Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Lotus_ schreef op 15-06-2025 om 17:22:

De laatste pagina's niet meer gelezen. Maar ik verbaas me om de on-zelfredzaamheid van zowel jij als je dochter. Ik ben maar ietsje ouder dan je dochter en ook op haar leeftijd ging ik niet gelijk naar mijn moeder toe als een vriendin afzegde, want wat moest mijn moeder daarmee? Dan ging ik gewoon een andere vriendin zoeken om iets mee te gaan doen of mezelf op een andere manier vermaken.

Vorige week nog, zou een avondje stappen met een vriendin. Paar uur van tevoren appte ze me dat ze er iets tussen was gekomen en ze te moe was voor een (lange) avond. Prima, we hebben een nieuwe datum gepland. Ik kon toen een andere vriendin vragen of wat anders bedenken om te gaan doen. Heb heerlijk thuis een filmpje gekeken, niets aan de hand. Ik was niet zielig.

Geen haar op mijn hoofd die daar boos om zou worden of zou gaan 'koken'. Als een vriendin om de haverklap afzegt, dan zou ik gewoon niet meer afspreken met diegene. Er is geen enkel scheurtje in de vriendschap gekomen hierdoor.

Aanvulling: tot mijn 12e ofzo kwam ik nog wel bij mijn moeder huilend vertellen als er een vriendinnetje had afgezegd om te zwemmen ofzo. In de hoop dat zij een magische oplossing had. Maar haar reactie was toch altijd, jammer, niets aan te doen, vraag iemand anders of ga wat anders doen.

Zo heb ik dat wel alleen leren oplossen. Dat een vrouw van 19(!) voor dit soort dingen nog bij haar moeder komt voor advies klinkt voor mij niet heel gezond.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 17:48 Topicstarter

Lotus_ schreef op 15-06-2025 om 17:22:

De laatste pagina's niet meer gelezen. Maar ik verbaas me om de on-zelfredzaamheid van zowel jij als je dochter. Ik ben maar ietsje ouder dan je dochter en ook op haar leeftijd ging ik niet gelijk naar mijn moeder toe als een vriendin afzegde, want wat moest mijn moeder daarmee? Dan ging ik gewoon een andere vriendin zoeken om iets mee te gaan doen of mezelf op een andere manier vermaken.

Vorige week nog, zou een avondje stappen met een vriendin. Paar uur van tevoren appte ze me dat ze er iets tussen was gekomen en ze te moe was voor een (lange) avond. Prima, we hebben een nieuwe datum gepland. Ik kon toen een andere vriendin vragen of wat anders bedenken om te gaan doen. Heb heerlijk thuis een filmpje gekeken, niets aan de hand. Ik was niet zielig.

Geen haar op mijn hoofd die daar boos om zou worden of zou gaan 'koken'. Als een vriendin om de haverklap afzegt, dan zou ik gewoon niet meer afspreken met diegene. Er is geen enkel scheurtje in de vriendschap gekomen hierdoor.

Boos, heb ik dat ergens gezegd? Ze is nooit boos. Daarom is het ook heel.lastig om hier alles duidelijk neer te zetten, veel dingen worden anders gezegd, wat helemaal niet zo is. Het is zo lastig om hier alles neer te zetten

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 17:49 Topicstarter

Lotus_ schreef op 15-06-2025 om 17:43:

[..]

Aanvulling: tot mijn 12e ofzo kwam ik nog wel bij mijn moeder huilend vertellen als er een vriendinnetje had afgezegd om te zwemmen ofzo. In de hoop dat zij een magische oplossing had. Maar haar reactie was toch altijd, jammer, niets aan te doen, vraag iemand anders of ga wat anders doen.

Zo heb ik dat wel alleen leren oplossen. Dat een vrouw van 19(!) voor dit soort dingen nog bij haar moeder komt voor advies klinkt voor mij niet heel gezond.

Dat heb ik toch ook gezegd, jammer heb je nog eens ander waarmee je weg kan gaan en die is ze gaan zoeken, verder niks. Daar gaat het niet om, het gaat erom dat ik het niet netjes vind.

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 17:48:

[..]

Boos, heb ik dat ergens gezegd? Ze is nooit boos. Daarom is het ook heel.lastig om hier alles duidelijk neer te zetten, veel dingen worden anders gezegd, wat helemaal niet zo is. Het is zo lastig om hier alles neer te zetten

Dat heb je zeker wel gezegd dat JIJ ging koken toen je dat hoorde. 

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 17:48:

[..]

Ik ga niet alles teruglezen maar jij hebt hier meerdere malen gezegd dat er bij jou of bij je dochter sprake was van boosheid en zelfs gezegd dat jij "kookte" (van woede neem ik gemakshalve even aan).

Je dochter vind het naar dat Ettertje haar dom noemt. Naar/boos/ teleurgesteld welk woord je ook kiest het dekt de lading nooit helemaal.

Als ze iets wil veranderen aan de dynamiek in de groep moet ze dat zelf doen en dan wordt ze maar een keer boos, dat is goed voor haar daar leert ze van.  

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 17:49:

[..]

Dat heb ik toch ook gezegd, jammer heb je nog eens ander waarmee je weg kan gaan en die is ze gaan zoeken, verder niks. Daar gaat het niet om, het gaat erom dat ik het niet netjes vind.

Maar dat deed ik dus tot mijn 12e. Dat jij dit advies nog op haar 19e moet geven klinkt niet goed. Ik bedoel dit serieus; maar is ze ooit onderzocht op autisme oid?

Lotus_ schreef op 15-06-2025 om 17:56:

[..]

Maar dat deed ik dus tot mijn 12e. Dat jij dit advies nog op haar 19e moet geven klinkt niet goed. Ik bedoel dit niet gemeen, maar is ze ooit onderzocht op autisme oid?

Dit vind ik echt een niet passende vraag. Het slaat echt nergens op. Omdat iemand niet zo zelfstandig is??

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 17:49:

[..]

En laat dat waar het hoort,  BIJ JOU!

Het zijn jongvolwassen vrouwen die nog helemaal moeten uitvinden hoe sociale relaties werken, wat de do en dont's zijn.  Waar je vrienden mee maakt een wat je je vijanden nog niet aan zou willen doen.

Dat moet ze zelf doen zonder steeds op haar moeder terug te vallen voor advies, want eerlijk gezegd denk ik niet dat jouw adviezen echt helpend zijn.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 18:02 Topicstarter

Lotus_ schreef op 15-06-2025 om 17:56:

[..]

Maar dat deed ik dus tot mijn 12e. Dat jij dit advies nog op haar 19e moet geven klinkt niet goed. Ik bedoel dit serieus; maar is ze ooit onderzocht op autisme oid?

Ze vertelde me gewoon dat ze niet weggaat omdat x heeft afgezegd, meer niet, ik moet dat toch weten, want ze zou toch weggaan.. Ze vraagt niet aan mij wat vind jij ervan. Ze zegt toch niet, mam jij moet me advies geven? Dat heeft ze me nog nooit gevraagd. Nog nooit, wat vind jij, geef me advies. Alleen haar verhaal.dus het ligt bij mij dat ik dat niet meer moet doen. 

Ik vind het je houden aan afspraken wel zo fatsoenlijk. Afspreken en dan afzeggen wegens geen zin maakt je in mijn ogen niet betrouwbaar. Natuurlijk kan er eens iets tussenkomen, een noodgeval, ziek worden of moe zijn. Bij geen zin om uit te gaan kun je dat toch gewoon zeggen en voorstellen iets anders te gaan doen, naar de film of spelletjesavond of zo. Dan heb je toch afgesproken en kost het minder energie dan de hele nacht dansen.

Bij een afspraak maakt of houdt een ander tijd voor jou vrij. Ik vermaak mij ook prima in mijn eentje, daar niet van. Maar als mensen me zien als een back-up plan voor als ze toevallig wel tijd en zin hebben, dan laat maar.

Wat vindt je dochter er trouwens van dat je haar hele sociaal leven hier zo op een openbaar forum zet?

Je hoeft daar verder niet heel veel van te vinden of bij te voelen. Als persoon X heel vaak last minuten afzegt, kun je dat hooguit een keer opmerken met de vraag wat ze daar zelf van vindt.

Jouw dochter doet nooit boos naar andere mensen, maar ze stoort zich wel degelijk aan bepaald gedrag. Assertiviteit is om dat wel te laten merken. Dat kan best moeilijk zijn, maar is wel iets waar zij wat mee moet.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 18:17 Topicstarter

Joszy schreef op 15-06-2025 om 18:12:

Wat vindt je dochter er trouwens van dat je haar hele sociaal leven hier zo op een openbaar forum zet?

Dat weet ze niet. Ik zet er zelf mee en weet niet wat te doen dus vraag ik het hier. En nu weet ik veel meer wat te doen

Kleinduimpje schreef op 15-06-2025 om 18:17:

[..]

Dat weet ze niet. Ik zet er zelf mee en weet niet wat te doen dus vraag ik het hier. En nu weet ik veel meer wat te doen

Fijn . Succes 🍀 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-06-2025 om 18:20 Topicstarter

dank je wel roos

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.