Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Joszy
15-06-2025 om 11:38
TO heb je nog meer kinderen? Ik ben zelf enig kind en ik heb zo rond die leeftijd wel eens gemerkt dat mijn moeder veel teveel tijd had om zich druk te maken over mijn sociale leven etc. Vriendinnen met twee broertjes hadden dat veel minder want daar moest de aandacht sowieso worden gedeeld natuurlijk...

IMI-x2
15-06-2025 om 11:38
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:29:
[..]
Maar het is eigenlijk hier overal zo, ik heb al zoveel jongeren gezien. Misschien vind ik ook wel snel iets niet kunnen, wat jullie niet zo erg vinden, daar zal het ook wel mee te maken hebben. Dus die vrienden zijn altijd allemaal aardig tegen elkaar?
Nee, maar als ze onaardig doen, dan wordt dat benoemd en gedoe wordt uitgepraat.
Ik bedenk me nu dat mijn dochter (ook 19) daar wel een paar keer over verteld heeft, maar dat ze me nog nooit om advies heeft gevraagd. Dat heb ik ook nooit gegeven, uiteindelijk kwamen ze er altijd onderling wel uit. Ook al toen ze 14/15 waren. Dat kunnen ze echt wel, maar je moet zelf wel de ruimte gunnen om hun eigen manier te vinden.
Haar vriendengroep (6 meiden, 2 jongens) van de middelbare school was heel hecht. Iedereen is verhuisd naar verschillende studiesteden, maar ze zien elkaar nog een paar keer per jaar. Zelfs dan ontstaan er vaak 2 groepjes die een deel van de avond samen zijn en een deel van de avond wat anders gaan doen. Waarom zou iemand daar boos van moeten worden?
En waarom zou 1 persoon altijd moeten toegeven? Dan zou je haast denken dat die ene persoon... niet zo goed in de groep past?

MamaE
15-06-2025 om 11:39
Die vrienden hebben ook niet per se een probleem met dochter. Die doen onaardig, beledigend, zeggen te pas en te onpas afspraken af, doen moeilijk over welk café en wie wel of niet mee mag. Je dochter heeft hier last van, niet onterecht in mijn ogen.
Daarom zou ik haar adviseren om trouw te blijven aan haarzelf. Aangeven welk gedrag ze niet leuk vindt, en ook grenzen stellen aan de omgang door bijvoorbeeld weg te gaan als mensen haar beledigen.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:42
IMI-x2 schreef op 15-06-2025 om 11:38:
[..]
Nee, maar als ze onaardig doen, dan wordt dat benoemd en gedoe wordt uitgepraat.
Ik bedenk me nu dat mijn dochter (ook 19) daar wel een paar keer over verteld heeft, maar dat ze me nog nooit om advies heeft gevraagd. Dat heb ik ook nooit gegeven, uiteindelijk kwamen ze er altijd onderling wel uit. Ook al toen ze 14/15 waren. Dat kunnen ze echt wel, maar je moet zelf wel de ruimte gunnen om hun eigen manier te vinden.
Haar vriendengroep (6 meiden, 2 jongens) van de middelbare school was heel hecht. Iedereen is verhuisd naar verschillende studiesteden, maar ze zien elkaar nog een paar keer per jaar. Zelfs dan ontstaan er vaak 2 groepjes die een deel van de avond samen zijn en een deel van de avond wat anders gaan doen. Waarom zou iemand daar boos van moeten worden?
En waarom zou 1 persoon altijd moeten toegeven? Dan zou je haast denken dat die ene persoon... niet zo goed in de groep past?
Mijn dochter heeft ook nog nooit gevraagd, mam wat is jouw advies. Ze vertelde me alleen de verhalen en ik geef reactie.
Dus er wordt ook weleens onaardig gedaan en dat is dus hier ook het geval, alleen dochter weet dan niet goed wat te doen en is daar onzeker over.

Roos57
15-06-2025 om 11:44
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:39:
nee, ik krijg niks te horen van de psycholoog.
Vindt dochter het goed als je keer mee gaat ?

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:44
MamaE schreef op 15-06-2025 om 11:39:
Die vrienden hebben ook niet per se een probleem met dochter. Die doen onaardig, beledigend, zeggen te pas en te onpas afspraken af, doen moeilijk over welk café en wie wel of niet mee mag. Je dochter heeft hier last van, niet onterecht in mijn ogen.
Daarom zou ik haar adviseren om trouw te blijven aan haarzelf. Aangeven welk gedrag ze niet leuk vindt, en ook grenzen stellen aan de omgang door bijvoorbeeld weg te gaan als mensen haar beledigen.
Ja precies, zo is het! En dat laatste is lastig, en moet ze iets aan doen. Maar ik moet dan oppassen om niet mijn boze mening te geven, maar wat jij zegt en dat vind ik lastig.

Bailey26
15-06-2025 om 11:45
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:23:
[..]
Je legt het bij haar neer, maar eigenlijk heeft zij nooit gedoe en is ze de makkelijkste van de vriendinnen. Als je uitgaat en vriendin zegt af, bij wie ligt dit dan? Als iemand haar dom noemt bij wie ligt dat dan? En ik snap dat je er zelf iets aan kan doen om ermee om te gaan of stappen te ondernemen he, maar om nu het bij haar te leggen dat deze dingen gebeuren is natuurlijk wel vreemd.
Huh ze heeft toch steeds gedoe? Je geeft iedere keer voorbeelden waarbij zij gedoe heeft... Dat jij (en misschien zij) anderen daar steeds de schuld van geeft verandert daar niks aan.
Het lijkt alsof jij überhaupt niet wil begrijpen dat je altijd een eigen verantwoordelijkheid heb. En het fijne van het hebben van een eigen verantwoordelijkheid is dat je daarmee ook een keus hebt. Een eigen verantwoordelijkheid is iets anders als schuld hebben aan.
Maar jij geeft liever anderen de schuld want dat is veel makkelijker natuurlijk. Maar daar doe je uiteindelijk wel jezelf en je dochter te kort mee.
En het is echt grote onzin om te beweren dat bij alle groepen jongeren problemen zitten. Die zitten waarschijnlijk vooral in jouw hoofd.

Kleinduimpje
Roos57 schreef op 15-06-2025 om 11:44:
[..]
Vindt dochter het goed als je keer mee gaat ?
Ja, zou kunnen bij de volgende, wel een goed idee denk ik.

IMI-x2
MamaE schreef op 15-06-2025 om 11:39:
Dat was nou net het probleem, dochter (en moeder) weet nog niet goed met grenzen om te gaan. Dochter zegt wel dat ze iets niet fijn vindt, maar niet hardop voor de hele groep, en ze verbindt geen consequenties aan het overschrijden van haar grenzen. Met andere woorden: ze laat over zich heen lopen. Daar heeft ze nog wat werk aan: oefenen en ervaring opdoen.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:46
Bailey26 schreef op 15-06-2025 om 11:45:
[..]
Huh ze heeft toch steeds gedoe? Je geeft iedere keer voorbeelden waarbij zij gedoe heeft... Dat jij (en misschien zij) anderen daar steeds de schuld van geeft verandert daar niks aan.
Het lijkt alsof jij überhaupt niet wil begrijpen dat je altijd een eigen verantwoordelijkheid heb. En het fijne van het hebben van een eigen verantwoordelijkheid is dat je daarmee ook een keus hebt. Een eigen verantwoordelijkheid is iets anders als schuld hebben aan.
Maar jij geeft liever anderen de schuld want dat is veel makkelijker natuurlijk. Maar daar doe je uiteindelijk wel jezelf en je dochter te kort mee.
En het is echt grote onzin om te beweren dat bij alle groepen jongeren problemen zitten. Die zitten waarschijnlijk vooral in jouw hoofd.
Als iemand een ander dom noemt, wie is dan de schuldige?
Wat je eraan kan doen is ander verhaal!

IMI-x2
15-06-2025 om 11:49
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:42:
[..]
Mijn dochter heeft ook nog nooit gevraagd, mam wat is jouw advies. Ze vertelde me alleen de verhalen en ik geef reactie.
Dus er wordt ook weleens onaardig gedaan en dat is dus hier ook het geval, alleen dochter weet dan niet goed wat te doen en is daar onzeker over.
En vanaf hier raad ik je aan weer bij bladzijde 1 van dit topic te beginnen te lezen, wat er zijn massa's tips gegeven.
Zie je nou echt niet hoe je steeds in exact hetzelfde rondje blijft draaien?
Stap eruit!
Ik wens je veel succes, maar ik stop nu met reageren.

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:51
ik geef een reactie op iemand en leg ik het weer uit hoe het zit, die heeft misschien ook niet alles gelezen, dat betekent niet dat ik jullie advies niet meeneem, daar ben ik toch al mee bezig.

Bailey26
15-06-2025 om 11:53
Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 11:46:
[..]
Als iemand een ander dom noemt, wie is dan de schuldige?
Wat je eraan kan doen is ander verhaal!
Volgens mij hebben we al aangegeven dat die 'vriend' eikel gedrag laat zien.
maar daar zit niet de oplossing!!
Laat die laatste zin zien dat het kwartje begint te vallen?

Kleinduimpje
15-06-2025 om 11:55
nee, daar ging het ook niet over over de oplossing, die weet ik nu wel.
Er werd gezegd dat dochter schuldige kon zijn aan het gedoe en daar reageerde ik op.