Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO

Cato45

Cato45

11-06-2025 om 18:34 Topicstarter

Dank voor alle reacties. Daar heb ik al veel aan.

Het gesprek gaan we sowieso met haar nog aan. De mentor heb ik gisteren gesproken, zijn woorden: "De docenten zijn unaniem over VWO advies, zonde als zij dat niet gaat doen." Ze staat op VWO niveau een 7,6 gemiddeld en dat wordt naar beneden gehaald door met name de minder relevante vakken als muziek en BV. Ze is een typisch VWO kind in de zin van intelligentie en leergierigheid. Lezen doet ze niet.

Haar stress en tranen komen voort uit perfectionisme en/of faalangst. Dit zal ze ook op de HAVO houden is mijn inschatting. We hebben er al wel hulp voor gehad, het gaat iets beter, maar een cijfer lager dan een 7 is nog steeds onverdraaglijk in haar ogen. Wij hebben bij de eerste onvoldoende op taart getrakteerd om aan te geven dat het niet het eind van de wereld was.

Met betrekking tot haar vrienden: ze is vanuit groep 8 naar een andere school gegaan dan haar BFF, omdat haar BFF gymasium ging doen en zij dat niet aandurfde (en ook geen interesse had in Grieks en Latijn). Wij vonden het sterk van haar dat ze koos voor de school waar zij naartoe wou en niet voor haar BFF. Vervolgens heeft ze het op haar school in de brugklas erg zwaar gehad in sociaal opzicht. Ik denk dat haar wens om nu voor haar vrienden te kiezen, voortvloeit uit de eerdere beslissing die ze nam en de consequenties die dat had. Op zich begrijpelijk, maar niet perse een goed argument om nu te kiezen een gelijk schoolniveau als dat van haar vrienden vind ik.

Ik heb met de mentor ook gesproken over nu HAVO doen en aansluitend VWO, dat kan altijd natuurlijk, maar hij gaf wel duidelijk aan dat hij dat in haar geval echt een onlogische keuze zou vinden.

Iemand schreef hier iets over dat ik nog altijd op verjaardagen kon zeggen dat mijn dochter geen VWO wilde doen maar het wel kan. De suggestie dat ik nadenk over het opvolgen van het advies van de mentor omdat ik dan op verjaardagen kan opscheppen, werp ik verre van mij. Ik wil het beste voor mijn kind. En dat is niet altijd datgene wat het kind zelf wil - kijk maar naar de discussies die de meesten van ons met onze kinderen hebben over schermtijd. 

Eerst havo en dan vwo lijkt mij heel onlogisch. Ze is dan klaar met de middelbare en sluit een tijdperk af. Samen met alle vrienden. Wie wil er dan nog 1 of 2 jaar naar de middelbare school tussen jongere kinderen waar je verder niets mee hebt? Iedereen om je heen is gaan studeren en heeft een totaal ander (meer volwassen) leven met alle vrijheid. Dat zou als een enorme stap terug voelen. Zeker op die leeftijd. En 2x achter elkaar alle stress van examens doen. Terwijl de dochter van To daar niet mee om kan gaan. 

Izza schreef op 11-06-2025 om 18:42:

Eerst havo en dan vwo lijkt mij heel onlogisch. Ze is dan klaar met de middelbare en sluit een tijdperk af. Samen met alle vrienden. Wie wil er dan nog 1 of 2 jaar naar de middelbare school tussen jongere kinderen waar je verder niets mee hebt? Iedereen om je heen is gaan studeren en heeft een totaal ander (meer volwassen) leven met alle vrijheid. Dat zou als een enorme stap terug voelen. Zeker op die leeftijd. En 2x achter elkaar alle stress van examens doen. Terwijl de dochter van To daar niet mee om kan gaan.

Genoeg mensen die na het vmbo de keuze maken voor de havo. Waarom zou vwo na havo dan zo gek zijn?

weet je, als het echt een vwo kind is en naar de Univ wil, kan dat altijd nog. Laat je kind nu de keuze maken. 

Due-scimmie schreef op 11-06-2025 om 19:00:

[..]

Genoeg mensen die na het vmbo de keuze maken voor de havo. Waarom zou vwo na havo dan zo gek zijn?

Natuurlijk zijn er wel wat die dat doen. Maar havo geeft al toegang tot het hoger onderwijs en vmbo niet. Daarna gaat iedereen studeren. Vaak in een andere stad of op kamers. Een heel nieuw en volwassen leven. En dochter blijft dan achter om nogmaals de middelbare te doen. Voor een studie die ze nu ook prima aankan. En dochter hangt erg aan haar vriendinnen. Die zijn dan ook weg. Terwijl je midden in een klas komt met onbekende kinderen die al 5 a 6 jaar samen zijn. 

lekker naar de havo laten gaan inderdaad. Mocht ze toch naar de universiteit willen kan dat al na 1 jaar (propedeuse) op het HBO. Dat is nog sneller dan vanaf havo 5 instromen naar vwo 5. 

Izza schreef op 11-06-2025 om 19:54:

[..]

Natuurlijk zijn er wel wat die dat doen. Maar havo geeft al toegang tot het hoger onderwijs en vmbo niet. Daarna gaat iedereen studeren. Vaak in een andere stad of op kamers. Een heel nieuw en volwassen leven. En dochter blijft dan achter om nogmaals de middelbare te doen. Voor een studie die ze nu ook prima aankan. En dochter hangt erg aan haar vriendinnen. Die zijn dan ook weg. Terwijl je midden in een klas komt met onbekende kinderen die al 5 a 6 jaar samen zijn.

Natuurlijk gast iedereen na de havo studeren, na vmbo tl ga je ook studeren.

MBO, HBO, WO zijn allemaal studenten.

Ongeveer 10-20% maakt de overstap van havo naar VWO, van tl naar havo is maar 5-10%

Ergens ben ik stiekem benieuwd of mensen even schouder ophalend zouden reageren als het om havo en vmbo zou gaan.

Ik schrik er trouwens best wel van hoeveel mensen klakkeloos zouden meegaan met de keuze van een kind gebaseerd op faalangst en meeloopgedrag. En ook het beeld dat soms geschetst wordt van het vwo - of daar niet ook gewoon normale pubers zitten die liever gamen, tiktokken en rondhangen dan huiswerk maken. 

Ysenda schreef op 11-06-2025 om 22:25:

[..]

Natuurlijk gast iedereen na de havo studeren, na vmbo tl ga je ook studeren.

MBO, HBO, WO zijn allemaal studenten.

Ongeveer 10-20% maakt de overstap van havo naar VWO, van tl naar havo is maar 5-10%

Hier is de overstap VMBO-HAV0 ook kleiner dan van HAVO naar VWO. 
Zou dat er mede te maken kunnen hebben met het feit dat VMBO vaak op een eigen locatie zit en HAVO VWO op een eigen locatie? Ik kan me voorstellen dat overstappen binnen 1 locatie een kleinere stap is dan overstappen en dan meteen naar een nieuwe plek moeten.

Renmuis schreef op 11-06-2025 om 23:31:

Ergens ben ik stiekem benieuwd of mensen even schouder ophalend zouden reageren als het om havo en vmbo zou gaan.

Ik schrik er trouwens best wel van hoeveel mensen klakkeloos zouden meegaan met de keuze van een kind gebaseerd op faalangst en meeloopgedrag. En ook het beeld dat soms geschetst wordt van het vwo - of daar niet ook gewoon normale pubers zitten die liever gamen, tiktokken en rondhangen dan huiswerk maken.

Ik wel. Overigens zie ik het niet als schouderophalend maar als je kind de ruimte geven om (met hulp) zelf keuzes te maken en datgene te doen waarvan hij/zij denkt het meest gelukkig te worden. Twee van mijn kinderen hebben gekozen voor het vmbo en zitten nu met veel plezier op het mbo terwijl ze beiden prima een havo diploma hadden kunnen halen. 

Cato45 schreef op 11-06-2025 om 18:34:

Dank voor alle reacties. Daar heb ik al veel aan.

Het gesprek gaan we sowieso met haar nog aan. De mentor heb ik gisteren gesproken, zijn woorden: "De docenten zijn unaniem over VWO advies, zonde als zij dat niet gaat doen." Ze staat op VWO niveau een 7,6 gemiddeld en dat wordt naar beneden gehaald door met name de minder relevante vakken als muziek en BV. Ze is een typisch VWO kind in de zin van intelligentie en leergierigheid. Lezen doet ze niet.

Haar stress en tranen komen voort uit perfectionisme en/of faalangst. Dit zal ze ook op de HAVO houden is mijn inschatting. We hebben er al wel hulp voor gehad, het gaat iets beter, maar een cijfer lager dan een 7 is nog steeds onverdraaglijk in haar ogen. Wij hebben bij de eerste onvoldoende op taart getrakteerd om aan te geven dat het niet het eind van de wereld was.

Met betrekking tot haar vrienden: ze is vanuit groep 8 naar een andere school gegaan dan haar BFF, omdat haar BFF gymasium ging doen en zij dat niet aandurfde (en ook geen interesse had in Grieks en Latijn). Wij vonden het sterk van haar dat ze koos voor de school waar zij naartoe wou en niet voor haar BFF. Vervolgens heeft ze het op haar school in de brugklas erg zwaar gehad in sociaal opzicht. Ik denk dat haar wens om nu voor haar vrienden te kiezen, voortvloeit uit de eerdere beslissing die ze nam en de consequenties die dat had. Op zich begrijpelijk, maar niet perse een goed argument om nu te kiezen een gelijk schoolniveau als dat van haar vrienden vind ik.

Ik heb met de mentor ook gesproken over nu HAVO doen en aansluitend VWO, dat kan altijd natuurlijk, maar hij gaf wel duidelijk aan dat hij dat in haar geval echt een onlogische keuze zou vinden.

Iemand schreef hier iets over dat ik nog altijd op verjaardagen kon zeggen dat mijn dochter geen VWO wilde doen maar het wel kan. De suggestie dat ik nadenk over het opvolgen van het advies van de mentor omdat ik dan op verjaardagen kan opscheppen, werp ik verre van mij. Ik wil het beste voor mijn kind. En dat is niet altijd datgene wat het kind zelf wil - kijk maar naar de discussies die de meesten van ons met onze kinderen hebben over schermtijd.

Het perfectionisme verdwijnt niet als ze havo gaat doen, maar ze voldoet dan wel veel makkelijker aan de door haarzelf opgelegde lat. 
Mijn stiefzoon deed twee jaar lang vwo en blokte zich suf, want een 6 was niet genoeg. Zowel zijn mentor als mijn man vonden het "zonde" als hij afstroomde.. Zonde van wat?! Hij blijft gewoon even slim, ik vind het eerder "zonde" als een kind 6 jaar op lang op zijn tenen loopt. Iedereen kan zo veel vinden, het enige dat belangrijk is, is het kind. Gelukkig waren zijn moeder en ik het heel erg eens en zit hij inmiddels op de havo. Wat een verademing: meer tijd voor leuke dingen, een ontspannen puber en nog steeds fantastische cijfers. Echt, kijk naar jouw kind en laat die mentor lekker lullen. Als ze later naar de uni wil, kan dat altijd nog. 

De vraag is dus of ze op de havo echt minder hard gaat werken dan op het vwo. Mijn conclusie was dus toen ik na 4 havo uiteindelijk tot overstapte naar 5 vwo dat ik daar dus juist met minder hard werken een nog beter resultaat haalde. Bij mij paste vwo juist veel beter.

De combinatie faalangst/perfectionisme is een bijzonder slechte. Als het dan ook nog samengaat met andere moeilijlheden die to beschrijft wordt het nog veel ongewikkelder voor de dochter. Ik zou het zeker serieus oppakken, maar het zijn geen dingen die je in een paar maanden 'wegwerkt' zodat dochter alsnog fluitend en graag naar het vwo gaat. 
Iemand verbaasde zich hier over het schouderophalen van veel ouders, maar ik zou dit hier eerder schouderophalen noemen (werk het even weg, en dan door) 
Bespreek met haar eerlijk hoe het zit, wat je zorgen zijn en dat er sowieso iets zou moeten gebeuren aan haar moeilijlheden, of ze nou havo of vwo doet. Leg haar ook uit dat ze een pakket kan kiezen waarmee ze alsnog naar vwo kan als ze dat misschien straks wél ambieert. 

Wat iemand anders zei: ik geloof ook dat als de keuze havo of vmbo was geweest er veel meer ouders in de hoogste bomen zouden zitten. 

Als haar belangrijkste motief is dat ze denkt op havo alleen maar 8 of meer te kunnen halen, dan zou ik daar een serieus gesprek over hebben, want dat is niet zo. Zeker niet als ze denkt dat het 'toch wel gemakkelijk' is. 
Maar ik zou me ernstig zorgen maken over de tranen bij het huiswerk maken, naar de mogelijke oorzaken is al gekeken, maar zo wil je niet dat je kind nog 4 jaar doorbrengt. 
Geen interesse in lezen, huiswerk maken, vriendinnen belangrijk, waar heeft ze nog meer interesse in, wat houdt haar bezig, welke hobby's heeft ze. Op basis daarvan kun je ook enigszins zien welke richting haar verdere leven op zou kunnen gaan, welk pad ze mogelijk zal volgen. 

De meeste leerlingen die later nog overstappen, doen dat omdat ze op het moment zelf dat niveau niet aankonden. Leerlingen die zijn afgestroomd en vervolgens als nog naar de havo of vwo willen. Of leerlingen die het maar amper aankunnen en waarvan verwacht wordt dat het later toch een keertje spaak loopt, dus waarvan het beter is om rustig te beginnen. 

Maar bij deze leerling is vanuit school geen enkele twijfel over of zij het kan halen. Dat zit alleen bij haar. En dat verandert niet als ze naar de havo gaat. Het is dan nog steeds huiswerk maken en woordjes leren en po's maken. Als ik naar een gemiddelde vwo leerling kijk, heb ik niet het idee dat zij veel langer aan hun huiswerk zitten dan een gemiddelde havoleerling. Ik zou echt eerst insteken op die faalangst. Want dat blijft haar achtervolgen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.