Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

verlengde brugklas, unaniem advies voor VWO, dochter wil naar HAVO

Cato45

Cato45

02-08-2025 om 17:18 Topicstarter

Inmiddels is bekend geworden dat mijn dochter niet in de VWO klas komt bij het meisje bij wie ze zo graag in de klas wilde. Ze had eerder per mail aan de mentor gevraagd of hij hiervoor kon zorgen en hij had daar positief op geantwoord, wel met de melding dat hij niks kon garanderen. Maar er zijn maar twee VWO klassen, what could possibly go wrong? Ook ik had dit met de mentor besproken gelet op dochter's eerdere ervaringen met groepsvorming in de klas.

Dochter verdrietig en onzeker. Zij heeft in de brugklas het eerste half jaar erg moeten zoeken naar aansluiting, en komt nu in een klas waarbij de kinderen die ze kent, al eigen groepjes vormen. Extra zuur is dat haar HAVO vrienden wél allemaal bij elkaar in de klas komen. Meteen stak weer de onzekerheid de kop op - ze had toch voor de HAVO moeten kiezen, zei ze.

Wij hebben gereageerd met de mededeling dat wij het volste vertrouwen hebben in haar en dat we echt denken dat het goed komt in die nieuwe klas. We hebben ook haar verdriet en boosheid erkend. Dochter wil niet horen dat het wel goed komt, daar heeft ze niks aan want zelf gelooft ze dat niet. 

Ik twijfel nu of we nog iets naar de mentor moeten sturen om te vragen of er nog een switch mogelijk is. Dochter schuift het 'probleem', dat zij zelf dus vooral ervaart, voor zich uit, ze heeft immers nog enkele weken vakantie en er staan nog veel leuke dingen gepland. Maar ik weet nu al dat dit in de week waarin school weer begint, hoog gaat opspelen. Ik heb dochter gevraagd wat zij zou willen (proberen nog een switch te regelen of niet), zij weet het niet. 

Heeft iemand ervaring met zo'n situatie en hoe is dit aangepakt? Ik ben niet zo van het "ingrijpen" op school, maar in dit geval wist de mentor van de problemen in het eerste jaar en de twijfel bij mijn dochter over kiezen voor vrienden of voor VWO-niveau. Ik vind het echt teleurstellend dat daar dan niks mee is gedaan. 

Uiteraard hebben we mijn dochter voorgehouden dat er vast ook andere leuke meiden in de nieuwe klas zitten, die ook nog niet een groepje hebben. Maar mijn dochter is er (na de issues in het eerste jaar) een soort van overtuigd van geraakt dat het maken van nieuwe vrienden voor haar erg moeilijk is. Daar zit natuurlijk het risico van een self-fulfilling prophecy in.

Heeft dat andere meisje dezelfde wens, dat ze dus bij elkaar in de klas komen? Misschien kunnen ze samen nog een poging wagen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.