Levina123
12-05-2025 om 14:24
Legitmatieplicht
Zoon wordt 14 jaar en moet zich vanaf dan kunnen legitimeren. Een identiteitskaart stop je misschien nog in een portemonnee, maar wij hebben een paspoort. Hoe doen anderen dit: het loopt zo'n vaart niet (hij onderneemt weinig spannends waarbij ik me kan voorstellen dat hij zich zou moeten legitimeren) dus laat maar thuis, of paspoort mee in de schooltas? Ik kan me haast niet voorstellen dat andere pubers zomaar hun papieren tevoorschijn kunnen trekken. Hij reist niet met ov en hangt ook (nog) niet 's avonds rond.

Poezenmeisje
12-05-2025 om 15:36
De enige keer dat zoon bijna problemen had, was toen hij niet goed ingecheckt had in de trein.
De conductrice belde ons daarom op (anonieme kaart met voldoende saldo en een stickertje Familie XXX, 06-....).
We gaven aan dat er geen enkele reden was om zwart te rijden omdat we altijd zorgden voor voldoende saldo en ze accepteerde die verklaring.
Ze kon aan de gegevens op de kaart zien dat hij (onregelmatig) met de bus reisde en liet het bij een waarschuwing omdat bij de trein inchecken net wat anders ging, daar moest je je pas even op de zuil leggen, i.p.v. erlangs halen.
Had hij weer mazzel mee.

Poezenmeisje
12-05-2025 om 15:38
Was/is die eerste officiële id-kaart op je 14de niet gratis? Zoiets staat me bij.

wil40
12-05-2025 om 15:48
Als hij zich niet kan legitimeren mag hij zijn identiteitsbewijs op het bureau laten zien als oom agent in een goede bui is. Dat is lastig als je er geen één hebt, boete tot 16 jaar is dan €45,- Boven de 16 jaar is het dubbele. Aanhoudingen zie ik hier wel op straat, pubers die fietsen waar je niet mag fietsen. Lastig om daarvoor een boete uit te schrijven zonder ID.

Temet
12-05-2025 om 15:49
Poezenmeisje schreef op 12-05-2025 om 15:38:
Was/is die eerste officiële id-kaart op je 14de niet gratis? Zoiets staat me bij.
Volgens mij alleen bij mensen met een laag inkomen, althans zo is dat vziw hier in Amsterdam.
Mijn kinderen hebben inderdaad zowel een ID-kaart (die ze bij zich dragen) als een paspoort (dat in een la stof ligt te vangen). Beiden hadden niet meteen de dag na hun 14e al een ID-kaart maar wel binnen een half jaar daarna.

Gingergirl
12-05-2025 om 15:49
nee is niet gratis.

Ysenda
12-05-2025 om 15:51
nee, tot je 18e zijn ze de helft van de prijs, maar zijn ze ook maar 5 jaar geldig. Vanaf 18 zijn paspoort en id 10 jaar geldig.
Afhankelijk van je inkomen en gemeente kun je soms een bijdrage krijgen, daarvoor moet je op de website van je gemeente kijken.

wil40
12-05-2025 om 15:52
Zover ik weet niet. Onder de 18 jaar is het wel goedkoper, hij is dan ook maar 5 jaar geldig.

Schemerlampje
12-05-2025 om 16:07
Was dat niet op het moment dat de legitimatieplicht ingevoerd werd, dat 14 jarigen een gratis ID kregen? Of is dit klok en klepel? Er staat mij nl. ook iets bij van een gratis ID.

Kimdekim
12-05-2025 om 16:09
Hier hebben ze het beide dubbel. Paspoort en id kaart. Id kaart houden ze bij zich. Dochter is wel eens aangehouden voor bellen op de fiets ( naar mij dus dat was lullig) en als ze haar idkaart niet bij had gehad was de boete nog hoger geweest.

Fenyw
12-05-2025 om 16:13
Wat ik me afvraag TO, ben jij zo'n gezegend mens dat je kind nooit op de HAP of in het ziekenhuis is geweest?
Dan is nl ook identificatie nodig.

Schemerlampje
12-05-2025 om 16:14
Even gezocht:
"Het kabinet heeft besloten om aan personen die op of na 1 januari 2006 de leeftijd van 14 jaar bereiken, eenmalig een gratis Nederlandse Identiteitskaart te verstrekken. De aanvraag voor deze gratis kaart kan vanaf 8 weken voordat de aanvrager de leeftijd van 14 jaar heeft bereikt, worden ingediend bij de afdeling Burgerzaken en moet worden ingediend voordat de aanvrager de leeftijd van 15 jaar heeft bereikt.
Als gevolg hiervan kan per 1 januari 2006 bijzondere bijstand worden verleend aan de ouder(s) van een kind in de leeftijdscategorie van 15 tot 18 jaar voor de kosten van de aanschaf van een eerste identiteitskaart. Met ingang van 1 januari 2007 geldt de leeftijdscategorie van 16 tot 18 en per 1 januari 2008 geldt dit alleen nog voor kinderen van 17 jaar.
Indien het kind (15-18 jaar) in bezit was van een geldig identiteitsbewijs en deze verliest/vermist of de kaart wordt gestolen, dan wordt er geen bijzondere bijstand verleend voor nieuwe identiteitskaart. Ook de extra kosten die door de gemeente bij verlies of vermissing of bij diefstal in rekening worden gebracht, worden niet vergoed.
Deze beleidsregel treeft in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2006."
Deze regeling verviel weer in 2009.

EmmaT
12-05-2025 om 16:17
Je kunt altijd in een situatie raken waarin je je moet legitimeren. Ook zonder overtreding. Ik was ooit getuige van een aanrijding, en dan willen ze toch echt je ID zien, ook als je 14 bent. Dus ja, wel doen zou ik zeggen. Een foto van je paspoort op je telefoon is geen officiele ID volgens mij.

Daglichtlamp
12-05-2025 om 16:59
Fenyw schreef op 12-05-2025 om 16:13:
Wat ik me afvraag TO, ben jij zo'n gezegend mens dat je kind nooit op de HAP of in het ziekenhuis is geweest?
Dan is nl ook identificatie nodig.
Ze schrijft toch dat kind een paspoort heeft.