Cato45
10-06-2025 om 18:39
verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO
Onze dochter (14) heeft in 2 HAVO/VWO het advies VWO gekregen. Het moet heel raar lopen wil dat advies nog worden aangepast op basis van de laatste toetsweek.
Haar redenen zijn als volgt: in de eerste plaats is ze van mening dat ze nu al erg hard moet werken en ze is bang dat ze het niet redt op het VWO. Ze heeft veel stress. In de tweede plaats heeft ze nu eindelijk een erg leuke vriendengroep waarvan de meesten naar de HAVO gaan. Zij wil dit contact niet verliezen en is bang dat dat wel gebeurt als ze naar het VWO gaat.
Ons beeld bij haar redenen is zo: ze werkt niet hard, helemaal niet. Ze let goed op in de les en hoeft daardoor nauwelijks te leren thuis. Wel klopthet dat ze snel in de stress schiet. Huiswerk maken gaat vaak met tranen gepaard.
De vriendenclub is inderdaad fijn,onze dochter heeft het eerste half jaar van de brugklas heel erg moeten zoeken naar aansluiting (ik heb hier nog een topic voor geopend destijds). Wij zijn blij dat ze nu zo'n leuke club heeft. Aan de andere kant is dit ook maar heel betrekkelijk, want er zullen vroeg of laat andere roosters komen (in HAVO 4 ander vakkenpakket) en mogelijk blijven er kinderen uit de vriendengroep zitten. Ook kan ze natuurlijk in de pauzes en zo gewoon het contact blijven houden.
Wat we niet willen, is dat wij haar 'dwingen' om naar het VWO te gaan en dat dan te zien dat ze in die klas weer geheel alleen komt te staan. Liever heb ik een eigen keuze, ook als dat betekent dat ze voet bij stuk houdt en naar de HAVO gaat.
Vraag dus voor hier: wie heeft er ervaring met een dergelijke situatie, wat werd de keuze (en met welke argumenten) en hoe heeft het uitgepakt?

Mevrouw75
12-06-2025 om 12:49
EmmaT schreef op 12-06-2025 om 06:32:
De combinatie faalangst/perfectionisme is een bijzonder slechte. Als het dan ook nog samengaat met andere moeilijlheden die to beschrijft wordt het nog veel ongewikkelder voor de dochter. Ik zou het zeker serieus oppakken, maar het zijn geen dingen die je in een paar maanden 'wegwerkt' zodat dochter alsnog fluitend en graag naar het vwo gaat.
Iemand verbaasde zich hier over het schouderophalen van veel ouders, maar ik zou dit hier eerder schouderophalen noemen (werk het even weg, en dan door)
Bespreek met haar eerlijk hoe het zit, wat je zorgen zijn en dat er sowieso iets zou moeten gebeuren aan haar moeilijlheden, of ze nou havo of vwo doet. Leg haar ook uit dat ze een pakket kan kiezen waarmee ze alsnog naar vwo kan als ze dat misschien straks wél ambieert.
Wat iemand anders zei: ik geloof ook dat als de keuze havo of vmbo was geweest er veel meer ouders in de hoogste bomen zouden zitten.
Volgens mij is het niet: werk het even weg en dan door. Maar ‘lekker de havo’ gaat het probleem gewoon echt in stand houden en dan is het later nog moeilijker om weg te werken. Je maakt het probleem nog groter als het ware.

kenfan
12-06-2025 om 13:37
Mij verbaast die 'lekker naar de havo' eensgezindheid. Ik herinner me veel topics waarin ouders juist tegen de klippen op in de capaciteiten van hun kind bleven geloven en aan een hoger schoolniveau vasthielden.
TO, afgaand op jouw verhaal ging mijn kind naar 3 vwo. Ik zou vertrouwen uitstralen dat ze dat gaat redden, met de belofte dat als ze het vwo na een jaar echt niet ziet zitten, ze alsnog de overstap naar 4 havo zonder gezeur van mijnkant mag maken, al staat ze een 9, 5 gemiddeld.Ik denk ook dat een onzeker kind gebaat is bij een doortastende, optimistische ouder.Eventueel zou ik met school overleggen of als het echt niet gaat een overstap rond de kerst nog zou kunnen.
(Kunnen we trouwens alsjeblieft eens wat van dat walgelijke woord afstromen af, onderwijs is geen afvoerputje, en het vmbo is niet het riool)
De havo gaat faalangst en perfectionisme niet helpen (integendeel : nou zit ik "maar" op de havo, en ik heb nog ¨ maar " een 7 voor mijn proefwerk). Een ander niveau hoeft contact met die fijne vriendengroep niet in de weg te staan is mijn eigen ervaring, in vwo-klas leert ze vast ook weer leuke, nieuwe mensen kennnen

EmmaT
12-06-2025 om 14:13
Mevrouw75 schreef op 12-06-2025 om 12:49:
[..]
Volgens mij is het niet: werk het even weg en dan door. Maar ‘lekker de havo’ gaat het probleem gewoon echt in stand houden en dan is het later nog moeilijker om weg te werken. Je maakt het probleem nog groter als het ware.
Precies, daarom moet er ook iets gebeuren aan het probleem, havo of niet.

Anne1234!
12-06-2025 om 16:43
Verschillende mensen zeggen dat de havo niet gaat helpen. Ik heb bij mijn dochter wel gezien dat een lager niveau (vmbo kader ipv havo) heeft geholpen voor meer zelfvertrouwen en tegen faalangst. Het feit dat iets je makkelijk af gaat en je goed bent in datgene wat je doet helpt in elk geval enorm. Ze na het vmbo naar een creatieve MBO4 opleiding gegaan en daar is ze erg succesvol in datgene wat ze doet. Voor de generieke en theoretische vakken haalt ze negens en tienen en haar volledige focus ligt bij de overige vakken, waar ze ook heel goed in is. Ze heeft er nu 2 jaar opzitten en inmiddels zoveel zelfvertrouwen dat ze de stap naar het HBO wel aandurft. Ik ben heel blij dat ze voor deze route heeft gekozen. Zowel de Middelbare school als het MBO doorloopt ze met veel plezier terwijl ze super onzeker en faalangstig van de basisschool kwam.

Daglichtlamp
12-06-2025 om 16:52
Ik vind de vriendengroep het belangrijkste argument om toch voor havo te kiezen denk ik. Als dat voor dochter heel belangrijk is mag dat best de doorslag geven. Niemand kan in de toekomst kijken, dus je moet besluiten op wat je nu weet.

Temet
12-06-2025 om 17:14
" Het feit dat iets je makkelijk af gaat en je goed bent in datgene wat je doet helpt in elk geval enorm."
Maar dit meisje is ook op het VWO al goed in wat ze doet. Als iemand met grote moeite een bepaald schoolniveau haalt, dan kan overstap zinnig zijn als er na die overstap met minder spanning kan worden gewerkt.
Maar dit kind haalt goede cijfers op het VWO, en ik lees niet (of ik moet niet goed gekeken hebben) dat ze tot diep in de nacht zit te blokken. Ze zit alleen zich zelf in de weg met het idee dat ze alles perfect moet doen. Dat probleem heeft ze op de HAVO straks net zo hard, want daar gaat ze ook niet alleen maar tienen halen.

Temet
12-06-2025 om 17:16
Overigens, Kenfan, ik heb me in bochten gewrongen in mijn vorige posting om "afstromen" en "lager niveau" te vermijden, maar het is wat moeizaam. Ideeën voor een ander woordgebruik zijn welkom. Want afstromen is niet wenselijk, maar dan is "lager niveau" dat denk ik evenmin. En dat snap ik, maar "ander" ipv "lager" voldoet ook niet echt

Annaniem2023
12-06-2025 om 17:48
Temet schreef op 12-06-2025 om 17:16:
Overigens, Kenfan, ik heb me in bochten gewrongen in mijn vorige posting om "afstromen" en "lager niveau" te vermijden, maar het is wat moeizaam. Ideeën voor een ander woordgebruik zijn welkom. Want afstromen is niet wenselijk, maar dan is "lager niveau" dat denk ik evenmin. En dat snap ik, maar "ander" ipv "lager" voldoet ook niet echt
Ik vind dat erg gekunsteld. Vmbo is nou eenmaal een lager niveau dan het vwo, hoe je het ook wendt of keert.

Kaaaaaaaatje
12-06-2025 om 19:12
Overigens heel erg eens dat het goed is voor dochter om beter om te leren gaan met haar frustraties op het gebied van perfectionisme en faalangst.

Ysenda
12-06-2025 om 19:52
Anne1234! schreef op 12-06-2025 om 16:43:
Verschillende mensen zeggen dat de havo niet gaat helpen. Ik heb bij mijn dochter wel gezien dat een lager niveau (vmbo kader ipv havo) heeft geholpen voor meer zelfvertrouwen en tegen faalangst. Het feit dat iets je makkelijk af gaat en je goed bent in datgene wat je doet helpt in elk geval enorm. Ze na het vmbo naar een creatieve MBO4 opleiding gegaan en daar is ze erg succesvol in datgene wat ze doet. Voor de generieke en theoretische vakken haalt ze negens en tienen en haar volledige focus ligt bij de overige vakken, waar ze ook heel goed in is. Ze heeft er nu 2 jaar opzitten en inmiddels zoveel zelfvertrouwen dat ze de stap naar het HBO wel aandurft. Ik ben heel blij dat ze voor deze route heeft gekozen. Zowel de Middelbare school als het MBO doorloopt ze met veel plezier terwijl ze super onzeker en faalangstig van de basisschool kwam.
Mijn zoon heeft zijn MBO4 versneld afgerond om tijd te hebben om loi cursussen voor de algemene vakken te doen omdat het niveau op het mbo zo schrikbarend laag is. Ik ben me echt rotgeschrokken van het niveau. Vmbo tl is van een hoger niveau voor nl, Engels en rekenen.
Zijn vriendin die haar HBO p al heeft gaf ook aan dat dat verstandig was. Om de overgang soepeler te laten gaan.

Renmuis
12-06-2025 om 21:25
IMI-x2 schreef op 12-06-2025 om 18:15:
Naar een minder theoretische richting overstappen?
Het verschil tussen havo en vwo zit daar niet in. Op de havo wordt simpelweg minder stof behandeld, en in een langzamer tempo. Daarnaast ligt op de havo de focus op leren en onthouden, en bij het vwo wordt daarnaast ook inzicht gevraagd, en het vermogen om kennis toe te passen in nieuwe situaties. Ik geloof best dat er zwaarwegende redenen kunnen zijn om naar havo over te stappen ook als je vwo cognitief makkelijk aankunt, maar ik vind het ook gekunsteld en geen recht doen aan de realiteit om te ontkennen dat havo een lager niveau is.
Pas bij wo en hbo kun je spreken van meer / minder theoretisch en meer / minder praktijkgericht. En dan kies je uiteraard wat bij je past en waar je interesses liggen.
Vmbo is trouwens wel duidelijk praktijkgerichter dan havo.

Ysenda
12-06-2025 om 21:43
Renmuis schreef op 12-06-2025 om 21:25:
[..]
Het
Vmbo is trouwens wel duidelijk praktijkgerichter dan havo.
TL niet, dat is gewoon de oude mavo.

Gingergirl
12-06-2025 om 22:13
Ysenda schreef op 12-06-2025 om 21:43:
[..]
TL niet, dat is gewoon de oude mavo.
Niet overal; er zijn ook scholen met praktijkvakken op tl.

Ysenda
12-06-2025 om 22:30
Gingergirl schreef op 12-06-2025 om 22:13:
[..]
Niet overal; er zijn ook scholen met praktijkvakken op tl.
Is dat niet GL gemengde leerweg.