Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verjaardag in restaurant met vriendinnen

mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

Wat wil je besteden?

MMcGonagall schreef op 30-03-2025 om 12:13:

[..]

Ik had altijd een min of meer vast budget voor de kinderpartijtjes, 100-150 euro. Dat is wel 10 jaar geleden. Meestal werd er wel iets duurs gedaan maar we hadden ook nooit 9 kinderen, dus dan paste het wel.

Een pannenkoek kost pakweg € 10, maar vaak zie je dat mensen dan toch voor de schnitzel of saté gaan, wat gerust het dubbele kost. Desondanks schat ik dat je met 9 wel voor om en nabij € 250 moet kunnen eten en drinken bij een pannenkoekhuis.

Dit is toch geen kinderpartijtje meer, het gaat om meiden van 14 jaar. Met pubers doe je weer andere dingen.  Pannenkoeken vind ik meer voor jonge kinderen, maar dat is persoonlijk. Ik weet ook niet wat dochter van to in haar hoofd heeft qua restaurant. 

MMcGonagall schreef op 30-03-2025 om 12:00:

[..]

Ik dacht meer aan dat het misschien vreemd is om met alleen kinderen te dineren in een restaurant. Zitten die mensen daar wel op te wachten?

Ik zou zeker kijken naar welk restaurant en even contact met ze opnemen. Er zal toch ook gereserveerd moeten worden dus ik zou navragen of de tieners welkom zijn.  En ja, in hoeverre is het een vriendinnenclub die zich prima zou gedragen, dat kan Liesbeth beter beoordelen. 

Gingergirl schreef op 30-03-2025 om 12:19:

[..]

Dit is toch geen kinderpartijtje meer, het gaat om meiden van 14 jaar. Met pubers doe je weer andere dingen. Pannenkoeken vind ik meer voor jonge kinderen, maar dat is persoonlijk. Ik weet ook niet wat dochter van to in haar hoofd heeft qua restaurant.

Daarom opperde ik in eerste instantie high tea. Dat deden ze hier met 16-18 jaar. De periode tussen 12 en 16 weet ik niet meer. Wel eens de Efteling met twee meiden. Dan ging ik zelf ook mee, maar gingen ze zelf op pad en ik mijn eigen ding.

Nee, ik vind ze niet te jong en of het erg (of te) duur is voor die leeftijd is helemaal aan degene die de rekening krijgt om te beoordelen.

Feestje thuis is natuurlijk ook goed, het lijkt me dat het gros van Nederland zo zijn 14de verjaardag viert.

Tsja, ik zou een kind van die leeftijd toch wel  enig besef van de waarde van geld bijbrengen. Met zijn tienen naar een restaurant?? Ka-tsjing.  Heb je haar al een kostenberekening  laten maken? Ik zou de keus geven tussen met de hele bups thuis pizza en film, of met je twee BFF's naar een restaurant.

MMcGonagall schreef op 30-03-2025 om 12:23:

[..]

Daarom opperde ik in eerste instantie high tea. Dat deden ze hier met 16-18 jaar. De periode tussen 12 en 16 weet ik niet meer. Wel eens de Efteling met twee meiden. Dan ging ik zelf ook mee, maar gingen ze zelf op pad en ik mijn eigen ding.

Ja een high tea is ook leuk maar niet perse goedkoper dan uit eten. Maar goed ik woon in een stad met veel keus in aanbod, dat is niet overal zo. Met 14 jaar gingen ze hier zelf naar een pretpark met het OV.

kenfan schreef op 30-03-2025 om 12:35:

Tsja, ik zou een kind van die leeftijd toch wel enig besef van de waarde van geld bijbrengen. Met zijn tienen naar een restaurant?? Ka-tsjing. Heb je haar al een kostenberekening laten maken? Ik zou de keus geven tussen met de hele bups thuis pizza en film, of met je twee BFF's naar een restaurant.

Dit. Met tien meiden naar een restaurant zou ik echt te duur vinden. 

Gingergirl schreef op 30-03-2025 om 12:36:

[..]

Ja een high tea is ook leuk maar niet perse goedkoper dan uit eten. Maar goed ik woon in een stad met veel keus in aanbod, dat is niet overal zo. Met 14 jaar gingen ze hier zelf naar een pretpark met het OV.

Dat zou duurder zijn dan uit eten

absor schreef op 30-03-2025 om 12:59:

[..]

Dat zou duurder zijn dan uit eten

Maar dat hangt er dan toch ook vanaf met hoeveel personen zij naar dat pretpark gaan? 

kenfan schreef op 30-03-2025 om 12:35:

Tsja, ik zou een kind van die leeftijd toch wel enig besef van de waarde van geld bijbrengen. Met zijn tienen naar een restaurant?? Ka-tsjing. Heb je haar al een kostenberekening laten maken? Ik zou de keus geven tussen met de hele bups thuis pizza en film, of met je twee BFF's naar een restaurant.

Dit dus.

Wat zou ze op haar 17e willen? Met z'n allen een weekend naar Parijs?

Er is niets mis met wensen benoemen, heel normaal, maar enig besef van geld bijbrengen lijkt me prima.

Ik zou haar laten weten wat het budget is. En dan kan ze zelf kiezen hoe ze dat wil besteden. Bijvoorbeeld met 3 vriendinnen dineren of met 8 vriendinnen thuis pizza bestellen of met x personen naar de bioscoop of bowlingbaan of wat ze ook maar wil. 
Misschien zijn er een paar meiden bijna tegelijk jarig en kunnen ze iets combineren? 

Tja ik begrijp dat de tijd anders is dan toen ik pubers had (tien jaar geleden) maar ik vind dit echt wat meer voor 18 jarigen (die dan wat zelfverdiend geld bijleggen) dan voor zulke jonge kinderen. Nog afgezien van het geld, waarvan idd de waarde beseft mag worden: Wat komt er hierna? Een helicoptervlucht? Ik vind op zo'n jonge leeftijd al in een restaurant moeten dineren een voorbeeld van een instagram generatie die de kleinere geneugten (picknick met high tea bv) niet meer kan waarderen. Ja dat is oma preekt natuurlijk maar waar eindigt het? Wat moet je volgend jaar gaan doen dan.

Hartstikke leuk maar veel te duur wat mij betreft, ook als ik veel geld zou hebben zou ik dat niet willen betalen. Hier zou het de keus zijn tussen met z'n negenen thuis gezellig pizza/sushi/ of iets anders eten of met maximaal 3 vriendinnen naar een restaurant. 
Overigens is het hier sowieso niet gebruikelijk om nog echt een feestje te organiseren als je 14 jaar of ouder wordt. Als je jarig bent nodig je 's avonds al je vrienden/vriendinnen uit. De jarige zorgt voor een gezellige aankleding, eten, drinken, muziek en that's it.

Het besef van geld bijbrengen staat ook los van het feit dat je flink uitpakt voor een speciale gebeurtenis, althans, dat vind ik. Kijk, als je kind al de prins(es) op de erwt is en denkt dat alles aan komt waaien is het opvoedkundig misschien slim om de broekriem aan te sjorren. 
Maar inzicht in geld krijgen speelt op veel momenten, niet speciaal door "nee" te zeggen op een wens van je kind. Je mag het teveel geld vinden, onzin vinden, gewoon nee zeggen. Maar je mag evengoed het je kind gunnen, meegenieten en de rekening betalen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.