Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubert weigert kamer op te ruimen

Kamerdeur dicht is de enige tussenoplossing. Als er ooit een vriend(inner)je komt zijn ze nl ineens prima in staat om hun kamer gezellig en schoon te houden. Tot die tijd is het gewoon niet belangrijk of te ingewikkeld voor ze. 
Dus ook van mij de tip; stop met straffen. Je gaat alleen maar ergere straffen verzinnen als ze niet doet wat jij wil en dat helpt niet.
Wat hier hielp; een kratje met haar spullen. De gewassen was en alles wat ik tegenkwam ging erin. Aan kind om het dan in de kast op de juiste plek te leggen. Of niet, ook goed. Ik was alleen wat in de wasmand ligt (of in het kratje naar beneden wordt gebracht), en mijn spullen mag je niet ongevraagd lenen. dat zou me toch echt even een slot op de deur waard zijn, dat ze dat afleert.
 Ik had ooit bedacht geen eten mee naar de kamer- dat is echt mislukt. De stelregel is nu; etensresten gooi je meteen weg. Ook hier geen straf maar consequenties. Is er nog maar een fijn bakje voor de yoghurt omdat de rest boven staat? Dan is dat fijne bakje voor mij en niet voor kind. Meestal komt dan heel snel de vaatwasser vol met gebruikt servies.

Het enige wat ik wel deed was aan het begin van de vakanties aanbieden om een keer samen op te ruimen. Met een vuilniszak en veel poetsgerei helpen om weer orde in de chaos te scheppen, op te ruimen en meteen de kledingkast te inspecteren op alles wat nog past-lelijk is-kapot is. Dankzij dat laatste vonden ze het vaak nog wel leuk ook. 

Mijn moeder heeft ooit een keer al mijn zooi in mijn kamer (lees alles wat op de grond, bureau , bed lag) in vuilniszakken gestopt en in de voortuin gezet. Reken maar dat ik daarna meer ging opruimen
Maar sowieso; hier 2 pubers, als ik ze zeg iets te doen weten ze echt wel dat ze moeten luisteren. Hoef eigenlijk geen consequenties te verbinden. Dus als die van jou niet luistert dan zou ik wel een straf eraan verbinden. Dat is dan waar ze om vraagt toch?

Mijn moeder heeft wel eens spullen uit het raam gegooid. Ik denk niet dat het heel erg hielp, want ik ben nog steeds slecht in opruimen. 

Maar een echte teringzooi hoefde ik er niet van proberen te maken. En ongevraagd haar kleren pakken al helemaal niet. Waarom heb je geen overwicht op je dochter?

Hier was het standaard, elke vakantie moest kind hier zijn kamer opruimen en poetsen. Was geen discussie over mogelijk 😇. Wasmand staat hier op de overloop,  zodat het heel duidelijk is dat wat daar in zit gewassen gaat worden (zelf ook geen wasmand op de kamer). Ben er altijd strak aan geweest, in overleg konden we wel wat schuiven. En nu? Hij houdt zijn kamer goed bij, vieze kleding gaat in de wasmand, beddengoed ook. 

Mijn zoon deed dat ook, alleen soms ruimde hij wel op, en gooide dan goed in de was, inclusief de pas gewassen kleding. Die vouwde ik op, zette dat in een wasmand voor zijn kamer, dat haalde jij eruit, maar in plaats van het in de kast te leggen, gooide hij het op de grond, waar het bleef liggen totdat hij het nodig had, of als hij ging opruimen. Dan zat opeens de wasmand bomvol met een berg vieze, maar ook met schone kleding. Niet alleen in de wasmand, er lag ook een berg naast. Klaagde ik erover, hij had toch opgeruimd?
Als het te vies werd, was de reactie van mijn zoon op het dreigen met de vuilniszak, dat zoiets diefstal is en als ik van hem ging stelen, zou hij ook van mij gaan stelen. En dat hij net op de planning had staan om op te gaan ruimen, maar door zo'n domme vuilniszakdreiging ging hij het expres nog even uitstellen.
Je moet je afzetten tegen je ouders hè, anders is de puberteit geen lol aan.

Het is goedgekomen, zijn huis ziet er redelijk netjes uit, en dat ondanks dat er ook een kat Mevrouw Verharen in rondloopt.

Biebel schreef op 09-07-2025 om 09:57:

Wat hier hielp; een kratje met haar spullen. De gewassen was en alles wat ik tegenkwam ging erin. Aan kind om het dan in de kast op de juiste plek te leggen. Of niet, ook goed. Ik was alleen wat in de wasmand ligt (of in het kratje naar beneden wordt gebracht), en mijn spullen mag je niet ongevraagd lenen. dat zou me toch echt even een slot op de deur waard zijn, dat ze dat afleert.

haha ja dat had ik hier thuis ook: "de bak" ... bij ons een kleine beneden in de keuken (een soort houten postbakje met deksel) en daar ging alles in van mijn zoon en dochter wat rondslingerde. Boven viel het hier wel mee, maar ik lees hier al vanaf dat mijn kinderen peuters waren dus dat eten mee naar boven nemen (en hoe hinderlijk dat vaak was) heb ik gewoon nooit toegelaten (en dat lukte hier wel), echt heel streng, dus dat hebben ze nooit gedaan (ja pas nu, nu zoon 20 is, maar hij neemt een uur later zijn lege bord weer mee terug) Verder deed ik bij dochter ook maar gewoon de deur dicht, ik kon het tapijt op haar vloer niet meer zien, zo bezaaid met kleren lag het er. Gelukkig bleef ze van mijn kleren af en ik las het hier al vaker, zo nu en dan deden we het samen of ik deed het eenmalig als 'cadeautje' (waar ze dan super dankbaar voor was) en zo bleef het binnen de perken. 
Ik zou trouwens ook investeren in een slot op je kastdeur zodat ze daar niet bij kan.

MarvelousM schreef op 09-07-2025 om 12:40:

Waarom heb je geen overwicht op je dochter?

Ik heb wel overgewicht, dat helpt ook tegen het gebruiken van mijn kleding 

De relatie tussen kamer opruimen en telefoon is er wel degelijk. Een puber zit -ik weetniethoelang- op zijn telefoon: dus is er 'geen tijd om kamer op te ruimen.

Vakantie? Kamer grondig doen. Als moeder bood ik assistentie aan, dat hielp bij overzicht krijgen. Meteen kleding sorteren, wat is nog goed, wat kan weg, en waar zijn hiaten. En we hielden tussendoor pauze met iets extra lekkers. Als er teveel troep is, overziet een kind de klus niet meer. Kan me voorstellen dat het in onze smartphonetijd extra lastig is om even geconcentreerd door te werken. 

En toch, hè? Ik kan me werkelijk niet een vriendin herinneren van vroeger waar het een teringzooi was. Ik had best wat verschillende vriendinnen. Ook bij onszelf niet. Ik vraag me dan onwillekeurig af, waren we vroeger gezeglijker en wordt er nu meer aan toegegeven? Waren ouders vroeger strenger en hadden we daar meer respect voor? Want wat sommigen hier beschrijven, op 1 gezin na, maar verder ken ik het totaal niet. 

Nou, bij mij was het dus wel zo'n zooi. En ook vies. Dus ik denk dat ook toen echt wel voorkwam, hoor.

bij mij was het ook altijd troep. Mijn moeder gooide als ik het niet opruimde alles wat op de grond lag weg… dat hielp wel

Vrijevlinder schreef op 09-07-2025 om 15:38:

En toch, hè? Ik kan me werkelijk niet een vriendin herinneren van vroeger waar het een teringzooi was. Ik had best wat verschillende vriendinnen. Ook bij onszelf niet. Ik vraag me dan onwillekeurig af, waren we vroeger gezeglijker en wordt er nu meer aan toegegeven? Waren ouders vroeger strenger en hadden we daar meer respect voor? Want wat sommigen hier beschrijven, op 1 gezin na, maar verder ken ik het totaal niet.

Genoeg kinderen en pubers die ineens gaan opruimen als er bezoek komt

kenfan schreef op 09-07-2025 om 09:34:

Ik vermoed zo maar dat pubers die hun kamer wel secuur bijhouden zeldzamer zijn dan hun tegenhangers. Wat hier de zooi binnen de perken hield was a/ een strikt gehandhaafd verbod om brood of chips op de eigen kamer te eten b/ wasgoed wat niet in de wasmand lag weigeren te wassen en c/ het zakgeld pas uit te keren bij een toonbare kamer.

Bij het ene kind werkte het beter dan bij het andere. Van de grootste vetklep, sinds kort de gelukkige bezitter van een eigen appartement, krijg ik nu foto's van pico bello verzorgde plantjes en een glimmende vloer waar je van kunt eten dankzij de pas aangeschafte robotstofzuiger.

Ja, dat Klopt wel. Die hersenhelft is echt uitgeschakeld, en gaat op latere leeftijd weer aan. Nette pubers zijn echt een uitzondering. Ik heb er 1, die is door zn ass wat dwangmatig in zn handelingen, maar dat heeft dus ook voordelen 😅.

Ik ga wekelijks even alle kamers door, zodat het niet te gek wordt. Was en vaat moeten ze wel zelf in de wasmand/vaatwasser doen. Bed haal ik af, en maken ze zelf weer op. En verder inderdaad deur dicht (en raam open 🙊).

Vroeger hadden mensen veel minder spullen en hadden ook veel kinderen/pubers geen eigen kamer. Dus minder 'eigen' ruimte die je naar hartelust kon omtoveren tot een bende. Ik denk ook dat ouders toen gemiddeld gezien wel strenger en autoritairder waren. 
Wij mochten vroeger niet boven eten. En ook niet in de auto. Toevallig dat we het daar laatst op het werk over hadden en mijn jongere collega's vonden dat enorm streng. Terwijl dat voor mij gewoon normaal was. Nu ga ik niet heilig lopen doen dat ik nooit eten mee naar boven heb genomen, maar dat bleef dan bij een koekje/snoep. Geen hele zakken chips, brood of complete maaltijden inclusief borden, bestek, en bijbehorende etensresten. Ik vind het ook niet nodig om boven te eten. En ook niet om altijd en overal maar te eten. Als we bijvoorbeeld op vakantie gingen, dan hadden we een pauze onderweg bij een tankstation voor tanken, plassen en iets eten/drinken. 
Mijn vader is wel heel netjes op zijn auto. Ik ben daar wat minder streng in. Maar mijn auto ziet er zeker niet uit alsof ik er in woon.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.