Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tekorten

Kiki91 schreef op 08-07-2025 om 11:22:

Wat de rest hierboven al zegt, het is een prima lijst. Allemaal voldoendes en geen tekorten.

Alvast een 'waarschuwing' voor de komende schooljaren. Er zijn nogal wat pubers die 'calculerend' te werk gaan met hun cijfers om zo weinig mogelijk te hoeven doen. Een 6 vinden ze prima. Zelf heb ik ook zo'n exemplaar en inmiddels heb ik het maar een beetje losgelaten. Het wordt er thuis anders niet gezelliger op. Hij gaat komend jaar naar 4 VWO, hopelijk gaat hij dan een beetje het licht zien.

Zo’n exemplaar heb ik met gym. Ze weet precies hoeveel piepjes ze moet rennen bij de shuttle run test om een 5,5 te halen. Hetzelfde met hoogspringen, zoveel cm is een voldoende dus hoger probeer ik niet. Gelukkig is het maar gym 😁

Decembermamma schreef op 08-07-2025 om 11:28:

Ik denk overigens dat sommige vakken in elkaar verweven zitten. Mijn zoon heeft de vakken Nederlands (daar zit begrijpend lezen bij in), Engels, Frans, Wiskunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Beeldende vorming, muziek en cultuur, en sport 

Hier Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, beeldende vorming, muziek, sport, science, dramatische expressie en levensbeschouwing. En dan nog ontdek je talent, daarin doen ze elk blok iets anders zoals bijvoorbeeld koken, fashion design, lego robots bouwen/programmeren, noem maar op. 

Decembermamma

Decembermamma

08-07-2025 om 13:21 Topicstarter

BlairW schreef op 08-07-2025 om 13:08:

[..]

Hier Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, beeldende vorming, muziek, sport, science, dramatische expressie en levensbeschouwing. En dan nog ontdek je talent, daarin doen ze elk blok iets anders zoals bijvoorbeeld koken, fashion design, lego robots bouwen/programmeren, noem maar op.

Ja dat laatste stuk is hier vrijwillig, daar deed mijn zoon 3d ontwerpen maken.

nou, als ik kijk naar het eerste jaar van mijn oudste, had die echt wel hogere cijfers. In de tweede werd dit wel minder, meer vakken en moeilijkere stof. In de eerste was alles onder een 8 laag. En nu is ze blij met een 6 of 7. 

Mijn oudste kwam van de basisschool zonder ooit echt geleerd te hebben voor een toets. Even naar het blaadje kijken was voldoende om standaard een 8 of hoger te scoren.  De eerste weken in de brugklas met iedere dag huiswerk en SOtjes, gepland en niet gepland,
 maakte haar start niet al te rooskleurig. De vieren vlogen ons om de oren. Na de tweede toetsweek met kerst had ze zo'n beetje door wat er verwacht werd en kon ze beginnen aan het ophalen van het voortschrijdend gemiddelde. Het overgangsrapport had voornamelijk zessen en zevens en een enkele acht. Heel knap gedaan vonden we toen. 
Ze is altijd een kind gebleven dat op grote toetsen niet zo heel goed scoort. Haar hele periode op vwo en nu op wo is ze altijd bezig (geweest) met goede cijfers halen voor SO's en verslagen/ handelingsdelen, zodat ze voor de tentamens wat minder kon scoren. Ze gaat haar bachelor afronden met gemiddeld een dikke 7 daar zitten studententienen voor tentamens in maar ook echte tienen voor verslagen en handelingsdelen.

Dat je zoon overgaat zonder tekorten is heel mooi en dat zegt nog niets over hoe zwaar hij het gaat krijgen. Hij niet het leren en studeren echt nog onder de knie gaan krijgen.  Net als het keuzes maken.  Soms zien toetsen dicht op elkaar en dan moet je soms kiezen hoeveel tijd je kan besteden aan de ene en de andere toets. Dan kies je een keer om niet zoveel tijd te besteden aan het vak waar je een acht gemiddeld voor staat om genoeg tijd te hebben om te leren voor de toets van het vak waar je een krappe 5.5 voor staat. 

Ik zou me eerder zorgen maken over langdurige lesuitval voor bepaalde vakken dan over dit rapport van je zoon. Ik vind het ook gek dat er maar vier vwo'ers in deze klas zitten en dat die andere toetsen krijgen over dezelfde stof. Ik zat zelf vroeger ook in een havo/vwo brugklas en toen werd er na de brugklas aan de hand van je cijfers bepaald of je havo of vwo ging doen. Iedereen kreeg dezelfde toetsen. De doorstroom was ongeveer 60% vwo en 40% havo.

Decembermamma

Decembermamma

08-07-2025 om 21:28 Topicstarter

MamaE schreef op 08-07-2025 om 20:51:

Ik zou me eerder zorgen maken over langdurige lesuitval voor bepaalde vakken dan over dit rapport van je zoon. Ik vind het ook gek dat er maar vier vwo'ers in deze klas zitten en dat die andere toetsen krijgen over dezelfde stof. Ik zat zelf vroeger ook in een havo/vwo brugklas en toen werd er na de brugklas aan de hand van je cijfers bepaald of je havo of vwo ging doen. Iedereen kreeg dezelfde toetsen. De doorstroom was ongeveer 60% vwo en 40% havo.

Voor vwo is het huiswerk soms wel anders en moet ingeschrevene worden voor vwo lessen. Ook voor de toetsen komen er voor de vwo-ers soms een paar paragrafen bij. Sommige kinderen doen bijvoorbeeld de helft op havo niveau en de helft op vwo niveau. 

In deze regio is heel veel lesuitval op heel veel scholen. Ze hebben gewoon echt pech gehad met een docent wiskunde die na 4 weken al weg ging, dan zit je dus in het schooljaar en moet je op zoek naar vervanging. De goede krachten zijn dan al ingehuurd. Dus moet je het met de minder sterke docenten doen, als je dan echt de pech hebt een docent te krijgen die nogal een bijzondere kijk op de wereld heeft en zich drukker maakt over de kinderen uitleggen dat Allah groot is, de meisjes moeten leren komen en schoonmaken en de jongens almachtig zijn dan dat hij zich druk maakte met wiskunde les geven dan gaat het goed mis. 

Decembermamma schreef op 08-07-2025 om 21:28:

[..]

Voor vwo is het huiswerk soms wel anders en moet ingeschrevene worden voor vwo lessen. Ook voor de toetsen komen er voor de vwo-ers soms een paar paragrafen bij. Sommige kinderen doen bijvoorbeeld de helft op havo niveau en de helft op vwo niveau.

In deze regio is heel veel lesuitval op heel veel scholen. Ze hebben gewoon echt pech gehad met een docent wiskunde die na 4 weken al weg ging, dan zit je dus in het schooljaar en moet je op zoek naar vervanging. De goede krachten zijn dan al ingehuurd. Dus moet je het met de minder sterke docenten doen, als je dan echt de pech hebt een docent te krijgen die nogal een bijzondere kijk op de wereld heeft en zich drukker maakt over de kinderen uitleggen dat Allah groot is, de meisjes moeten leren komen en schoonmaken en de jongens almachtig zijn dan dat hij zich druk maakte met wiskunde les geven dan gaat het goed mis.

Dat is wel heel erg...ik vind het sowieso heel raar dat als je je kind inschrijft op vwo dat je je dan nog apart moet aanmelden voor vwo-lessen. Nou ja, als je per vak een niveau kan kiezen misschien ook weer niet. 

Wat doet een school aan dit soort figuren voor de klas? Niet bevoegd zijn is één ding. Hele andere dingen doen dan waar je voor betaald krijgt en je persoonlijke visie komen verkondigen is nog een stap verder. Je kunt nog beter geen les hebben dan dit.

Decembermamma

Decembermamma

08-07-2025 om 21:58 Topicstarter

MamaE schreef op 08-07-2025 om 21:37:

[..]

Dat is wel heel erg...ik vind het sowieso heel raar dat als je je kind inschrijft op vwo dat je je dan nog apart moet aanmelden voor vwo-lessen. Nou ja, als je per vak een niveau kan kiezen misschien ook weer niet.

Wat doet een school aan dit soort figuren voor de klas? Niet bevoegd zijn is één ding. Hele andere dingen doen dan waar je voor betaald krijgt en je persoonlijke visie komen verkondigen is nog een stap verder. Je kunt nog beter geen les hebben dan dit.

Punt is dat brugklassers nog niet zo mondig zijn, we merkten het pas na een paar weken en dan zit je alweer in een toets periode. Maar derde klassers zijn mondiger en die hebben toen ze merkten dat er steeds minder les en steeds meer beledigingen richting de dames kwamen aan de bel getrokken. En dat is uiteindelijk met filmpjes gemaakt in de les gedaan als bewijs. Meneer is op staande voet ontslagen en in de tussentijd was er dus geen vaste docent. Er werd wat afgewisseld met uren wiskunde van andere docenten maar dat was niet gelijk op gang en de achterstand was inmiddels al groot.

Ach ja, kinderen verschillen. Mijn oudste (hoogbegaafd) haalde geen achten in de brugklas en vond dat vreselijk. Ook niet vaak onvoldoendes, vooral zessen en zevens. Later ging dat beter en vanaf de derde heeft ze geen enkele onvoldoende gehaald. Hoe anders was mijn jongste die bij een 5,5 zei ‘yes, die is weer binnen’ en in heel haar schoolcarrière nog nooit een 10 heeft gehaald.

"Maar derde klassers zijn mondiger en die hebben toen ze merkten dat er steeds minder les en steeds meer beledigingen richting de dames kwamen aan de bel getrokken. En dat is uiteindelijk met filmpjes gemaakt in de les gedaan als bewijs"

Nou, dan kwam het goed uit dat dat verbod op mobieltjes kennelijk nog niet schoolbreed was ingevoerd

Maar goed, ook zonder telefoontjes was deze leerkracht natuurlijk wel gewipt. Gewoon ouderwets massaal klagen over dit soort ongein werkt natuurlijk ook wel. 

Decembermamma

Decembermamma

09-07-2025 om 10:16 Topicstarter

Temet schreef op 09-07-2025 om 08:30:

Nou, dan kwam het goed uit dat dat verbod op mobieltjes kennelijk nog niet schoolbreed was ingevoerd

Maar goed, ook zonder telefoontjes was deze leerkracht natuurlijk wel gewipt. Gewoon ouderwets massaal klagen over dit soort ongein werkt natuurlijk ook wel.

Verbod is er wel hoor maar uit in de tas of in de kluis is de regel. En als iemand influisterde dat het allemaal wat makkelijker is als de volwassenen mee kunnen kijken in de klas is er altijd wel een leerling die bereid is het risico te willen nemen om zijn telefoon voor een paar uur kwijt te zijn.

klinkt als een goed rapport 

Decembermaand, je schrijft 
“De cijferlijst is niet super maar bevat 3 zessen, 3 zevens en een acht. Hij heeft deze week nog de mogelijkheid om 2 zessen op te halen richting zeven of een hoge zes.”

Mijn vraag: waarom zou hij zessen moeten ophalen richting 7 of hoge 6? Hij heeft prachtige cijfers en geen tekorten. Ik snap het geloof ik niet helemaal. Vind jij het zelf niet goed genoeg? Moet hij van jouw hogere cijfers halen? Pas daar alsjeblieft mee op, belast hem niet met jouw eisen/wensen. Heel ongezond en demotiverend. Wees toch trots op hem dat hij zulke mooie cijfers heeft ondanks alle lesuitval! 

madee schreef op 09-07-2025 om 18:41:

Decembermaand, je schrijft
“De cijferlijst is niet super maar bevat 3 zessen, 3 zevens en een acht. Hij heeft deze week nog de mogelijkheid om 2 zessen op te halen richting zeven of een hoge zes.”

Mijn vraag: waarom zou hij zessen moeten ophalen richting 7 of hoge 6? Hij heeft prachtige cijfers en geen tekorten. Ik snap het geloof ik niet helemaal. Vind jij het zelf niet goed genoeg? Moet hij van jouw hogere cijfers halen? Pas daar alsjeblieft mee op, belast hem niet met jouw eisen/wensen. Heel ongezond en demotiverend. Wees toch trots op hem dat hij zulke mooie cijfers heeft ondanks alle lesuitval!

Inderdaad hoezo ophalen?  Na veel lesuitval zo'n lijst presenteren aan het eind van het schooljaar is prachtig! Zeker als uk in het verhaal lees waar zijn klasgenoten hadden gehaald. 

Mijn oudste ging na de basisschool van allemaal achten naar vieren vijven en zessen in de brugklas. Dat verdiende even wat aandacht en is helemaal goed gekomen. 

Ik probeerde het ook altijd te zien in het grotere geheel, was het gemiddelde van de klas een 8 en dochter een 5.5 dan was ik niet zo blij.  Was het gemiddelde van de klas een 5.5 en dochter een 6.2 dan was ik trots dat ze het zo goed gedaan had. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.