Rigimoken
16-07-2025 om 21:24
Meebetalen vakantie kind
Onze zoon van 17, bijna 18 gaat voor het eerst op vakantie met 6 vrienden naar Kroatie.
Hij heeft deze vakantie helemaal.zelf betaald. Vlucht, bagage en verblijf. Wij zijn daar trots op.
Nu heb ik per toeval gehoord dat 1 van de andere jongens deze hele vakantie betaald is.
Van de andere weet ik en mijn zoon niet of ze zelf hebben betaald of niet.
Wij wilden een bijdrage van 100 euro meegeven als zakgeld. Maar daar zal hij niet ver mee komen, aangezien het verblijf alleen op basis van logies is en ze daar ook nog leuke dingen willen ondernemen.
Wat zouden jullie doen. Alles hem zelf laten betalen. Toch nog de helft van de vakantie dus meebetalen.
Ik weet het even niet,
Gr Rigimoken

Rosehip
17-07-2025 om 11:34
Rigimoken schreef op 17-07-2025 om 10:51:
ik merk en ga ik eerlijk toegeven dat ik wel een oordeel heb over vriendje van mijn zoon
Hij krijgt alles heeft nog nooit iets zelf moeten betalen. Krijgt nu ook op zijn verjaardag een auto.
Alles wat je kunt bedenken heeft hij en allemaal gekregen. Nooit iets zelf betaald.
Merk dat ik er een mening over heb...sorry
Maar toch overweeg je nu de vakantie van je zoon te betalen nadat je gehoord hebt dat die ouders dat doen.
Hoe andere ouders hun financiën regelen is hun zaak.

yette
17-07-2025 om 11:34
ik merk en ga ik eerlijk toegeven dat ik wel een oordeel heb over vriendje van mijn zoon
Hij krijgt alles heeft nog nooit iets zelf moeten betalen. Krijgt nu ook op zijn verjaardag een auto.
Alles wat je kunt bedenken heeft hij en allemaal gekregen. Nooit iets zelf betaald.
Wauw!
Maar hé, laat je er vooral niet door opjutten! Die mensen hebben gewoon meer geld en/of vinden dat ze hun kind heel veel moeten geven. Maar het is geen wedstrijdje. Of je nou graag onnodig veel geld uitgeeft aan je kind of niet, dat zegt niks over wat je voor je kind over hebt en of je een goede ouder bent. En dat laatste is uiteindelijk wel waar het om gaat.

Rosehip
17-07-2025 om 11:38
yette schreef op 17-07-2025 om 11:34:
[..]
Wauw!
Maar hé, laat je er vooral niet door opjutten! Die mensen hebben gewoon meer geld en/of vinden dat ze hun kind heel veel moeten geven. Maar het is geen wedstrijdje. Of je nou graag onnodig veel geld uitgeeft aan je kind of niet, dat zegt niks over wat je voor je kind over hebt en of je een goede ouder bent. En dat laatste is uiteindelijk wel waar het om gaat.
Hear hear!

Stresskipje
17-07-2025 om 11:41
MamaE schreef op 17-07-2025 om 10:10:
[..]
Dat is heel anders. Dan zeg je tot 18 betalen wij alles en krijg je zakgeld, daarna moet je zelf gaan werken voor je geld. Als je dat voor alle kinderen zo doet, is dat eerlijk.
Envelop bedoelde volgens mij dat het niet eerlijk is als je voor één kind wel de hele vakantie met vrienden betaalt omdat kind al zijn geld uitgeeft, niet spaart en/of niet/weinig werkt. Als een ander kind dan wel hard werkt en spaart en vervolgens zelf de vakantie moet bekostigen omdat hij er wel geld voor heeft, dan is dat niet eerlijk.
Nee, dat is idd niet eerlijk. Maar ik zei dat ik voor niemand betaal, alleen bijspring waar nodig. DAT vond envelop niet fair. Waar ze op zich een punt heeft, maar het ligt dus genuanceerder.

Pippeltje
17-07-2025 om 12:20
Laat je je altijd zo snel van je stuk brengen door wat andere mensen doen?

Sterling
17-07-2025 om 12:24
Rosehip schreef op 17-07-2025 om 11:29:
[..]
Maar daar hebben jullie toch niks mee te maken?
Jullie besloten dat zoon zijn eigen vakantie betaalt. En dan geef je ruim zakgeld daarvoor. Maar 300 of 350 euro lijkt me buitensporig veel. Geef je zelf ook 50 euro pp per dag tijdens vakantie uit?
Nou, met 50 euro per persoon per dag kom ik niet ver hoor... Dat is zo op.

Rosehip
17-07-2025 om 12:26
Sterling schreef op 17-07-2025 om 12:24:
[..]
Ik vind het voor een puber die zijn eigen vakantie zou betalen erg veel. Zij hoeven natuurlijk ook niet elke dag 3 gangen uit te eten.

Bakblik
17-07-2025 om 12:29
Ik ben al vanaf dat mijn kinderen heel jong waren bezig met financiële opvoeding, iets wat volgens mij iedere ouder zou moeten doen. Vanaf dat ze naar de basisschool van krijgen ze zakgeld waar eigen dingen van betaald moeten worden, steeds een beetje meer eigen verantwoordelijkheid.
Nu ze 20 en 23 zijn is er goed begrip van de waarde van geld en gaan ze verantwoord met hun (verdiende) geld om.
Ik stop ze echt weleens wat toe maar uitstapjes met vrienden zijn eigen kosten. Ook als er vrienden zijn waarvan de ouders alles betalen. Over een paar weken gaat dochter met een groep meiden een midweek weg dan geef ik wat lekkers mee met ook wat geld dat ze ter plekke nog iets kan kopen voor de vriendin die lactose niet verdraagt.
Alles betalen voor de kinderen leert ze niet met geld omgaan. Zoon had zo'n maatje die nooit wat kon doen, omdat hij altijd rood stond. Die gaf letterlijk zijn hele salaris uit aan frikadelbroodjes en redbull tijdens schooldagen. Bij mij smeert iedereen een trommel voor de dag en als je extra nodig hebt om wat voor reden dan ook dan betaal je dat zelf.

Sterling
17-07-2025 om 12:32
Rosehip schreef op 17-07-2025 om 12:26:
[..]
Ik vind het voor een puber die zijn eigen vakantie zou betalen erg veel. Zij hoeven natuurlijk ook niet elke dag 3 gangen uit te eten.
Een ijsje, overdag ergens een colatje, een activiteit/toegang (bijvoorbeeld waterpark), lunch, pizza in de avond met wat drinken, dan nog terrasje of iets. Of drankjes voor bij het hotel. Zit je toch zo op? Zeker in het hoogseizoen. Dan is er ene fles zonnebrand op, of zwembroek stuk. Nou ja, noem maar op.

Rosehip
17-07-2025 om 12:36
Sterling schreef op 17-07-2025 om 12:32:
[..]
Een ijsje, overdag ergens een colatje, een activiteit/toegang (bijvoorbeeld waterpark), lunch, pizza in de avond met wat drinken, dan nog terrasje of iets. Of drankjes voor bij het hotel. Zit je toch zo op? Zeker in het hoogseizoen. Dan is er ene fles zonnebrand op, of zwembroek stuk. Nou ja, noem maar op.
Ja, dat alles betaal ik als mijn kind met mij op vakantie gaat.
Maar als ze met vrienden willen gaan, een bijbaan hebben etc dan betaal ik niet alles, maar geef ik zakgeld. Net als wat TO van plan was. Tot ze hoorde dat voor een van de jongens alles betaald werd.

Bakblik
17-07-2025 om 12:38
Sterling schreef op 17-07-2025 om 12:24:
[..]
Als reis en verblijf al betaald zijn zou €50 gemiddeld genomen genoeg moeten zijn. Bij een dagje zwembad houd je over en bij luxe uit eten heb je tekort.
Wat voor jongeren trouwens heel veel scheelt is de studentenpas/schoolpas meenemen op vakantie. Toegang tot musea of andere dingen is dan af en toe het symbolische bedrag van €1 terwijl je als volwassene €15 betaald of zo.
Binnenkort gaan wij weg en de studenten gaan nog een keer mee naar Frankrijk. Daar is met een studentenkaart echt voordeel te halen. Als er college op staat vinden ze het al oké om de korting te geven. Zelfs middelbare scholen die college in de naam hebben worden al gezien als kortingsgerechtigd.

Tuinfluiter
17-07-2025 om 12:52
Mijn kinderen kregen van ons altijd wat geld voor hun vakantie maar ik heb mij er nooit in verdiept of hun vrienden ook geld kregen. Gewoon doen wat je al van plan was is gewoon goed.

Schoondochter
17-07-2025 om 13:29
Wat een vaag bericht. 'Merk dat ik er een mening over heb' met een niet gemeende sorry er achteraan ook nog. Als je dat erg zou vinden van jezelf zou je dit niet zo zeggen.
Fijn dat die ouders dit kunnen doen voor hun zoon. Zij maken keuzes, jij zou dingen anders doen. Laat ze. Jij hoeft die ouders niet op te voeden, en hun zoon ook niet.

Schoondochter
17-07-2025 om 13:31
Bakblik schreef op 17-07-2025 om 12:29:
[..]
Ik ben al vanaf dat mijn kinderen heel jong waren bezig met financiële opvoeding, iets wat volgens mij iedere ouder zou moeten doen. Vanaf dat ze naar de basisschool van krijgen ze zakgeld waar eigen dingen van betaald moeten worden, steeds een beetje meer eigen verantwoordelijkheid.
Nu ze 20 en 23 zijn is er goed begrip van de waarde van geld en gaan ze verantwoord met hun (verdiende) geld om.
Ik stop ze echt weleens wat toe maar uitstapjes met vrienden zijn eigen kosten. Ook als er vrienden zijn waarvan de ouders alles betalen. Over een paar weken gaat dochter met een groep meiden een midweek weg dan geef ik wat lekkers mee met ook wat geld dat ze ter plekke nog iets kan kopen voor de vriendin die lactose niet verdraagt.
Alles betalen voor de kinderen leert ze niet met geld omgaan. Zoon had zo'n maatje die nooit wat kon doen, omdat hij altijd rood stond. Die gaf letterlijk zijn hele salaris uit aan frikadelbroodjes en redbull tijdens schooldagen. Bij mij smeert iedereen een trommel voor de dag en als je extra nodig hebt om wat voor reden dan ook dan betaal je dat zelf.
Ik ken iemand die ook zo slecht met geld om kan gaan, en veel uitgeeft aan frikadelbroodjes en redbull. Alleen is dat omdat zijn ouders vroeger nooit geld hadden. Die heeft geleerd geld dat er is snel uit te geven aan wat je zelf wilt, want het is hoe dan ook morgen weer weg (beslag/afbetaling van schulden).
Er is niet 1 manier die werkt voor iedereen.