Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Roos57
25-06-2025 om 19:52
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 19:45:
[..]
Ja, dat doet ze dus wel en ze weet dat zelf ook wel, maar ze is te goed. ..Is al heel vaak gebeurd en dan ben ik dus boos dat ze niet het fatsoen hebben om gewoon meteen het tikkie te betalen.
Geen leuke vrienden dus .
En waarom betaald zij dan steeds .

Labyrinth
25-06-2025 om 20:04
Goed dat je niet zo hebt gereageerd als je gewend bent. Dit zeg ik, omdat ik het zelfde hebben moeten leren. Teveel ongevraagd advies, te veel bemoeien, waardoor je je dochter ontneemt om zelf haar mening te bepalen, haar autonomie te voelen.
Wat je wel kunt is iets andere reacties geven, zoals: Hoe was dat voor jou? Wat zou je willen doen? Wil je erover sparren of gewoon even je verhaal kwijt?
Je zou zelfs tegen haar kunnen zeggen dat je wat minder reageer, omdat je niet teveel wil bemoeien. Dan weet ze dat het geen desinteresse is. Of haar uitnodigen 'als ik iets zeg wat je niet prettig vindt, zeg het gewoon'.
In plaats van je mening over dat cadeau kan je ook oprecht nieuwsgierig zijn: 'wat een royaal cadeau, wat maakte dat je daarvoor koos'.
Die onzekerheid kan voortkomen uit het feit dat je bang bent dat ze niet zonder jouw continue sturing en monitoring kan.

Roos57
25-06-2025 om 20:05
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 19:58:
nee, die betalen ook weleens lijkt mij.
?
Ik snap er niks meer van . Hoe jij communiceert.
Succes ermee .

Naminokurashi
25-06-2025 om 20:12
Roos57 schreef op 25-06-2025 om 20:05:
[..]
?
Ik snap er niks meer van . Hoe jij communiceert.
Succes ermee .
Ik kan er ook geen touw meer aan vast knopen

Kleinduimpje
25-06-2025 om 20:13
hoe bedoel je dit? Zij betaald vaak en andere ook, hoe vaak precies weet ik niet, dat hou ik niet allemaal bij. Ik weet dat ze vaker heeft gezegd dat er tikkie's niet worden terug betaald. Wat doe ik niet goed?

CharlieB
25-06-2025 om 20:20
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 20:13:
hoe bedoel je dit? Zij betaald vaak en andere ook, hoe vaak precies weet ik niet, dat hou ik niet allemaal bij. Ik weet dat ze vaker heeft gezegd dat er tikkie's niet worden terug betaald. Wat doe ik niet goed?
Het probleem is toch dat haar tikkies niet worden terugbetaald?
Dat die vrienden ook weleens betalen, is dan toch niet relevant? Tenzij dochter hun tikkies dan ook niet terugbetaalt, maar dan is de hele situatie anders.
En als die vrienden nooit hun tikkies betalen, dan stopt dochter toch met voorschieten? Dus waarom betaalt zij steeds voor hen, als ze weet dat ze het niet terugkrijgt?

MamaE
25-06-2025 om 20:20
Er zit nog heel veel tussen niet reageren of 'oké vervelend' zeggen en je eigen mening en ongevraagd advies geven. Zij heeft een duur cadeau gekocht, naar jouw mening te duur. De vraag kan ook zijn waarom ze daarvoor heeft gekozen en of ze dat had afgestemd met het andere meisje. Bij niet betaalde tikkies kun je vragen wat ze daarvan vindt en wat ze nu gaat doen. Dan kan ze het erbij laten of alsnog vragen.
Bij dingen als rijles kun je het daar wel over hebben. Dat is erg duur en ik weet niet of jij het betaalt, maar dan kun je wel actiever bemoeien. Het gaat immers om jouw geld.
Ik denk wel dat je dochter weinig weerbaar is en over zich heen laat lopen. Mensen gaan continu over haar grenzen. In eigenlijk alle voorbeelden in dit topic. Dat lijkt me ook voor haarzelf wel fijn om aan te gaan werken, want daar heeft ze haar hele leven nog profijt van. Lief zijn kan ook als je wel grenzen stelt.

Kleinduimpje
25-06-2025 om 20:25
CharlieB schreef op 25-06-2025 om 20:20:
[..]
Dat die vrienden ook weleens betalen, is dan toch niet relevant? Tenzij dochter hun tikkies dan ook niet terugbetaalt, maar dan is de hele situatie anders.
En als die vrienden nooit hun tikkies betalen, dan stopt dochter toch met voorschieten? Dus waarom betaalt zij steeds voor hen, als ze weet dat ze het niet terugkrijgt?
Er wordt gevraagd of zij altijd betaald, dus ik geef daar antwoord op dat ook andere weleens betalen. Dus waarom ik dan vreemd communiceer snap ik niet.
En het zijn zoveel jongeren, de ene betaald wel meteen en de andere niet.

Kleinduimpje
25-06-2025 om 20:32
CharlieB schreef op 25-06-2025 om 20:20:
[..]
Ja, ik snap je helemaal. Maar wat communiceer ik raar dan?

CharlieB
25-06-2025 om 20:35
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 20:25:
[..]
Er wordt gevraagd of zij altijd betaald, dus ik geef daar antwoord op dat ook andere weleens betalen. Dus waarom ik dan vreemd communiceer snap ik niet.
En het zijn zoveel jongeren, de ene betaald wel meteen en de andere niet.
Volgens mij wordt gevraagd waarom ze blijft betalen voor mensen die haar niet terugbetalen. Waarom betáált ze steeds (voor mensen die niet terugbetalen)? Niet waarom betaalt zíj steeds (altijd)

Kleinduimpje
25-06-2025 om 20:38
oh nou, dan heb ik dat toch gewoon verkeerd begrepen, waarom dan meteen zo'n reactie. Ik weet toch ook niet waarom ze dat doet, dit keer was het ook weer een ander iemand. Ik ga ook niet allemaal bijhouden of het telkens dezelfde persoon is of wie dan ook. Maar het gaat erom dat je gewoon betaald. En inderdaad als het vaker voorkomt dan schiet je niet meer voor, maar ik kan daar niks aan doen als ze dat wel doet.

CharlieB
25-06-2025 om 20:46
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 20:38:
oh nou, dan heb ik dat toch gewoon verkeerd begrepen, waarom dan meteen zo'n reactie. Ik weet toch ook niet waarom ze dat doet, dit keer was het ook weer een ander iemand. Ik ga ook niet allemaal bijhouden of het telkens dezelfde persoon is of wie dan ook. Maar het gaat erom dat je gewoon betaald. En inderdaad als het vaker voorkomt dan schiet je niet meer voor, maar ik kan daar niks aan doen als ze dat wel doet.
Ik ben het ermee eens dat je gewoon hoort te betalen. Maar je zegt ook dat het heel vaak gebeurt. Ik neem aan dat ze niet voor iedere willekeurige voorbijganger de rekening oppakt, maar dat het in basis gaat om een select groepje met mensen die je langer kent en vaker meemaakt. Dus op een gegeven moment weet je dat toch van elkaar, lijkt me.
En wat je zegt 'ik kan daar niks aan doen als ze dat wel doet'. Nee inderdaad. Dus dan kun je dat toch loslaten? Tuurlijk horen ze te betalen, maar als zij daar niet mee wil dealen is dat toch haar eigen probleem?

Valeria
25-06-2025 om 20:48
Kleinduimpje schreef op 25-06-2025 om 20:38:
Jawel, je kunt tegen haar zeggen "schiet niet meer voor" in plaats van te zeggen of suggereren "die anderen zijn stom en moeten jou terugbetalen".
En als ze toch dom blijft doen en voorschieten, "tja, eigen schuld, dikke bult."
Het is helemaal nergens voor nodig om steeds voor elkaar geld te moeten voorschieten. Ze kan daar ook gewoon helemaal uitstappen door ook niet meer voor haar te laten betalen, maar gewoon meteen zelf af te rekenen.