Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber blijft hele dag buiten

Beste mede puberouders, 
Mijn puber komt vanuit school niet meer thuis. Hij blijft de hele dag buiten. Als hij 12 uur uit is van school komt hij in de avond pas om 22.00 uur naar huis. In het weekend zelfs 00.00 uur Als je hem vraagt waar hij was krijg ik geen antwoord. We hebben regels afgesproken en hij houd zich er niet aan. Hij moet 21.30 thuis zijn maar komt gerust 23 uur thuis. Maakt geen huiswerk en kliert gewoon rond in de wijk. Ik weet hier niet meer mee om te gaan. Ik heb heel veel stress en ook nog andere kids in huis die eronder lijden. Ik kan niet nadenken en functioneren als hij niet thuis komt. Ik Verlies alle contact met hem. Vader is uit beeld. Wijkteam is betrokken maar doet hier niets mee. Beste ouders wat kan ik doen ik ben radeloos. Hij is 15 jaar 

Dit is best zorgwekkend maar zolang hij geen overlast veroorzaakt zal er niet veel gebeuren. 

(En doet hij dat wel dan zal dat de situatie ook niet beter maken.)

Moeder3q

Moeder3q

10-07-2025 om 21:22 Topicstarter

ik wil mijn kind gewoon terug ik mis hem zo erg. En ik vraag mij af waar hij mee bezig is buiten

Heel begrijpelijk.

Hij zal nu ongeveer vakantie hebben. 
Is er iets af te spreken over samen brunchen of avondeten?

Moeder3q

Moeder3q

10-07-2025 om 21:28 Topicstarter

hij wilt helemaal niets meer met mij doen. Hij rolt in de ochtend zijn bed uit Rent de deur letterlijk uit voor dat ik maar een vraag kan stellen en ik moet maar zien wanneer jij thuiskomt. Hij is telefonisch ook niet bereikbaar. Heeft mij geblokkeerd 

Dit is zorgelijk gedrag.  Heb je reden om aan te nemen dat er meer speelt? Drugsgebruik,  criminaliteit of id? En hoe gedrag hij zich als hij wel thuis is? Het wijkteam is betrokken zeg je,  wellicht is het tijd om Veilig Thuis in te schakelen?

Dit is echt een rotsituatie.  Op deze leeftijd kan je bijna niks als ze echt niet willen.  Valt niet mee iig.

Moeder3q schreef op 10-07-2025 om 21:22:

ik wil mijn kind gewoon terug ik mis hem zo erg. En ik vraag mij af waar hij mee bezig is buiten

Heb je dit ook tegen hem gezegd?

Een jongen van 15 jaar heeft zijn ouders nog gewoon nodig. Als hij niet thuiskomt dan eet hij dus ergens anders? Je schrijft dat zijn vader niet in beeld is, dat zal je zoon veel verdriet doen. Hij voelt zich in de steek gelaten? Wat een verdrietige situatie. Is er misschien ( tijdelijk) iemand anders waar hij naar toe kan? Een familielid die hij goed kent en waar hij zijn hart kan luchten? Sterkte hoor, er breken vast weer andere tijden aan, je zoon zit in een moeilijke pubertijdsfase en dat kan lastig zijn als je de grip op hem kwijt bent. 

Moeder3q

Moeder3q

10-07-2025 om 21:50 Topicstarter

wat kan veilig thuis hierin betekenen?

Je schrijft het wijkteam doet niets ermee. Hebben ze voorstellen gedaan wat ze zouden kunnen doen of zien ze het probleem überhaupt niet?
Heb je zelf ideeën die het wijkteam kan inzetten? Soms mag je ze best even helpen. Is er bijvoorbeeld een jongerenwerker in de gemeente? Of zou je via school iets kunnen bereiken, al is dat nu wel een beetje lastig met de vakantie voor de deur.

Je kan veilig thuis wel bellen voor advies. Zij zullen je misschien wel terugsturen naar het wijkteam, maar dan waarschijnlijk wel met een gerichte vraag. Bovendien kan het wijkteam moeilijker blijven stilzitten als het advies van veilig thuis komt.

betaal jij zijn mobiele kosten? 

Zou je vader of broer (als je die ten minste (nog) hebt) wellicht iets kunnen betekenen?
Dus kijken waar hij uithangt en contact met hem leggen? Samen iets doen en tussen neus en lippen door wat praten?

Heel raar dat het wijkteam niets doet.

Moeder3q

Moeder3q

10-07-2025 om 22:53 Topicstarter

mijn vader leeft niet meer, ik heb geen broers. Terwijl ik dit bericht schrijf lig  ik in bed mij zorgen te maken waar hij kan zijn en wat hij doet. Het liefste wil ik naar buiten zoeken het gevoel hebben dat ik iets kan doen. Maar heb nog andere kids die ik niet alleen kan laten, ik voel me zo verdomd bezorgt 

Als je veilig thuis belt kun je dat ook doen om advies te vragen. Dat kan zelfs anoniem. Zoon ziet thuis als een slaapplek blijkbaar. Waar eet hij? Hoe financiert hij alles? Telefoon? Eten?

Moeder3q

Moeder3q

11-07-2025 om 00:03 Topicstarter

telefoon heeft hij van mij gekregen maar hij heeft mij geblokkeerd en kan hem niet bellen; eten doet hij denk ik bij vrienden. 

kan je vragen of een vriendin een avond oppast, zodat je kan kijken of hij in de buurt uithangt? Heb je wel contact of nummers van vrienden of ouders daarvan? Heeft hij vrienden in de buurt of juist verder weg?
Heb je buiten het niet thuis zijn ook andere alarmsignalen?

Kan je hem 's ochtends wakker maken met zijn lievelingsontbijt op bed. Wat extra moeite doen om met kleine gebaren weer wat nabijheid te krijgen. Zijn lievelingssnacks klaarleggen op zijn kamer met een kaartje erbij...zoiets....nabijheid creëeren en je focussen op complimentjes, positieve vibe creëeren, zodat je ruimte krijgt en benaderbaar blijft. Dus niet om zijn gedrag te belonen, maar de onderlinge band te versterken tussen jullie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.