze naar bed te brengen.

In de zomer als het laat licht is dan spelen ze vaak tot veel later buiten en dan is er inderdaad soms ook geen tijd meer voor voorlezen. Dat is ook prima. D Het hoeft niet elke avond. Ik laat me daar niet op vastleggen. Soms komt het gewoon niet uit maar er zijn ook avonden dat we extra lang lezen of een keer gewoon op een middag als we daar zin in hebben.

De woonkamer voor ons zelf hebben 's avonds dateert ergens van de vorige eeuw dus daar maak ik me ook niet druk om. Onze eigen kinderen zijn eigenlijk nergens meer te jong voor als het gaat om series en films en de nichtjes gaan op een gegeven moment toch echt wel slapen dus dan kan ik altijd nog wel iets zien mocht ik daar behoefte aan hebben.

Dalarna

Dalarna

04-05-2014 om 09:06

tja

Het is natuurlijk het één of het ander: óf voorlezen óf laat naar bed. Die combinatie zou ik ook niet aan kunnen. Verder vermoed ik dat ze nog niet goed kunnen uitslapen want toen wij daar aankwamen vond ik het weer een stuk prettiger. Al een paar jaar gaan we in vakanties gelijk naar bed en als ik of mijn man moet werken (of allebei) slapen ze nu uit. Als ik of mijn man, of beiden vrij zijn genieten we zo allemaal van het uitslapen.

Ik ben nu zo onderhand daar dat ik het dan ook niet zo erg vindt om wat series te missen of iets dergelijks. Ik kijk toch alles via dvd of hd recorder.

Je moet nog een knop omzetten zie ik, en ik begrijp het goed want toen ik die knop nog niet had omgezet vond ik er ook niets aan. Je moet even gaan genieten van het nieuwe evenwicht, maar daarvoor moeten ze wel gaan uitslapen. Als ze dat nog niet doen moet je ze 's ochtends alleen kunnen laten zodat jij kan uitslapen.

Ilva

Ilva

04-05-2014 om 09:41

Hier

Hier gaan ze in de vakantie rond half 10 (9 en 11 jaar). Die van 11 leest dan nog (zelf) in bed. De jongste gaat soms vroeger als hij gewoon heel moe is. De oudste van bijna 14 mag een half uur langer opblijven en gaat dan ook nog even lezen. Oudste kijkt nooit mee want zit vastgeplakt aan z'n iPod en kijk daar filmpjes op youtube. Voorlezen gebeurd meestal alleen nog bij de jongste. Maar niet als ze zo laat gaan slapen. Dan doen we dat op een ander moment van de dag.

Maak je daar maar geen zorgen over..

Quote: En ik kijk niet uit naar de dag dat ze ouder worden wat dat betreft

Als ze ouder zijn, ga je vragen of ze weer eens bij je in de kamer komen zitten, dan leven ze zo ongeveer op hun eigen kamer. Rukken zich even los als het voedertijd is, en vertrekken direct daarna weer naar hun sociale media gebeuren.
Geniet er nog maar even van, voor je het weet leven ze hun leventje naast dat van jou, en niet meer samen met jou.

Marjolein

Marjolein

04-05-2014 om 10:30

Heel herkenbaar...Jasam

Hier pubers en ik mis het kneuterig naar bed brengen wel eens.
En ik vind het nu heel gezellig als ze 's avonds eens samen een programma willen kijken Want inderdaad ze leven nu op hun kamer.

En bij ons is het nu omgekeerd: tijdens de schoolvakantie stoppen ze nu mij in bed.
Tja ik moet om half 6 op en zij slapen een gat in de dag.

Dus nog even doorbijten voor Evenzo, het is inderdaad nog maar heel even zo....

Katniss

Katniss

04-05-2014 om 10:35

Vakantie hetzelfde

Als de kinderen vakantie hebben en ik niet gaan ze op hetzelfde tijdstip naar bed als anders. Ik wil namelijk wel de kamer nog even voor mezelf hebben en niet te laat naar bed. Oudste (bijna 15) gaat om 22.30 uur en jongste (9) om 21.00 uur. Alle leukigheden, spelletjes, voorlezen hebben we voor die tijd gehad. Voor oudste ben ik na 21.00 uur ook niet meer beschikbaar voor overhoren, en we kijken op tv wat ik wil zien.
Onlangs heb ik wel de bedtijden aangescherpt omdat het wat uit de hand liep. Was ik vanaf 22.30 bezig om oudste naar bed te krijgen dus dat wilde ik niet meer. Half uur voor bedtijd moet ze nu klaar zijn met alles, en wat ze te last is gaat er de volgende dag af.
Overigens kan ik dit bij een 15-jarige nog wel handhaven, maar ik kan me niet voorstellen dat ik straks een 17- of 18-jarige nog 'naar bed stuur'.

Katniss

Katniss

04-05-2014 om 10:37

Laat

Er staat hierboven last maar dat moet zijn laat. Een last is het ook soms wel

Tonny

Tonny

04-05-2014 om 11:34

Schuldbesef

Jaren geleden zat onze nummer drie tussen op tijd naar bed van het ukkie en de wat langer opblijftijd van de oudste twee. Die heeft tot mijn schaamte geregeld op mijn voorleesmoment liggen wachten, terwijl ik dan dan schandelijk vergat.

Als ouder kun je nooit op alle fronten scoren. Helaas.

evenzo

evenzo

04-05-2014 om 15:54

voorlezen

Nou dat instoppen, kletsen en voorlezen genieten we ook echt nog van hoor. Met deze tijden (max 21 uur) ook nog wel te doen. Als ze echt later gaan ivm vakantie dan lees ik ook niet meer, dan ist inderdaad OF lezen OF opblijven. Maar dan nog. Ik vind er niks aan als ze later opblijven. Ik ben zelf geen nachtbraker en om 23 uur ga ik zelf ook echt naar bed. Ze slapen redelijk uit tot 8 uur en gaan zelf naar beneden dus ik kan best uitslapen maar dan nog lig ik alleen na 23 uur op bed als ik weg ben geweest of als er bezoek is. Dus als kids in de vakantie es een keer rond half 10 a 10 naar bed gaan dan ben ik er ook wel klaar mee. Ik ga dan echt geen film meer opzetten dan val ik al half in slaap ha ha.
Er moet zeker nog ff een grote knop om hier.
Ik ben een beetje aan het zoeken ook ivm schermtijden bv. Dus dan hebben we gegeten. Dan mogen ze rond 19 uur nog even iets af zien op tv ofzo. Dan om 20 uur zet ik journaal op. Dan ist 20.30 u en wil ik eigenlijk mijn eigen ding zien dus of kids kijken mee of ze gaan op ipod ofzo. Maar ik wil dat niet tot 21.30 u. Tegelijkertijd heb ik ook geen zin meer om een spelletje ofzo met ze te doen. Sja.....maar echt spelen gaan ze ook niet meer dus voor je het weet zitten ze van 19 tot 21.30 u voor de tv/ipod.

tonny

tonny

04-05-2014 om 21:59

terug naar toen

Toen onze oudste 11, 12 was, (daar zaten er nog drie onder) moest ze om half negen van de vloer zijn. Dan had ik het helemaal gehad en wilde echt heel graag tijd voor mezelf.

Later ben ik daarin minder strikt geworden, ik denk omdat het me allemaal fysiek minder moeite ging kosten of zo, en doordat ik overdag wat meer alleen-tijd kon inbouwen, tussen mijn werk door.

Het wordt een tijdje nog drukker kan ik je melden, pubers/jong volwassen kinderen die nog thuis wonen en een of andere studie volgen en bijbaantjes hebben, houden er een zeer ongeregeld ritme op na. Als de laatste vertrekt, loopt de eerste weer naar binnen.

Investeer in privéruimte waar je alleen kunt zijn. Kindvrije plek. Klinkt misschien onaardig, maar het kan heel plezierig zijn. Waarom kinderen wel een eigen kamer om zich terug te trekken, en jij als ouder niet? Ons huis had daarvoor een kamer te weinig, maar wellicht is het bij jullie anders.
Neem jezelf ook niet kwalijk als je ma een bepaald tijdstip niet meer beschikbaar bent voor gezelligheid als spelletjes enzo. Uitsluitend voor iets dringends. Dat is kinderen van een bepaalde leeftijd best uit te leggen, een ouder is ook maar een mens met een bepaald elastisch vermogen

Hier

Hier ben ik vrij 'hard' in. Achtjarige gaat normaal al om half negen naar bed, in de vakantie later. Maar: vanaf 8 uur is het klaar met de aandacht en het samen doen. Ik negeer haar niet, zover gaat het ook weer niet, maar ik ga wel lekker wordfeuden en een filmpje op de iPad kijken met de koptelefoon op. Trek? Pak maar iets. Je vervelen? Jammer, ga maar naar bed. Samen een spelletje doen? Morgen weer.
De 'mij tijd' is voor mij dan begonnen. Naar bed brengen gaat ook sneller, dat weet ze.

Loes

creabea

creabea

07-05-2014 om 09:21

hier ook

om 8 uur is het geen kinder-vermaaktijd meer. Dus voor 8 uur naar bed lezen we nog voor en dat soort bedrituelen, daarna alleen kusje, lekker instoppen en slapen. Kinderen zijn hier 5 en 8 jaar. Die van 5 ligt normaal gesproken veel eerder in bed, alleen op vakantie en bij speciale gelegenheden wordt het wel eens later. Die van 8 mag tegenwoordig Per Seconde Wijzer zien op tv (vind ie heel fascinerend en daarna vlug op bed. Maar hij kijkt dus met ons mee, dan is de vrije tijd voor pa en ma al begonnen, zeg maar.

guera

guera

07-05-2014 om 12:54

sja

Maar ik hou van bv een crimi of iets dergelijks. Daar kunnen mijn kinderen echt nog niet naar kijken. Ik zit te wachten tot ze naar bed zijn zodat ik mijn eigen dingen kan kijken. Dat is het meer. Dat ze geen ' aandacht' krijgen of geen spelletjes of voorlezen is nog tot daaraan toe maar ik zit suffe programmas te kijken omdat zij het anders niet kunnen zien. Het voelt dan nog steeds niet als me time ....

tonny

tonny

07-05-2014 om 13:08

tja guera

Inleveren, ruimte maken, jezelf wegcijferen, hoe zullen we het eens noemen.

Mijn moeder liet vroeger Tv-programma's schieten omdat ik wegens gebrekkige concentratie onder haar toezicht in de woonkamer huiswerk moest maken. (niet alle vakken hoor, alleen de knelpunten. Zelfs zonder schermpjes wist ik mezelf effectief met andere dingen dan schoolboeken bezig te houden).

Zonder gekheid - geregeld moet je op voor jou persoonlijk ongewenste momenten ruimte geven aan de opgroeiende generatie. Het is niet anders. En het gaat voorbij. Heel snel, zo zul je straks terugkijkend constateren.

tja 2

Dat is inderdaad wel een minpuntje van kinderen, dat er zo vreselijk veel van je vrije tijd in gaat zitten

klagen

Mijn moeder klaagde vroeger al dat zij het begin van de film altijd miste, omdat zij nog de koffie en thee moest maken. Met de komst van commerciële zenders kregen we ineens plaspauzes en inschenkmomenten gratis. De reclameblokken, wat een uitvinding.
De geschiedenis herhaalt zich, nu moet ik net nog even wachten tot de koffie is doorgelopen als het journaal begint. Gelukkig hebben we nu journaal 24, kan je na afloop meteen weer door met het begin en zie ik dus het hele journaal. In andere volgorde dan de rest van het gezin, dat dan weer wel. Tuurlijk geven we de opgroeiende generatie ruimte en kijk je iets wat jezelf niet zo vindt. Heb gisteren een stuk songfestival gekeken, omdat al de vriendinnen van aankomend puberella dat allemaal mochten zien. Ok je mag een stuk kijken maar niet tot het eind. Een compromis zeg maar.

guera

guera

07-05-2014 om 13:48

ja ha ha

Tuurlijk opofferen en tijd inleveren. Zekers. Doen we tuurlijk al jaren en is geen enkel probleem. Vakanties zijn anders ivm kinderen. Zelfs mijn werktijden zijn op de kinderen aangepast. Geeft niks. Maar blijkbaar vind ik dit een lastig dingetje om 'op te geven'...
Zo'n soort van laatste stuiptrekking.....
Zit ik hier inderdaad ook songfestival te kijken of van die ellendige voice kids of dance programma's. Kan natuurlijk een tv op kun kamer zetten maar dat gaat me dan weer wat ver. Eigenlijk heb ik inderdaad het liefst de kamer leeg s avonds. Ik heb ook regelmatig bezoek in de avond of een schoolvergadering hier. Zitten die koters er weer bij te koekeloeren. Maar goed ik merk al: er zit niks anders op dan 'plaats te maken' met name in mijn hoofd.

vergadering

Mam OR vergadering aan huis? Kinderen boven of al in bed. Dat zijn de regels en die respecteren ze. Alleen bij groot ziek of zeer mogen ze naar beneden komen.

caton

caton

07-05-2014 om 16:03

liesk

Je ook de koffie iets eerder aanzetten

Tonny

Tonny

07-05-2014 om 16:05

Ruimte in je hoofd

Dat is de formule. Verwachtingen aanpassen helpt ook. Maar ja, vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

En af en toe een weekendje weg

Caton

Op 3 avonden in de week moet hier een kind van sport gehaald worden, dan zijn we meestal pas om 19.50 weer binnen en dan gaat de koffie aan is dus een beetje krap. Oudste mag nu het licht is alleen naar huis en dan is het maar 2 avonden, tenminste als ze niet laat weten dat de fiets "raar" rijdt, (losse bout aan voorwiel) of eng onweer, dan gaat toch een van ons op pad om te halen. Ik heb een man zonder 9-17 baan en los het dan alleen op. Niet echt erg dat ik dan het begin van het journaal mis, ik pas me aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.