Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-07-2025 om 21:24
Onze zoon van 17, bijna 18 gaat voor het eerst op vakantie met 6 vrienden naar Kroatie.
Hij heeft deze vakantie helemaal.zelf betaald. Vlucht, bagage en verblijf. Wij zijn daar trots op.
Nu heb ik per toeval gehoord dat 1 van de andere jongens deze hele vakantie betaald is.
Van de andere weet ik en mijn zoon niet of ze zelf hebben betaald of niet.
Wij wilden een bijdrage van 100 euro meegeven als zakgeld. Maar daar zal hij niet ver mee komen, aangezien het verblijf alleen op basis van logies is en ze daar ook nog leuke dingen willen ondernemen.
Wat zouden jullie doen. Alles hem zelf laten betalen. Toch nog de helft van de vakantie dus meebetalen.
Ik weet het even niet,
Gr Rigimoken
18-07-2025 om 10:20
Kimdekim schreef op 18-07-2025 om 07:39:
[..]
Nou ja een jongere gaat doorgaans niet naar Lloret om te picknicken of musea te bezoeken. Je gaat daar vooral heen voor het nachtleven en dat is echt niet goedkoop. Geloof dat dochter vorig jaar voor de toegang tot de feesten icl 6 drankjes iets van 360,- kwijt was. Dus dan zit je al op meer dan 50 per dag en dan heb je nog niets gegeten of gedronken ( dit jaar in Albufeira was het nog duurder)
Nou ja dit dus. Vaak hebben dat soort plekken inderdaad ook nog entree. ik meende dat wij destijds op 100 euro per dag zaten wat we kwijt waren.
18-07-2025 om 10:28
Elpisto schreef op 18-07-2025 om 10:20:
[..]
Nou ja dit dus. Vaak hebben dat soort plekken inderdaad ook nog entree. ik meende dat wij destijds op 100 euro per dag zaten wat we kwijt waren.
Wil niet zeggen dat je als ouders dat allemaal moet betalen natuurlijk. Een zakcentje geven is wat anders dan alle reis- en verblijfsoverstijgende kosten te dragen.
Als je met een groep op vakantie gaat is het wel verstandig om vooraf de verwachtingen en budget te bespreken. Over zelf koken (indien mogelijk), uit eten en hoe duur dan, hoe vaak op stap, andere uitjes/activiteiten. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat jouw budget en verwachting ook voor iedereen geldt.
18-07-2025 om 13:21
MamaE schreef op 18-07-2025 om 10:28:
[..]
Wil niet zeggen dat je als ouders dat allemaal moet betalen natuurlijk. Een zakcentje geven is wat anders dan alle reis- en verblijfsoverstijgende kosten te dragen.
Als je met een groep op vakantie gaat is het wel verstandig om vooraf de verwachtingen en budget te bespreken. Over zelf koken (indien mogelijk), uit eten en hoe duur dan, hoe vaak op stap, andere uitjes/activiteiten. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat jouw budget en verwachting ook voor iedereen geldt.
Dat zeg ik ook niet. Sterker nog: In een eerdere post gaf ik al aan dat we dat als jongeren zelf moesten bekostigen en dat ik ook niet van plan ben mijn kids daarin te financieren. Wij kregen toen als groep van alle ouders iets van 5 tientjes de man om het eerste rondje van te betalen. Zoiets was het.
18-07-2025 om 14:40
superknap van je zoon dat hij zo verantwoordelijk bezig is, tijdig geld reserveert voor z’n vakantie! Hij leert daar veel meer van dan die ene vriend ( niet allemaal dus!) die alles zomaar krijgt.
Geen enkele reden om op hem afgunstig te zijn. Zelfverdiend geld voelt anders dan geld dat je krijgt zonder moeite gedaan te hebben.
Het is fijn als ouders een extraatje kunnen meegeven. Maar een serieuze uitgaansgeldbegroting zou ik niet maken, de genoemde prijzen stijgen de pan uit. Mijn indruk is dat jeugd veel meer uitgeeft aan uitgaan dan volwassenen. En dat jij als ouder nu volop moet ‘offeren’ ten koste van je eigen vakantiegeld, lijkt me niet nodig. Er zijn misschien meer kinderen in het gezin? Het moet wel redelijk blijven.
Vraag hem gewoon aan wat voor extraatje hij denkt. En neem je besluit.