Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kimdekim schreef op 15-06-2025 om 12:15:

[..]

Dit is echt niet normaal onder jongeren hoor. Ik denk, als je zo vaak conflicten hebt, moet je echt even naar jezelf kijken. Sorry maar dit kan niet alleen maar aan anderen liggen. Mijn dochter heeft een grote vriendengroep. Er is echt wel eens irritatie onderling maar dat wordt ook altijd opgelost. Dingen worden uitgesproken of er wordt even een beetje afstand genomen maar er is ook altijd begrip en respect voor elkaar. Als mijn dochter weg is geweest hoor ik altijd leuke verhalen, en zelden problemen. En als er dan eens problemen zijn heeft mijn dochter zelf een oplossing. Het lijkt alsof jouw dochter zelf worstelt met sociale situaties en een beetje onvolwassen houding heeft hierin. Mijn dochter is 2 jaar jonger maar regelt dit echt zelf.

Natuurlijk vraagt ze wel eens advies. Maar ik geef ook echt alleen maar advies als ze deze expliciet vraagt. En dan is het nog probeer ik de oplossing vooral vanuit haar zelf te laten komen. Jij weet zelf heel goed hoe je dit op moet lossen.

Ik zou het niet benoemen als een 'onvolwassen houding', dan leg je het probleemgedrag van die etter bij haar dochter. Uiteindelijk is het juist haar dochter die zich wel sociaal gedraagt en haar grenzen op een fatsoenlijke manier aangeeft.

Verder kan je jou dochter qua karakter en persoonlijkheid natuurlijk niet vergelijken met haar dochter. Gewoon twee verschillende mensen met zo hun eigen geschiedenis, karakter, opvoeding, waarden en normen waardoor ze gevormd zijn. 

Er is geen goed of fout, maar wel een 'sociale skill' die haar dochter nog kan leren toepassen. En ja, dat kost tijd en een stukje bewustwording en ook 'een drempel over durven gaan' en hier treed ook de verschillende reacties op wat personen kunnen vertonen in een onveilige situatie: vluchten, vechten of bevriezen. En hou daar ook rekening mee in de toon die sommige hier aanslaan.

BritgetJones007 schreef op 17-06-2025 om 23:44:

[..]

Ik zou het niet benoemen als een 'onvolwassen houding', dan leg je het probleemgedrag van die etter bij haar dochter. Uiteindelijk is het juist haar dochter die zich wel sociaal gedraagt en haar grenzen op een fatsoenlijke manier aangeeft.

Verder kan je jou dochter qua karakter en persoonlijkheid natuurlijk niet vergelijken met haar dochter. Gewoon twee verschillende mensen met zo hun eigen geschiedenis, karakter, opvoeding, waarden en normen waardoor ze gevormd zijn.

Er is geen goed of fout, maar wel een 'sociale skill' die haar dochter nog kan leren toepassen. En ja, dat kost tijd en een stukje bewustwording en ook 'een drempel over durven gaan' en hier treed ook de verschillende reacties op wat personen kunnen vertonen in een onveilige situatie: vluchten, vechten of bevriezen. En hou daar ook rekening mee in de toon die sommige hier aanslaan.

Dit gaat al lang niet meer over die jongen ( want ik vind etter dan weer niet zo leuke term) maar over de 5 andere situaties waar dochter van to tegenaan loopt.  Er zijn constant situaties waar dochter van to tegenaan loopt en die ze zelf niet opgelost krijgt.  En dan denk ik dat dus niet de hele wereld vol etters zit maar dochter van to misschien sociale situaties niet zelf opgelost krijgt.  En dat mag je op haar leeftijd wel verwachten.  Dus dan vind ik haar daar nog onvolwassen in.  Als to dan zegt er is altijd gedoe met jongeren zeg ik dat ik dat niet herken van mijn kind.  Dus dat het helemaal niet aan de jeugd van tegenwoordig ligt maar aan de cirkel van dochter van to.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

18-06-2025 om 07:38 Topicstarter

natuurlijk is er wel veel gedoe tussen jongeren, weet je hoeveel kinderen er wel niet gepest worden? Ik hoor zoveel dingen om me heen, ik werk ook met jongeren. Dochter is wel heel gevoelig, waarbij een ander zijn schouders optrekt.

Kleinduimpje schreef op 18-06-2025 om 07:38:

natuurlijk is er wel veel gedoe tussen jongeren, weet je hoeveel kinderen er wel niet gepest worden? Ik hoor zoveel dingen om me heen, ik werk ook met jongeren. Dochter is wel heel gevoelig, waarbij een ander zijn schouders optrekt.

Ik vind die vriendin van jou dochter niet loyaal naar jou dochter, door 'ineens' een nieuw appgroepje aan te maken en dochter buiten te sluiten. En dan zeggen dat ze er niet bij mag omdat twee jongens haar irritant vinden.... heeft jou dochter dat nagevraagd bij die twee jongens? Want het komt vooral over als een 'berekende en manipulatieve zet' van die vriendin. Kan het zijn dat deze situatie niet heel anders ligt, dan dat ze jou dochter laat geloven? Kan het zijn dat ze jou dochter als concurrentie ervaart bij die jongens en ze jaloers is en het op deze manier opgelost heeft?

Want iedereen heeft veel over jou dochter, maar die "vriendin" lijkt ook steeds een dubbele agenda te hebben en 'twee gezichten' en jou dochter dwars te bomen.... en leer jou dochter dat dat geen vriendinnengedrag is, maar haar onderbuikgevoel klopt: dit is naar gedrag en buitensluiten.

Ik begrijp waarom jou dochter blokkeert om actie te ondernemen en bang is haar "vrienden" kwijt te raken, maar ik vind de groep waar ze zich in verkeerd best schadelijk voor haar zelfvertrouwen. En als autisme een rol speelt, dan is het wel goed dat ze door heeft, dat deze situaties niet oké zijn. Maar daar een juiste reactie op geven (al vind ik dat ze dat al best goed doet) dat kan dan lastig zijn, omdat ze de consequentie van haar actie daarop niet overziet (bijv denken dat ze dan uit de vriendengroep gezet wordt  als ze haar grens aangeeft door weg te gaan na een nare opmerking,  ipv erop vertrouwen dat ze door haar grens aan te geven juist zichzelf uit de situatie haalt.)

Kleinduimpje schreef op 18-06-2025 om 07:38:

Tja, normaal gesproken ben je ook geen 'vrienden' met 'etters'. Ik werd vroeger ook gepest en ik hou juist grote afstand tot die mensen. De kunst is juist dat je vrienden leuke mensen zijn die jou waarderen en andersom.

BritgetJones007 schreef op 18-06-2025 om 08:11:

[..]

Ik vind die vriendin van jou dochter niet loyaal naar jou dochter, door 'ineens' een nieuw appgroepje aan te maken en dochter buiten te sluiten. En dan zeggen dat ze er niet bij mag omdat twee jongens haar irritant vinden.... heeft jou dochter dat nagevraagd bij die twee jongens? Want het komt vooral over als een 'berekende en manipulatieve zet' van die vriendin. Kan het zijn dat deze situatie niet heel anders ligt, dan dat ze jou dochter laat geloven? Kan het zijn dat ze jou dochter als concurrentie ervaart bij die jongens en ze jaloers is en het op deze manier opgelost heeft?

Ik lees nergens dat vriendin ineens een nieuw appgroepje gemaakt heeft? Ik lees dat ze met meerdere mensen een nieuwe groep gemaakt hebben ivm samen sporten. Niet dat vriendin die groep gemaakt heeft, het initiatief nam en/of beheerder is. Wel dat dochter alleen die ene vriendin vraagt om in het groepje te mogen. En om onduidelijke redenen niet aan haar andere vrienden in de groep. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

18-06-2025 om 10:37 Topicstarter

ondertussen kwam ze een vriend op straat tegen die het vreemd vond dat ze niet erbij in de app stond en die heeft haar toegevoegd, dus ze heeft ook nog aardige vrienden.

Kleinduimpje schreef op 18-06-2025 om 10:37:

ondertussen kwam ze een vriend op straat tegen die het vreemd vond dat ze niet erbij in de app stond en die heeft haar toegevoegd, dus ze heeft ook nog aardige vrienden.

Dus ze had het beter gelijk in de groep kunnen gooien en vragen om toegevoegd te worden. 

Ik denk dat dit wel een voorbeeld is van 'gedoe bij jeugd' dat het verschil in ervaring tussen sommige andere forummers en jullie illustreert. Er is een nieuwe appgroep, ontstaan door sporten, en daardoor zit dochter er niet in. De groep is blijven bestaan en dochter mist daardoor zaken. 

Jullie oplossing: Dé vriendin moet dit oplossen. Dus die ga je persoonlijk aanspreken. En als ze het niet doet nóg eens aanspreken. Als ze vervolgens weigert is het onzeker; is vriendin fout, willen die jongens haar er echt niet bij? Ondertussen blijft de groep rustig doorgaan zonder dochter. Die zich buitengesloten voelt. Al met al een hoop gedoe. 

De meeste andere jongeren: Ík moet dit oplossen. Vraag aan de groep om toegevoegd te worden/wie de beheerder is. Worden de zelfde dag nog toegevoegd. Opgelost! Die mensen ervaren dan in de zelfde situatie geen gedoe. 

Onvoorstelbaar hoeveel toestanden er zijn gemaakt, terwijl het dus ook anders kan zijn. 

Het beste wat je kunt doen (jij en je je dochter) is: je eigen koers varen, zoals iedereen hier al steeds zegt. Als je steeds mee gaat waaien met de wind van een ander, dan kom je de ene keer depressief thuis (ze willen me niet) en de andere keer weer helemaal vrolijk (ze willen me wel), maar ondertussen ben je van links naar rechts gezwabberd en kost het heel veel energie. 

Het gaat er niet om dat er vriendelijke mensen zijn die goed voor je dochter zorgen. Ze zal in haar hele leven vriendelijke en onvriendelijke mensen tegenkomen en ze is nu op een leeftijd dat ze vooral wat dat betreft voor zichzelf moet zorgen. 

Dus al met al een hoop nutteloos drama doordat ze zo onzeker zijn en graag achter elkaars rug kletsen. 

Die vriendin: Kan ik TO's dochter wel zomaar toevoegen terwijl X en Y haar irritant vinden? Of gaan ze daar dan over zeuren? 

En TO's dochter: Waarom mag ik niet in die groep? Hoezo vinden ze me irritant? Wat zeggen ze nog meer over me? 

Als je als moeder mee gaat in dat drama, en plaatsvervangend boos wordt, bevestig je dat er iets is om boos over te zijn. 

Terwijl er dus eigenlijk alleen maar iets is om even recht te zetten. 

Het verbaast mij eerlijk gezegd, dat jij al dat soort dingen van je 19-jarige dochter weet: wie er wel en niet in een app zitten en waarom. Wat delen jullie veel! Ik zou dat aanzienlijk minderen, ze is nu eigen baas over haar sociale leven. Geef haar die gelegenheid en laat het los. 

wat mij opvalt is dat er om de paar dagen weer een ander verhaal is betreffende jou dochter. Maar misschien zie ik het verkeerd

Kleinduimpje

Kleinduimpje

18-06-2025 om 14:27 Topicstarter

nou, zo is het dus niet gegaan. Het verhaal gaat niet om die groep die haar niet heeft toegevoegd, maar om die jongen die haar de hele tijd dom noemt, andere groep, maar dit verhaal noemde ik tussendoor. Ik als moeder heb juist net heel luchtig gedaan bij dit verhaal. 

Fijn dat ze aan de chatgroep is toegevoegd. Dan is dat voor nu opgelost.

Wanneer gaat ze op vakantie?
Heeft ze al met de andere vrouwen besproken wat ze tijdens de vakantie willen gaan doen en hoe ze dat voor zich zien?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

18-06-2025 om 14:31 Topicstarter

tsjor schreef op 18-06-2025 om 11:54:

[..]

Onvoorstelbaar hoeveel toestanden er zijn gemaakt, terwijl het dus ook anders kan zijn.

Het beste wat je kunt doen (jij en je je dochter) is: je eigen koers varen, zoals iedereen hier al steeds zegt. Als je steeds mee gaat waaien met de wind van een ander, dan kom je de ene keer depressief thuis (ze willen me niet) en de andere keer weer helemaal vrolijk (ze willen me wel), maar ondertussen ben je van links naar rechts gezwabberd en kost het heel veel energie.

Het gaat er niet om dat er vriendelijke mensen zijn die goed voor je dochter zorgen. Ze zal in haar hele leven vriendelijke en onvriendelijke mensen tegenkomen en ze is nu op een leeftijd dat ze vooral wat dat betreft voor zichzelf moet zorgen.

Ik vond dat dus wel vriendelijk, hij denkt ook aan een ander, ook al kan ze voor zichzelf.

Wat me wel opvalt is dat als ik iets op mijn werk of vrienden vertel ik hele andere reacties krijg als op een forum. Kan aan mij liggen hoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.