RaSa
15-09-2022 om 04:30
Zwemles
Inmiddels is mijn dochter al bijna 3 jaar bezig met haar zwemdiploma. Ze heeft de nodige uitdagingen zoals TOS en Adhd. En natuurlijk hebben alle sluitingen niet mee geholpen.
Inmiddels begin ik een beetje te twijfelen aan het nut om door te gaan. Ze heeft via schoolzwemmen reeds maanden geleden haar A diploma al gehaald. Haar eigen zwemschool zegt dat ze hogere standaarden aanhouden.
Voor mij was het eerst geen optie om te stoppen voor het C diploma. Maar ik krijg steeds meer het idee dat het om een mooie slag gaat ipv goed kunnen zwemmen. Want zwemmen en zelfs duiken kan ze echt heel goed. Haar duikleraar noemde haar: "like a fish in the water". Ze mocht daardoor ook met haar 8 jaar mee met een zeeduik (vanaf de kant).
We gaan zelf regelmatig zwemmen met de kinderen en hoewel ik haar continue in de gaten hou zwemt ze perfect. Misschien niet volgens de standaarden. Schoolslag doet ze niet. Ze zwem voornamelijk onderwater met armen in een slag en de benen trappelend/spetterd ( lange benen noemen ze het op zwemles). Wat ik me dus afvraag is hoe belangrijk die schoolslag eigenlijk is. Als je kan drijven
kun je zwemmen toch (borst en rug crawl doet ze ook heel netjes)? Met kleding aan is ze al gewent en ze zwemt rustig het halve zwembad door onder water.
Had niet verwacht deze vraag hier te stellen. Voor het C-diploma stoppen is echt wel een ding. (Voor ons). Maar hoe gelukkig maak ik mezelf en m'n kind hiermee?
Andere zwemschool heb ik ook al naar gekeken mar die hebben allemaal wachtlijsten van een jaar.
Aiden
15-09-2022 om 13:46
Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 11:58:
[..]
Haha waar haal je deze kolder vandaan?
Zie hierboven, het zwemabc. Hoezo is dat kolder? https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/zwem-abc/
Miepjecody
15-09-2022 om 13:48
Aiden schreef op 15-09-2022 om 13:46:
[..]
Zie hierboven, het zwemabc. Hoezo is dat kolder? https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/zwem-abc/
Dat staat er dus niet, dat je nog onder toezicht moet.
Decembermamma
15-09-2022 om 13:57
Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 13:48:
[..]
Klopt maar als een kind boven op de jouwe springt is het rustige zwembad zonder attracties in 1 klap een zwembad met een heel heftige attractie. Sommige kinderen kunnen er tegen (ik weet nog dat mijn toen 6 jarige zoon rustig boven kwam en doorzwom toen het hem overkwam en de badmeester daarna de puber toch echt even op de kant zette) anderen raken gelijk in paniek.
Aiden
15-09-2022 om 13:57
[..]
oh het ging je om dat stukje.
Ysenda
15-09-2022 om 13:59
[..]
jij bedoeld onder toezicht van een ouder of zo, ik bedoel met toezicht dat van zwembadpersoneel.
Miepjecody
15-09-2022 om 14:01
Ysenda schreef op 15-09-2022 om 13:59:
[..]
jij bedoeld onder toezicht van een ouder of zo, ik bedoel met toezicht dat van zwembadpersoneel.
Ook dat staat er niet. Er staat dat je kunt zwemmen in een overzichtelijk zwembad. Dat kan ook op een camping zijn zonder toezicht. ( of je dat wil is uiteraard aan de ouder zelf)
MamaE
15-09-2022 om 14:21
Ik vind het vreemd dat ze haar die verkeerde schoolslag laten blijven zwemmen.
TOS en ADHD is weliswaar lastig, maar niet iets motorisch, dus in principe zou ze gewoon een normale schoolslag moeten kunnen leren. En blijkbaar kan ze dat ook, als er iemand de hele tijd naast staat om aanwijzingen te geven.
Ik geloof niet dat ze perfect zwemt. Zo'n halfslachtige schoolslag is niet perfect. Een goede techniek is belangrijk omdat je dan efficiënter kunt zwemmen; je houdt het langer vol en het kost minder energie.
Het lijkt er op dat het dus geen 'niet kunnen' is maar 'niet doen'. Kun je je dochter er ook op wijzen dat ze bezig moet zijn met zichzelf en niet met alle andere kinderen?
Met vrij zwemmen zijn er ook allemaal andere mensen en van alles te doen. Het is belangrijk om zwemslagen bij te houden. De schoolslag is de basis, dat zou ik goed geautomatiseerd willen hebben. Anders valt ze na de lessen waarschijnlijk ook snel weer terug naar de oude gewoonte.
Bij jonge kinderen en kinderen die net kunnen zwemmen is het sowieso nodig om toezicht te houden. In een zwembad dieper dan 1.40 meter is toezicht van een gediplomeerde badmeester ook verplicht. Maar die moet op alle mensen letten, niet specifiek alleen maar op jouw kind. Dus als ouder heb je daar ook een taak in.
Mijn vraag voor stoppen met zwemles zou zijn; stel, ze wordt uitgenodigd voor een zwemfeestje. Zou je haar dan laten gaan? Zwemt ze daarvoor goed genoeg?
JannaGreen
15-09-2022 om 14:34
Wij hebben onze dochter van zwemles afgehaald na het behalen van haar A diploma. Hier heeft ze 2 jaar over gedaan. Ze heeft adhd. Ze kan super goed zwemmen, maar maakte de oefening niet af. De zwemleraar liet haar al langere tijd meezwemmen met het groepje voor b, omdat dat een kleiner groepje was en dus minder prikkels. De zwemleraar gaf ons groot gelijk en begreep onze keuze heel goed.
Op vakantie hebben wij haar gewoon vrij laten zwemmen, ze is vaardig genoeg. Al heb ik haar wel goed in de gaten gehouden. Ik heb zelf ook alleen A en ik zwem ook meer dan prima.
Ik ben echt heel blij met de keuze welke wij hebben gemaakt.
Valeria
15-09-2022 om 14:53
JannaGreen schreef op 15-09-2022 om 14:34:
Wij hebben onze dochter van zwemles afgehaald na het behalen van haar A diploma. [...] De zwemleraar gaf ons groot gelijk en begreep onze keuze heel goed.
Dat lijkt me wel een iets andere situatie dan een zwemschool die eigenlijk vindt dat het kind te zwak zwom om het A-diploma te krijgen bij schoolzwemmen.
MamaE
15-09-2022 om 15:06
Ouders hebben vaak wel de neiging om hun eigen kind te overschatten. Een kind dat een slag verkeerd uitvoert of niet afmaakt, zwemt niet 'super goed'. Als het kind wel super goed zou zwemmen, zou het niet blijven steken op zwemles maar gewoon de diploma's halen.
Natuurlijk zegt het aantal diploma's niet alles omdat je het ook moet bijhouden, maar als een kind niet goed genoeg kan zwemmen om het B-diploma te halen, zou ik dat niet 'super goed' of 'perfect' noemen.
Valeria
15-09-2022 om 16:08
MamaE schreef op 15-09-2022 om 15:06:
Ouders hebben vaak wel de neiging om hun eigen kind te overschatten. Een kind dat een slag verkeerd uitvoert of niet afmaakt, zwemt niet 'super goed'. Als het kind wel super goed zou zwemmen, zou het niet blijven steken op zwemles maar gewoon de diploma's halen.
Natuurlijk zegt het aantal diploma's niet alles omdat je het ook moet bijhouden, maar als een kind niet goed genoeg kan zwemmen om het B-diploma te halen, zou ik dat niet 'super goed' of 'perfect' noemen.
Waarbij het ook nog eens scheelt vanaf welke hoogte de ouder meekijkt. Als je op dezelfde hoogte kijkt, mis je alle techniek onder water. Van bovenaf kun je veel beter zien of de slag goed is en of de langzaamste en kleinste in de groep misschien wel zelfs de beste is.
RaSa
15-09-2022 om 18:52
Nou het is niet te geloven. Vanmiddag weer zwemles gehad en ze mag afzwemmen. Hebben we de mijlpaal na drie jaar dan eindelijk bereikt. Nu maar duimen dat B en C wat sneller gaan. Kennelijk kan ze het wel dus we gaan maar gewoon verder.
JannaGreen
15-09-2022 om 19:24
MamaE schreef op 15-09-2022 om 15:06:
Als een kind de concentratie (door bijv adhd) niet heeft om een oefening “perfect” af te maken kan het soms nog steeds super goed zwemmen. Ze duikt prachtig. Mijn dochter zwemt niet perfect, maar wel heel goed. Niet de perfecte techniek, maar daar geef ik geen bal om. Als een kind in bijv een wak valt, gaat het erom dat ze zelfredzaam zijn. Niet dat het dan de zwemoefening afmaakt met de juiste techniek.
Ysenda
15-09-2022 om 20:08
JannaGreen schreef op 15-09-2022 om 19:24:
[..]
Als een kind de concentratie (door bijv adhd) niet heeft om een oefening “perfect” af te maken kan het soms nog steeds super goed zwemmen. Ze duikt prachtig. Mijn dochter zwemt niet perfect, maar wel heel goed. Niet de perfecte techniek, maar daar geef ik geen bal om. Als een kind in bijv een wak valt, gaat het erom dat ze zelfredzaam zijn. Niet dat het dan de zwemoefening afmaakt met de juiste techniek.
Maar door de juiste techniek kunnen ze het langer volhouden omdat die de minste energie kost en dat kan in een noodsituatie net het verschil maken
JannaGreen
15-09-2022 om 20:15
Ik weet hoe mijn dochter zwemt en dat zit wel goed. Ik ga hier geen welles nietes van maken. We hebben het over bijv een voetje net iets in de verkeerde stand. Dat gaat het verschil echt niet maken in een noodsituatie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.