Cato45
10-06-2025 om 18:39
verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO
Onze dochter (14) heeft in 2 HAVO/VWO het advies VWO gekregen. Het moet heel raar lopen wil dat advies nog worden aangepast op basis van de laatste toetsweek.
Haar redenen zijn als volgt: in de eerste plaats is ze van mening dat ze nu al erg hard moet werken en ze is bang dat ze het niet redt op het VWO. Ze heeft veel stress. In de tweede plaats heeft ze nu eindelijk een erg leuke vriendengroep waarvan de meesten naar de HAVO gaan. Zij wil dit contact niet verliezen en is bang dat dat wel gebeurt als ze naar het VWO gaat.
Ons beeld bij haar redenen is zo: ze werkt niet hard, helemaal niet. Ze let goed op in de les en hoeft daardoor nauwelijks te leren thuis. Wel klopthet dat ze snel in de stress schiet. Huiswerk maken gaat vaak met tranen gepaard.
De vriendenclub is inderdaad fijn,onze dochter heeft het eerste half jaar van de brugklas heel erg moeten zoeken naar aansluiting (ik heb hier nog een topic voor geopend destijds). Wij zijn blij dat ze nu zo'n leuke club heeft. Aan de andere kant is dit ook maar heel betrekkelijk, want er zullen vroeg of laat andere roosters komen (in HAVO 4 ander vakkenpakket) en mogelijk blijven er kinderen uit de vriendengroep zitten. Ook kan ze natuurlijk in de pauzes en zo gewoon het contact blijven houden.
Wat we niet willen, is dat wij haar 'dwingen' om naar het VWO te gaan en dat dan te zien dat ze in die klas weer geheel alleen komt te staan. Liever heb ik een eigen keuze, ook als dat betekent dat ze voet bij stuk houdt en naar de HAVO gaat.
Vraag dus voor hier: wie heeft er ervaring met een dergelijke situatie, wat werd de keuze (en met welke argumenten) en hoe heeft het uitgepakt?

Klarabellaaaaa
10-06-2025 om 18:51
Ik zou luisteren naar je dochter als ze aangeeft het nu al lastig te vinden. Dat wordt op het VWO alleen maar zwaarder. Er is ook best een groot verschil tussen HAVO en VWO vind ik. De HAVO is wat schoolser zeg maar. Op het VWO verwachten ze veel meer zelfstandigheid is mijn ervaring. Wel van heeeel lang geleden
En desnoods kan ze na de HAVO alsnog VWO doen?

Anne1234!
10-06-2025 om 18:52
Ik zou haar ook gewoon naar de havo laten gaan als dit haar voorkeur heeft.

yasmijn27
10-06-2025 om 19:06
Lekker naar de havo.
Anders krijg je bij de eerste onvoldoende als ouder nog de schuld ook, omdat het van jullie moest.

kenfan
10-06-2025 om 19:07
Wordt het een dik vwo-advies, of een krap vwo-advies? Bij een vette vwo-score zou ik het zonde vinden voor de havo kiezen. Voordat ik zou capituleren, zou ik toch eerst wel willen weten hoe haar docent(en) er tegenaan kijken. Ik zou de situatie voorleggen aan de mentor, en dan samen met dochter een afspraak maken.
Zoon gooide er in 2vwo juist met de pet naar, het gezamenlijk gesprek met de mentor was heel verhelderend. Nu had hij ook wel het geluk van een prettige, betrokken mentor die de juiste snaar wist te raken.

Koud
10-06-2025 om 19:07
Ik had ook een beetje VWO advies en heb dat indertijd geweigerd te gaan doen. Qua hersens en intelligente doe ik absoluut niet onder voor mijn collega's maar als ik beleidsstukken moet doorakkeren weet ik weer waarom ik geen VWO heb gedaan en niet ben gaan studeren. Ik ben gewoon meer een doe-mens.

absor
10-06-2025 om 19:09
goede redenen van haar om de havo te doen. Vwo kan er altijd achteraan als ze later zich bedenkt. Leuke vriendengroep is belangrijk in je puberteit voor je ontwikkeling en ze voelt zelf het beste aan of ze de energie heeft voor vwo

Koud
10-06-2025 om 19:10
Na de havo kan ze altijd nog doorstromen naar VWO. Een vriendin van mij heeft op haar 35e 's avonds het gymnasium gedaan met volwassenonderwijs. Motivatie heeft veel invloed

BritgetJones007
10-06-2025 om 19:11
je zou natuurlijk de afspraak kunnen maken dat ze eerst havo doet en daarna vwo

DeOnbekende
10-06-2025 om 19:12
Roos57 schreef op 10-06-2025 om 18:48:
Dochter bepaalt . Haar redenen zijn prima .
Dit. Lekker naar de HAVO.

Joszy
10-06-2025 om 19:18
BritgetJones007 schreef op 10-06-2025 om 19:11:
je zou natuurlijk de afspraak kunnen maken dat ze eerst havo doet en daarna vwo
Waarom zou je dat afspreken? Misschien wil ze na de havo wel naar het hbo, of naar het mbo, of gaan werken. Mag dat dan niet?

Soccer-Mom
10-06-2025 om 19:19
Mijn oudste zat ook tussen HAVO en VWO in en wilde zelf naar de HAVO. Hij is dus naar de HAVO gegaan. Ik zie niet in om hier als ouder tussen te gaan zitten.

Chrissie80
10-06-2025 om 19:21
Zij moet het doen, dus zij mag bepalen wat ze wil doen. De beste beslissing die een van mijn zoons ooit heeft genomen (tot nu toe) was na 3 vwo kiezen voor 4 havo. Hij mocht gewoon over naar 4 vwo, maar hij wilde graag ook andere dingen naast school doen en had voor vwo echt wel harder moeten leren dan dat hij nu voor de havo heeft gedaan. Hij volgt nu een leuke hbo studie want het is ook geen academisch type. Als hij alsnog vwo had willen doen dan had hij dat ook nog na de havo kunnen doen. Z'n tweelingbroer zit in spanning te wachten op z'n uitslag vwo eindexamen. Ik weet nog niks zeker maar ik denk dat hij het volgend jaar nog een keer mag proberen, want met zijn inzet had hij ook beter de havo kunnen gaan doen. Dit is geen pleidooi voor havo doen als je vwo aankunt, maar meer om aan te geven dat je moet doen wat bij je past en waar je gelukkig van wordt.

Koud
10-06-2025 om 19:23
Koud schreef op 10-06-2025 om 19:07:
Ik had ook een beetje VWO advies en heb dat indertijd geweigerd te gaan doen. Qua hersens en intelligente doe ik absoluut niet onder voor mijn collega's maar als ik beleidsstukken moet doorakkeren weet ik weer waarom ik geen VWO heb gedaan en niet ben gaan studeren. Ik ben gewoon meer een doe-mens.
Een beetje? Nee, gewoon vet VWO advies hoor. Geen idee hoe autocrrectie een beetje heeft verzonnen.

Poezenmeisje
10-06-2025 om 19:39
Als ze naar de Havo wil, lekker naar de Havo gaan. ZIJ moet het tenslotte doen, niet papa&mama.