Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon helemaal in de macht van zijn vriendin

kaatjecato schreef op 10-04-2025 om 17:14:

[..]

Ook stuurde ik hem een stukje dat ik online had gevonden over emotionele manipulatie in relaties en hoe je daarmee om moet gaan, zodat hij ging inzien dat wat ze deed niet oké was. Want wat er gebeurde is dat mijn zoon ging denken dat hij niet oke was of gek was.

Dit stukje is echt belangrijk, want veel reacties benoemen dat hij 17 jaar oud is en voor zichzelf kan denken

Dat is volgens mij echt te simpel gesteld als er in een relatie sprake is van emotionele mishandeling, isolatie, controle en gaslighting, etcetera. Daar kunnen veel volwassenen door gaan twijfelen aan zichzelf, laat staan een 17-jarige. De relatie van mijn zoon heeft 6 maanden geduurd en het heeft zeker anderhalf jaar geduurd voordat hij dat weer een beetje te boven was. Ik heb zelf nog wel eens nachtmerries over die tijd, en het is al ruim 4 jaar geleden 

Radeloos52 schreef op 10-04-2025 om 16:53:

ik vraag om advies niet om jullie ongezouten mening. Lekker makkelijk als je er zelf niet mee te maken hebt! Het is altijd makkelijk om aan de zijlijn te vertellen hoe iemand iets moet doen of niet moet doen als je er zelf niet bij bent geweest

Huh? Wat wil je dan met dit topic, enkel meehuilers?

Kersje schreef op 10-04-2025 om 17:21:

[..]

Huh? Wat wil je dan met dit topic, enkel meehuilers?

Iemand is radeloos, en gezien mijn ervaring snap ik dat. Ook kristische boodschappen kunnen met vriendelijke woorden gebracht worden. Dan komen ze meestal een stuk beter aan, zeker als iemand hoog in emoties zit.

Helaas kun je er niet heel veel aan doen nu. Behalve vriendelijk zijn (ook maar haar toe ook al gaat het tegen jouw gevoel in) en een luisterend oor zijn als hij met je wil praten. Hem dan duidelijk maken dat hij niet verantwoordelijk is voor haar gevoel/problemen.  Waarschijnlijk speelt ze zodanig in op zijn gevoel dat hij dat wel zo voelt en daarom voor haar door allerlei hoepels springt om haar " gerust te stellen" en zich door te laten isoleren als hij niet op past. En als er ruzie is waar je bij bent dat daarna naar hem benoemen zonder waarde oordeel en er voor hem zijn. Het gaat vanzelf vast wel uit. Met zo een controlfreak houdt hij het uiteindelijk toch niet uit.  Sterkte. 

kaatjecato schreef op 10-04-2025 om 17:23:

[..]

Iemand is radeloos, en gezien mijn ervaring snap ik dat. Ook kristische boodschappen kunnen met vriendelijke woorden gebracht worden. Dan komen ze meestal een stuk beter aan, zeker als iemand hoog in emoties zit.

Dat heet persoonlijke interpretatie van platte tekst zonder intonatie. Ook weer afhankelijk van hoe en wanneer je iets leest mbt emoties.

Wil nog steeds niet zeggen dat iemand het slecht bedoelt of TO de grond in wil trappen.

kaatjecato schreef op 10-04-2025 om 17:21:

[..]

Dit stukje is echt belangrijk, want veel reacties benoemen dat hij 17 jaar oud is en voor zichzelf kan denken

Dat is volgens mij echt te simpel gesteld als er in een relatie sprake is van emotionele mishandeling, isolatie, controle en gaslighting, etcetera. Daar kunnen veel volwassenen door gaan twijfelen aan zichzelf, laat staan een 17-jarige. De relatie van mijn zoon heeft 6 maanden geduurd en het heeft zeker anderhalf jaar geduurd voordat hij dat weer een beetje te boven was. Ik heb zelf nog wel eens nachtmerries over die tijd, en het is al ruim 4 jaar geleden

Als hij ervoor open staat dan dat soort dingen zeker benoemen wanneer het weer speelt. Als je eenmaal verstrikt zit in zo een foute relatie dan zie je dat zelf in eerste instantie niet zo en zit je verstrikt in een soort web. En zodra hij het ziet en hopelijk is dat snel, dan moet hij zich nog ervan gaan bevrijden. Dat kan snel gaan, maar kan ook heel erg lang duren. Hopelijk gaat hij het snel inzien. Dat is een belangrijke eerste stap.

Ik sluit me aan: hoe meer jij tegengas geeft, hoe meer hij zich op dit meisje stort….
Nodig ze samen uit, doe geinterreseert. Hij komt er wel door vrienden achter ….
Mijn Zoon woonde samen met zo`n vrouw…Ging na 2 jaar uit, en hij bedankte me dat ik altijd aardig was voor haar…

Kersje schreef op 10-04-2025 om 17:28:

[..]

Dat heet persoonlijke interpretatie van platte tekst zonder intonatie. Ook weer afhankelijk van hoe en wanneer je iets leest mbt emoties.

Wil nog steeds niet zeggen dat iemand het slecht bedoelt of TO de grond in wil trappen.

Platte tekst kan soms inderdaad tot misinterpretatie leiden. Maar gebruik van uitroeptekens ("Wat ben jij aan het micromanagen!!"), in hoofdletters schrijven ("ABSOLUUT NIET"), en woorden als "meehuilers", zijn stijlkenmerken die juist oordelen en emoties bevatten. Dan zou ik niet verbaasd zijn dat ze ook zo gelezen worden, door iemand die hier duidelijk hoog in emoties raad komt vragen. 

Tijd om haar uit te nodigen voor een paaslunch.
En om te gaan shoppen als vrouwen onder elkaar.
En om samen naar de kapper te gaan. Of je nagels te laten doen.

En als ze dan toch zo van de controle is vraag je haar uiteraard elke dag als "bezorgde schoonmoeder" hoe het met haar gaat. En wat haar plannen vandaag zijn. En waar ze slapen.

Keep your friends close, but your enemies closer.
Knuffel haar dus plat en maak haar duidelijk dat ze na meer dan een jaar relatie dé ideale schoondochter is.

Ze werkt overigens in de horeca? Prima, dan is de volgende familie-borrel in die tent. En het volgende uitje met een vriendin ook, want je wil die nieuwbakken schoondochter toch wel voorstellen .

kaatjecato schreef op 10-04-2025 om 18:08:

[..]

Platte tekst kan soms inderdaad tot misinterpretatie leiden. Maar gebruik van uitroeptekens ("Wat ben jij aan het micromanagen!!"), in hoofdletters schrijven ("ABSOLUUT NIET"), en woorden als "meehuilers", zijn stijlkenmerken die juist oordelen en emoties bevatten. Dan zou ik niet verbaasd zijn dat ze ook zo gelezen worden, door iemand die hier duidelijk hoog in emoties raad komt vragen.

Meehuilers was inderdaad mijn bewoording, had ‘ja-knikkers’ dan anders geklonken? Als je op een openbaar forum advies komt vragen, dan krijg je allerlei adviezen en gebruikt een ieder zijn/haar woorden. Je kunt het ook gewoon naast je neerleggen of anders wachten met lezen totdat de emoties wat zijn gezakt. We zitten hier niet met kleuters toch?

Radeloos52

Radeloos52

10-04-2025 om 19:19 Topicstarter

ja hoor kersje, jij hebt de wijsheid in pacht, top hoor!!

Radeloos52

Radeloos52

10-04-2025 om 19:21 Topicstarter

het kan ook wel op een normale manier, ik vraag niet om afgezeikt te worden, en nee ik ben geen kleuter. Maar ik laat het gaan.

Ik denk dat je het toch moet accepteren. Gewoon een tip in telefoon kijken als je er zorgen om maakt, maak je jezelf alleen maar gekker. En ik denk dat het bij de puberteit hoort. Vele hebben het meegemaakt. Je hebt het gezegd meer kun je niet doen.

Eens met de adviezen hoor. Neem wat afstand en natuurlijk niet zijn telefoon checken. Ga eens samen weg, misschien kun je dan een niet veroordelend gesprekje hebben.
Het meisje loopt niet voor niets bij Emergis. Heeft misschien een eet- of andere stoornis waar ze mee worstelt. Verdiep je eens in haar. Misschien is je zoon wel een enorme ondersteuning voor haar. Uiteindelijk als ze sterker is geworden, zal ze wellicht behoefte hebben aan een andere vriend en gaat het vanzelf uit. 

Ik begrijp best dat OP niet blij hiermee is. 
Lijkt mij zwaar als je kind zo meegezogen en gecontroleerd wordt door iemand die duidelijk allerlei problemen heeft. 

Dit gaat om een vrouw die zware problematiek lijkt te hebben en al haar problemen bij hem neerlegt. Hij is nog jong en kan me de zorgen van OP goed voorstellen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.