Rigimoken
16-07-2025 om 21:24
Meebetalen vakantie kind
Onze zoon van 17, bijna 18 gaat voor het eerst op vakantie met 6 vrienden naar Kroatie.
Hij heeft deze vakantie helemaal.zelf betaald. Vlucht, bagage en verblijf. Wij zijn daar trots op.
Nu heb ik per toeval gehoord dat 1 van de andere jongens deze hele vakantie betaald is.
Van de andere weet ik en mijn zoon niet of ze zelf hebben betaald of niet.
Wij wilden een bijdrage van 100 euro meegeven als zakgeld. Maar daar zal hij niet ver mee komen, aangezien het verblijf alleen op basis van logies is en ze daar ook nog leuke dingen willen ondernemen.
Wat zouden jullie doen. Alles hem zelf laten betalen. Toch nog de helft van de vakantie dus meebetalen.
Ik weet het even niet,
Gr Rigimoken

MamaE
16-07-2025 om 21:30
Ik zou op die leeftijd mijn kind vakantiegeld geven. Niet specifiek voor vakantie met vrienden, ook voor andere uitjes als naar het zwembad, pretpark, terras, noem maar op.
Of een bijdrage in de kosten/zakgeld, maar een volledige vakantie met vrienden betalen loopt al gauw flink op in de kosten met vervoer, verblijf, uitjes daar, op stap gaan.
Dat de ouders van die ene vriend daarvoor kiezen wil niet zeggen dat het een soort morele verplichting of de normaalste zaak van de wereld is.

Ysenda
16-07-2025 om 21:31
hangt volledig van je eigen financiële mogelijkheden af.
Gaat hij ook nog met jullie op vakantie? Gaan andere thuiswonende kinderen nog met jullie op vakantie?

Marty1984
16-07-2025 om 21:34
Hangt ervan af wat de plannen zijn de rest van 't jaar.
Gaat hij nog mee op familievakantie? Gaat hij nog 3 keer skiën? Wat plant hij daar te doen?
Ik zou zelf minstens een stevige bijdrage voor zijn eten geven. Thuis kost hij je ook geld aan eten, chips, snoep en drank.

MMcGonagall
16-07-2025 om 21:36
Hmm ik betaal van alles en ze krijgen zelfs na hun 21e nog zakgeld, maar het is nooit in me opgekomen om hun vakanties te betalen. Ze mogen gratis met mij mee en als ze zelf gaan, betalen ze dat zelf.

Jonagold
16-07-2025 om 21:37
Wat zouden jullie kunnen missen? Dat lijkt me het belangrijkste. Verder zou je kunnen overwegen dat je nu thuis geen kosten aan hem hebt voor eten en douchen en zo. Je zou hem daar dan ook een bedrag voor kunnen geven. Bijvoorbeeld €10 per dag. En dan afronden naar boven. Dus als hij 8 dagen gaat er €100 van maken. Dan wordt het in totaal €200.
Persoonlijk vond ik het heel stoer van mezelf destijds dat ik de hele vakantie zelf betaald had. Het zakcentje van mijn ouders was wel heel welkom!

Rigimoken
16-07-2025 om 21:37
Mijn zoon heeft de financiele mogelijkheden om alles zelf te betalen en wij ook om mee te betalen. Dat lukt makkelijk.
Gaat mij meer om het idee dat het misschien toch wel leuk dat wij ook iets hebben bijgedragen. Het is wel zijn 1e vakantie alleen.
Vlucht en verblijf zijn apart van elkaar betaald en toevallig zelfde prijs. Misschien een idee dat wij of de vlucht of verblijf voor onze rekening nemen.

letterkoekje
16-07-2025 om 21:38
Chapeau als jouw/jullie zoon erin geslaagd is die vakantie helemaal zelf te bekostigen. Dat betekent dat hij verstandig omgaat met geld en dat is dan weer een pluim op jullie hoed.
Zoals MamaE zegt, het is niet omdat die andere ouders dat doen, dat jullie dat ook moeten doen. En zelfs de helft betalen vind ik veel. Anderzijds 100 euro als zakgeld geven is dan weer echt weinig. Misschien 250 want elke dag zullen er bijkomende kosten zijn van activiteiten en uitjes.
Maar alleen jij weet wat je kan en wil geven. Als jij vindt dat 100 euro een mooie som is (en dat is het ook), dan kun je daarbij blijven. Ben je nu beginnen twijfelen, misschien toch wat omhoog gaan.
Wat zegt eventueel jouw partner over jouw twijfel.

er.is.maar.1.Pino
16-07-2025 om 21:40
Dat 1 persoon ‘alles’ betaald heeft gekregen, doet er niet toe. Dat wordt pas relevant als die persoon daardoor meer geld wil besteden tijdens de vakantie dan de rest. Ik zou met zoon bespreken welk budget hij hanteert tijdens de vakantie en welk budget zijn vrienden. Ik denk dat ze het daar vóór vertrek wel even met elkaar over moeten hebben. En wie weet kunnen ze er onderling prima mee omgaan als ze andere budgetten en wensen hebben. Mocht dat niet zo zijn dan kun je op dat moment bekijken wat het probleem is en of je aan een oplossing wilt bijdragen.

Envelop
16-07-2025 om 23:01
Hoe komt het dat hij makkelijk alles zelf kan betalen? Krijgt hij standaard al een hoge toelage van jullie, heeft hij prima betaald werk of op een andere manier?

Rosehip
16-07-2025 om 23:06
Ik snap niet zo goed wat het er toe doet dat een van de jongens de vakantie betaald heeft gekregen. In elke gezin gaat het anders.
Als je zoon deze vakantie makkelijk zelf kan betalen (uit een bijbaan denk ik) en dat al gedaan heeft, dan zou ik daar nu niks meer aan doen. Wel zou ik ruim zakgeld geven.
Ik zou hem bv 200 of 250 ipv 100 euro geven.
Het bedrag hangt oa af van hoe lang hij gaat.

Rigimoken
16-07-2025 om 23:22
hij gaat heel bewust om met geld. Bijbaan. Wat inkomsten van zijn stage gehad. Kan goed sparen maar trakteert zichzelf ook regelmatig op iets leuks.

Rigimoken
16-07-2025 om 23:28
Hij gaat een week. Ik dacht zelf aan zakgeld ophogen naar 300 of 350 euro..
Vind het lastig om een budget te bepalen

Stresskipje
16-07-2025 om 23:29
als mn kinderen iets zelf kunnen betalen, dan geef ik niks. Het maakt ze extra trots als ze het zelf voor elkaar gebokst hebben heb ik gemerkt.
Onze 18 jarige heeft wel zelf zn vakantie betaald, maar had toen geen cent meer over. Dan spring ik wel bij.

kenfan
16-07-2025 om 23:38
Mijn kinderen betaalden ook hun eigen vakanties. Wel kregen/krijgen ze een leuk bedrag aan vakantiegeld, 200 euro. Dat kunnen ze dan naar eigen inzicht besteden. Ik zou daar verder geen labeltje aan hangen als hij alles al zelfstandig geregeld en betaald heeft.

Envelop
17-07-2025 om 00:08
Stresskipje schreef op 16-07-2025 om 23:29:
als mn kinderen iets zelf kunnen betalen, dan geef ik niks. Het maakt ze extra trots als ze het zelf voor elkaar gebokst hebben heb ik gemerkt.
Onze 18 jarige heeft wel zelf zn vakantie betaald, maar had toen geen cent meer over. Dan spring ik wel bij.
Dat vind ik persoonlijk niet helemaal fair. Als ze minder goed met geld om kunnen gaan geef je ze dus meer dan wanneer ze er wel goed mee om gaan?