Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tunnelvisie van moeders?

Zou iemand met me mee willen denken, ik vraag me af of ik laat heb van tunnelvisie...
Ik (gescheiden, moeder, 48) werd gevraagd door mijn tweeling dochters van bijna 16 om ze gisteren naar een feestje te brengen. Tijden: 16:00 tot 23:00. De afstand idd prijs te doen, maar de locatie is knudde en niet echt veilig in het donker te fietsen dus ondanks mijn aversie om s' avonds te rijden (moeite met rijden s' avonds laat o.a. ivm medicatie), prima.
Eergisteren kwam nog ter sprake of ik dan ook vriendinnetje I. in naburig dorp wilde brengen en halen. Ik zei dat ik haar prima wilde ophalen om 16:00 en dat ze mee kon rijden, ook mocht ze met ons terug naar ons toe. Ze kon bij ons logeren als ze zou willen, maar ik ging haar niet s' avonds laat ook nog een dorp verder rijden. I.v.m. eerder genoemde rij problemen. Prima, dan zou zij iets anders daarvoor regelen.
Gisteren in de auto, drie enthousiaste kinderen. Opeens hoor ik vriendinnetje I.zeggen" weten jullie echt zeker dat jullie niet mee terug willen rijden met ons? Papa kan jullie thuis droppen" . (Ons huis ligt namelijk quasi op hun route). Waarop een van mijn dochters laat weten dat dit echt niet nodig is. Mijn mond viel open van verbazing: Hoezo niet nodig? Dat zou hartstikke fijn zijn, graag vriendinnetje.En zo gebeurde het dus ook.
Die avond toen ze thuiskwamen heb ik mijn dochters gevraagd ( ik was boos, geef ik eerlijk toe) waarom ze in hemelsnaam het aanbod niet aan hadden genomen. Maar vooral dat ik het weinig respectvol vond en ongeïnteresseerd maar mij toe.
Beide vinden mijn reactie dan weer belachelijk. Ik zou ze toch immers halen?
Nou vind ik dit dus typisch een houding van kinderen van nu. Een soort ... " Entitlement ", recht hebben op deze service van ouders, het komt mij gewoon toe dat ik zo behandeld wordt. Ligt dit nu aan mij dat ik hier aan stoor?

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik je dochters wel. Het is toch fijner als je opgehaald wordt door je eigen mams dan door een andere vader? Los daarvan heb jij zelf ja gezegd tegen het ophalen en nu verwijt je ze dat je ze moest ophalen? Misschien lees ik het verkeerd maar zoals ik het lees, houden zij zich gewoon aan hetgeen afgesproken: jij haalt ze op. Mocht je het vervelend vinden, zou ik de volgende keer duidelijker zijn over dat je 's avonds liever niet rijdt en je dus wil dat iemand anders ze ophaalt en of ze dat willen regelen.

geen entitlement maar de afspraak was dat jij ze op kwam halen. Dat het voor jou handiger was als ze wel dat aanbod aannamen komt gewoon niet in ze op. Die hersens zijn nog niet helemaal ontwikkeld. Als ze 20 zijn komt dat pas echt goed. Niet boos worden, wel net als kleuters rustig steeds weer uitleggen 

Ik denk niet dat ze dit zo expres doen eigenlijk. Misschien voelt dat wel zo voor jou en dat is natuurlijk niet fijn maar ik denk eelrijk gezegd dat die meiden daar niet eens zo over nadenken

Ik denk dat ze het echt niet verkeerd bedoelden maar gewoon  dachten hoeft niet want mama komt ons al halen.

Mijn kind wordt ook liever door mij gehaald dan dat ze met een ander eerst nog langs andere huizen moet. Het is aan mij om wel of niet iets voor ze te doen. Ik zeg ook wel eens nee en dan zijn er op miraculeuze wijze toch nog andere mogelijkheden. Zo gaat dat.

Ik snap jou helemaal. En van een volwassene had ik ook zeker verwacht dat ook zo te zien.
Maar je dochters zijn nog tieners en die denken gewoon nog niet zo.

Inderdaad een nog niet uitontwikkelde prefrontale cortex in het puberbrein. Ik heb de pubers al vroeg geleerd dat ze iets moesten regelen met meer ouders. Ik mag niet altijd rijden en hun vader kon niet altijd vrij nemen om de pubers ergens te brengen rond de klok van 16.00. Meestal deden wij het halen om 23.00 of later. Dat deed mijn man dan. 
Maar ook dan hielden ze zich aan die afspraken op die leeftijd. 
Dan zei en vriendinnetje dat haar vader wel kon halen, omdat hij uit en avonddienst kwam een weet toch bijna langskwam en dan sinds mijn man er om alleen zijn eigen kind te halen.  Dat het voor hun vader ook weleens lekker was om niet te hoeven halen dat kwam gewoon niet omhoog borrelen. 
Ze hielden zich aan hun afspraak. 

Ligt aan hún puberbrein 😀

Spechtje

Spechtje

27-06-2025 om 22:10 Topicstarter

mmm, dan moet ik mijn mening herzien. Dus toch tunnelvisie...

Overigens weten ze beide wel heel goed dat ik slecht s' avonds kan rijden en dat daarom niet graag doe hoor. Dat komt hier regelmatig aan bod, is ook niets nieuws. Maar chaotisch puberbrein zal ongetwijfeld parten spelen dan.

Ik vind het niet gek dat het je stoort, maar het lijkt me ook niet nodig erin te blijven hangen. Dochters zijn onnadenkend, jij reageert wat geirriteerd  - ik ga er tenminste niet vanuit dat je zwaar de mantel hebt uitgeveegd - en zo wordt er een praktische oplossing gevonden die voor alle partijen goed uitpakt. "Entitlement", tunnelvisie en prefrontale  cortex zou ik erbuiten laten, dan maak je het groter dan dat het is.

Hm boos worden lijkt me ook weer wat overdreven, maar ik snap goed dat het jou veel beter uitkwam dat die vader de kinderen ophaalde. Maar kinderen denken voornamelijk aan zichzelf en niet aan wat fijn is voor hun moeder. Ik weet eigenlijk niet tot op welke leeftijd dat ongeveer zo is?    

Dit soort dingen moet je uitleggen,  nogmaals uitleggen en als het duidelijk lijkt nog een keer uitleggen.  

Ga je zelf avonds ook nooit weg btw? Ik vind om 23.00 ophalen namelijk niet een heel gek verzoek.  Maar goed ik druk mijn kinderen altijd op het hart me echt te bellen als er iets is en dan kom ik ze halen. Dat heb ik 100x liever dan me niet bellen en in een vervelende situatie blijven zitten.   

Ja, zo gaat dat met kinderen: je leert ze dat als je een afspraak maakt jij je daar ook aan moet houden.  En dan houden zij zich braaf aan de afspraak 'mam komt ons halen', en dan is het opeens niet goed
Als ze uit waren, dan drukte ik ze altijd op het hart dat ze me altijd konden bellen als ze ergens weg wilden. Maar bij breng- en haalafspraken die mij niet zo goed uitkwamen  zei ik telkens expliciet: ik heb liever dat je een andere manier vindt. En die kwam dan vaak ook, en anders deed ik het alsnog, want veiligheid staat voorop.
De kinderen hebben ieder ook een keer gebruik gemaakt van ons noodplan. Ik heb elk kind een keer moeten ophalen toen ze ergens gestrand waren en ik ben blij dat ze toen aan die afspraak dachten. Het komt goed. Keep calm and pick your  battles.

Mosterd 

thinkso schreef op 27-06-2025 om 21:27:

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik je dochters wel. Het is toch fijner als je opgehaald wordt door je eigen mams dan door een andere vader? Los daarvan heb jij zelf ja gezegd tegen het ophalen en nu verwijt je ze dat je ze moest ophalen? Misschien lees ik het verkeerd maar zoals ik het lees, houden zij zich gewoon aan hetgeen afgesproken: jij haalt ze op. Mocht je het vervelend vinden, zou ik de volgende keer duidelijker zijn over dat je 's avonds liever niet rijdt en je dus wil dat iemand anders ze ophaalt en of ze dat willen regelen.

Precies dit! Daar komt bij dat pubers nogal eens zwart/ wit denken; je haalt op of niet. To; dat jij liever niet rijdt 'savonds of in het donker is voor hun denk ik niet helemaal duidelijk want je doet het immers wel. Als je het echt niet wil moet je er duidelijker over zijn en niet hun verwijten respectloos en ongeinteresseerd te zijn, boos worden.. maak duidelijke heldere afspraken wat jij wel en niet wil doen. Zoals ik het lees inderdaad gevalletje tunnelvisie. En dat kan iedere ouder overkomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.