Cato45
10-06-2025 om 18:39
verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO
Onze dochter (14) heeft in 2 HAVO/VWO het advies VWO gekregen. Het moet heel raar lopen wil dat advies nog worden aangepast op basis van de laatste toetsweek.
Haar redenen zijn als volgt: in de eerste plaats is ze van mening dat ze nu al erg hard moet werken en ze is bang dat ze het niet redt op het VWO. Ze heeft veel stress. In de tweede plaats heeft ze nu eindelijk een erg leuke vriendengroep waarvan de meesten naar de HAVO gaan. Zij wil dit contact niet verliezen en is bang dat dat wel gebeurt als ze naar het VWO gaat.
Ons beeld bij haar redenen is zo: ze werkt niet hard, helemaal niet. Ze let goed op in de les en hoeft daardoor nauwelijks te leren thuis. Wel klopthet dat ze snel in de stress schiet. Huiswerk maken gaat vaak met tranen gepaard.
De vriendenclub is inderdaad fijn,onze dochter heeft het eerste half jaar van de brugklas heel erg moeten zoeken naar aansluiting (ik heb hier nog een topic voor geopend destijds). Wij zijn blij dat ze nu zo'n leuke club heeft. Aan de andere kant is dit ook maar heel betrekkelijk, want er zullen vroeg of laat andere roosters komen (in HAVO 4 ander vakkenpakket) en mogelijk blijven er kinderen uit de vriendengroep zitten. Ook kan ze natuurlijk in de pauzes en zo gewoon het contact blijven houden.
Wat we niet willen, is dat wij haar 'dwingen' om naar het VWO te gaan en dat dan te zien dat ze in die klas weer geheel alleen komt te staan. Liever heb ik een eigen keuze, ook als dat betekent dat ze voet bij stuk houdt en naar de HAVO gaat.
Vraag dus voor hier: wie heeft er ervaring met een dergelijke situatie, wat werd de keuze (en met welke argumenten) en hoe heeft het uitgepakt?

Renmuis
11-06-2025 om 09:14
Ik vind dat jullie wel erg makkelijk denken. Zo vanzelfsprekend is doorstromen niet, en bij een universitaire studie vallen studenten met een havo + hbo propedeuse achtergrond veel vaker uit dan studenten met een vwo-diploma. Havo is uiteraard helemaal prima als het bij je past, maar dat lees ik hier niet. Ik lees hier veel onzekerheid, en ik ben er helemaal niet van overtuigd dat havo de oplossing is. Voor een vwo kind kan havo juist pittiger zijn, omdat ze de stof anders benaderen (net als dat hb'ers onderpresteren als ze niet intellectueel uitgedaagd worden).
Ik denk wel dat je gelijk hebt en haar inderdaad niet moet dwingen naar het vwo te gaan, maar ik zou er wel een paar goede gesprekken aan wijden. Het is belangrijk dat zij op haar plek zit. Ik heb ervaring trouwens: na de tweede stroomden mijn twee beste vriendinnen af naar de havo. Ik wilde ook, en heb toen echt een paar toetsen expres verpest, maar ik stond er al te goed voor en voor mijn mentor was het geen optie. Ik heb ASS, dus voor mij was het sociaal ook nooit makkelijk, en in 3vwo was ik een poosje echt eenzaam, maar achteraf heel blij dat het zo gegaan is. Ik vind schools leren vreselijk, heb een hekel aan huiswerkopdrachten en ik denk niet dat ik het hbo gered had.

Peaches
11-06-2025 om 09:33
tsjor schreef op 11-06-2025 om 07:49:
Wat is het probleem. Op feestjes kun je altijd zeggen: ze zit op havo, eigenlijk kon ze naar vwo, maar dat wilde ze niet. Klinkt goed toch?
Of je zegt: ze zit nu in de vierde en ze heeft het reuze naar haar zin! Klinkt nog beter, vind ik.

Mevrouw75
11-06-2025 om 09:51
ik zou vooral wat gesprekken hebben over die onzekerheid.
De keuze van je dochter is een korte-termijn keuze, gebaseerd op angst.
‘Lekker naar de havo’ is een mantra hier trouwens. Kijk naar je kind, wat voor type is ze.

Ademes
11-06-2025 om 11:36
Tja, hier ook een verhaal van een andere kant. Bij een van onze kinderen zaten we met een vergelijkbare keuze. We hebben veel gesprekken gehad, ook met mentor en decaan, en uiteindelijk is er toch gekozen voor vwo. Nu, bijna 10 jaar later is kind heel blij dat we toen niet 'klakkeloos' diens mening hebben overgenomen. Het was inderdaad wat Mevrouw75 zegt een korte termijn keuze, ingegeven door angst om te falen en de groepsdruk van vrienden. We vinden van onze jongeren dat hun hersenen nog niet genoeg ontwikkeld zijn om voor hun 18e auto te rijden, te stemmen of alcohol te gebruiken. Dit is een keuze die lang doorwerkt in een leven. Ik zeg niet dat het later onmogelijk is om nog een vwo-diploma te halen, maar het wordt wel een stuk lastiger.
En wat betreft de vriendengroep, die van klas 2 en 3 bleef niet. Pas na het uiteindelijke vakkenpakket ontstonden bij onze kinderen wat meer vastere groepen.
Hiermee wil ik ook niet zeggen dat ze níet naar de havo moet, maar ik zou er wel heel gedegen over nadenken en praten met elkaar en deskundigen van school.

Due-scimmie
11-06-2025 om 12:56
Ademes schreef op 11-06-2025 om 11:36:
Dit is een keuze die lang doorwerkt in een leven. Ik zeg niet dat het later onmogelijk is om nog een vwo-diploma te halen, maar het wordt wel een stuk lastiger.
Waar een wil is is een weg. Wil kind van to uiteindelijk naar de Uni zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Mijn broer volgde de route havo, afstemmen naar mbo, daarna hbo en na 8 jaar werken universiteit. En sommige gaan van havo naar mbo of na havo naar vwo. Zolang werkt die keuze in mijn ogen niet door als kind uiteindelijk iets anders wil

Ademes
11-06-2025 om 13:02
Due-scimmie schreef op 11-06-2025 om 12:56:
[..]
Waar een wil is is een weg. Wil kind van to uiteindelijk naar de Uni zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Mijn broer volgde de route havo, afstemmen naar mbo, daarna hbo en na 8 jaar werken universiteit. En sommige gaan van havo naar mbo of na havo naar vwo. Zolang werkt die keuze in mijn ogen niet door als kind uiteindelijk iets anders wil
Die voorbeelden ken ik ook. Mijn partner is hier zelfs een heel goed voorbeeld van. Hij komt uit een gezin waar werken belangrijker was dan studeren, dus toen er sprake van was om af te stromen, was die keuze snel gemaakt. Maar ook hij zegt, als ik het vwo in een keer had kunnen doen, dan was dat echt veel makkelijker geweest. Achteraf had hij het toch fijn gevonden als zijn ouders hem toen iets meer hadden gestimuleerd. Daarnaast ken ik ook veel jongeren bij wie het niet is gelukt om later nog door te stromen.
En ik zeg ook niet dat het kind perse naar het vwo moet. Maar wel dat ik het met de vorige poster eens was dat het niet een korte termijn keuze moet zijn. Zeker als het kind in de ogen van school het makkelijk aan kan.

Due-scimmie
11-06-2025 om 13:24
Ademes schreef op 11-06-2025 om 13:02:
[..]
Die voorbeelden ken ik ook. Mijn partner is hier zelfs een heel goed voorbeeld van. Hij komt uit een gezin waar werken belangrijker was dan studeren, dus toen er sprake van was om af te stromen, was die keuze snel gemaakt. Maar ook hij zegt, als ik het vwo in een keer had kunnen doen, dan was dat echt veel makkelijker geweest. Achteraf had hij het toch fijn gevonden als zijn ouders hem toen iets meer hadden gestimuleerd. Daarnaast ken ik ook veel jongeren bij wie het niet is gelukt om later nog door te stromen.
Mijn broer werd wel gestimuleerd maar bleef 2 keer achter elkaar zitten. Maar uiteindelijk heeft hij ook van deze route geleerd. Toen hij zelf het belang in ging zien, gingen de vervolgstudies ook makkelijker.

BritgetJones007
11-06-2025 om 13:30
Joszy schreef op 10-06-2025 om 19:18:
[..]
Waarom zou je dat afspreken? Misschien wil ze na de havo wel naar het hbo, of naar het mbo, of gaan werken. Mag dat dan niet?
Natuurlijk mag dat. Ik verwoord mij inderdaad niet helemaal hoe ik het bedoel.
Ik zou het persoonlijk ook zonde vinden, dat dit meisje na de havo geen vwo zou gaan doen. Niet omdat ze naar de universiteit moet, maar als ze dat zou willen wel zou kunnen en de opties groter zijn. Ook op latere leeftijd als ze dat zou willen.
In de situatie van TO zou ik dochter naar de Havo laten gaan, vooral omdat ze het nu zo leuk heeft met haar groep. Heel erg belangrijk dit.
Maar ik zou wel het gesprek aangaan, of dochter er voor open staat om na de havo vwo te willen doen.
Niet omdat ze moet, maar iets om over na te denken.

BritgetJones007
11-06-2025 om 13:36
en wat ook belangrijk is voor haar welbevinden: plan een gesprek met haar mentor en bespreek haar stressgevoel met huiswerk maken. Wat zit daarachter en kan school jou dochter daarvoor iets bieden om stressgevoel te verminderen

MamaE
11-06-2025 om 14:01
Ik zou hier niet zonder meer in meegaan. Niet omdat ik iets tegen de havo heb of dat niet goed genoeg vindt, maar omdat ik vind dat je niet altijd per se je vrienden hoeft te volgen. Zou je het ook oké vinden als je kind na de basisschool naar havo wil ipv vwo omdat de vriendinnen dat ook doen? Is er een garantie dat ze op de havo bij haar vriendinnen in de klas komt? Want anders zit je nog de hele dag in een andere klas zonder vriendinnen en dat kan dan net zo goed op vwo.
Na de derde klas kies je een vakkenpakket. Kies je dan ook wat je vrienden kiezen? Of wat je zelf wil en waar je misschien mee verder wil?
Over stress en tranen bij het huiswerk zou ik wel met school contact opnemen, waarschijnlijk al eerder. Dat staat voor mij los van het havo vs vwo verhaal.
Kijk wat daar anders aan kan. Bijvoorbeeld eerder beginnen of anders verdelen, hulp bij plannen?

HS26
11-06-2025 om 14:14
Liever met plezier naar HAVO dan met tegenzin VWO. Na 5 Havo ziet ze wel verder, alsnog VWO of niet. Ok, heeft ze er een jaar langer over gedaan. Zou er geen probleem van maken.

Izza
11-06-2025 om 14:33
Kijk naar je kind. Is het een echt vwo kind? Die niet alleen heel snel en makkelijk leert. Maar ook graag wil leren. Graag leest, onderzoek doet, kritisch is. En heeft ze enig idee wat ze wil hierna? De universiteit is gericht op onderzoek doen, nieuwe innovaties en kennis opdoen. Vwo kinderen zijn individualistischer. Op de havo is het wat gemoedelijker. Ze komen later in de hogere uitvoerende beroepen terecht. De vwo klassen die ik ken en kende zijn echt wat serieuzer. Het gaat sneller. En daar moet je tegen kunnen.
Natuurlijk kan ze doorstromen maar dat is echt erg lastig. Hbo met propedeuse is af te raden. Zeer veel uitval vanwege onvoldoende basis. Het hbo is niet te vergelijken met de universiteit. Hbo en dan master (eventueel met een schakeljaar) is eerder aan te raden.
Kortgezegd als je naar de universiteit wilt is het vwo de basis en niet de havo. Andersom is veel eenvoudiger. Van vwo naar hbo gaat prima.

Marty1984
11-06-2025 om 14:39
Ik zou geen zin hebben om 4 jaar te trekken en te sleuren aan een kind dat niet wil studeren. Dan maar HAVO.
Hoogstens zou ik wel mijn poot proberen stijf te houden als de helft van haar vrienden 3HAVO niet haalt en naar 3 of 4VMBO gaat.
Ze kan an sich VWO aan, dan gaat ze zich niet steendood zitten vervelen op 't VMBO.

Temet
11-06-2025 om 14:49
" Hoogstens zou ik wel mijn poot proberen stijf te houden als de helft van haar vrienden 3HAVO niet haalt en naar 3 of 4VMBO gaat"
Daar is nog een extra argumentje voor: als je een Havo-diploma hebt, heb je een startkwalificatie en ben je niet meer leerplichtig, ook al ben je nog geen 18.
Dat geldt niet voor je VMBO-diploma. Dus als je ooit op een punt komt dat je nog minderjarige kind graag zo snel mogelijk van school af wil, dan kan Havo wel eens de meest efficiënte route zijn.

kenfan
11-06-2025 om 15:34
Izza schreef op 11-06-2025 om 14:33:
Kijk naar je kind. Is het een echt vwo kind? Die niet alleen heel snel en makkelijk leert. Maar ook graag wil leren. Graag leest, onderzoek doet, kritisch is. En heeft ze enig idee wat ze wil hierna? De universiteit is gericht op onderzoek doen, nieuwe innovaties en kennis opdoen. Vwo kinderen zijn individualistischer. Op de havo is het wat gemoedelijker. Ze komen later in de hogere uitvoerende beroepen terecht. De vwo klassen die ik ken en kende zijn echt wat serieuzer. Het gaat sneller. En daar moet je tegen kunnen.
Natuurlijk kan ze doorstromen maar dat is echt erg lastig. Hbo met propedeuse is af te raden. Zeer veel uitval vanwege onvoldoende basis. Het hbo is niet te vergelijken met de universiteit. Hbo en dan master (eventueel met een schakeljaar) is eerder aan te raden.
Kortgezegd als je naar de universiteit wilt is het vwo de basis en niet de havo. Andersom is veel eenvoudiger. Van vwo naar hbo gaat prima.
In een aantal gevallen is het ook mogelijk om met een havodiploma een verkorte hbo-opleiding te doen. Ook is de aansluiting havo - hbo niet altijd optimaal. De hbo-reus hier was een paar jaar geleden in opspraak omdat het een didactisch concept omarmd had dat neer kwam op ' zoek het zelf maar uit ' (ik heb het weer even opgezocht High Impact Learning that Lasts, een drama ). Een nichtje dat een WO-master deed na een hbo-opleiding ervoer de uni als veel gestructureerder.