Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon helemaal in de macht van zijn vriendin

Er lopen hier wel vaker draadjes over iemands kind die dan een relatie krijgt met iemand met forse psychische problemen. Uiteindelijk moet het kind zelf gaan beseffen dat die persoon grotere problemen heeft dan zij kunnen oplossen, en dat zo iemand professionele hulpverlening nodig heeft. Je kan niet de hele tijd de rol van ondersteuner en therapeut hebben, zeker als jongere niet. Hopelijk breekt dat besef bij de zoon van TO ook door

AnnaPollewop schreef op 11-04-2025 om 13:28:

[..]

OK, dus zij doet het gewoon altijd fout he. Zelf ga je voortdurend achter ieders rug om met anderen in gesprek maar als zij jou waarschuwt dat jouw zoon drugs gebruikt is het ineens ook weer haar fout dat ze waarschuwt? Want jouw prinsje kan niks fout doen.

Terwijl jij nota bene haar moeder aanspreekt op het gedrag van jouw zoon. Ik vind het eigenlijk gewoon lachwekkend.

Ja, dit vond ik ook wel bijzonder. 

AnnaPollewop schreef op 11-04-2025 om 13:28:

[..]

OK, dus zij doet het gewoon altijd fout he. Zelf ga je voortdurend achter ieders rug om met anderen in gesprek maar als zij jou waarschuwt dat jouw zoon drugs gebruikt is het ineens ook weer haar fout dat ze waarschuwt? Want jouw prinsje kan niks fout doen.

Terwijl jij nota bene haar moeder aanspreekt op het gedrag van jouw zoon. Ik vind het eigenlijk gewoon lachwekkend.

Ik vind jouw reactie naar een ouder in een benarde positie onbehoorlijk  en ook naief.

Zoon heeft als sinds  een kleutertijd een hele goede vriend X, met wiens ouders wij ook  bevriend zijn. Die jongen heeft rond die leeftijd ook een een paar jaar een vriendin gehad, die op zijn zachtst gezegd wankel  in het leven stond. Het verhaal heeft heel veel  overeenkomsten met dat van TO. Dat meisje verspreidde ook  de wildste geruchten. Tegen mijn vriendin  vertelde ze dat haar  zoon en de mijne hele dagen wiet zaten te roken op de slaapkamer van mijn zoon omdat "daar toch bijna  nooit  iemand thuis was". Dat was aantoonbaar gelogen.Die verkering met dat meisje heeft bijna twee jaar  geduurd, en het uitmaken heeft heel wat voeten in  de aarde gehad.  

TO, het gedrag dat je beschrijft lijkt te wijzen op borderline. Nou ben ik geen fan van leunsteuldiagnoses, en het lijkt me niet verstandig dit nu te delen  met je zoon. Maar je zou je  in kunnen lezen hoe je  daar als omgeving  het beste mee om kunt gaan.

Temet schreef op 12-04-2025 om 14:07:

Er lopen hier wel vaker draadjes over iemands kind die dan een relatie krijgt met iemand met forse psychische problemen. Uiteindelijk moet het kind zelf gaan beseffen dat die persoon grotere problemen heeft dan zij kunnen oplossen, en dat zo iemand professionele hulpverlening nodig heeft. Je kan niet de hele tijd de rol van ondersteuner en therapeut hebben, zeker als jongere niet. Hopelijk breekt dat besef bij de zoon van TO ook door

Eens! En dat geldt niet enkel voor (bijna)jong-volwassenen, maar ook voor volwassenen. Als buitenstaander kun je iemand waarschuwen en uitleggen waarom je tot een bepaalde conclusie komt, in de hoop dat zij dit zelf ook gaan inzien, maar daar houdt het wel op.

Iemand moet vaak eerst zelf struikelen om weer op te staan en door te kunnen!

kenfan schreef op 14-04-2025 om 14:58:

[..]

Ik vind jouw reactie naar een ouder in een benarde positie onbehoorlijk en ook naief.

Zoon heeft als sinds een kleutertijd een hele goede vriend X, met wiens ouders wij ook bevriend zijn. Die jongen heeft rond die leeftijd ook een een paar jaar een vriendin gehad, die op zijn zachtst gezegd wankel in het leven stond. Het verhaal heeft heel veel overeenkomsten met dat van TO. Dat meisje verspreidde ook de wildste geruchten. Tegen mijn vriendin vertelde ze dat haar zoon en de mijne hele dagen wiet zaten te roken op de slaapkamer van mijn zoon omdat "daar toch bijna nooit iemand thuis was". Dat was aantoonbaar gelogen.Die verkering met dat meisje heeft bijna twee jaar geduurd, en het uitmaken heeft heel wat voeten in de aarde gehad.

TO, het gedrag dat je beschrijft lijkt te wijzen op borderline. Nou ben ik geen fan van leunsteuldiagnoses, en het lijkt me niet verstandig dit nu te delen met je zoon. Maar je zou je in kunnen lezen hoe je daar als omgeving het beste mee om kunt gaan.

Nou, ik kreeg niet de indruk dat de verhalen over dat zoonlief met vrienden zat te blowen gelogen waren, TO is alleen verontwaardigd dat het meisje "snitcht". 

En natuurlijk kun jij een andere ervaring hebben, maar daarmee is dit meisje niet gelijk een 1-op-1 kopie van het meisje uit jouw ervaring.

Ik wijs alleen op inconsistenties, dat TO enerzijds met jan en alleman in gesprek gaat over dat meisje en haar gedrag, en over haar zoon en wat ze ervan vindt, en dan ineens vindt dat het meisje niks over zoon mag zeggen want dat zou dan uit de school klappen zijn. En dat ze het meisje zo controlerend vindt terwijl TO zelf ook voortdurend over alle partijen iets vindt en ventileert. Dat vind ik bijzonder.

AnnaPollewop schreef op 14-04-2025 om 19:11:

[..]

Nou, ik kreeg niet de indruk dat de verhalen over dat zoonlief met vrienden zat te blowen gelogen waren, TO is alleen verontwaardigd dat het meisje "snitcht".

En natuurlijk kun jij een andere ervaring hebben, maar daarmee is dit meisje niet gelijk een 1-op-1 kopie van het meisje uit jouw ervaring.

Ik wijs alleen op inconsistenties, dat TO enerzijds met jan en alleman in gesprek gaat over dat meisje en haar gedrag, en over haar zoon en wat ze ervan vindt, en dan ineens vindt dat het meisje niks over zoon mag zeggen want dat zou dan uit de school klappen zijn. En dat ze het meisje zo controlerend vindt terwijl TO zelf ook voortdurend over alle partijen iets vindt en ventileert. Dat vind ik bijzonder.

De vraag is of het controleren door TO er al was, of dat dit getriggerd wordt door de situatie en de zorgen die zij heeft. Dat betekent niet dat het goed is, maar dat maakt zeker wel uit en is ook begrijpelijk. Als je ziet dat het om wat voor reden dan ook niet goed gaat met een kind (of het nu drugsgebruik , criminaliteit of een schadelijke relatie is), dan is de reflex om meer te controleren begrijpelijk en tot op bepaalde hoogte ook functioneel en terecht. 

Het vertellen door vriendin over xtc gebruik kan in het licht van de andere signalen overigens ook een manier zijn om de relatie tussen TO en zoon op scherp te zetten en zoon onder druk te zetten. Dit soort dingen herken ik zeker: dingen die mijn zoon in vertrouwen aan zijn manipulerende vriendin verteld had, dreigde zij ook aan ons te vertellen als hij niet deed wat zij zei. Dat vertelde mijn zoon pas nadat de relatie verbroken was. En liegen over dat soort dingen verbaast mij overigens ook niet.

Heeft ze een borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS)? Haar gedragspatroon toont wel enige gelijkenissen met BPS. De verlatingsangst, dwangmatige behoefte aan controle, paniekaanvallen bij de dreiging van verlating en de vaag omschreven mentale problemen die je noemt. Bij iemand met BPS is het enige wat echt helpt therapie zoals dialectische gedragstherapie, anders zal er waarschijnlijk geen verandering plaatsvinden in haar gedrag. 

LoveCats! schreef op 14-04-2025 om 21:14:

Heeft ze een borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS)? Haar gedragspatroon toont wel enige gelijkenissen met BPS. De verlatingsangst, dwangmatige behoefte aan controle, paniekaanvallen bij de dreiging van verlating en de vaag omschreven mentale problemen die je noemt. Bij iemand met BPS is het enige wat echt helpt therapie zoals dialectische gedragstherapie, anders zal er waarschijnlijk geen verandering plaatsvinden in haar gedrag.

Ehm, ik heb BPS, en ik herken mij absoluut niet in wat hier staat. 

Ik vind het onnodig (en gevaarlijk) om diagnoses te stellen op basis van een paar geschreven stukjes tekst. Zullen we dat aan de professionals overlaten? 

AnnaPollewop schreef op 14-04-2025 om 19:11:

[..]

De vrienden waarschuwen de moeder dat het mis gaat. Je moet de boel niet zo verdraaien.

Dweedledee schreef op 14-04-2025 om 22:31:

Ik vind het onnodig (en gevaarlijk) om diagnoses te stellen op basis van een paar geschreven stukjes tekst. Zullen we dat aan de professionals overlaten?

Hear hear. 

Radeloos52 schreef op 10-04-2025 om 19:19:

ja hoor kersje, jij hebt de wijsheid in pacht, top hoor!!

Kijk eens hoe aangevallen jij je voelt door de reacties in dit topic. spiegel dat eens naar je zoon? iedereen in beide scenario's bedoelt het goed en toch komt het averechts aan. 

Lotus_ schreef op 11-04-2025 om 13:15:

[..]

En? Hij is een pedofiel.

Doe niet zo belachelijk. In Nederland ben je seksueel meerderjarig vanaf 16, mits er consent is van beide partijen. Ik koos heel bewust voor deze relatie en ja, ik was toen toerekingsvatbaar en prima in staat mijn eigen beslissingen te nemen. 

Naminokurashi schreef op 14-04-2025 om 21:50:

[..]

Ehm, ik heb BPS, en ik herken mij absoluut niet in wat hier staat.

Er zijn natuurlijk verschillende vormen van bps. De vriendin van mijn zoon was net zo als de vriendin van TO en zijn ex heeft ook bps. 

Maar de meesten onder ons zijn geen psychiater dus we kunnen gelukkig geen diagnoses stellen 😏

Dymo schreef op 11-04-2025 om 16:05:

Ik zou je zoon aanraden altijd condooms te gebruiken en verder een stap naar achter doen.

Wat een geweldige manier van anticonceptie!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.