Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Kleinduimpje
25-06-2025 om 18:00
ik ben al een week nergens op aan het reageren wat dochter verteld. Heel vreemd, want nu praten we veel minder, ik heb veel minder contact met haar. Er was wat gebeurd met een leeftijdgenoot. Oke, ja vervelend heb ik gezegd. Ze had voor veel geld een cadeau gekocht voor haar stagebegeleider, normaal had ik gezegd, oh dat had ik toch niet gedaan voor dat bedrag, nu heb ik maar niks gezegd. Ze had ook geen geld meer, want vriedin had tikkie niet betaald. Normaal had ik gezegd, wel terug vragen hoor. Een jongen had haar veel berichten gestuurd, ja dan wil ik best weten, vind je hem leuk, maar Ik vind het heel lastig, wat ik wanneer wel of niet kan zeggen, wanneer bemoei ik me er teveel mee of niet. Maar ik merk dat we nu echt veel minder gesprekken hebben omdat ik niet veel reactie geef. Ben er echt wel onzeker over.

Roos57
25-06-2025 om 18:07
Wat is er dan gebeurd met leeftijdsgenoot?
Wat voor leuks heb je gekocht voor stage begeleider?
Och wat leuk van die jongen. Wil je vertellen wat hij appt ?

Kersje
25-06-2025 om 18:12
Joszy schreef op 15-06-2025 om 18:12:
Wat vindt je dochter er trouwens van dat je haar hele sociaal leven hier zo op een openbaar forum zet?
Wat een ontzettend flauwe reactie dit. Vraag je dat ook aan vrouwen die een topic openen over hun vervelende man of mannen die advies vragen over zijn kinderen? Kunnen we het forum wel sluiten.
Alsof iedereen nu precies weet over welk meisje het gaat

Stardust
25-06-2025 om 18:27
Knap dat je het probeert! Het maakt je vast heel bewust van bepaalde dynamieken. En dat het onwennig voelt is logisch.
Oefenen met een gesprek voeren zonder mening, oordeel of advies. Het kan echt wel hoor. Je bent het alleen niet gewend. open vragen stellen.

Kersje
25-06-2025 om 18:38
felija schreef op 19-06-2025 om 14:19:
[..]
Van wat je hier schrijft, vind ik dat je gigantisch veel weet over het sociale wel en wee van je dochter. Ik dacht oprecht dat ik me vergist had on de leeftijd, dat het geen 19, maar 13 of 14 was.
Het zou voor je dochter goed zijn om zelfstandig te gaan wonen, maar dat is helaas in deze tijden makkelijker gezegd dan gedaan. of een jaar naar het buitenland oid. Misschien helpt het om weerbaarder te worden en ze zodoende meer in staat zal zijn haar eigen grenzen op een goede manier aan te geven.
Ook deze reactie vind ik nogal overdreven, want je doet alsof een meisje van 19 al ruim volwassen is en vol levenservaring. Klopt, sommigen wonen al zelfstandig op deze leeftijd, maar velen ook niet. Sommigen krijgen zelfs een kind op deze leeftijd, maar praat nou niet alsof zij het er volledig onafhankelijk en geheel zelfstandig zo goed vanaf brengen.
Juist erg leuk dat een dochter van 19 nog zoveel deelt met haar moeder, denk dat vele moeders hier juist stiekem jaloers op zijn, al zal dat zelden worden toegegeven! Zij voelt zich veilig bij haar moeder en op je 19e is dat juist erg fijn, denk zelfs dat dit bij vele jongvolwassenen hét probleem is anno 2025. Er wordt zoveel van hen verwacht, vooral misleid door oa social media. Wél is het aan Kleinduimpje haar hierin wat beter te begeleiden misschien door dochter meer zélf te laten nadenken als zij advies vraagt. Dat is toch een mooi leerproces?

CharlieB
25-06-2025 om 18:45
Volgens mij maak je het veel te moeilijk en veel te groot voor jezelf. Je kan toch ook met andere mensen (goede) gesprekken voeren zonder hen te vertellen wat ze moeten doen en zonder je ermee te bemoeien? Dus voer gewoon een "normaal" gesprek met je dochter.
Waarom zou je niet kunnen vragen naar wat er is gebeurd met leeftijdsgenoot? Dat kun je aanhoren.
Dat ze voor veel geld iets voor haar stagebegeleider had gekocht, daar hoef je niet iets van te vinden. Het is al gekocht. Wat moet ze nu nog met de opmerking 'had ik niet gedaan'. Hoor aan wat ze heeft gekocht en vindt dat leuk. Heb het bijv. over de rol van die stagebegeleider.
Haar geld terugvragen kan ze of zelf bedenken of het is haar eigen probleem. Ik snap niet zo goed hoe dat "diepgaander" zou kunnen worden doordat jij zou zeggen 'wel terugvragen he'. Je zou wel kunnen vragen wat zíj met de situatie gaat doen.
Over die jongen kun je gewoon vragen wat ze wil delen met je?

IMI-x2
25-06-2025 om 18:56
Je hoeft alleen naar de neiging te onderdrukken om te zeggen wat jij zou doen.
Verder kun je gewoon geïnteresseerde vragen stellen die beginnen met Wie, Wat Waar Wanneer of Hoe. Meer info vragen over de situatie en vragen hoe ze zich voelt en wat ze van plan is. Dan volgt er wel een gesprek.

Kleinduimpje
25-06-2025 om 19:27
Hmm heel lastig. Over dat leeftijdgenootje, dat verhaal heeft ze me wel verteld, maar ik wist dat ik anders moest reageren, tenminste dat hadden jullie me verteld. Wat er was gebeurd vond ik eigenlijk belachelijk en ik vroeg haar wel wat ze ervan vond. Ja, niet leuk, ik zei dat ik dat begreep. Maar ik had het liefst gezegd; wat is dit nu weer, wat een kl... actie van die griet, kan ze niet maken enz...het was ook echt te belachelijk.
Dat te dure cadeau. Ik reageerde daar niet op, alleen OKe! Maar ik had eigenlijk willen zeggen, de volgende keer niet zo'n duur cadeau kopen, een kleinigheidje is prima. Dit is haar eerste keer dus moet ze dat ook.leren.
En ook van zo'n tikkie terrugbetaling. Als ik had gezegd. X moet dat wel terugbetalen hoor, gewoon nog een tikkie sturen. Dan voelt ze zich toch gesterkt, zo van oja ik moet het gewoon nog een keer vragen. Ik denk omdat ik nu zo reageerde dat ze kan denken, ach ja laat maar, het is niet zo erg. En dit heeft ze ook echt vaker dqt ze niet wordt terug betaald.

Bakblik
25-06-2025 om 19:32
Over dat continue gedoe zou je als ouder geen advies hoeven geven. Daar zou ik open vragen stellen en haar zelf laten zoeken naar oplossingen.
Zo'n te duur cadeau zou ik nog wel advies in geven dat moet ze nog leren. Net als dat niet betalen van een tikkie dan zou ik ook zeggen dat ze nog een keer kan vragen om het geld.
In het algemeen hoeft geen advies meer geven toch niet te betekenen dat je minder contact hebt? Ze kan vertellen over wat ze gedaan heeft die dag en met wie. Je kan vragen stellen over de activiteit maar het hele met de vrienden ontwijken.
Dochter hier vertelt veel over haar stage op een lab. Dan heb ik echt wel even wat extra info nodig als ze praat over apparaten die ik niet ken. Dat komt heel belangstellend over vind dochter.

Valeria
25-06-2025 om 19:42
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 19:27:
En ook van zo'n tikkie terrugbetaling. Als ik had gezegd. X moet dat wel terugbetalen hoor, gewoon nog een tikkie sturen. Dan voelt ze zich toch gesterkt, zo van oja ik moet het gewoon nog een keer vragen. Ik denk omdat ik nu zo reageerde dat ze kan denken, ach ja laat maar, het is niet zo erg. En dit heeft ze ook echt vaker dqt ze niet wordt terug betaald.
Ze is al 19.
Ze heeft al vaker gehad dat ze niet wordt terugbetaald. Dit is de eerste keer dat jij er niet op ingaat; de vorige keren dus wel? Dan wéét ze toch wat ze moet doen? Sowieso kan iemand van 19 dat zelf wel bedenken. Ik had toen ik 19 was echt mijn moeder niet nodig om te bedenken dat ik al na 1 niet terugbetaald worden niet een 2e keer ging voorschieten, maakt niet uit aan wie.

Kleinduimpje
25-06-2025 om 19:43
ja, sorry ik kom daar allemaal niet zomaar meteen op. Mijn eerste gedachte zijn toch, dat zou ik niet doen/dat is belachelijk dat ze zo reageren/vraag dat geld terug. Ja, wel een goede dat ik dat tegen collega's natuurlijk ook niet doe.
Er is ook het een ander met de rijles. Dan moet ik nu dus ook mijn mond houden. Maar met 60 euro per uur is dat ook lastig om het maar op zijn beloop te laten om maar weer een voorbeeld te noemen.

Kleinduimpje
25-06-2025 om 19:45
Valeria schreef op 25-06-2025 om 19:42:
[..]
Ze is al 19.
Ze heeft al vaker gehad dat ze niet wordt terugbetaald. Dit is de eerste keer dat jij er niet op ingaat; de vorige keren dus wel? Dan wéét ze toch wat ze moet doen? Sowieso kan iemand van 19 dat zelf wel bedenken. Ik had toen ik 19 was echt mijn moeder niet nodig om te bedenken dat ik al na 1 niet terugbetaald worden niet een 2e keer ging voorschieten, maakt niet uit aan wie.
Ja, dat doet ze dus wel en ze weet dat zelf ook wel, maar ze is te goed. ..Is al heel vaak gebeurd en dan ben ik dus boos dat ze niet het fatsoen hebben om gewoon meteen het tikkie te betalen.

IMI-x2
25-06-2025 om 19:47
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 19:45:
[..]
Ja, dat doet ze dus wel en ze weet dat zelf ook wel, maar ze is te goed. ..Is al heel vaak gebeurd en dan ben ik dus boos dat ze niet het fatsoen hebben om gewoon meteen het tikkie te betalen.
Als dat vaak gebeurt zal ze op een gegeven moment wel bedenken dat ze niet meer gaat voorschieten.