Delfine
21-07-2025 om 12:56
“Zomaar” een groot kado
Hi!
zoon van 6 maakt veel gebruik van zijn step. Ik heb deze ooit gekocht via marktplaats voor een tientje en sindsdien is deze helemaal kapot gebruikt.
nu gaan we binnenkort op vakantie en normaal neemt hij altijd zijn step mee. Nu is de step echt op. Zoon is pas in de winter jarig.
mijn man wil graag een micro step voor hem kopen om mee te nemen op vakantie. Ik vind dit een erg duur kado om “zomaar” te geven.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Geven jullie wel eens zulke grote kadoos tussendoor?

dan
22-07-2025 om 17:39
Lisabette schreef op 21-07-2025 om 17:45:
Ik zou mijn kind nooit zomaar een step cadeau geven. Bij ons krijgen kinderen alleen cadeaus met verjaardagen of Sinterklaas. Als hij graag een nieuwe step wil, kan hij daar klusjes voor doen. Zo leert hij dat spullen geld kosten en dat je er moeite voor moet doen. In de vakantie hebben kinderen daar genoeg tijd voor. Ook een goed moment om te leren dat je zelf opdraait voor slijtage en onverwachte kosten.
De huidige step is via Marktplaats en voor een tientje gekocht, na intensief gebruik is het toch logisch dat de step op den duur versleten is. Ik begrijp niet waarom zo'n jong kind daar nu al voor moet opdraaien door klusjes te doen, dat kan ook als hij een stuk ouder is.

Fiorah
22-07-2025 om 18:27
DeOnbekende schreef op 22-07-2025 om 17:10:
Ik lees hier heel veel marktplaats en tweedehands en uit milieu-oogpunt begrijp ik dat best, maar vanuit kinderoogpunt... Een gloednieuwe step, zo uit de doos, is toch helemaal top. En als je weet dat ie 'm af gaat gebruiken en het kunt betalen, zou ik in zo'n geval eens niet voor het afdankertje van iemand anders gaan.
Ik varieer hierin, afhankelijk van wat het aanbod is en ook afhankelijk van hoe snel ze eruit groeien. Ik koop niet én een fiets én step én skeelers én schaatsen etc. etc. etc. allemaal nieuw. Maar ik koop wel alleen maar spul wat er nog goed uitziet, niet wat al bijna op is.

Due-scimmie
22-07-2025 om 18:30
Ik lees hier heel veel marktplaats en tweedehands en uit milieu-oogpunt begrijp ik dat best, maar vanuit kinderoogpunt... Een gloednieuwe step, zo uit de doos, is toch helemaal top. En als je weet dat ie 'm af gaat gebruiken en het kunt betalen, zou ik in zo'n geval eens niet voor het afdankertje van iemand anders gaan.
Nee hoor. Onze kinderen zijn net zo blij met hun nieuwe step via marktplaats. Er staan hele nette steps op marktplaats/vinted etc. Voor hun is ie nieuw en dat telt.
Ook fietsen zijn vaak echt als nieuwe tweedehands te koop als je beetje zoekt.

Dweedledee
22-07-2025 om 18:37
Due-scimmie schreef op 22-07-2025 om 18:30:
[..]
Nee hoor. Onze kinderen zijn net zo blij met hun nieuwe step via marktplaats. Er staan hele nette steps op marktplaats/vinted etc. Voor hun is ie nieuw en dat telt.
Ook fietsen zijn vaak echt als nieuwe tweedehands te koop als je beetje zoekt.
Eens. Er zijn al genoeg (nette tweedehands) spullen op deze wereld. Dat “gloednieuw uit de doos, is top” vind ik persoonlijk echt een kulargument. Kinderen van die leeftijd denken echt niet zo. Dat wordt in dat geval echt gevoed door de volwassene in kwestie.

Due-scimmie
22-07-2025 om 19:09
Dweedledee schreef op 22-07-2025 om 18:37:
[..]
Eens. Er zijn al genoeg (nette tweedehands) spullen op deze wereld. Dat “gloednieuw uit de doos, is top” vind ik persoonlijk echt een kulargument. Kinderen van die leeftijd denken echt niet zo. Dat wordt in dat geval echt gevoed door de volwassene in kwestie.
Nou precies. Hier heeft zoon een tweedehands fiets waar geen kras op zat maar was voor als kind bij vader was en 3 keer gebruikt ofzo.

Poezenmeisje
22-07-2025 om 19:18
Niets mis met doorgeven, marktplaats, vintage, kringloopwinkel.
Vandaag heb ik een mooie, rode petticoat (meerlaags +onderrok) gescoord voor een tientje. Ik ben superhappy.
Gisteren een splinternieuw setje van Westmark om voedseltorentjes mee te bouwen in hartvorm. 3 euro.

nlies
22-07-2025 om 19:20
Dweedledee schreef op 22-07-2025 om 18:37:
[..]
Ja hoor, eventueel een strik of ballon eraan en het is een feestcadeau

Poezenmeisje
22-07-2025 om 20:43
Je koopt tegenwoordig beter een 45 jaar oude Batavus fiets dan een gloednieuwe...
Die oude is beter en robuuster.

Euphoria
23-07-2025 om 06:49
Een microstep kost gemiddeld max. 150 euro. Is een flink bedrag…echter wanneer je het kunt betalen en de step wordt goed gebruikt dan zou ik het doen.
Het is geen spel dat na 1 keer in de kast terecht komt om stof te gaan vangen.
Overigens is tweedehands ook prima, echter gezien de vakantie wellicht kortdag.

Euphoria
23-07-2025 om 06:58
Lisabette schreef op 21-07-2025 om 19:52:
[..]
Ieder z’n aanpak. Wij kiezen voor duidelijkheid, ritme en het besef dat niet alles vanzelfsprekend is. Daar hoort bij dat je soms ergens op wacht of iets voor doet. Dat maakt ons geen kille, maar juist bewuste ouders. En nee, ik koop dus nooit zomaar speelgoed met mijn kinderen. Sterker nog: wij vermijden speelgoedwinkels bewust. Kinderen hoeven niet overal in de verleiding gebracht te worden. Ze leren meer van wat ze zelf verdiend hebben dan van alles zomaar krijgen.
Je hebt het niet in de gate, maar je creëert kinderen die (tegen de tijd dat ze wat zelfstandiger worden en hun ogen gaan gebruiken om om zich heen te kijken) losgaan. Beter exposure en gericht verantwoord blootstellen aan verleiding en daardoor leren dan alles wat blinkt angstvallig vermijden en daardoor de aantrekkingskracht juist vergroten.
Je komt op mij ontzettend geforceerd over.

KnorrendKitten
23-07-2025 om 08:02
Ik ben altijd gul geweest met het beschikbaar stellen van buitenspeelgoed. Veel van de rommelmarkt of anderszins tweedehands.
Juist fijn als er buiten gespeeld wordt!
Fietsen zijn een vervoersmiddel en moeten de goede maat hebben. Dat zijn dus ook geen verjaardagscadeaus. Je laat je kind ook niet op te kleine schoenen lopen.
Gewoon de step geven dus!

Decembermamma
23-07-2025 om 08:03
yasmijn27 schreef op 22-07-2025 om 11:46:
[..]
Kinderen komen toch ook op skeelers? Die opklapstepjes kunnen net als de skeelers gewoon netjes onder de jas bij de kapstok.
Dat mocht op onze basisschool ook niet.

yasmijn27
23-07-2025 om 08:10
Euphoria schreef op 23-07-2025 om 06:58:
[..]
Je hebt het niet in de gate, maar je creëert kinderen die (tegen de tijd dat ze wat zelfstandiger worden en hun ogen gaan gebruiken om om zich heen te kijken) losgaan. Beter exposure en gericht verantwoord blootstellen aan verleiding en daardoor leren dan alles wat blinkt angstvallig vermijden en daardoor de aantrekkingskracht juist vergroten.
Je komt op mij ontzettend geforceerd over.
Niet zozeer losgaan, het is wel iets wat wordt onthouden.
Ik had een goede jeugd, maar ook 'bewuste' ouders. Ik ben 50 nu, maar weet nog steeds dat iedereen op Allstars liep, behalve ik. Ik kreeg namelijk goede schoenen. Allstars, daar kreeg je slechte voeten van.
Dus toen mijn dochter zo graag die foeilelijke Lelli Kelly's wilde, met lampjes en glitter, heeft ze ze gewoon gekregen😃

Bailey26
23-07-2025 om 08:16
Dat denk ik eigenlijk niet. Wij kopen vaak nieuw maar kind wil niet de doos. Zodra het papier om de doos vandaan is moet het meteen in elkaar gezet worden. Een step die dus al klaar staat is een groter succes. De kat daarin tegen is dolblij met de doos 😉.
Als kinderen zo jong zijn hebben ze ook lang niet altijd door of iets nieuw of tweedehands is. En als ze dat al door hebben vinden ze er niet zo veel van. Dat doen ze alleen als ze een omgeving hebben met volwassenen die daar een sterke mening over hebben en deze vooral moeten benoemen.

Poezenmeisje
23-07-2025 om 10:34
Mijn zoon liep in weetikhoeveelstehandse Armani overhemden en Gaastra truien op de basisschool.
Ze zagen er nog keurig uit toen hij eruit gegroeid was en zijn doorgeschoven naar mijn collega voor haar zoon.