Cato45
10-06-2025 om 18:39
verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO
Onze dochter (14) heeft in 2 HAVO/VWO het advies VWO gekregen. Het moet heel raar lopen wil dat advies nog worden aangepast op basis van de laatste toetsweek.
Haar redenen zijn als volgt: in de eerste plaats is ze van mening dat ze nu al erg hard moet werken en ze is bang dat ze het niet redt op het VWO. Ze heeft veel stress. In de tweede plaats heeft ze nu eindelijk een erg leuke vriendengroep waarvan de meesten naar de HAVO gaan. Zij wil dit contact niet verliezen en is bang dat dat wel gebeurt als ze naar het VWO gaat.
Ons beeld bij haar redenen is zo: ze werkt niet hard, helemaal niet. Ze let goed op in de les en hoeft daardoor nauwelijks te leren thuis. Wel klopthet dat ze snel in de stress schiet. Huiswerk maken gaat vaak met tranen gepaard.
De vriendenclub is inderdaad fijn,onze dochter heeft het eerste half jaar van de brugklas heel erg moeten zoeken naar aansluiting (ik heb hier nog een topic voor geopend destijds). Wij zijn blij dat ze nu zo'n leuke club heeft. Aan de andere kant is dit ook maar heel betrekkelijk, want er zullen vroeg of laat andere roosters komen (in HAVO 4 ander vakkenpakket) en mogelijk blijven er kinderen uit de vriendengroep zitten. Ook kan ze natuurlijk in de pauzes en zo gewoon het contact blijven houden.
Wat we niet willen, is dat wij haar 'dwingen' om naar het VWO te gaan en dat dan te zien dat ze in die klas weer geheel alleen komt te staan. Liever heb ik een eigen keuze, ook als dat betekent dat ze voet bij stuk houdt en naar de HAVO gaat.
Vraag dus voor hier: wie heeft er ervaring met een dergelijke situatie, wat werd de keuze (en met welke argumenten) en hoe heeft het uitgepakt?

Kaaaaaaaatje
10-06-2025 om 19:54
Ik zou haar de HAVO laten doen maar wel inzetten op een aanvulling in het profiel zodat ze door kan stromen naar het VWO.
Als ze aangeeft dat ze veel stress heeft dan lijkt het me heel goed er niet te veel druk op komt te liggen, enhet lijkt me goed om met haar te praten waar de stress vandaan komt en hoe ze dat kan relativeren, want dit is rottig voor alle partijen.

Miepjecody
10-06-2025 om 20:46
Joszy schreef op 10-06-2025 om 19:18:
[..]
Waarom zou je dat afspreken? Misschien wil ze na de havo wel naar het hbo, of naar het mbo, of gaan werken. Mag dat dan niet?
Nou precies dit!

EmmaT
10-06-2025 om 21:18
Ik ben vroeger zelf van vwo naar havo 'afgestroomd' omdat ik niets uitvoerde en heel erg ongelukkig was. Mijn ouders vonden het dood-eng want ik kon (en kan) erg goed leren, maar in 3 havo bloeide ik helemaal op. De mentaliteit is echt anders en dat paste beter bij mij. Na de havo heb ik met veel plezier een hbo opleiding gevolgd en na mijn 40e een master gehaald. Nooit ergens spijt van gehad.

Kimdekim
10-06-2025 om 21:18
Heel eerlijk zou ik vroeger gezegd hebben: er uit halen wat er in zit dus VWO. Maar ik denk dat nu anders over. Als het kind zo'n duidelijke voorkeur heeft zou ik er in me gaan. Mocht ze straks toch liever naar de universiteit willen kan ze met enkele uitzonderingen daargelaten via haar propedeuse doorstromen naar de uni. Dan verliest ze er niet eens tijd mee.

afrodite05
10-06-2025 om 21:39
Ik had een paar jaar geleden een mentorleerling die hetzelfde wilde. Prima. Ze scoort nu goed op havo maar, wat ik belangrijker vind, heeft het ook fijn naar haar zin op school.
Ik zou inderdaad wel meekijken naar een goed vakkenpakket waarmee ze tzt (als zij dat wil) nog wel door kan stromen naar vwo, na het examen havo.

Daglichtlamp
10-06-2025 om 21:50
Tja, ik was ook zo'n voorzichtige leerling, dus ik koos voor havo, waar ik ook vwo had kunnen doen. Ik bloeide op toen ik na 4 havo alsnog overstapte naar 5 vwo. Mijn cijfers gingen toen gemiddeld nog een punt omhoog (en ze waren dus al goed, daarom mocht ik 5 havo overslaan). Mijn conclusie was dat ik op vwo minder hard hoefde te werken dan op de havo, en dat mijn resultaten ook nog eens veel beter waren.

famke76
10-06-2025 om 21:58
Onze middelste wilde ook niet naar het VWO. Leert makkelijk en is superslim, maar ook wat gemakzuchtig wat leren betreft. En hij wilde genoeg tijd overhouden voor sport en sociaal leven.
We hebben hem naar de HAVO laten gaan. Die heeft hij gehaald. Elk jaar met de hakken over de sloot. Maar met een leuke vriendengroep en die waren ook de reden dat hij zijn best nog wat deed. Hij wilde bij hun in de klas/het jaar blijven. Keuze was goed, vooral ook omdat ik vaak zie dat de meeste VWO kinderen kiezen voor een HBO opleiding ipv universiteit. En ik zie ook veel (jongens) in mijn omgeving alsnog afstromen naar de HAVO.
(Maar eerlijk, in eerste instantie vond ik het wel zonde, omdat hij de capaciteit wel had. Alleen wist ik ook dat hij niet de inzet zou geven die nodig zou zijn)
Hij doe nu een HBO studie met veel plezier.

Due-scimmie
10-06-2025 om 22:16
kenfan schreef op 10-06-2025 om 19:07:
Wordt het een dik vwo-advies, of een krap vwo-advies? Bij een vette vwo-score zou ik het zonde vinden voor de havo kiezen. Voordat ik zou capituleren, zou ik toch eerst wel willen weten hoe haar docent(en) er tegenaan kijken. Ik zou de situatie voorleggen aan de mentor, en dan samen met dochter een afspraak maken.
Waarom? Het gaat toch om wat zij wil. Er zijn ook mensen timmerman die universiteit hadden kunnen doen.
Ik had wel naar vwo gekund, maar zag mezelf niet naar universiteit gaan dus gewoon havo gedaan. 20 jaar kater nog geen moment spijt van gehad.

madee
10-06-2025 om 22:36
Belangrijkste vind ik dat een kind lekker in z’n vel zit en achter de keuze staat. In dit geval Havo dus. VWO is flink aanpoten, vooral in de bovenbouw. Dan heb je wel motivatie nodig en die heeft je dochter (nu) niet. Mocht ze later toch naar de universiteit willen, dan kan ze met Havo diploma een jaar HBO doen voor propedeuse en daarmee naar de unief.

Annaniem2023
10-06-2025 om 23:03
”… omdat ik vaak zie dat de meeste VWO kinderen kiezen voor een HBO opleiding ipv universiteit.”
ik snap niet waar je “de meeste kinderen” vandaan haalt. De meeste vwo-kinderen kiezen in mijn omgeving voor de universiteit, de meeste havo-kinderen voor het hbo. Dat schrijf je allemaal met kleine letters trouwens.

kenfan
11-06-2025 om 00:08
Due-scimmie schreef op 10-06-2025 om 22:16:
[..]
Waarom? Het gaat toch om wat zij wil. Er zijn ook mensen timmerman die universiteit hadden kunnen doen.
Ik had wel naar vwo gekund, maar zag mezelf niet naar universiteit gaan dus gewoon havo gedaan. 20 jaar kater nog geen moment spijt van gehad.
Als volwassene kun je net iets verder kijken dan de gemiddelde veertienjarige. Ouders zien een kind dat gemakkelijk leert, kind ervaart stress. Als ouder zou ik dan graag willen horen van een docent of mijn beeld klopt , en wat de oorzaak is van die stress. Want als het kind faalangstig of perfectionistisch is, wil niet zeggen dat dat op de havo minder wordt.
Havoklassen zijn vaak wat rumoeriger dan de gemiddelde vwo-klas. Goede cijfers halen door gewoon op te letten in de klas, zou dan ook wat moeizamer kunnen gaan.
En van die timmermannen die ook vwo hadden kunnen doen ..tsja. Dat weet je pas als je het echt gedaan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=EYVAdC_X5_g
EmmaT
11-06-2025 om 05:47
kenfan schreef op 11-06-2025 om 00:08:
[..]
Als volwassene kun je net iets verder kijken dan de gemiddelde veertienjarige. Ouders zien een kind dat gemakkelijk leert, kind ervaart stress. Als ouder zou ik dan graag willen horen van een docent of mijn beeld klopt , en wat de oorzaak is van die stress. Want als het kind faalangstig of perfectionistisch is, wil niet zeggen dat dat op de havo minder wordt.
Havoklassen zijn vaak wat rumoeriger dan de gemiddelde vwo-klas. Goede cijfers halen door gewoon op te letten in de klas, zou dan ook wat moeizamer kunnen gaan.
En van die timmermannen die ook vwo hadden kunnen doen ..tsja. Dat weet je pas als je het echt gedaan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=EYVAdC_X5_g
Dat klopt Kenfan, ouders zouden dat moeten (laten) onderzoeken bij hun kind. Mijn ouders hebben dat vroeger ook gedaan, maar er kwam niks uit. Behalve dan dat ik een echte vwo'er zou zijn met ruimtelijk inzicht en zeker geen faalangst. En toch werd het havo, gelukkig maar! Niet alles is maakbaar, het loopt zoals het loopt. Je wordt door veel meer dingen gevormd dan alleen het zoveel mogelijk obstakels wegnemen en altijd maar het beste uit jezelf halen. Vergeet niet dat veel dertigers thuis zitten met een burn-out.
En je hebt gelijk: de academicus die timmerman werd kan een karikatuur zijn, maar het gebeurt vaker dan je denkt. Omgekeerd ook trouwens.
Filmpje niet gezien, vriendmans slaapt naast mij en die wil ik niet wakker maken op dit uur, haha

tsjor
11-06-2025 om 07:49
Ik begrijp het niet zo goed: 'Liever heb ik een eigen keuze, ook als dat betekent dat ze voet bij stuk houdt en naar de havo gaat.'. Die eigen keuze heb je toch? Of wiens eigen keuze bedoel je dan? Als ze zegt dat ze naar vwo gaat is het dan meteen goed en moet ze voor havo 'voet bij stuk' houden?
'Ook kan ze natuurlijk in de pauzes en zo gewoon het contact blijven houden.' In theorie kan dat, in de praktijk loopt dat niet zo is mijn ervaring. Ik had ook een vriendinnenclub de eerste 3 jaar (verlengde brugklas), zij gingen naar havo, ik naar vwo, maar daarna verwaterde het contact snel. Op vwo had ik minder vriendinnen.
Maar ik zou haar eigen verhaal en je eigen observaties over het maken van huiswerk serieus nemen: zelf zegt ze dat het te moeilijk is en haar huiswerk maakt ze in tranen. Dan is er iets wat niet goed gaat.
Je dochter maakt een eigen keuze, ze heeft argumenten die hout snijden. Wat is het probleem. Op feestjes kun je altijd zeggen: ze zit op havo, eigenlijk kon ze naar vwo, maar dat wilde ze niet. Klinkt goed toch?

IMI-x2
11-06-2025 om 08:10
Ik zou haar ook havo laten doen. Tegelijkertijd zou ik willen weten waarom ze haar huiswerk in tranen doet/deed. Perfectionisme, faalangst, overprikkeldheid? Want als dat het is, neemt ze dat gewoon mee naar de havo. Dan heeft ze even wat hulp nodig, om de rest van haar leven hopelijk verder te kunnen zonder last van die vervelende dingen.

famke76
11-06-2025 om 08:26
Annaniem2023 schreef op 10-06-2025 om 23:03:
”… omdat ik vaak zie dat de meeste VWO kinderen kiezen voor een HBO opleiding ipv universiteit.”
ik snap niet waar je “de meeste kinderen” vandaan haalt. De meeste vwo-kinderen kiezen in mijn omgeving voor de universiteit, de meeste havo-kinderen voor het hbo. Dat schrijf je allemaal met kleine letters trouwens.
Vind je die sneer met kleine letters echt nodig? Je snapt geloof ik wel wat er staat.
En het kan toch zo zijn dat het in jou omgeving anders is? Dit is wat ik waarneem. En ik heb kinderen in de leeftijd van 17, 19 en 21. Dus zie veel leeftijdsgenoten/vrienden van hun.