Liesbeth11
22-06-2025 om 19:05
Schoolfeest
hoi,
Mijn dochter is 14 en heeft een feestje op school. Hardstikke leuk! Alleen zitten mij man en ik er mee dat er ook introducees mogen komen. Het duurt ook van negen uur tot twee uur en is in een club in het centrum van Rotterdam. Is dit normaal op haar leeftijd en moeten we haar laten gaan of niet? Wat zouden jullie doen? En waarom?

Soccer-Mom
23-06-2025 om 12:49
Schoolfeesten worden hier ook op een externe locatie georganiseerd maar wel onder toezicht van school, tot middernacht en zonder introducees. Als school zich er niet mee bemoeit, zou ik ook mijn twijfels hebben.

DeOnbekende
23-06-2025 om 12:54
Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:15:
er zijn bij dit feest ook docenten aanwezig en het is alcohol en rookvrij. Het wordt georganiseerd door een bond op school die al dit soort activiteiten regelen. Dat doen ze samen met docenten. We hebben nu nee tegen haar gezegd en daar is ze erg teleurgesteld om. We hebben al vaker gezegd dat ze niet naar een feest mag. Maar al haar vriendinnen en klasgenoten gaan wel en hebben ook aangegeven dat ze willen dat mijn dochter ook komt, en ze dan ook extra op haar zullen letten. Moeten we haar toch laten gaan?
Ja, natuurlijk moet je haar laten gaan. Wat sneu zeg.

Tuna1968
23-06-2025 om 13:04
Kestgala is bij dochter op school voor de bovenbouw (4,5 en 6) ook niet op school. Er moeten kaartjes gekocht worden van te voren er mag introducee mee. Ook met kaartje. Er wordt geen alcohol geschonken. Er zijn docenten aanwezig en duurde tot 24.00 uur.

Tuna1968
23-06-2025 om 13:05
Kestgala is bij dochter op school voor de bovenbouw (4,5 en 6) ook niet op school. Er moeten kaartjes gekocht worden van te voren er mag introducee mee. Ook met kaartje. Er wordt geen alcohol geschonken. Er zijn docenten aanwezig en duurde tot 24.00 uur.

Poekewiki
23-06-2025 om 13:39
Dat gesjacher over afhaaluren heb ik nooit gedaan. Als ik de volgende dag moet werken, dan wil ik ten laatste om 1h in bed liggen - dus ik haal af om 12h45. Of eerder (vaak voorgekomen dat ze het toch al zat was). In het weekend kan je me redelijkerwijs overtuigen om later op te blijven.
Verder zou ik haar laten gaan - hoe anders gaat ze goodwill bij jullie kweken? Nu in de fout met afspraken is een consequentie bij een volgend feest.

Izza
23-06-2025 om 13:41
Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:15:
er zijn bij dit feest ook docenten aanwezig en het is alcohol en rookvrij. Het wordt georganiseerd door een bond op school die al dit soort activiteiten regelen. Dat doen ze samen met docenten. We hebben nu nee tegen haar gezegd en daar is ze erg teleurgesteld om. We hebben al vaker gezegd dat ze niet naar een feest mag. Maar al haar vriendinnen en klasgenoten gaan wel en hebben ook aangegeven dat ze willen dat mijn dochter ook komt, en ze dan ook extra op haar zullen letten. Moeten we haar toch laten gaan?
In dat geval zou ik haar wel laten gaan. Er zijn docenten aanwezig en er is geen alcohol of roken. Dan is er verder toch gewoon toezicht? Continu haar niet laten gaan plaats je haar buiten de groep. Je kunt haar brengen en halen of dit afstemmen met een andere ouder.
Waar ben je hier bang voor? Juist dit is een goede gelegenheid om te oefenen voor het moment dat ze zelf naar feestjes gaat. Of mag ze ook niet naar feestjes van klasgenoten of de sportclub etc? Daar is ook niet altijd toezicht en mogelijk wel alcohol. Maak goede afspraken en bouw vertrouwen op. Voorkom dat ze met 16 of 18 volledig loslaat en enorm naïef is op alle gebieden.

watertoren
23-06-2025 om 13:43
Tuna1968 schreef op 23-06-2025 om 13:05:
Waren er daar mensen dan? Ik praat eerlijkgezegd wel over lang geleden want mijn zoon is nu 32. Vroeger had zijn school ook een Kerstgala willen doen. De mannen in pak en de meisjes in lange jurken en geen alcohol. Echt niemand is toen gekomen. De jeugd heeft toen zelf een feest georganiseerd wat grandioos was en ja met alcohol. Roken deden ze ook.

Ginevra
23-06-2025 om 13:54
watertoren schreef op 23-06-2025 om 13:43:
[..]
Waren er daar mensen dan? Ik praat eerlijkgezegd wel over lang geleden want mijn zoon is nu 32. Vroeger had zijn school ook een Kerstgala willen doen. De mannen in pak en de meisjes in lange jurken en geen alcohol. Echt niemand is toen gekomen. De jeugd heeft toen zelf een feest georganiseerd wat grandioos was en ja met alcohol. Roken deden ze ook.
Volgens mij is dat soort dingen enorm verschillend, elke school heeft zijn eigen cultuur en op de ene school is het helemaal hip en happening om naar de schoolfeesten te gaan en op de andere school vinden ze dat supersuf. En dat kan los staan van het alcoholbeleid.
Het kan ook net die ene toffe populaire docent zijn die in de feestcommissie zit en waardoor iedereen wil gaan, of dat het dominante populaire clubje daar ook is en alle omringende aanhangers dus ook.
En op de andere school is het net andersom. Dan vinden de populaire leerlingen de schoolfeesten stom, dan krijgen die de reputatie dat alleen de nerds en brugklassers erheen gaan, en dan wil je er niet dood gevonden worden.
Als ik verhalen hoor van generatiegenoten over schoolfeesten en excursies en zo dan sta ik soms met mijn oren te klapperen, dat in dezelfde tijd de dingen zó anders beleefd werden.

Valeria
23-06-2025 om 14:07
Izza schreef op 23-06-2025 om 13:41:
[..]
Continu haar niet laten gaan plaats je haar buiten de groep.
Dat zal wel meevallen.
Sowieso moet je geen beslissingen baseren op een angst buiten een groep te vallen, maar het kind is al 14 en dit is blijkbaar het eerste en enige feest dit schooljaar. Iedereen is het allang weer vergeten of zij er wel of niet bij was als het volgend schooljaar weer een eenmalige gebeurtenis is en pas over een heel jaar. 'Continu' is schromelijk overdreven. Bovendien zijn er genoeg andere redenen waarom mensen niet naar zo'n schoolfeest gaan en die vallen ook niet op basis van 1 gelegenheid buiten een groep.

Lichtbron
23-06-2025 om 15:16
Laat haar toch lekker naar dat feest gaan. Al haar vriendinnen zijn er. Ook de leraren. Brengen en dan afspreken dat je haar om half 1 op komt halen.

Anne1234!
23-06-2025 om 15:35
Ik snap niet dat ze niet mag gaan. Er zijn docenten aanwezig en er mag niet gedronken worden, dat lijken me de belangrijkste voorwaarden. Je kent de introducés niet maar wat maakt dat uit, je kent toch ook niet alle leerlingen? En veel oudere jongeren gaan echt niet naar zo'n schoolfeest met allemaal jonge kinderen, toezicht en een gebrek aan drank dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik snap het wel als je je dochter wat eerder ophaalt, 2 uur is best laat voor een 14 jarige.

Tuinfluiter
23-06-2025 om 17:28
watertoren schreef op 23-06-2025 om 13:43:
[..]
Op de school van mijn kinderen (32/27) was het alcohol en rook vrije kerstgala razend populair de kaarten waren elk jaar heel snel uitverkocht. Er waren zelfs veel leerlingen die baalden dat ze geen kaartje hadden. Ik vind een externe locatie met meer capaciteit dus een goede keuze.

Sonia222
23-06-2025 om 17:58
Er is toezicht vanuit de school zelf. Dus dat lijkt me het probleem niet. Als je 2 uur te laat vindt kan je ook zeggen dat ze 12 uur thuis moet zijn. Dan heeft ze iig haar neus even laten zien.

MamaE
23-06-2025 om 18:07
Ik zou haar wel laten gaan, maar dan eerder ophalen. Ik vind het niet gek dat een school zoiets extern houdt, wel dat er mensen van buiten school mogen komen. Deze mensen zijn niet in beeld, je kent ze niet en je kunt er verder ook weinig mee als ze zich misdragen. Behalve wegsturen. Bij eigen leerlingen kun je ook ouders informeren, corvee geven, na laten komen, uitsluiten van deelname aan een volgende activiteit.

Sonia222
23-06-2025 om 18:13
MamaE schreef op 23-06-2025 om 18:07:
Ik zou haar wel laten gaan, maar dan eerder ophalen. Ik vind het niet gek dat een school zoiets extern houdt, wel dat er mensen van buiten school mogen komen. Deze mensen zijn niet in beeld, je kent ze niet en je kunt er verder ook weinig mee als ze zich misdragen. Behalve wegsturen. Bij eigen leerlingen kun je ook ouders informeren, corvee geven, na laten komen, uitsluiten van deelname aan een volgende activiteit.
Dat is waar. Helemaal niet bedacht dat introducees op weggestuurd worden na wellicht minder sancties hoeven te ervaren.