Spechtje
27-06-2025 om 21:23
Tunnelvisie van moeders?
Zou iemand met me mee willen denken, ik vraag me af of ik laat heb van tunnelvisie...
Ik (gescheiden, moeder, 48) werd gevraagd door mijn tweeling dochters van bijna 16 om ze gisteren naar een feestje te brengen. Tijden: 16:00 tot 23:00. De afstand idd prijs te doen, maar de locatie is knudde en niet echt veilig in het donker te fietsen dus ondanks mijn aversie om s' avonds te rijden (moeite met rijden s' avonds laat o.a. ivm medicatie), prima.
Eergisteren kwam nog ter sprake of ik dan ook vriendinnetje I. in naburig dorp wilde brengen en halen. Ik zei dat ik haar prima wilde ophalen om 16:00 en dat ze mee kon rijden, ook mocht ze met ons terug naar ons toe. Ze kon bij ons logeren als ze zou willen, maar ik ging haar niet s' avonds laat ook nog een dorp verder rijden. I.v.m. eerder genoemde rij problemen. Prima, dan zou zij iets anders daarvoor regelen.
Gisteren in de auto, drie enthousiaste kinderen. Opeens hoor ik vriendinnetje I.zeggen" weten jullie echt zeker dat jullie niet mee terug willen rijden met ons? Papa kan jullie thuis droppen" . (Ons huis ligt namelijk quasi op hun route). Waarop een van mijn dochters laat weten dat dit echt niet nodig is. Mijn mond viel open van verbazing: Hoezo niet nodig? Dat zou hartstikke fijn zijn, graag vriendinnetje.En zo gebeurde het dus ook.
Die avond toen ze thuiskwamen heb ik mijn dochters gevraagd ( ik was boos, geef ik eerlijk toe) waarom ze in hemelsnaam het aanbod niet aan hadden genomen. Maar vooral dat ik het weinig respectvol vond en ongeïnteresseerd maar mij toe.
Beide vinden mijn reactie dan weer belachelijk. Ik zou ze toch immers halen?
Nou vind ik dit dus typisch een houding van kinderen van nu. Een soort ... " Entitlement ", recht hebben op deze service van ouders, het komt mij gewoon toe dat ik zo behandeld wordt. Ligt dit nu aan mij dat ik hier aan stoor?

Kikki39
30-06-2025 om 19:35
daar heb je gelijk in, maar het zou niet in me opkomen om een ander steeds op te laten halen, dus ik vibd dqt heel vreemd van sommige ouders.

Kimdekim
30-06-2025 om 19:45
Kikki39 schreef op 30-06-2025 om 18:47:
ja, hiet is dat wel hetbprobleem geweest, want bijna alle ouders brengen liever. Ik ken geen een ouder die zegt doe mij maar 3 uur ophalen ipv brengen. Dus ja, wij zijn dan vaak degene die het doen, maarbik vind dqt de andere ouders het fatsoen moeten hebben om het om de beurt te doen (niet in jou geval hoor)
Nou dat dus. Ik ben echt vaak degene die moet halen. Blijkbaar vinden andere ouders het prima om zelf nooit te rijden en andere ouders er mee op te zadelen.
Tegenwoordig neem ik als er te weinig ouders zijn die willen rijden alleen nog maar kinderen mee wiens ouders ook hun steentje bijdragen. Hartstikke rot voor de kinderen wiens ouders nooit rijden maar ik ben geen taxichauffeur

MMcGonagall
30-06-2025 om 20:22
Tja, ik rijd bovengemiddeld vaak maar doe bij voorkeur niet de nachtdienst. Vroeger kon dat niet omdat ik nog een klein kind thuis had en alleenstaande ouder was en nu doe ik het niet omdat ik er een hekel aan heb. Toevallig over een paar maanden wel omdat de moeder van de reisgenoot van mijn dochter geen auto heeft en ze ‘s nachts op Schiphol aankomen.

MamaE
30-06-2025 om 21:36
Op een gegeven moment wordt het vaak ook een soort verwachting, zo van oh mama van X rijdt wel, want die rijdt altijd dus vindt het vast niet erg. Helemaal niet erg om daar een keer een punt van te maken en niet te rijden of alleen voor kinderen wiens ouders dat ook doen.

April2021
30-06-2025 om 21:58
En die kinderen zeggen thuis misschien wel: de moeder van die en die haalt ons altijd graag.