Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag

Oh wacht, niet op social media! Dat is geen serieuze plek. Dat is een schandpaal. Ik zeg steeds 'krant'.

Tsjor

tsjor schreef op 01-04-2025 om 17:10:

Oh wacht, niet op social media! Dat is geen serieuze plek. Dat is een schandpaal. Ik zeg steeds 'krant'.

Tsjor

O, oké, deze zin schepte wat verwarring bij mij:

"of de media (krant, lezen ze toch niet)." 

Wat een nare situatie zeg! Ik zou hier echt hels om worden. Je zoon weet dondersgoed dat hij fout bezig was, anders zou hij het niet verborgen houden.

Ik zou het juridisch loket bellen en daar om advies vragen.

Of anders eens vragen op Reddit.  https://www.reddit.com/r/juridischadvies/s/SbL0DUNzDx 

Hier zitten een aantal juristen en advocaten die je echt goed van advies voorzien. 

wil40 schreef op 01-04-2025 om 21:10:

[..]

O, oké, deze zin schepte wat verwarring bij mij:

"of de media (krant, lezen ze toch niet)."

Jongeren lezen de krant niet, ze blijven op andere manieren op de hoogte. Maar mijn ervaring is dat er wel andere mensen zijn die de krant lezen, politici bijvoorbeeld. en dat journalisten van goede kranten zelf onderzoek doen en goede achtergrondsartikelen kunnen schrijven. En dat is wat we nu eigenlijk nodig hebben.

Nu is er net eind maart een commissievergadering geweest in de tweede kamer over deze wet. De roep om beperkingen komt vooral van rechts, pvv en vvd. Aanleiding is dan dat woonadressen van boeren, gecombineerd met milieu-emissiegegevens, waardoor mensen worden lastiggevallen op hun woonadres.

Het verhaal van Jacqueline1977 kan aangeven wat voor problemen er vastzitten aan het toekenning van geld als het antwoord te lang duurt. Let wel, wat de zoon en zijn vrienden doen heeft volgens mij niets te maken met het belang van openbaarheid van overheidsinformatie. Het moet toch mogelijk zijn om dat belang overeind te houden., terwijl deze uitwassen niet meer mogelijk zijn.

Tsjor

Jacqueline1977

Jacqueline1977

06-04-2025 om 19:38 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 31-03-2025 om 19:34:

Wanneer wordt je zoon 18? Zijn spaargeld telt niet meer mee voor jouw vermogen als hij volwassen is. Dus je moet alleen deze jaren overbruggen.

In oktober. Maar hij zal gelet op onze woonplaats wel eind augustus al op kamers moeten... En gezien zijn cijferlijst is zakken voor het examen bijna onmogelijk. 

Jacqueline1977

Jacqueline1977

06-04-2025 om 19:39 Topicstarter

Boarn schreef op 01-04-2025 om 06:05:

Ik vind het wel een creatieve manier van geld verdienen. Liever dit dan drugs dealen toch. En gebruik maken van wettelijke rechten is niet strafbaar. Weet wel dat gemeentes en overheden bijhouden wie wanneer en waar WOO't. En dat ze het ook bespreken als het opvalt dat iemand bij meerdere gemeente hetzelfde verzoek neerlegt. Overheden zijn hier beslist niet blij mee, maar strafbaar is het niet.

Mijn zoon heeft mij laten zien dat hij en zijn vrienden dit deden, omdat een aantal van hen een profielwerkstuk had over verspilling van belastinggeld. En ze zelf wilden uitproberen of het zo makkelijk gaat. Maar dat dat inmiddels een goed verdiende hobby is geworden. Mijn zoon zegt ook dat hij eerst de dag dat hij 18 wordt lid zou willen worden van beleggingsclubs om geld te maken, maar dat dit toegankelijker en makkelijker is.

Nu mag je raden welke studie mijn zoon wil gaan doen... 

Jacqueline1977

Jacqueline1977

06-04-2025 om 19:41 Topicstarter

Netherfield schreef op 01-04-2025 om 07:54:

Het is geen onrechtmatig verkregen geld, wettelijk doet hij niks verkeerd. Maar moreel gezien voelt het natuurlijk wel zo.
De vermogensgrens voor huurtoeslag is veel lager dan de grens vanaf wanneer hij vermogensbelasting moet betalen. Vermogensbelasting betaalt hij vanaf €57.000. Dus als hij daaronder blijft, hoeft hij geen belasting over dit WOO-geld te betalen.
Als hij in Leuven gaat studeren, moet hij zich wel uitschrijven van jouw adres, anders telt hij nog steeds mee voor de huurtoeslag. Als hij zich dan inschrijft in België, weet ik niet of hij nog steeds in Nederland WOO-verzoeken kan indienen.

Dat is ook niet helemaal duidelijk hoe dat zit. In Leuven/Belgie wonen ze in de zomer 2 maanden niet op hun kamer/kot en betalen ze dus geen huur. Dus ik vrees dat hij dan toch minstens 2 maanden per jaar alsnog op mijn adres ingeschreven moet staan. Of mag hij dan wel hier wonen en in Belgie ingeschreven blijven?

Jacqueline1977 schreef op 06-04-2025 om 19:38:

[..]

In oktober. Maar hij zal gelet op onze woonplaats wel eind augustus al op kamers moeten... En gezien zijn cijferlijst is zakken voor het examen bijna onmogelijk.

Dus dan telt vanaf dan zijn vermogen niet meer mee. Dan kun je die periode toch gewoon overbruggen met je spaargeld. (en dat indirect terughalen bij je zoon door hem minder te steunen tijdens zijn studie).

Jacqueline1977 schreef op 06-04-2025 om 19:41:

[..]

Dat is ook niet helemaal duidelijk hoe dat zit. In Leuven/Belgie wonen ze in de zomer 2 maanden niet op hun kamer/kot en betalen ze dus geen huur. Dus ik vrees dat hij dan toch minstens 2 maanden per jaar alsnog op mijn adres ingeschreven moet staan. Of mag hij dan wel hier wonen en in Belgie ingeschreven blijven?

Ik heb geen verstand van de Belgische burgerlijke stand. Maar dan nog steeds is hij 18, en tellen jullie vermogens afzonderlijk.

Jacqueline1977

Jacqueline1977

06-04-2025 om 19:48 Topicstarter

tsjor schreef op 01-04-2025 om 09:01:

Je bedoelt dan informatie zoals: welke bewindslieden hebben contact gehad met Joost Klein en dan gaat het om het app-contact. Dat moet openbaar worden, bedoel je.
Ik lees dat de vrienden een ander oogmerk hebben: 'Zoon heeft de afgelopen jaren met een groep vrienden WOB/WOO verzoeken ingediend bij verschillende gemeentes en ministeries. En ze houden onderling een lijstje bij van waar het makkelijk is om dwangsommen te innen.'
Ze zijn niet echt geïnteresseerd in Joost Klein, of in het app-verkeer van bewindslieden. Dit is misbruik maken van mogelijkheden, waarbij die mogelijkheden op zich wel belangrijk zijn. Het alternatief is dat de mogelijkheid om verzoeken in te dienen wordt beperkt en dat wil je eigenlijk niet in het kader van transparantie.
Mijn advies is nu dat iedereen die wat geld nodig heeft op deze manier zijn portemonnee gaat vullen. Begin maar met verzoeken over hoeveel geld er betaald is in het kader van te laat afgehandelde WOO-verzoeken. Noem de ene keer het jaar 2022, de volgende keer 2021 etc. Wettelijk mag het, zoals daglichtlamp aangeeft. Dus je bent wel gek als je het niet doet.
Ik hoop dat er dan snel een einde aan komt, maar ik betreur ook dat er dan een einde komt aan de transparantie.
Vooralsnog lijkt de oplossing van Winterswijk me een goede zet (zij hebben ervaring met een veelpleger, die enkele ambtenaren jarenlang fulltime aan het werk hield): WOO verzoeken alleen als ze schriftelijk zijn ingediend, met een brief met postzegel (verdient de post er in elk geval een heel klein beetje mee).

Tsjor

Ik vroeg ook al: kost dat niet veel geld elke keer een vel postzegels kopen?

Zegt mijn zoon: denk je dat die 10 euro op alles wat ik ermee verdien boeit?

Het zijn overigens ook helemaal niet alleen WOO-verzoeken zag ik, maar ook andere soorten verzoeken bij overheidsorganisaties. De jongens hebben voor een profielwerkstuk bijgehouden bij wat voor soort verzoeken het makkelijk geld innen is door termijnoverschrijding, hoe ze dat moeten doe, dat samen in de praktijk uitgeprobeerd en verslag gemaakt van de bevindingen. Ze zijn zelfs bezig met samen een boek hierover op te stellen om daar weer geld mee te verdienen. 

Zoon wil economie gaan studeren maar ik denk dat ethisch hacken of informatica beter bij hem past... 

Jacqueline1977

Jacqueline1977

06-04-2025 om 19:58 Topicstarter

Ik vrees dat ik uiteindelijk toch wel zelf de huurtoeslag zal moeten terugbetalen. Zoon vertikt het, die zegt dat ik maar moet gaan werken voor het geld. Moet hij nodig zeggen!!! Hij krijgt dwangsommen uitbetaald voor bijna niks doen en ik werk gewoon 3 dagen per week. 

Hij wilde het wel op een hele schattige manier met mij goed maken. Namelijk, door mij te helpen met een WOO-verzoek indienen over openbaarmaking van alle stukken die van belang zijn geweest bij het ophangen van de bordjes met de jaartallen die op de Coen-tunnel staan. Ene kant van de tunnel 1966, andere 2013. Zodat ik misschien een dwangsom krijg als het veel te lang duurt. Erg nobel van hem dat hij me dit kunstje wil leren, maar ik denk niet dat ik dit een verstandige methode is voor toeslagen terug betalen.

Nou ik vind dat je nog heel geduldig reageert! Ik zou pislink zijn en me afvragen wat er mis is met hem dat hij dit normaal vindt. 
En ik zou eerlijk gezegd dat geld al van zijn rekening af gehaald hebben; hij besteelt jou gewoon van die toeslag!

Ik vind je zoon erg brutaal door te zeggen dat jij maar moet gaan werken voor je financiële nadeel te compenseren. Als hij zo veel geld verdient hiermee, mag hij best bewust zijn van de gevolgen voor jou. En ook voor de samenleving, want deze lucratieve hobby is bepaald niet ethisch. Een dwangsom is alleen redelijk als mensen er aantoonbaar nadeel van ondervinden als bepaalde informatie te laat openbaar wordt gemaakt. En dat zal niet heel vaak het geval zijn. Bordjes in een tunnel en sinds wanneer die er precies hangen en waarom dat zo gekomen is, dat gaat toch nergens over? Daar zijn heemkunde verenigingen en stadsarchieven etc voor. Kun je zelf dingen opvragen of onderzoeken of een suggestie doen.

Jacqueline1977 schreef op 06-04-2025 om 19:58:

Ik vrees dat ik uiteindelijk toch wel zelf de huurtoeslag zal moeten terugbetalen. Zoon vertikt het, die zegt dat ik maar moet gaan werken voor het geld. Moet hij nodig zeggen!!! Hij krijgt dwangsommen uitbetaald voor bijna niks doen en ik werk gewoon 3 dagen per week.

Hij wilde het wel op een hele schattige manier met mij goed maken. Namelijk, door mij te helpen met een WOO-verzoek indienen over openbaarmaking van alle stukken die van belang zijn geweest bij het ophangen van de bordjes met de jaartallen die op de Coen-tunnel staan. Ene kant van de tunnel 1966, andere 2013. Zodat ik misschien een dwangsom krijg als het veel te lang duurt. Erg nobel van hem dat hij me dit kunstje wil leren, maar ik denk niet dat ik dit een verstandige methode is voor toeslagen terug betalen.

Je spaart nu voor zijn studie. Maar dan kun je het toch van die spaarrekening afhalen? Het antwoord van je zoon is werkelijk grof en zijn oplossing is laakbaar.

Tsjor

"Je spaart nu voor zijn studie. Maar dan kun je het toch van die spaarrekening afhalen? Het antwoord van je zoon is werkelijk grof en zijn oplossing is laakbaar."

Nou, dat dus. Waarom zou jij hem blijven spekken als hij a) zichzelf kennelijk prima kan redden, b) jou daarmee in de problemen brengt en dan vervolgens niet wil meewerken aan een oplossing en c) jou nog beledigt op de koop toe? 

En niet alleen om hem een lesje te leren, maar je hebt dat geld gewoon zelf nodig. Je kan die euro's maar éen keer uitgeven, dat is dus nu aan de dienst Toeslagen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.