Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Schoolfeest

hoi, 
Mijn dochter is 14 en heeft een feestje op school. Hardstikke leuk! Alleen zitten mij man en ik er mee dat er ook introducees mogen komen. Het duurt ook van negen uur tot twee uur en is in een club in het centrum van Rotterdam. Is dit normaal op haar leeftijd en moeten we haar laten gaan of niet? Wat zouden jullie doen? En waarom?

Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:19:

dat er introducees komen waardoor we niet weten wie er binnen is.

Als ze in de bus zit kunnen er ook mensen naast haar gaan zitten die ze niet kent

Je kan je kinderen niet in een doosje stoppen hoor, dat gaat zich later wreken

1988, eindexamen. 
Kleine school, 200 leerlingen. De leraren kenden elke leerling, ook als die niet zijn/haar vak volgde. Goede sociale controle.

50 leerlingen (16/17 jaar, een enkeling 18) in de examenklassen.

Foto's van halflege bierflesjes, volle asbakken en leraren gezellig met leerlingen kletsen, drinken en roken.

Niemand dronken, geen gekots. Comazuipen bestond nog niet.

mana_sutiyuq schreef op 23-06-2025 om 08:56:

[..]

natuurlijk kan dat niet, en dat is maar goed ook. We hebben nu veel meer kennis van de schadelijke invloed van alcohol. Nix18 is er niet voor niets. En school heeft zich nu eenmaal aan de wet te houden en naast dat ook een voorbeeld functie.

Zouden ze op sportverenigingen ook moeten hebben, schenk geen alcohol bij jeugdtoernooien bijvoorbeeld. Maar helaas is die omzet nodig om de verenigingen rendabel te houden.

Dat is inderdaad waar dat de omzet van de kantine nodig is om een vereniging rendabel te houden. Ik weet het want ik sta zelf achter de bar in een voetbalkantine. Het is zelfs zo dat als er geen 'derde helft' was er veel mensen zouden stoppen met voetbal. 

Poezenmeisje schreef op 23-06-2025 om 09:30:

1988, eindexamen.
Kleine school, 200 leerlingen. De leraren kenden elke leerling, ook als die niet zijn/haar vak volgde. Goede sociale controle.

Foto's van halflege bierflesjes, volle asbakken en leraren gezellig met leerlingen kletsen, drinken en roken.

Dat comazuipen is natuurlijk uitgevonden in de jaren 90 🤣😂 

vroeger was alles beter he ..

Je kunt haar ook wel laten gaan, maar dan tot 12 uur of zo. Ik vind 2 uur 's nachts wel erg laat voor een schoolfeest, zeker voor de jongere leerlingen.

Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:15:

er zijn bij dit feest ook docenten aanwezig en het is alcohol en rookvrij. Het wordt georganiseerd door een bond op school die al dit soort activiteiten regelen. Dat doen ze samen met docenten. We hebben nu nee tegen haar gezegd en daar is ze erg teleurgesteld om. We hebben al vaker gezegd dat ze niet naar een feest mag. Maar al haar vriendinnen en klasgenoten gaan wel en hebben ook aangegeven dat ze willen dat mijn dochter ook komt, en ze dan ook extra op haar zullen letten. Moeten we haar toch laten gaan?

Klinkt als of het goed georganiseerd wordt mijn dochter en zoon mochten altijd naar dit soort feestjes en er is nooit iets mis gegaan.

Vind het eigenlijk heel erg zielig voor jullie dochter dat ze niet mag al haar vrienden en klasgenoten vieren een leuk feestje en zij zit thuis bij haar ouders op de bank. Jullie plaatsen haar hiermee buiten de groep.

Bij een tienerleven horen af en toe feestjes en het hoort er dan ook bij dat je als ouder je afvraagt of alles wel goed gaat. Laat jouw angst niet de reden zijn dat je dochter nooit naar een feestje mag. Je ontzegt haar dan zaken die bij een normaal tienerleven horen.

Wel doen brengen en halen om 2.00 uur.

Dit is juist een goede leermogelijkheid.
Leer haar dat ze haar drankje niet ergens laat staan (vertel over spiking), dat ze bij haar vriendinnen moet blijven, dat je voor elkaar zorgt en dat als er iets gebeurt waardoor ze zich niet fijn voelt, ze jou een afgesproken code mag sturen (bv XY, maakt niet uit wat), en dat je haar dan zonder vragen te stellen onmiddellijk komt halen.
Als je 2 u te laat vindt, dan haal je haar eerder op.

Als school het redelijk afgetimmerd heeft met aanwezige docenten en geen alcohol, dan zou ik mijn dochter (goed voorgelicht) een hele leuke avond wensen. En inderdaad, vertel haar dat ze jullie altijd mag bellen als ze zich niet prettig voelt en laat haar met haar vriendinnen bij elkaar blijven. 
Afhankelijk van de dag waarop het plaatsvindt, zou ik wel de eindtijd nog even overwegen, maar dat is meer omdat ik geen zin heb om er op een doordeweekse dag nog midden in de nacht uit te gaan als er de volgende dag ook weer gewerkt moet worden.

In welke club is het in Rotterdam?

Wel laten gaan maar eventueel eerder ophalen.  Voor een 14 jarige zou ik 00.00 uur mooi zat vinden.

Ga wel met haar in gesprek en probeer te komen tot afspraken. Zij wil waarschijnlijk het hele feest jij wil niet om 02.00 nog ophalen. Als je uit wil komen op ongeveer 00.00 dan zal jouw eerste bod iets moeten zijn van 22.30 dan geeft zijn en geeft toe en dan jij weer. Zo'n onderhandelingsproces geeft haar het gevoel dat ze er zelf een stem in heeft..

Gisteren kreeg dochter (23) zo'n weet je nog van toen dingetje uit haar foto 's op haar telefoon.  Haar eerste late feest waar we haar opgehaald hebben.  Toen hadden we aan tafel een heel gesprek dat ze het toch wel fijn vond dat ze naar zulke feestjes mocht een dat wij haar kwamen halen.  Dat zij altijd later wilde dan wij maar dat ze best snapte dat wij niet zo laat nog ben een weer wilden rijden. Dat we eigenlijk altijd wel op een aanvaardbaar compromis waren uitgekomen,  dat ze vaak later hoorde dat die laatste 2 uren waar ze niet meer bij was meestal niet de gezelligste uren waren. 

Poezenmeisje schreef op 23-06-2025 om 09:30:

1988, eindexamen.

Comazuipen bestond toen ook, maar werd niet zo genoemd. De kennis over alcohol is sterk veranderd de laatste 40 jaar, je blijft in het verleden hangen. Een heel ongezond verleden.

Schemerlampje schreef op 23-06-2025 om 09:47:

Je kunt haar ook wel laten gaan, maar dan tot 12 uur of zo. Ik vind 2 uur 's nachts wel erg laat voor een schoolfeest, zeker voor de jongere leerlingen.

Het is vast niet verplicht om tot het einde te blijven, dus om twaalven ophalen kan ook

watertoren schreef op 23-06-2025 om 08:47:

[..]

Dan zijn wij echt wel zo te lezen van een andere generatie. Ik ben nu 60 en feesten op school was toen altijd met veel alcohol.

Nee hoor. Ik ben bijna 55 en alcohol was bij ons echt verboden op schoolfeesten (althans de feesten die door de school en in de school georganiseerd werden). 

De docent die hoofd was van de activiteitencommissie legde dat als volgt uit: "wat kinderen in hun eigen tijd doen daar ga ik niet over, maar ik wil niet hebben dat een leerling dronken verongelukt onderweg naar huis van een feest dat IK georganiseerd heb". 

Dat gold toen als best wel streng, tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.

Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:15:

er zijn bij dit feest ook docenten aanwezig en het is alcohol en rookvrij. Het wordt georganiseerd door een bond op school die al dit soort activiteiten regelen. Dat doen ze samen met docenten. We hebben nu nee tegen haar gezegd en daar is ze erg teleurgesteld om. We hebben al vaker gezegd dat ze niet naar een feest mag. Maar al haar vriendinnen en klasgenoten gaan wel en hebben ook aangegeven dat ze willen dat mijn dochter ook komt, en ze dan ook extra op haar zullen letten. Moeten we haar toch laten gaan?

Als er docenten aanwezig zijn vind ik het wat anders, dan zou ik haar laten gaan en wel om 12 uur ophalen. 2 uur is gewoon ook voor jou te laat. 

En dan nog vind ik die introducees wel een punt. Er kan in de bus ook een vreemde naast je komen zitten, maar dat is wel wat anders dan een feest. De "strenge" leraar die ik hierboven noemde wilde ook geen introducees op schoolfeesten. Want er kan gewoon vervelend volk binnenkomen dat er op uit is problemen te maken, drugs meeneemt, en dat zijn mensen die je niet kent en die ook de consequenties niet dragen van wangedrag op een schoolfeest want ze zitten daar niet op school. Het kwam bij ons inderdaad wel voor dat leerlingen van andere scholen eens even bij ons kwamen keten. Dus daar is toen paal en perk aan gesteld. 

Dus ik zou ook met je dochter bespreken dat introducé A gewoon een lief vriendje kan zijn, maar dat introducé B een vervelende gast kan zijn die komt klieren. En wat je kan doen als je het idee hebt dat de sfeer omslaat. 

Schoolfeest op externe locatie is hier ook wel eens geweest, voor de ruimte en soms ook gewoon praktischer en leuker. Maar nooit na 0.00, zelfs niet voor examenklassen.

Lekker laten gaan . Haal je haar om 12 uur op ofzo .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.