Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus Fixus

Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie? 
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt.  Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.  

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 17:20:

[..]

Nogmaals het gaat niet over de personen. Ik denk dat ik weet wat je op doelt en dat vind ik heel naar. Als Fatima sneller over haar opleiding doet dan gaat mijn voorkeur uit naar Fatima. Als het Lars is gaat mijn voorkeur uit naar Lars. Want dat was mijn punt bij mijn eerdere opmerking. Dat degene met de meeste kans op het succesvol slagen ( in zo weinig mogelijk tijd) voor de opleiding mijn voorkeur heeft. En als dat dus brave witte meisjes zijn dan heb ik liever dat de uni 10 brave witte dokters opleidt dan in dezelfde besteden en dan maar 3 artsen opleiden omdat die meer tijd/ hulp of motivatie nodig hebben.

O zo bedoel je het.  Dat had ik niet goed begrepen,  sorry!

Mijn dochter is trouwens in de plaats met toelatingstoets/motivatiebrief en capaciteitentest aangenomen met plek 14. Dezelfde opleiding met puur alleen loten (waarschijnlijk) niet.

Maar ze had inmiddels al voorgenomen om toch net een wat andere studie te doen zonder nf.

Brave witte meisjes uit een milieu waar iedereen hoog opgeleid is scoren beter op de selectie test en ronden waarschijnlijk de studie in een vlot tempo af. Maar je maakt mij niet wijs dat je uit die enorme hoeveelheid kandidaten niet een diversere groep kunt samenstellen die de studie ook vlot doorloopt. 
Er zijn genoeg leerlingen uit een ander milieu of met een andere culturele achtergrond die slim genoeg zijn en gewoon ook hun vwo diploma met prima cijfers halen. Als een selectie resulteert in een eenzijdig resultaat dan zet ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit van de procedure.
Een selectie procedure moet goede studenten opleveren maar daarbij toch niet bepaalde groepen uitsluiten. Nederland is divers en dat moet je gewoon terug zien in de studenten populatie bij iedere studie.

Kimdekim

Kimdekim

16-04-2025 om 18:55 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 16-04-2025 om 18:30:

Brave witte meisjes uit een milieu waar iedereen hoog opgeleid is scoren beter op de selectie test en ronden waarschijnlijk de studie in een vlot tempo af. Maar je maakt mij niet wijs dat je uit die enorme hoeveelheid kandidaten niet een diversere groep kunt samenstellen die de studie ook vlot doorloopt.
Er zijn genoeg leerlingen uit een ander milieu of met een andere culturele achtergrond die slim genoeg zijn en gewoon ook hun vwo diploma met prima cijfers halen. Als een selectie resulteert in een eenzijdig resultaat dan zet ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit van de procedure.
Een selectie procedure moet goede studenten opleveren maar daarbij toch niet bepaalde groepen uitsluiten. Nederland is divers en dat moet je gewoon terug zien in de studenten populatie bij iedere studie.

Maar zeg je nou hiermee dat je denkt dat ze dus bewust selecteren op brave witte meisjes? Want dat geloof ik echt niet.  Mijn zoon heeft een nf gedaan in Nijmegenen daar werd dus bewust een nummer ipv een naam gebruikt om bias te voorkomen.  

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 18:55:

[..]

Maar zeg je nou hiermee dat je denkt dat ze dus bewust selecteren op brave witte meisjes? Want dat geloof ik echt niet. 

Er wordt niet bewust geselecteerd op brave witte meisjes, er worden criteria gehanteerd die voor brave witte meisjes makkelijker zijn.

Voorbeeld: stel dat je een motivatiebrief moet schrijven waarin je uitlegt waarom je arts wil worden. Dat is voor meisjes-uit-hoogopgeleide-milieus een eitje: je schrijft een verhaal over hoe betrokken je je voelt bij de maatschappij, dat je je zorgen maakt over de vergrijzing, dat je graag een betekenisvol beroep wil, dat je interesse hebt in het menselijk lichaam, et cetera et cetera. Als je verbaal vaardig bent en uit een verbaal vaardig milieu komt kun je dat en dan weet je ook ongeveer wat de bedoeling is.

Mijn eerder genoemde Rachid kan dat niet. Die heeft niet geleerd om zich op die manier uit te drukken, en weet ook niet wat er gevraagd wordt in zo'n brief, wat de juiste dingen zijn om op te schrijven. Is hij dan een slechtere dokter of gaat hij meer begeleiding nodig hebben? Nee hoor. Hij kan alleen het kunstje van die brieven niet. Maar misschien heeft hij wel een veel scherpere klinische blik dat dat brave witte meisje.

En dus wordt Rachid niet met opzet achtergesteld. Hij kan alleen niet zo goed door dat ene hoepeltje springen. En alle mensen in selectiecommissies vinden die brief (of het gesprek, of de persoonlijkheidstest) helemaal geen moeilijk criterium, "dat kun je toch gewoon wel als je zo gemotiveerd bent?".

[..]

Maar zeg je nou hiermee dat je denkt dat ze dus bewust selecteren op brave witte meisjes? Want dat geloof ik echt niet. Mijn zoon heeft een nf gedaan in Nijmegenen daar werd dus bewust een nummer ipv een naam gebruikt om bias te voorkomen.

Nee ze selecteren daar niet bewust op maar de selectie procedure zit blijkbaar zo in elkaar dat deze meisjes de test het best maken. 

Ik vraag mij af of een procedure wel goed is als één groep er zo uitspringt. Als je als universiteit een selectieprocedure hebt dan moet die wel verantwoord zijn en moet je daar ook kritisch naar durven kijken. 

[..]

Maar zeg je nou hiermee dat je denkt dat ze dus bewust selecteren op brave witte meisjes? Want dat geloof ik echt niet. Mijn zoon heeft een nf gedaan in Nijmegenen daar werd dus bewust een nummer ipv een naam gebruikt om bias te voorkomen.

Nee, dat staat er niet. Dat soort procedures kunnen juist heel erg onbewust zijn. 

Bakblik schreef op 16-04-2025 om 16:32:

[..]

Voor een kind dat achterblijft met 1 vak kan bijles zinvol zijn. Dat bijvoorbeeld de methode en/of de docent het vak niet goed kunnen overbrengen op een leerling. Een kind dat alleen maar cijfers haalt boven de 7.5 en voor 1 vak niet verder komt dan een 4 is geholpen met een bijlesdocent die het anders benaderd en dan valt het kwartje wel.

Leerlingen die voor voor alle vakken vanaf de brugklas bijles nodig hebben zitten op een te hoog niveau die gaan na dat vwo-diploma de universitaire studie niet halen.

Niet eens met je laatste stuk. 

1. Een leerling kan het ontberen aan goede leerstrategieën, plannen en overzicht bewaren.
2. Op de meeste scholen wordt bottum-up lesgegeven (je krijgt steeds een klein stukje van de puzzel en dan bouw je op naar het geheel). Terwijl sommige leerlingen juist beter leren als het Top-down is. Dus eerst het geheel en dat uitwerken. Dit zie je vaak bij hb’ers. 

Ginevra schreef op 16-04-2025 om 20:24:

[..]

Er wordt niet bewust geselecteerd op brave witte meisjes, er worden criteria gehanteerd die voor brave witte meisjes makkelijker zijn.

Voorbeeld: stel dat je een motivatiebrief moet schrijven waarin je uitlegt waarom je arts wil worden. Dat is voor meisjes-uit-hoogopgeleide-milieus een eitje: je schrijft een verhaal over hoe betrokken je je voelt bij de maatschappij, dat je je zorgen maakt over de vergrijzing, dat je graag een betekenisvol beroep wil, dat je interesse hebt in het menselijk lichaam, et cetera et cetera. Als je verbaal vaardig bent en uit een verbaal vaardig milieu komt kun je dat en dan weet je ook ongeveer wat de bedoeling is.

Mijn eerder genoemde Rachid kan dat niet. Die heeft niet geleerd om zich op die manier uit te drukken, en weet ook niet wat er gevraagd wordt in zo'n brief, wat de juiste dingen zijn om op te schrijven. Is hij dan een slechtere dokter of gaat hij meer begeleiding nodig hebben? Nee hoor. Hij kan alleen het kunstje van die brieven niet. Maar misschien heeft hij wel een veel scherpere klinische blik dat dat brave witte meisje.

En dus wordt Rachid niet met opzet achtergesteld. Hij kan alleen niet zo goed door dat ene hoepeltje springen. En alle mensen in selectiecommissies vinden die brief (of het gesprek, of de persoonlijkheidstest) helemaal geen moeilijk criterium, "dat kun je toch gewoon wel als je zo gemotiveerd bent?".

Ik vind dat je erg generaliseert en dat je net doet of Rachid niks kan. Inmiddels zijn er vele Rachids en Fatima’s op de universiteiten, al hoor ik van mijn Marokkaanse collega, die zelf gepromoveerd is in de medische biologie, dat veel Marokkanen liever naar het hbo gaan om echt een vak als bijvoorbeeld accountant te leren en dus liever niet iets vaags doen als biologie studeren, want het leidt niet op tot een beroep. De tijd dat alle allochtonen naar het vmbo werden gestuurd ligt in ieder geval in Amsterdam ver achter ons. 

Bakblik schreef op 16-04-2025 om 16:50:

Kimdekim schreef op 16-04-2025 om 10:25:
[..]

Dat laatste vraag ik me dus af. Het is maar net naar waar je naar kijkt. Studies met een decentrale selectie hebben minder uitval, studenten die sneller afstuderen, dus korter over hun studie doen en goedkoper zijn. Zeker bij geneeskunde, er is een tekort is aan artsen, is de vraag wat dient een groter maatschappelijk belang? Snel goede artsen afleveren of diversiteit? Mij maakt het niet uit of er Rachid of Fleur zit, maar als ik geen huisarts kan vinden heb ik liever 10x Fleur dan 3x Rachid.

En als het ging om Fatima en Lars waar gaat dan je voorkeur naar uit?

[..]

Als je geen huisarts kan vinden heb je liever 10x Fleur dan 3x Rachid.

Als je die namen vervangt door Fatima en Lars heb je dan nog steeds liever een vrouw of gaat je voorkeur dan uit naar een man?

Volgens mij ging het Kimdekim niet om het geslacht.

nou ja, hoe je het ook wendt of keert, mijn dochter heeft gewoon pech gehad. Ze is super gemotiveerd en werkt hard, maar moet wel dus hard werken en schudt t niet zomaar uit haar mouw. Bij de ene was de lotingsgroep heel groot (en zat ze dus onderin, ook al zat ze in de 2e groep - waar de meesten in vielen, dat was bijna puur loten) en bij de ander zat ze net iets onder t gemiddelde qua opdracht. Niet eens veel. Dat betekent zeker niet dat ze t niet kan. Maar ze moet wel wachten. Ik gun het haar net zo erg als ieder ander die het heel graag wil. Ergens zou je die studenten er uit willen filteren die het maar een beetje willen. Mijn man zei al: tis zo zuur want er vallen er zoveel al af in de eerste periode, jammer dat degenen die het echt graag willen dan soms geen kans krijgen. Het knaagt ook weer aan het zelfvertrouwen (want: kan ik t dan wel). Hopelijk komt er alsnog die plek, want ze weet nu wèl heel zeker dat dit is wat ze wil

Maar houden ze er bij de opleidingen niet gewoon rekening mee, dat er nog zoveel afvallen tijdens de studie zelf ??

Annaniem2023 schreef op 17-04-2025 om 17:22:

[..]

Ik vind dat je erg generaliseert en dat je net doet of Rachid niks kan. Inmiddels zijn er vele Rachids en Fatima’s op de universiteiten, 

Als je dat er in leest, allemachtig, dan geef ik het op.

Ik ben docent in het hbo in de randstad, al 25 jaar, ik heb duizenden studenten (waaronder een heleboel Rachids en Fatima’s) voorbij zien komen. Ik begeleid er elk jaar tientallen persoonlijk.
Ik weet uitstekend waar ik het over heb. 

Marit! schreef op 17-04-2025 om 20:07:

nou ja, hoe je het ook wendt of keert, mijn dochter heeft gewoon pech gehad. Ze is super gemotiveerd en werkt hard, maar moet wel dus hard werken en schudt t niet zomaar uit haar mouw. Bij de ene was de lotingsgroep heel groot (en zat ze dus onderin, ook al zat ze in de 2e groep - waar de meesten in vielen, dat was bijna puur loten) en bij de ander zat ze net iets onder t gemiddelde qua opdracht. Niet eens veel. Dat betekent zeker niet dat ze t niet kan. Maar ze moet wel wachten. Ik gun het haar net zo erg als ieder ander die het heel graag wil. Ergens zou je die studenten er uit willen filteren die het maar een beetje willen. Mijn man zei al: tis zo zuur want er vallen er zoveel al af in de eerste periode, jammer dat degenen die het echt graag willen dan soms geen kans krijgen. Het knaagt ook weer aan het zelfvertrouwen (want: kan ik t dan wel). Hopelijk komt er alsnog die plek, want ze weet nu wèl heel zeker dat dit is wat ze wil

Van de supergemotiveerde kinderen vallen er ook een paar af na het eerste jaar, misschien omdat de studie toch niet is wat ze ervan dachten of omdat het te moeilijk voor ze is. Dat zou ook je dochter kunnen zijn. 

Ginevra schreef op 17-04-2025 om 22:17:

[..]

Als je dat er in leest, allemachtig, dan geef ik het op.

Ik ben docent in het hbo in de randstad, al 25 jaar, ik heb duizenden studenten (waaronder een heleboel Rachids en Fatima’s) voorbij zien komen. Ik begeleid er elk jaar tientallen persoonlijk.
Ik weet uitstekend waar ik het over heb.

Ja dat lees ik erin. Het zijn niet alleen de Marokkanen en Turken die een maatschappelijke achterstand hebben ten opzichte van de Fleurs en Rodericks om op de juiste knopjes te drukken. Ook Priscilla en Wesley uit een achterstandswijk hebben dat. Als Roderick-Willem-Jan in Amsterdam Geuzenveld vuilnisman wil worden, zal hij zijn omgangsvormen ook moeten aanpassen en niet in zijn merkkleding komen en geen sushi bestellen voor de lunch. De maatschappij is nou eenmaal in groepen verdeeld en als je naar een andere groep wil dan heb je daar aanpassingsvermogen voor nodig. Dat is niet zielig, dus ook niet voor Rachid en Fatima. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.