Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Legitmatieplicht

Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond. 

Mijn zoon is 15 en heeft zijn identiteitsbewijs nooit bij zich.
Is niet zuinig op zijn spul en gaat hem verliezen als hij hem mee neemt.
Maar hoe vaak word je nu eigenlijk gevraagd om je te identificeren? 
Hier nog nooit voor gekomen.

Ik heb me er nooit zo in verdiept (heb zelf altijd mn rijbewijs bij me), maar zou misschien een foto op de telefoon ook genoeg zijn?

Je mag ook allebei in bezit hebben, dus je zou er voor kunnen kiezen ook een id kaart aan te schaffen die hij bij zijn telefoon kan doen ofzo.

Ik zou voor nu even gaan voor een foto of kopie van het paspoort en uiteindelijk ook een identiteitskaart halen. Ik merk bij mijn kinderen dat er vanaf een jaar of 15/16 bij allerlei gelegenheden wel naar wordt gevraagd dus dan is het wel handig om je id kaart standaard bij je te hebben.

Onze zoon (16) reist regelmatig met de trein op een jongerenkaartje. Bij controle wordt regelmatig zijn id gevraagd. Zoon heeft zowel een ID-kaart als een paspoort. Overigens had hij eerder een ID, maar toen we vorig jaar naar Engeland gingen, had hij ook een paspoort nodig. ID heeft hij in het hoesje van zijn mobiel zitten.

Mijn kinderen zijn 24, 21, 18 en 16 en aan hen is werkelijk nog nooit om legitimatie gevraagd. Voor de oudste twee hebben we (naast hun paspoort) een ID kaart aangeschaft (vanwege handiger mee te nemen), voor de jongste twee is dat er tot op heden niet van gekomen en die hebben dus eigenlijk ook nooit legitimatie bij zich 

Schemerlampje schreef op 12-05-2025 om 14:47:

Onze zoon (16) reist regelmatig met de trein op een jongerenkaartje. Bij controle wordt regelmatig zijn id gevraagd. Zoon heeft zowel een ID-kaart als een paspoort. Overigens had hij eerder een ID, maar toen we vorig jaar naar Engeland gingen, had hij ook een paspoort nodig. ID heeft hij in het hoesje van zijn mobiel zitten.

Ook die ervaring hier niet: die van 21 heeft tot zijn 20e nog regelmatig op een jongerenkaart gereisd en is nooit om zijn ID gevraagd 

Ik had vroeger een id-kaart en die had ik standaard in mijn portemonnee zitten. Die portemonnee zat in mijn schooltas. Enige waarbij ik het me kan voorstellen is reizen met de trein. Ook al doet hij dat nu nog niet, dat kan snel komen en lijkt me los van het legitimatie vraagstuk een nuttige vaardigheid om zelfstandig te leren/oefenen. Zeker als je niet in een grote stad woont. Over een paar jaar gaat hij een vervolgopleiding doen en zal dan waarschijnlijk veel frequenter met het OV reizen en moet je je ook legitimeren bij tentamens en zo. 

Hoe wil je dan geïdentificeerd worden als je bewusteloos bent en alleen? Ongeluk oid
Of getuige van iets?

Als het op etnisch profileren aankomt heeft mijn volbloed Hollandse zoon een nadelig uiterlijk. Donker ietwat krullend haar, in de zomer goed getinte huid en met spijkerbroek en hoodie is hij al meerdere keren aangehouden door de (spoorweg)politie.
De eerste keer op zijn 14e. Het tweede team agenten dat ter plaatse kwam had door dat ze de verkeerde te pakken hadden.  Volgens het signalement waren ze op zoek naar een knul met NoordAfrikaanse roots op een blauwe fiets met een spijkerbroek en groene hoodie met WITTE sneakers. Die sneakers van mijn zoon waren oranje met grijs, na tonen van ID kon hij dus gaan. 
Tweede keer voldeed bij volledig aan het signalement en kwam het weer op het ID aan om te laten zien dat hij niet de verdachte was. 
Laatste keer was in Rotterdam op het station daar is hij hardhandig gefouilleerd. Ze waren op zoek naar een drugsrunner en toen is zelfs zijn alibi gecheckt. Hij werkt in een theater en was na de voorstelling onderweg naar huis. 

Zonder ID over straat laten gaan zou ik niet doen.  Wij wonen in de Randstad, hier kan het echt niet.  Misschien als je in Noord-Oost Groningen woont op het platteland dat het kan maar ik zou de gok niet nemen.  Haal een ID- kaart met hem tot hij zijn rijbewijs heeft heb je aan 1 kaart genoeg.  

Die 3 staande houdingen waar ik over vertel zijn verdeeld over 6 jaar. 

Een id-kaart aanschaffen. Hij zal dat nog heel vaak nodig hebben, ook voor excursies met school naar het buitenland of als hij in Nederland met vrienden op een camping wil staan. En inderdaad tentamens ed.
Een id-kaart kan ook beter tegen een lekke fles dan een paspoort.
Mijn kinderen hebben het heel vaak nodig. 

Ik denk dat het ook afhangt van waar je woont, hoe je zoon eruit ziet en wat hij op straat doet. Don't shoot the messenger, ik zeg niet dat ik dat een goede zaak vind.

Maar jongens met een kleurtje en een bontkraagje, die in een uitgaansstraat in Almere of Spijkenisse lopen, moeten zich vaker legitimeren dan blonde jongens met een hockeystick op de fiets in een braaf dorp.

Wij hadden ook allemaal een paspoort i.v.m. reizen buiten Europa, maar op het moment dat een kind 14 jaar werd kreeg dat een ID-kaart voor dagelijks gebruik. Totdat er een rijbewijs werd gehaald, dan werd dat altijd meegenomen. Je moet het gewoon hebben en het is inderdaad handig met schoolreizen naar het buitenland.

Ginevra schreef op 12-05-2025 om 15:07:

Ik denk dat het ook afhangt van waar je woont, hoe je zoon eruit ziet en wat hij op straat doet. Don't shoot the messenger, ik zeg niet dat ik dat een goede zaak vind.

Maar jongens met een kleurtje en een bontkraagje, die in een uitgaansstraat in Almere of Spijkenisse lopen, moeten zich vaker legitimeren dan blonde jongens met een hockeystick op de fiets in een braaf dorp.

Ja precies dit. Mijn blonde dochter van 23 nog nooit,  mijn donkere zoon van 20 al 3x.

Ik zei al ik zou het risico niet nemen.  Hup een idkaart aanvragen. 

Op die leeftijd had onze zoon een fietspasje met foto van school als legitimatie bij zich. Inderdaad i.v.m. risico van verlies. Hij is er nooit naar gevraagd.

Indonesisch uiterlijk, dat vermeld ik maar voordat er gebruld wordt dat Johan of Marieke nooit naar een id gevraagd wordt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.