Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Brengen en halen naar danslessen dochter 17

Hier een dochter van (net) 15 die 3x per week een sport doet op 8 km afstand (2x 1,5u trainen en x 1,5u wedstrijd), de sportzaal is naast haar school dus ook die afstand. Ze fietst 5x in de week op de electrische fiets heen en weer naar school en omdat sport in de avond is fietst ze ook nog apart heen en weer. Wij brengen haar niet, behalve als het echt heel erg slecht weer is (storm / hoosbuien). Tuurlijk heeft ze dit in het begin lastig gevonden (want vrijwel iedereen wordt naar sport gebracht, wat ik echt bizar vind op je 15/16e) en nu is het de normaalste zaak van de wereld. 
Als jouw dochter 4x in de week wil dansen zal ze dus zelf moeten fietsen naar mijn idee, als ze geen regenbroek aan wil wordt ze dus nat. Moet eens kijken hoeveel tijd het jezelf kost om haar heen en weer te rijden, naast mogelijk je baan en het huishouden
Ik vind dat pubers erg gepamperd worden eerlijk gezegd
En nuance: 12 km is met de elektrische fiets ongeveer 30 minuten, dus geen 1,5u heen en weer
En qua zelfredzaamheid en zelf dingen doen ed. Mijn oudste is net 17 geworden en gaat op kamers. Die moet ook zelf dingen gaan regelen zonder dat wij haar gaan brengen en halen

Ginevra schreef op 14-07-2025 om 14:44:

[..]

Ik denk, maar nu doe ik aannames, dat er een meer algemene gedachte achter zit. Namelijk: dat een dochter van 17 een heel tijdrovende en logistiek uitdagende hobby heeft, de problemen die dat oplevert op het bordje van moeder legt, en dat heel vanzelfsprekend vindt. En dat daar mensen een beetje van gaan steigeren.

Ik gok (maar dat heeft TO niet verteld) dat haar dochter al wat langer danst en dat ze waarschijnlijk in samenspraak met haar ouders bij deze dansschool is gaan dansen. Als je dan na een paar jaar ineens niet meer gebracht wordt, dan snap ik dat dochter steigert. Betekent niet dat moeder maar toe moet geven, die heeft alle recht om ermee te stoppen. Maar ik begrijp dochter wel.

ik vind het ook wel wat waard om wel te blijven investeren tot het rijbewijs er is, om ervoor te zorgen dat dochter intensief blijft sporten. Maar de manier waarop dat gaat lijkt me daarin bepalend. Het klinkt alsof de communicatie tussen TO en dochter nog niet geherbalanceerd is op basis van de huidige leeftijd (bijna volwassene + ouder).

Als het regent dan kind brengen en halen en als het droog is zelf laten fietsen. Zo vaak regent het niet.

Miepjecody schreef op 14-07-2025 om 13:52:

[..]

Allemachtig. Alsof 12 km het eind van de wereld is. Ze heeft ook nog eens een elektrische fiets!

Wat een vreemde reactie op mijn vraag aan @SuzyQFive. Haar kinderen hebben helemaal geen elektrisch fiets en ik dacht dat SuzyQFive in een stad woont en vaak is er dan wel een school op minder dan 12 km. Was gewoon nieuwsgierig. Mijn kinderen konden niet in onze eigen woonplaats naar school maar binnen 30 min op een normale fiets konden ze uit drie scholen kiezen.

Dus voordat je allemachtig roept eerst even kijken of je het wel goed gelezen hebt. Wat de fietsafstand naar de school van de dansende dochter van de to is wordt volgens mij nergens vermeld. 

Diezijnvanmij schreef op 14-07-2025 om 15:42:

ik vind het ook wel wat waard om wel te blijven investeren tot het rijbewijs er is, om ervoor te zorgen dat dochter intensief blijft sporten. 

Dat rijbewijs is, zoals iemand anders al zegt, bepaald niet het einde van de problemen. Want mag dochter dan anytime TO's auto lenen? Wordt het dan normaal dat TO niet weg kan, omdat dochter de auto pakt? Dochter eist nu dat TO een feestje laat schieten om haar op te halen, dan kun je er donder op zeggen dat dochter straks om de haverklap de auto claimt en dat TO zich maar moet zien te redden zonder. 

Maar de manier waarop dat gaat lijkt me daarin bepalend. Het klinkt alsof de communicatie tussen TO en dochter nog niet geherbalanceerd is op basis van de huidige leeftijd (bijna volwassene + ouder).

Als je vindt dat dochter een bijna-volwassene is, dan moet niet alleen de communicatie geherbalanceerd worden maar ook de keuzes. Een kind dat gaat sporten heeft te maken met de mogelijkheden en beperkingen van de ouders want die faciliteren dat allemaal. Een bijna-volwassene kan meer zelf kiezen, OMDAT ze ook zelf de consequenties daarvan draagt. Je kunt niet aan de ene kant als een kind overal heen gebracht willen worden, en aan de andere kant als een volwassene zelf kiezen welke sporten je doet en hoe vaak en waar. 

Tuinfluiter schreef op 14-07-2025 om 16:22:

Dus voordat je allemachtig roept eerst even kijken of je het wel goed gelezen hebt. Wat de fietsafstand naar de school van de dansende dochter van de to is wordt volgens mij nergens vermeld.

Openingspost, tweede regel. 

Ginevra schreef op 14-07-2025 om 16:41:

[..]

Openingspost, tweede regel.

De afstand naar de dansschool wordt genoemd maar niet de afstand naar een onderwijsinstelling. We weten ook niet of dochter van to nog naar school gaat. SuzyQFive had het over de afstand naar school en daar stelde ik een vraag over.

Beetje verwarrend misschien maar mijn vraag ging hier niet over de dochter van to.

Diezijnvanmij schreef op 14-07-2025 om 14:32:

Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe gefrustreerd mensen kunnen raken om anderen die een fietsafstand te ver vinden. Die anderen gaan toch ook niet briesen omdat jij de auto niet pakt?

12 km naar sport, sporten en 12 km terug... Mij niet gezien.

Ze heeft een elektrische fiets.

Het is gewoon raar dat mensen zulke dingen al een probleem vinden.

Tuinfluiter schreef op 14-07-2025 om 16:22:

[..]

Wat een vreemde reactie op mijn vraag aan @SuzyQFive. Haar kinderen hebben helemaal geen elektrisch fiets en ik dacht dat SuzyQFive in een stad woont en vaak is er dan wel een school op minder dan 12 km. Was gewoon nieuwsgierig. Mijn kinderen konden niet in onze eigen woonplaats naar school maar binnen 30 min op een normale fiets konden ze uit drie scholen kiezen.

Ik heb het niet over suzy q i

Als je dochter 20 appjes stuurt om haar zin te krijgen is dat pure manipulatie. Daar helpt maar een ding tegen en dat is volledig negeren als ze dat doet. Wel in samenspraak met manlief; dat ze niet bij hem alsnog haar zin krijgt.
En 12 kilometer ver met de elc. fiets? Kom op zeg. Ik fiets 20 km. naar mijn werk, ben 60 +

Ik fietste van mijn 16e tm mijn 20e iedere dag door weer en wind 20 km enkele reis naar school op een fiets zonder versnellingen. 
Dat was wel pittig maar te doen als je eraan went. Daarnaast danste ik ook 2x per week, maar dat was 15 min fietsen enkele reis.

Grindelwald schreef op 14-07-2025 om 16:00:

Als het regent dan kind brengen en halen en als het droog is zelf laten fietsen. Zo vaak regent het niet.

Dat doet kind al, schrijft to in de op. Als het inderdaad om 4 avonden halen en brengen gaat, is het een ander verhaal. 

Guusje 
Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende.

Eerlijk gezegd snap ik er niet zo veel van. In je OP schrijf je dat 

Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden.

En later schrijf je: 

Tot nu toe hebben we de maandag altijd vast gebracht. Ik ben een beetje onzorgvuldig geweest met mijn info. Ze heeft dan 2 lessen achter elkaar op woensdagavond en die hebben we ook vaker wel dan niet gebracht en gehaald. Door van allerlei soorten redenen. Op zaterdag middag danst ze ook nog 2 uur

Nu zie ik nog maar 3 momenten om te brengen/halen?

Maar goed, 12 km op een elektrische fiets = 30 minuten fysiek weinig inspannend peddelen - dat klinkt meer ontspannen dan de 20 minuten fietsen die mijn dochter deed naar turnen (2x zelf trainen, 1x assisteren bij de kleintjes). Ze fietste het grootste stuk met een vriendin samen. Soms, bij regen, streek ik met de hand over mijn hart en bracht ik haar/hen. Soms hadden de ouders van vriendin tijd om te halen, soms haalde ik ook weer. 

Je hebt al OV aangeboden, maar dat wil dochter niet... Ik zou insteken op maximaal 1x per week met de auto brengen/halen - mag dochter kiezen welke keer dat wordt. En het sturen van 20 berichtjes om ervoor te zorgen dat jij haar haalt terwijl ze wist (klopt dat?) dat jij een feestje had... daar zou ik erg niet blij van worden en het zou zeker leiden tot een gesprek met dochter.

Overigens, vind je/is het geen probleem dat dochter 12 km alleen fietst. Zeker 's winters zal het altijd donker zijn tijdens dat tochtje. Zelf zou ik dat een belangrijker reden vinden om de auto voor haar te pakken...

Tinewinkel je hebt gelijk, ergens voelt het als een vaag verhaal.

Na de OP zijn er nog 2 berichten van TO, waarin er aanpassingen komen in zowat alles wat in de OP staat. Van het aantal lessen tot brengen en halen,  alleen als het regende, naar altijd op de maandag en eigenlijk ook op de woensdag. Van 4 avonden dansles naar, maandag, 2 uur op de zaterdag en de woensdag. 
Op vragen komt geen reactie...krijg er een vakantiegevoel van.

Mijn man moest naar een school van de juiste kerk. 

Vanaf zijn 12de 30 kilometer enkele reis. Elektrische fietsen bestonden nog niet. In een groep, waarbij de kleinsten binnenin fietsten om die wat luwte te gunnen.

's Winters kregen de meesten busgeld. Buskaart kopen of extra zakgeld. Zelf weten. 

Heel veel klasgenoten van hem fietsten dus dapper door voor de centen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.